Vartijan hommiin kesäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
Arsi sanoi:
:piis:Mikäs siinä, jos kantti riittää, mutta jos täysin aineissa oleva narkki tulee leipäveitsen kanssa päälle niin kyllä siinä ainakin itse ottaisin mieluummin jalat alleni kuin alkaisin sankaria leikkimään...

Nyt ei puhuttu narkista, joka tulee leipäveitsen kanssa päälle, vaan puukolla uhkailusta yleensä.

Mutta pointtina oli se, että on aivan sama, käytätkö tkp:a vai juoksetko karkuun. Tärkeintä urakehityksen kannalta on se, että et osoita pelkuruutta vaan terveen järjen käyttöä ja riskinottoa tietyissä rajoissa. Kukaan ei halua kohteeseen vartijaa, joka koulutuksestaan ja varustuksestaan huolimatta valitsee poikkeuksetta karkuunlähdön.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meille vartijakurssilla painotettiin aina perääntymisreittiä. Aina pitää olla joku väylä, josta pääsee pakoon, jos tilanne menee liian uhkaavaksi. Perääntymistä suositeltiin myös silloin, jos tilanne on vaarallinen eikä omaa henkeä kannata riskeerata ikinä.

Tottakai sitä täytyy tehdä ympärillä oleville ihmisille jotain esim. huutaa niille, että lähtee heti pois paikalta. Kyllä sivullisten jalat osaa toimia :)

Kannattaa aina muistaa, että vartija on yleensä se ennaltaehkäisevä toimenpide.

Ihmiset on yksilöitä. Nämä ns. "vartijakokelaat", jotka olivat minun kanssa töissä. Minun tehtävä oli, valitettavasti olla kaksinaamainen ihminen. Sain nopeasti selville miehestä/naisesta syyn, miksi he halusivat vartijaksi. Valitettavan usein kuuli "juniorin" suusta,milloin mä pääsen vääntämään. Mä olin vuoron aikana psykologina, ilman koulutusta. Toisilla ei riittänyt pää ja toisilla ei riittänyt ruumiinrakenne. Terve maalais-järki on minun mielestä se pointti, jolla pärjää niin elämässä kuin työ-elämässä. Esimerkkinä... Kaveri oli sellainen arotuulen nussima vinkuheinä...Annoin pojalle tehtävän: Käy poistamassa tuo juoppo kohteesta! Katsoin operaatiota n.10min. Jonka jälkeen heitin juopon ulos. Kaveri pääsi toisiin tehtäviin. Toinen esimerkki: Kaveri halusi vain vääntää työvuoroissa. Asia järjestettiin! Laitettiin "poika" Kontulan ostarille. Kaveri oli töissä tasan viikon.
Minua on uhattu puukolla, neulalla, nyrkkiraudalla, suusanallisesti ( "sä kuolet"10.000 kertaa ). Itse olen selvinnyt puhumalla ja hurtilla huumorilla. Joskus ei ole auttanut puhe vaan olen vetänyt "pokaa" suoraan tauluun. Siinä on voimankäytöt kaukana, kun oikein alkaa kuumottamaan. Olen istunut oikeudessa n.30 kertaa ja tähän päivään mennessä, minulla ei ole mitään tuomioita listalla. Kaikki voimankäyttötilanteet, ovat olleet puolustettavissa vastarinnan voimaan. Korostan kuitenkin, itse en kantanut mukanani kuin käsirautoja. En vinyyli/aspia...Kaasu oli povitaskussa

savonsonni sanoi:
Minua on uhattu puukolla, neulalla, nyrkkiraudalla, suusanallisesti ( "sä kuolet"10.000 kertaa ). Itse olen selvinnyt puhumalla ja hurtilla huumorilla. Joskus ei ole auttanut puhe vaan olen vetänyt "pokaa" suoraan tauluun. Siinä on voimankäytöt kaukana, kun oikein alkaa kuumottamaan. Olen istunut oikeudessa n.30 kertaa ja tähän päivään mennessä, minulla ei ole mitään tuomioita listalla. Kaikki voimankäyttötilanteet, ovat olleet puolustettavissa vastarinnan voimaan. Korostan kuitenkin, itse en kantanut mukanani kuin käsirautoja. En vinyyli/aspia...Kaasu oli povitaskussa

Saako kysyä firmaa missä työskentelet?
Ikää katsomalla olet kyllä ollut jo monessa mukana, toi 30 kertaa oikeudessa alkaa jo tarkottamaan jotain kohdetta missä ei ihan puhumalla päivästä päivään mennä.

Rehellisesti sanottuna kuullostaa aika oudolta tuo "ovat olleet puolusteltavissa vastarinnan voimaan" jos vertaa tohon suoraan tauluun lyömiseen ja siihen että aina olet selvinnyt niistä, tuo on jo todella vaikeasti puolusteltavissa.

Joo kuulostaa vähän oudolta, että kaasun sijaan käytät nyrkkiäsi. Missä kohdassa voimankäytön asteikkoa sijaitsee "nyrkillä pataan"?

Olen ollut alalla nyt n.7 vuotta. Olen kiertänyt ympäri suomea, töitä tekemässä. Vartijakurssilla opetetaan kuinka voimankäyttö-asteet kovenevat ylöspäin. Joskus tilanne vaatii sen että aloitat suoraan ylhäältä. Esim. Miehellä on kädessään se puukko, josta ollaan täällä niin kovasti puhuttu. Sinä teet päätöksen. Päätös tapahtuu sekunnin murto-osassa.
Päätät kiinni-ottaa miehen. Ehdit ottaa puukkokädestä kiinni, rupea siinä sitten huutamaan. Seis vartija seis...Olette kiinni-otettu... Rauhoittukaa... Käytän voimakeinoja jos ette rauhoitu... Otat patukan esiin... Huudat... Seis vartija seis... Käytän patukkaa jos ette rauhoitu... Tässä vaiheessa, supervartija, joka viellä taiteilee aspiaan auki, on todennäköisimmin jo reikiä täynnä.
Vedät kerran keskelle taulua ja otat puukon pois. Laitat "pokan" siistiin pakettiin ja odottelet poliisia...
Tämä on vain minun mielipide ja näin minä toimin vain suuren uhan edessä!!!

savonsonni sanoi:
Olen ollut alalla nyt n.7 vuotta... Esim. Miehellä on kädessään se puukko, josta ollaan täällä niin kovasti puhuttu. Sinä teet päätöksen. Päätös tapahtuu sekunnin murto-osassa.

Nämä mainitsemasi asiat ovat taas ihan eri esimerkkejä tauluun vetämisestä!!
Mutta tuossa tilanteessa 7-vuotta alalla olleena ja ammattitaitoisena vartijana / kouluttajana varmaan hyväksi todettu vaihtoehto, mutta on olemassa toisiakin tapoja (lue siistempiä) ja vähemmän vahinkoa itselle ja sille uhrille aiheuttavia.

Ennenkuin sain tämän selventävän viesti oli vaikea uskoa tuota selitystä samassa viestissä miten olet toiminut "psykologina" vuorossa ja ohjannut uusia vartijoita täysin yksittäisten tapausten takia muihin tehtäviin koska olet huomannut heidän ammattitaidottomuutensa...
ja samaan hengenvetoon sanot 7-vuoden kokemuksella että "vedinpä pokaa suoraan tauluun ku alko kuumottaan..."

ja vielä lisäys..
Tuohon puukko-juttuun, tilanteessa ei ole paljon varaa alkaa kuumottamaan ja menettää hermoja ja ladata tauluun,
ja se mainitsemasi "supervartija" joka pienellä perääntymisellä,sen asp:in siististi auki taittelemalla , ehkä jopa sumun käytöllä ja ennenkaikkea niillä rautaisilla hermoilla vetää tässä tilanteessa sen pidemmän korren.

Sanalla "kuumottaa" tarkoitin tilannetta, jossa ei ehdi tekemään mitään... Tulee siis kuumat paikat...

savonsonni sanoi:
Vartijakurssilla opetetaan kuinka voimankäyttö-asteet kovenevat ylöspäin.
No shit?
Joskus tilanne vaatii sen että aloitat suoraan ylhäältä.
Ja missä kohdassa nyrkillä lyöminen on tällä asteikolla?
Esim. Miehellä on kädessään se puukko, josta ollaan täällä niin kovasti puhuttu. Sinä teet päätöksen. Päätös tapahtuu sekunnin murto-osassa.
Ei pitäisi mennä tillanteeseen niin "takki auki", etä joutuu nyrkillä lyömään. Saattaa murtua jopa oma käsi ja jää vuoro kesksen.

Olennaista on se, että jos sinulla on lailliset voimankäyttövälineet matkassa, nyrkillä naamaan lyöminen on pahoinpitely.
Päätät kiinni-ottaa miehen. Ehdit ottaa puukkokädestä kiinni, rupea siinä sitten huutamaan.
Kun päätän kiinniotosta, arvioin tilanteen ja tarvittavat työkalut. Jos kaverilla on puukko kädessä, en mene paljain käsin kiinniottamaan. Viiltosuojahanskat käteen, tkp toiseen käteen ja toinen valmiina noukkimaan tkp:n iskusta pudonneen puukon talteen.
Vedät kerran keskelle taulua ja otat puukon pois.
Toisaalta voi ottaa sen tkp:n valmiiksi ja lyödä esim. puukkokäden olka- tai kyynärvarteen, ettei tarvitse kaverin kasvo- ja hammaskirurgiaa maksella.

savonsonni sanoi:
Vedät kerran keskelle taulua ja otat puukon pois.
:eek:
Kannattaa varmaan katsella valmiiksi jo sopiva asianajaja, "nyrkillä tauluun" vetäminen tuskin täyttää voimankäytölle säädettyjä säädöksiä.

Tkp:n kanssa puukkohippaan ryhtyminen ei yhtäkkiä tunnukkaan niin järjettömältä; tosimies menee puukolla aseistettua kohdetta vastaan vaikka paljain käsin! :jahas:

Jokaisella omat metodinsa hoitaa duunia.
Mutta saako savonsonni kysyä missä firmassa työskentelet? ..tai jos ei firmaa niin kohdetta?

Ei firmalla ja kohteella ole mitään merkitystä!!! Kuten kirjoitin... Tämä on minun mielipide ja toimin näin vain suuren uhkan edessä.
Sanon vaan sen, jos ei vartija 10. vuodessa käy oikeudessa 30. kertaa niin on vartijassa vika. Nykyään kun voi nostaa syytteen pelkästä katseesta. Pois luettuna vartijat, jotka istuu respoissa. Alepan vartijatkin joutuvat oikeuteen istumaan harvasepäivä...
Tämä oli mun viimeinen kirjoitus tähän threadiin. Toiset ymmärtää ja toiset eivät

savonsonni sanoi:
Ei firmalla ja kohteella ole mitään merkitystä!!! Kuten kirjoitin... Tämä on minun mielipide ja toimin näin vain suuren uhkan edessä.
Sanon vaan sen, jos ei vartija 10. vuodessa käy oikeudessa 30. kertaa niin on vartijassa vika. Nykyään kun voi nostaa syytteen pelkästä katseesta. Pois luettuna vartijat, jotka istuu respoissa. Alepan vartijatkin joutuvat oikeuteen istumaan harvasepäivä...
Tämä oli mun viimeinen kirjoitus tähän threadiin. Toiset ymmärtää ja toiset eivät

Että sun laskukaavalla sellanen 3 kertaa vuodessa käräjille? Ei hyvää päivää, kyllä pitää vartijassa olla ihan järjetön luonnevika jos tuota tahtia käräjäreissuja tulee.

Kyllä sietää peiliin katsoa jos noin usein olet käräjillä. Näpistelyjuttuja harvemmin kärjäillä istutaan, joten jostain muusta nämä reissut johtuvat. Luuletko tosiaan, että hörhöjen muiluttaminen antaa sinulle suunnattoman määrän respect-pisteitä? Siltä tekstisi ainakin kuulostavat.

:david:

savonsonni sanoi:
Sanon vaan sen, jos ei vartija 10. vuodessa käy oikeudessa 30. kertaa niin on vartijassa vika.

Vähän epäilen, ettet sinäkään aloittanut vartijan hommia 13-vuotiaana.

Janne sanoi:
Tai sitten ei vaan ole päivitellyt profiilia :jahas:
Eikös se ikä näy syntymäajan mukaan tuolla public profilessa? Tähän näkyviin se ainoastaan tarvitsee muuttaa kai.

Arsi sanoi:
Eikös se ikä näy syntymäajan mukaan tuolla public profilessa? Tähän näkyviin se ainoastaan tarvitsee muuttaa kai.
Ei se laske ikää siitä syntymäajasta edes profiilissa. Testasin.

Vähän ontopic : Eipä oo kuulunut securitakselta mitään kun töitä hain. Joko ei ole hommia täälläpäin tai sitten on esteenä se etten oo armeijaa käynyt :( Pitääpi keksiä muita hommia.

Kannattaa itse soittaa perään!

Soitin itse nykyisen työpaikkani hakemuksen perään, kun ei ollut viikkoon kahteen mitään kuulunut.

Kas kummaa mun hakemus olikin juuri silloin pöydällä ja ne oli just soittamassa mulle seuraavana päivänä ;) Kävin haastattelussa ja sain duunin, jossa viihdyn todella hyvin.

Ei tuo viikko tai kaks vielä kovin pitkä aika ole jos työhakemuksien käsittelystä puhutaan, odottavan aika on vaan pitkä..
Itsellä meni tuohon joku 3kk, ja ihan tottapuhuen unohdin jo asian välillä :nolo: , mutta soitto haastatteluun oli mukava ylläri!!

Noista kurssien sisällöstä, minkälaista itsepuolustusta esim. tuo 40h kurssi sisältää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom