Saint sanoi:
Ite alottamas luultavasti enskuussa Piirin tuol Vantaan sunnalla, joten jos täält löytyy joku sälli joka on Piiriä tehny ni vois vähä kertoilla tarinoita jne. Kavereita löytyy Falckilta ja Seculta mut niide juttuja ain vähä väritetty ja kauheesti ehi keskutella ku oon ite intis.
Itse olin muutama vuosi sitten yhden kesän Espoossa piiriä pyörimässä, mielestäni ihan OK kesäduuni ja vartiointimuotona ainoa, jota edes harkitsisin jos noihin hommiin uudestaan joutuisi. Loppujen lopuksi melko lailla rutiinihommaa, "tarinat" koostuivat pääasiassa auki jääneistä ovista ja ikkunoista ja kulkukorttinsa kotiin unohtaneista henkilöistä. Paikallisessa ostoskeskuksesta joutui toki pari kertaa poistamaan sisätiloihin sammuneita ihmisiä, joita kukaan ei ollut huomannut tai jaksanut roudata pihalle paikkoja suljettaessa :jahas: . Ongelmina olivat lähinnä alun liian lyhyt opastus piirikohteisiin, minkä vuoksi homma oli alussa ihan saatananmoista säätämistä ja esimiehiä joutui usein vaivaamaan jälkikäteen ajateltuna todella dorkilla kysymyksillä (joihin kuitenkin sai aina asialliset vastaukset, tottuneet varmastikin aloittelijoihin). Lisäksi piirin aikataulu oli todella tiukka; jos mitään erikoista ei sattunut, kaikki kohteet ehti juuri ja juuri juoksemaan läpi, mutta kiireisinä öinä kohdelistaa joutui välillä hieman soveltamaan (konkareilta sai tosin aika hyvät ohjeet siitä, mistä kohteista pystyi tarvittaessa jättämään kierroksia pois ilman että kenellekään tulee sanomista). Yksi nakkikioskimurto tuli kesän aikana vastaan ja kerran joku sankari heitti roskiksen R-kioskin ikkunan läpi kun sille ei myyty kaljaa (tms., en nyt muista riidan syytä ihan satavarmasti). Kummassakin tapauksessa tekijät oli jo liuenneet, kun pääsin paikalle (laaja piiri, siirtyminen vei kummassakin tapauksessa ~10 min, vaikka en "ihan" rajoitusten mukaan ajanutkaan.
Yksi "hauska" tapaus oli sellainen, että sain puolenyön aikaan ilmoituksen, että kohteessa xx ei ole hälyt päällä, menetkö katsomaan tilanteen (hälyjen pitäis mennä automaattisesti päälle, kulkukortin kanssa voi kulkea silloinkin, joten niitä ei oteta yleensä ikinä pois päältä vaikka henkilöitä olisikin paikalla.) Saunaosastolta löytyy sitten ~10 hengen äijäporukka
todella kaatokännissä. Yritän kysyä, kuka on tilaisuuden isäntä ja voisiko tämä näyttää henkilökorttinsa.
Joku pöydästä: "Söshöshöö, venaa vähän, meillä on peli kesken..." (Pelikortit pöydällä).
Minä tähän "Valitettavasti mä en nyt kauheasti ehtisi odottamaan, jos nyt saisin joltakin teistä nähdä henkilökortin niin pääsette jatkamaan ihan rauhassa."
Joku: "Ei sulla niin kiire voi olla, ota säkin kalja tosta!" (Yleistä naurua).
Joku muu: "Joo, hei, tuu säkin pelaamaan!"
Minä: "Ihan mielelläni tulisin, mutta nyt ei todellakaan ehdi." ( :curs: Alkaa vituttamaan)
Joku: "Ei kun ota nyt tosta olut vaan!" (Helvetinmoinen älämölö taustalla.)
Sama keskustelu jatkuu about vartin ajan ja äijien jutut muuttuu yhä älyttömimmiksi, kunnes lopulta sain yhden heistä nimeämään itsensä tilaisuuden isännäksi ja näyttämään kulkukortin, jonka jälkeen kirjoitin tapahtumaraportin ja painuin todella kiireellä veks paikalta. (Eikä muuten ollut mitään duunaritason porukkaa siellä saunomassa...)
Kesän pahin oma moka taisi olla se, kun murtohälytystapauksessa kuulin hälytyskohteen väärin huonon radioyhteyden takia ja paikan päällä sitten ihmettelin, että eihän täällä mitään ole (eihän hälytapausten takana yleensä mitään oikeaa olekaan, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli lasirikkoilmaisimet, jotka eivät yleensä hälytä ilman syytä. Oikeassa paikassa lasi oli kyllä pistetty paskaksi...) Kokonaisuudessaan homma menetteli mielestäni kesätyönä vallan mainiosti.