Vartijan hommiin kesäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
Wert sanoi:
Hiukan ohi aiheesta; Onko kellään kokemuksia järjestyksen valvojana mm. jalkapallon maajoukkue otteluissa.

Satuin näkemään erään kaverin siellä rivissä seisomassa, ensimmäiseksi tuli mieleen; Mitä helvettiä HÄN tekee siellä? Kyseinen kaveri kun ei ole ehkä ihan luotu siihen hommaan.
Olin viime vuonna Suomi-Italia-pelissä järkkärinä. Tuon kokoluokan yleisötapahtumaan vaaditaan tietty määrä järjestyksenvalvojia, että tulee lakisääteinen määrä täyteen. Varmaan puolet porukasta on jotain Multian Hirvestysseuran über-pappoja ja Tena-vastaavia, jotka tulee talkoomeiningillä mukaan tapahtumaan. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Late86 sanoi:
Joo, myymälään mä oon menossa. Ensimmäistä kertaa alan hommiin. Sytytyksen sain itse työskennellessäni viime kesänä stockmannilla, ja katsoin että mitäs helvetin tyyppejä siellä vartioi. Securitacsen vartijat oli ehkä suurimpia kynäniskoja, mitä olen alan hommissa nähnyt:D Sitten taas itäkeskuksen omat vartijat- turvatiimin jätkät oli päteviä hemmoja.

Ai, jos on kynis niin ei ole pätevä vartija? Ja kaikki kaapit on päteviä?

zii: Ei missään tapauksessa, mutta kyllä se jotain kertoo, jos ottaisin mielestäni varkaan paremmin kiinni 17 vuotiaana, kun Securitacsen 25-35 vuotias vartija.

Late86 sanoi:
zii: Ei missään tapauksessa, mutta kyllä se jotain kertoo, jos ottaisin mielestäni varkaan paremmin kiinni 17 vuotiaana, kun Securitacsen 25-35 vuotias vartija.

Ei sitä varasta sillä fyysisyydellä oteta kiinni. Voihan se olla niinkin, että se Secun 25-35v vartija on puhelahjoiltaan niin pirun hyvä, että sä todellakin jäät kakkoseks siinä. Vartijan työ on suurimmaksi osaksi puhumista, ei vääntämistä.

Vai oliko tossa joku muu pointti?

nimim. "Kuka tahansa voi painia jokaisessa vuorossa, mutta kuka tahansa ei selviä jokaista vuoroa painimatta"

Penneckiä mukaillen: vartiointiala on laillistettua petosta. Varsinkin piireissä asiakkaiden vedätys on aivan käsittämätöntä.
Vaativissasin kohteissa on usein jamppoja, jotka ei sopis edes miinantallaajaksi.

Sumu: Jeesjees, tottahan toi on. Meidän kouluttaja sanoikin, että tuohon väliaikasen vartijan koulutukseen pitäisi sisällyttää puhetaktiikkaa, mutta kun ei ole resursseja.

Hain lähinnä sitä, että kyllähän vartijalla täytyy olla toimintavalmius vaativiin tilanteisiin.

Late86 sanoi:
Hain lähinnä sitä, että kyllähän vartijalla täytyy olla toimintavalmius vaativiin tilanteisiin.

Ihan hyvä periaate, mutta käytännössä lähdetään siitä, että vartijalla on tarvittaessa valmius juosta pakoon ja soittaa apua.

..vai menisköhän niin, että toivotaan ettei mitään tapahdu..

Mä näin yksi päivä kaupassa oikein perusääliömenetelmän siitä, miten selvitään hankalista asiakkaista.

Sellainen resuisen alkoholistimiehen näköinen vanha mies oli kaupassa ja tilasi ruokatiskiltä ruokaa. Hänellä oli rajalliset varat, joten se oli sitten aikamoista säätöä se ruoan punnitseminen. Tämä mies ei ollut humalassa, ei haissut pahalta ainakaan sen 1,5m päähän missä minä olin eikä hänessä ollut varsinaisesti mitään uhkaavaa.

Hän oli huonolla tuulella ja verbaalisesti aika köyhä, joten oli hankala. Ei huutanut eikä riehunut. Oli ainoastaan vähän inhottava. Myyjä haldas tilanteen todella hyvin, mutta sitten siihen tuli vartija viereen.

Kun tämä ukkeli sitten jotain väänsi sen ruoan kanssa, vartija katsoi tilaisuutensa tulleen. Se meni ihan kiinni siihen ukkoon ja koska oli vähän pitempi, katsoi vielä alaspäin todella vittumaisella asenteella ja uhoavalla ilmeellä. Se vartija rupes haastaa riitaa. Sanoi sille ukolle, että nyt lähdetään ulos. Ukko oli vähän ihmeissään ja sanoi ärtyneellä, korotetulla äänellä jotain sille vartijalle, että jättää sen rauhaan. Eikä vieläkään käyttäytynyt YHTÄÄN uhkaavasti tai aggressiivisesti.

Sitten tää vartija nappasi tästä ukosta oikeen kunnon kuristusotteen kaulasta ja roudasi sen todella näyttävästi ja väkivaltaisen näköisesti ulos kaupasta. Ja kaikki tuijotti.

Itse vaan katsoin äimänä, että miten ihmeessä tuollainen ihminen on päässyt vartijaksi.. Se oli kuin suoraan koulutuspapereissa kuvattu tilanne, jossa täysin vaarattomasta tilanteesta tehdään hirveän likaiselta näyttävä tilanne. Ja kuinka vartija rikkoi about jokaista neuvoa ja sääntöä mitä siellä kurssilla opetettiin.

*ugh olen puhunut*

Hippa sanoi:
Mä näin yksi päivä kaupassa oikein perusääliömenetelmän siitä, miten selvitään hankalista asiakkaista.

Sellainen resuisen alkoholistimiehen näköinen vanha mies oli kaupassa ja tilasi ruokatiskiltä ruokaa. Hänellä oli rajalliset varat, joten se oli sitten aikamoista säätöä se ruoan punnitseminen. Tämä mies ei ollut humalassa, ei haissut pahalta ainakaan sen 1,5m päähän missä minä olin eikä hänessä ollut varsinaisesti mitään uhkaavaa.

Hän oli huonolla tuulella ja verbaalisesti aika köyhä, joten oli hankala. Ei huutanut eikä riehunut. Oli ainoastaan vähän inhottava. Myyjä haldas tilanteen todella hyvin, mutta sitten siihen tuli vartija viereen.

Kun tämä ukkeli sitten jotain väänsi sen ruoan kanssa, vartija katsoi tilaisuutensa tulleen. Se meni ihan kiinni siihen ukkoon ja koska oli vähän pitempi, katsoi vielä alaspäin todella vittumaisella asenteella ja uhoavalla ilmeellä. Se vartija rupes haastaa riitaa. Sanoi sille ukolle, että nyt lähdetään ulos. Ukko oli vähän ihmeissään ja sanoi ärtyneellä, korotetulla äänellä jotain sille vartijalle, että jättää sen rauhaan. Eikä vieläkään käyttäytynyt YHTÄÄN uhkaavasti tai aggressiivisesti.

Sitten tää vartija nappasi tästä ukosta oikeen kunnon kuristusotteen kaulasta ja roudasi sen todella näyttävästi ja väkivaltaisen näköisesti ulos kaupasta. Ja kaikki tuijotti.

Itse vaan katsoin äimänä, että miten ihmeessä tuollainen ihminen on päässyt vartijaksi.. Se oli kuin suoraan koulutuspapereissa kuvattu tilanne, jossa täysin vaarattomasta tilanteesta tehdään hirveän likaiselta näyttävä tilanne. Ja kuinka vartija rikkoi about jokaista neuvoa ja sääntöä mitä siellä kurssilla opetettiin.

*ugh olen puhunut*

Jamppa oli varmaan viikkoja odotellut ,että pääsee pätemää. Toinen vaihtoehto on myös ,että on tullut katottua joku toiminta pätkä jota on pakko päästä toteuttamaan hinnalla milllä hyvänsä.

Tuossa tapauksessa on takuulla ollut hepulla tosiaan poltetta jo viikon päivät että "löytyispä nyt joku jonka vois kiidättää pihalle", ja kun kuuli vähänkin ärtyneemmällä äänellä sanotun sanan niin sinne sitten.

Rikkoi kyllä jokaista sääntöä, kävi ihan turhaan kiinni ja toisekseen teki tuon poistamisen 100% niin kun sitä ei kaupassa saa tehdä. Enpä usko että on kyseinen heppu enää töissä, tuolla tai ylipäätään missään kohteessa välttämättä. :david:

Toinen näitä hyviä tarinoita on tarina myymälävartijasta joka otti kaljavarkaat kiinni, lähes jokainen 40 ja 60h kurssit käynyt varmaan tietää tarinan koska kiertää kouluttajien keskuudessa "opettavana esimerkkinä".

Eli oli oikein virkaintoinen myymälävartija huomasi parin ketkun kantavan kaljaa myymälästä ulos. Ennenkuin vartija ehti ovelle, ketkut kaahasivat autolla tiehensä.

Vartijapa otti itselleen vähän lisää oikeuksia, ja pysäytti likinäköisen vanhan rouvan joka oli ajamassa parkkipaikalle, "seis, seis, seuratkaa tuota autoa!" ja hyppäsi kyytiin matkustajan puolelle väkisin, hoputti mummoa antamaan vanhalle hopalleen kaasua ja osoitti autoa jota piti seurata. Eihän vanha rouva tiennyt mistä on kyse, virkapukuinen herra hyppäsi autoon ja nyt oli tosi kyseessä - polki vanhan kuplavolkkarinsa hurjaan vauhtiin. Muutaman kilometrin takaa-ajon jälkeen kaljavarkaiden vanha teini-corolla tai vastaava kohtasi alustansa äärirajat ja lensi pellolle katolleen pitkässä mutkassa. Vartija käski mummoa pysäyttämään auton tienposkeen ja juoksi perään, piti huolen että varkaat pysyivät paikalla kunnes poliisi tuli ja palauttaisi sitten mummon kanssa kaljat liikkeeseen.

* Koko tarinan pointti koulutuksen kannalta oli tuo liika virkaintoisuus, sekä tapahtumaraportin laatiminen. Tässä tapauksessa raporttiin nimittäin oli kirjoitettu seuraavasti: "Mummon kanssa otettu olutvarkaat kiinni. Ajoneuvo säilyi vaurioitta." Voin vain ihmetellä mitä on miettinyt kohde-esimies tm. joka onkaan raporttia myöhemmin lukenut.

* Toisekseen, ihmettelen kovasti mitä on kyseinen heppu selittänyt poliiseille kun ovat paikalle saapuneet, huvittava tapaus. :rolleyes:

Jokainen sinne työtehtäviin minne kuuluu, ja jos ei sovi mihinkään niin ulos firmasta, sanoisin minä. Ei minuakaan metro tai myymälä paljoa kiinnostaisi, onneksi olen päässyt hommiin mistä pidän - lähinnä isokenkäisten asiakkaiden palvelua ja yleisesti turvallisuuden ylläpitoa - häiriköt on aika harvassa mutta vastuu liittyykin lähinnä kiinteistöön ja yrityssalaisuuksiin, joita joku koittaa rikkoa harva se päivä.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että jos vartijoiden niskoille kaadetaan näinkin suuria vastuita yrityksen turvallisuudesta, on palkka aika huvittava. :)

Mutta eiköhän siltäkin osin ala ole nousuun päin, sisään virtaa enemmän koulutettua väkeä ja koulutusta myös vaaditaan enemmän.

chokehold sanoi:
Joskus Oc? Jos työ on muutakin kuin kärryjen työntelyä Oc ja teleskooppi ehdoton.

Pyörittelen kolmea kohdetta, joista kahdessa ei sallita voimankäyttövälineitä. Paikkarihommissa ei kärryjä työnnellä, ja muutenkin homma kahdessa kohteessa on lähinnä näyttäytymistä.

Teleskooppia ei sallita meidän firmassa.

rafael30 sanoi:
Pyörittelen kolmea kohdetta, joista kahdessa ei sallita voimankäyttövälineitä. Paikkarihommissa ei kärryjä työnnellä, ja muutenkin homma kahdessa kohteessa on lähinnä näyttäytymistä.

Teleskooppia ei sallita meidän firmassa.

Mikäs järki tuossa on, että jotkut kohteet eivät salli voimankäyttövälineitä?

rafael30. secu?? ..Joo, tietämättömille se että ei joka paikassa tarvitse välineitä ja on tyhmää kanniskella ylimäär. provosoivia juttuja.
secu ei ainakaan käytä teleskooppia mutta olen niitä kyllä nähnyt helsingissä city-patrol miehillä keskustassa.

Sumu sanoi:
Mikäs järki tuossa on, että jotkut kohteet eivät salli voimankäyttövälineitä?
Uuden lain myötä vaaditaan koulutusta(parin tunnin kurssi/vuosi) voimankäyttövälineisiin ja se maksaa.
On myös tapauksia, että kohteessa jopa asiakas vaatii voimankäyttövälineitä, mutta tuuraajille ei haluta kustantaa kursseja :david:

Ei ihan niinkään.

Ok, suurimmassa kohteessa ei haluta järkkäreiden kantavan patukkaa eikä teleskooppia, koska asiakkaille ei haluta aiheuttaa vahinkoa. Resurssit kohteessa ovat sitä luokkaa, että kun tilanne tulee, niin siihen saadaan 20 sekunnin sisään 8 kaveria avuksi. Ei tarvetta voimankäyttövälineisiin. Raudat saa toki olla. Oc:n käyttö aiheuttaisi sen, että kohde jouduttaisiin tyhjentämään ja tilaisuus sulkemaan. Ja ihmisiä voi olla sisällä useita tuhansia.

Toisessa kohteessa Oc on mahdottomuus. Paikassa on tauluja, jotka menisivät piloille jos joku roiskisi kaasua lähellä. Yhdenkin taulun hinta on 70 000 000 vanhaa markkaa. Ei naurattaisi. Patukalla ei olisi mitään virkaa, koska työtehtäviin kuuluu lähinnä pääsyn estämistä.

Ja mitä muutamien ihmisten mainitsemiin vakuuttavuus- asioihin tulee, niin olen ollut vartijana nyt puolentoista vuoden ajan useissa kohteissa, joista jotkin ovat erittäin vaativia ajoittain. Tähän mennessä olen selvinnyt puhumalla kaikista paitsi yhdestä tilanteesta, mistä esimieskin on antanut positiivista palautetta. Erittäin hyvin olen pärjännyt puheella, vaikka fyysinen vakuuttavuuteni valtavassa 170cm varressa keskeneräisen heviletin kanssa on samaa luokkaa kuin siilillä. Tästä kaikki minut nähneet ovat varmaan samaa mieltä.

~Proxi~, siltäkö vaikuttaa...? :)

Itsekkin olen suunnitellut vartijanhommia kesä- ja osa-aikatyönä. Noh onglema on tämä en ole löytänyt Oulun alueelta mitään firmaa/paikkaa joka kouluttaisi vartijankorttiin. Tietäiskö kukaan missä voisi kyseisen kortin suorittaa? Ja minkä hintaista homma on?
Olen laittanut hakemuksen vartijointiliikkeeseen, mutta eivätpä ole ottaneet mitään yhteyttä :(

-- Wikke

Nii mua kiinnostais kans tietää noista kurssi hinnoista, taustalla on taistelulajeja, mutta muuten olen kuin kukkakeppi :) . Ajattelin, että sitten ku lukio on ohi ni vois ihan hyvin olla poke/vartija yms yms.. Ku töissä pitää kuiteski käydä... Varmaa pitää olla 18v.???

sportti sanoi:
Nii mua kiinnostais kans tietää noista kurssi hinnoista
Vartiointiliike kouluttaa ja maksaa kurssin. Ensin pitää kuitenkin päästä sinne sisään, joten ei muuta kuin työhaastatteluun siitä. :whip:

Tomi sanoi:
Olin viime vuonna Suomi-Italia-pelissä järkkärinä.

Menee ehkä vähän OT, tai sitten ei.. Eli mitä kautta päädyit tonne (Daifu?). Aattelin vaan kun noi YU:n MM-kisat ens kesänä houkuttaisi työmaana mutta ei oikeen tiedä mistä lähtis kyselemään.

Vika viikko hommia vielä edessä :)

Hauskaa ja letkeetä duunia ollut, näkynyt paljon kivoja gimmoja ja niitten kanssa on ollut aina kiva jutella. Pari arskaa oon saanut talutettua ulos, muuten sellanen ronski huumorimeininki on toiminut perkeleellisen hyvin ja painit on jäänyt väliin. Kokoa on 190cm/100kg ja hiukset on sellaset peikonhiukset kiinni laitettuina. Uskottavuusongelmia ei ole kyllä ollut, enkä usko että se pituus siihen ainakaan paljoa vaikuttaa.

Nyt on kuitenkin kiva päästä vaihteeksi duunista opiskelemaan, ei näitä hommia nyt kauhean kauaa jaksaisi :) Kauppakorkeakoulun ohella voisi kyllä tehdä mielellään jotain viikonloppuhommia...

Tähän asti hauskin ja löysin kesäduuni, mitä on ollut. Suosittelen :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom