Vartijan hommiin kesäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa sanoi:
Kannattaa itse soittaa perään!

Soitin itse nykyisen työpaikkani hakemuksen perään, kun ei ollut viikkoon kahteen mitään kuulunut.

Kas kummaa mun hakemus olikin juuri silloin pöydällä ja ne oli just soittamassa mulle seuraavana päivänä ;) Kävin haastattelussa ja sain duunin, jossa viihdyn todella hyvin.
Nojaa, vähän myöhäistä se saattaa nyt olla kun muistaakseni huomenissa alkaa ne koulutukset kyseiseen hommaan :rolleyes: Ja sulla ei mun käsittääkseni ole sitä ongelmaa intin kanssakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Savonsonnilla on pointtinsa tossa jutussa, mutta hommat voi hoitaa myös toisella tavalla.

T: Neljäs 5 v. kortti menossa.

Janne sanoi:
Eipä oo kuulunut securitakselta mitään kun töitä hain. Joko ei ole hommia täälläpäin tai sitten on esteenä se etten oo armeijaa käynyt :( Pitääpi keksiä muita hommia.

Sillon kun olin aikoja sitten Seculla kirjoilla, niin ehdoton vaatimus oli että armeija pitää olla käytynä. Falckille pääsi ilman inttiäkin *vinkkivinkki*

Taha sanoi:
Kuinka moni vartija kantaa tkp:aa ilman asianmukaista kurssitusta?

Tuohon kommenttiin piti vielä todeta:
Nauroin itseni tärviölle kun luin tuon. Luuletko todellakin, että muutaman tunnin kurssi antaa valmiudet ja taidot käyttää tkp:aa (muutoin kuin matontamppausmenetelmällä)?

Jonkin (voimankäyttö)välineen hallitseminen vaatii aika paljon treeniä ja tottumusta ennen kuin sitä osaa käyttää.

fish sanoi:
Sillon kun olin aikoja sitten Seculla kirjoilla, niin ehdoton vaatimus oli että armeija pitää olla käytynä. Falckille pääsi ilman inttiäkin *vinkkivinkki*
Falcillekin hain, sieltä päästä tosin ei tullut minkäänlaista noteerausta takaisin. Seculta sai sentään sähköpostia jossa kerrottiin milloin koulutus alkaa jos työn saa jne.

fish sanoi:
Luuletko todellakin, että muutaman tunnin kurssi antaa valmiudet ja taidot käyttää tkp:aa (muutoin kuin matontamppausmenetelmällä)?

Luulen, että tuomarille ei ole niin väliä montako tuntia päivässä harjoittelet. Pääasia on, että kurssi on käyty ja lupalappu on taskussa kun tkp:a käytät.

Tässähän verrataan tkp:a paljaisiin käsiin ja kyllä siellä kurssilla sen verran oppii, että saa siitä tkp:n kahvasta oikein päin kiinni ja ulos kotelosta, jolloin se on jo huomattavasti tehokkaampi ja turvallisempi kuin nyrkki.

Jonkin (voimankäyttö)välineen hallitseminen vaatii aika paljon treeniä ja tottumusta ennen kuin sitä osaa käyttää.

No ei kai niitä voimankäyttövälineitä sitten pitäisi antaa muutaman kurssin jälkeen, vai?

Taha sanoi:
Luulen, että tuomarille ei ole niin väliä montako tuntia päivässä harjoittelet. Pääasia on, että kurssi on käyty ja lupalappu on taskussa kun tkp:a käytät.
:thumbs:

Taha sanoi:
No ei kai niitä voimankäyttövälineitä sitten pitäisi antaa muutaman kurssin jälkeen, vai?
Näkisin asian niin, että tapa jolla laki on toteutettu tuntuu lähinnä vittuilulta ja rahastukselta. ..tai vaan asiantuntemattomuutta ja välinpitämättömyyttä.

Taha sanoi:

Tässähän verrataan tkp:a paljaisiin käsiin ja kyllä siellä kurssilla sen verran oppii, että saa siitä tkp:n kahvasta oikein päin kiinni ja ulos kotelosta, jolloin se on jo huomattavasti tehokkaampi ja turvallisempi kuin nyrkki.

Voi perkele, että kaikki pitää taas vääntää ratakiskosta.

Sanoin aiemmin:
Tämä edellinen vielä ajatellen yleisellä tasolla: kuinka moni vartija joka kantaa tkp:aa osaa sitä todella käyttää muutoinkin kuin matontamppausmenetelmällä?

jonka quotesit ja johon vastasit
Kuinka moni vartija kantaa tkp:aa ilman asianmukaista kurssitusta?

Tuo keskustelu käsittääkseni piti sisällään sen, että minun mielestäni peruskurssitus ei anna valmiuksia käyttää tkp:aa sen kaikilla mahdollisilla keinoilla: erilaiset lyönnit, lukotukset jne. eikä se siten ole sopiva väline - eikä varsinkaan sitä kantava vartija/jv ole sopiva henkilö - puukkomiestä vastaan.

Sinun mielestäsi kaikki jotka on peruskurssin käyneet, osaavat käyttää tkp:aa sujuvasti.

Eihän sillä ole perkele mitään väliä tuomarille oletko käyttänyt kuinka paljon aikaa sen välineen käytön opetteluun jos sinulla on 3 reikää torsossa ja makaat arkussa. Se mitä yritin sanoa oli, että peruskurssin taidoilla ei todellakaan pidä kuvitella osaavansa käyttää tkp:aa.

summa summarum:
Turvallisuusala on täynnä junnuja joilla on mitä kummallisimpia rensseleitä vyö täynnä, ja virtaa enemmän kuin järkeä tai elämänkokemusta. Kun sinne vyölle lisätään vielä tkp, niin ollaan sitten niin päällikköä, että mennään vaikka puukkomiestä vastaan vaikka hädin tuskin tiedetään miten päin patukkaa pidetään kädessä. Tilanteet saattavat kääntyä hätävarjelun puolelle ennen kuin vartija edes ehtii ajatella "lakiyksityisistäturvallisuuspalveluista", ja siinähän ollaan sitten ihmeissään kun kaikki ei mennytkään niin kuin elokuvissa.

Varautuminen on järkevää, esim. liivin tai viiltosuojahanskojen käyttö (jälkimmäistä en tosin kannata koska niille ei mielestäni yksityisellä sektorilla ole tarvetta), mutta muussa varustautumisessa järki mukaan. Lisäksi kannattaa oikeasti ottaa silloin tällöin se lakikirja käteen ja kerrata ne omat oikeudet ja velvollisuudet mitä työhön kuuluu.

Se mitä olen yrittänyt sanoa on, että älkää vaan olko niin tyhmiä, että urakehityksen, kahvihuonekeskustelun tms. typerän syyn takia menkö tekemään sellaista mihin ei laki teitä velvoita, eikä rahkeet välttämättä riitä. Vartiointi on kuitenkin vaan työtä, ja usein huonopalkkaista sellaista. Kukkaseppeleet on laiha lohtu jos oikeasti käykin huonosti, ja se urakehityskin pysähtyy silloin joka tapauksessa.

(edit: vähän lisäystä ja muokkausta)

fish sanoi:
Turvallisuusala on täynnä junnuja joilla on mitä kummallisimpia rensseleitä vyö täynnä, ja virtaa enemmän kuin järkeä tai elämänkokemusta. Kun sinne vyölle lisätään vielä tkp, niin ollaan sitten niin päällikköä, että mennään vaikka puukkomiestä vastaan vaikka hädin tuskin tiedetään miten päin patukkaa pidetään kädessä.

Turvallisuusalalla työskentelevien ihmisten kirjo on todella värikäs. Ostareilla norkoilee hissukoita, heinäseipäitä, ramboja, ninjoja ja ties mitä, jopa ihan päteviä ja järkeviäkin ihmisiä. Ja hyvä, että kovinkaan monen vartiointifirman ukoilla ei sitä TKP:tä vyöllä nää, koska sen välineen avulla moni todellakin kuvittelee olevansa arkipäivän sankari. Se vaan on joillekkin niin helvetin vaikea käsittää, että 21" teleskooppi ei kenestäkään kaikkitietävää ja kaiken osaavaa ninjaa. Vinyylipatukka toimii siinä missä teleskooppikin, vaikkakin vinyylin käyttäminen ei ole ehkä yhtä coolia kuin teleskoopin.

Se mitä olen yrittänyt sanoa on, että älkää vaan olko niin tyhmiä, että urakehityksen, kahvihuonekeskustelun tms. typerän syyn takia menkö tekemään sellaista mihin ei laki teitä velvoita, eikä rahkeet välttämättä riitä. Vartiointi on kuitenkin vaan työtä, ja usein huonopalkkaista sellaista. Kukkaseppeleet on laiha lohtu jos oikeasti käykin huonosti, ja se urakehityskin pysähtyy silloin joka tapauksessa.

Hyvä pointti. Edelleen, jotkut tuntuvat tarvitsevan ratakiskon käsittääkseen sen, että vartijan ei todellakaan ole mikään absoluuttinen pakko pysäyttää sitä ostarilla riehuvaa hörhöä joka on varustautunut miekalla, konepistoolilla, kranaateilla ja kenttätykillä. Vartijan työ on työtä josta maksetaan niin helvetin vähän, että kannattaa todellakin miettiä ottamiensa riskien suuruutta.

Oman perseen turvaaminen on kuitenkinkin se pointti numero yksi.

Mitenkähän on koulutuksen perusteellisuuden laita verrattuna vartija/jv-kursseihin, kun aikomuksena on lukion ja armeijan (SPOL) jälkeen hakea turvallisuusvalvojakoulutukseen. Koulu on toisen asteen ammattillinen oppilaitos, opiskelu kestää 2-3 vuotta. Erikoistua voi vaikka mihin turvahommiin.

Oon monesti miettiny tota turvallisuusvalvojan tutkintoa, onko se pätevä antamaan pohjaa esim. työkokemuksen kanssa vaikka yrityksen turvallisuuspäälliköks, konsultiks tai vastaavaks??

Noista kurssien sisällöstä, minkälaista itsepuolustusta esim. tuo 40h kurssi sisältää?
Ei juuri mitään , lähinnä semmoista että mihinkä lyödään pampulla ja miten irrotaudutaan käsiotteista. Ja näitä toistetaan huimat 5-kertaa, jottei tule hiki.
Eli pääsääntöisesti täysin :david:

Juu, ensinnäkään kurssilla ei opeteta itsepuolustusta lainkaan. Siellä opetetaan vartijan voimankäyttöä. Teknisesti kyse on tosiaan aivan :david: touhusta, mutta kun kurssin ottaa enemmänkin "luentona" siitä miten laki katsoo vartijan voimankäyttöä niin sen jaksaa käydä torkahtamatta läpi.

Jissen sanoi:
Juu, ensinnäkään kurssilla ei opeteta itsepuolustusta lainkaan. Siellä opetetaan vartijan voimankäyttöä. Teknisesti kyse on tosiaan aivan :david: touhusta, mutta kun kurssin ottaa enemmänkin "luentona" siitä miten laki katsoo vartijan voimankäyttöä niin sen jaksaa käydä torkahtamatta läpi.

No niinhän se pitääkin katsoa. Ei tuohon tuntimäärään mitään ninoja kouluteta.

Ottaa opiksi lakitekstin ja harjoittelee niitä ninjataitoja sitten jonkun asiaan oikeasti perehtyneen opastuksella.

Mitähän ihmettä noin lyhyen kurssin sitten pitäisi olla, kun se useimpien mielestä tuntuu olevan :david:-touhua?

Onko ammattitutkinnon aikana jotain konkreettisempaa voimankäyttökoulutusta/ itsepuolustusta, vielä noiden kaasujen,patukan jne. lisäksi? Raudottamisen harjottelua, maahan viemistä tms.?

Kuinka kauan yleensä kestää poliisilaitoksella vartijakortin myöntäminen siitä hetkestä kun hakemuksen ja kuvat saavat käteensä?

Jii82 sanoi:
Kuinka kauan yleensä kestää poliisilaitoksella vartijakortin myöntäminen siitä hetkestä kun hakemuksen ja kuvat saavat käteensä?

Tuohon on hyvin vaikea vastata, koska se aika vaihtelee aika paljon mm. asuinpaikkakunnan mukaan.

Itse sain väliaikaisen kortin Hgissä jo viikossa (vaikka mulle sanottiin, että menee 2-3 viikkoa). 5 vuoden kortti kestää kauemmin. Työkaveri on odotellut omaansa jo lähemmäs kuukauden.

Ja sitä ennen ei saa työntekoa aloittaa? Eli vaikka kurssit on käyty, todistukset taskussa ja duuni tiedossa niin korttia on odoteltava??

Jii82 sanoi:
Ja sitä ennen ei saa työntekoa aloittaa? Eli vaikka kurssit on käyty, todistukset taskussa ja duuni tiedossa niin korttia on odoteltava??

Muistaakseni siitä kortin hakulomakkeesta saa poliisilaitoksella kopion jos haluaa. Ja sillä voi tehdä töitä kunnes saa kortin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom