Vartijan ammattiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Jos joutuisin valitsemaan noista neljästä suuresta menisin secuille töihin. Lentokenttä on varmasti suomen mukavimpia ja hienoimpia kohteita olla töissä vaikka palkka ei päätä huimaa. Menisin sinne jos liksa kohtaisi lompakon.
Turvatiimi on turvonnut liikaa. Falck ei hirveesti työntekijöistään piittaa(luettujen juttujen perusteella). Iss, joo siihenkin voisin mennä.

Kyllä mä ainakin tämän hetkisessä työssä tykkään olla.Yli kahdeksan vuotta tullut oltua eri firmoissa ja kaikki nähtynä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rafael sanoi:
Ei, mutta sitä tehdään mistä on sovittu asiakkaan kanssa.
Näitä kutsutaan palvelusopimuksiksi, oon sitä mieltä että nämä pitäisi kieltää jollain säännöksellä kokonaan, sillä ne myös vääristävät kilpailua.

Virallinen nimi lienee kuitenkin toimeksiantosopimus.
TESsihän voisi ottaa noihin kantaa esim. siten että vartiointiliiketoimintaa kuulumattomista töistä tulisi vaikkapa euro tai kaksi enempi liksaa tunnilta.

Itse olin aikoinaan 2 viikkoa firmassa töissä jossa em. tilanne ei ole kaukana. Hommat tehtiin ko. läävässä päin persettä mutta asiakas ei valittanut kun hinta oli poljettu alas lumenluonnilla ja nurmen leikkuulla.
Joten valtiovalta voisi puuttua on näihin kokonaisten pakettien (kiinteistöhuolto + vartiointi + yms) tarjoamiseen, jotta saataisiin pidettyä edes jonkinlaista tasoa laadussa.
Muussa tapauksessa ei mene kauaa kun on yleismies jantunen liikkeissä.
Kukapa haluaa nähdä kun vartija lähtee harjakoneella rosvon perään?

Oishan se hienoo kun tulis sortin siirtymäkausi, jonka jälkeen turvallisuusalan firmaan saisi palkata vain ammattitutkinnon suorittaneen tai jolla on vähintään kaksi vuotta alalta kokemusta (vanhojen työntekijöiden palkkaaminen/siirtyminen firmasta toiseen).
"Syötäis puurot puurona ja vellit vellinä".

Ankka sanoi:
Virallinen nimi lienee kuitenkin toimeksiantosopimus.

Olkoon mikä on virallisesti. Palvelusoppareiksi noita on tavattu sanoa, toimenksiantosopimukseen ei pitäisi ainakaan virallisesti kuulua muuta kuin vartijan tehtäviä. En kyllä ole koskaan nähnyt niitä papereita, että mistäs minä sitä tietäisin. Onhan noitakin virityksiä nähty, kun kassan henkilökunta seisoo kiinniottotilassa näppärin kanssa veitsi (!) kädessä uhkatilanteiden varalta ja vaksi työntelee kärryjä pihalla tietämättä tilanteesta mitään.

Mitä noihin firmoihin tulee, tekisin mieluiten töitä luultavasti Seculla (teen nytkin), FPS Securityllä tai Falckilla. Nimenomaan tuossa järjestyksessä.

Ala nyt muutenkin tuntuu syövän itseään koko ajan. Palkat ovat alhaalla, mikä vähentää työn houkuttelevuutta. Toisin sanottuna hommiin pyrkii vähemmän porukkaa, jolloin valinnanvaraa ei juuri ole, ja töihin pitää ottaa kaiken maailman luupäitä. Sinänsä en ihmettele että alaa ei arvosteta paskan vertaa, kun miettii kaikkia niitä reinikaisia, mitä on muuttovartoinnissakin tullut nähtyä. Itse olen onneksi hyvässä asemassa, kun pääkohteeni luonne vaatii kieli- ja asiakaspalvelutaitoisia ja edes jotenkin edustavia työntekijöitä. Karsiutuvat nämä keski-ikäiset peräkammarinpojat ja reinikaiset jo kättelyssä tuolta pois, ja töissä onkin lähinnä 20-30 -vuotiaita ihmisiä.

Täytyy sanoa, että mikäli vartijan hommia tekee vähänkin enemmän, eikä koulutus ole DI niin siitä saa kuulla jälkikäteen joka paikassa. Työttömäksi jos jäät niin ensimmäinen kysymys on: "Olet vartijan töitä tehnyt, kiinnostaako edelleen?"

Sama jokaisessa henkilöstöpalvelussa. Eikä sekään auta, että sanot että kaikkea muuta, paitsi VARTIJAN töitä. Ei mene kauaa, kun joku soittaa vartijan töistä.

Tässähän ei tietenkään ole mitään vikaa, jos satut pitämään alan töistä, mutta kun niistä haluaa irti niin ei muusta kuulekaan.

olavus sanoi:
Ensimmäinen postaus :) .

Itselläni saattaa olla mahdollisuus mennä töihin joko Securitakselle tai Falckille (ehkä myös ISS:lle). Molemmista (kuten kaikista muistakin firmoista) lukemani jutut ovat enimmäkseen olleet negatiivisia kun työhönsä kyllästyneet kaverit haukkuvat omaa firmaansa. Olisikohan täällä asiallisempaa porukkaa eli ne perusnegatiiviset asiat huomiotta jättäen onko kummassakaan firmassa jotakin erityistä positiivista minkä takia kannattaisi juuri sen firman palkkalistoille lähteä?

Toinen kysymys: osaatteko kertoa HKI - Vantaan lentokentästä mitään vartijan näkökulmasta? Se olisi Securitaksella yksi mahdollinen vaihtoehto...

Onhan tuo ekana mainitsemasi firma suhteellisen suuri joten paikoitellen tuntuu että työntekijä on pelkästään nimi paperissa, mutta ainakin itse olen viihtynyt hyvin. "Alan parhaat välineet" - mainos ei pidä kyllä paikkaansa .. tai no jos itse ostat omasi niin pitää :rolleyes:

Lentoaseman toimeksianto on tosiaan muuttunut omaksi yhtiöksi , ja tämä on kohtalaisen hyvä , kaikki asiat hoidetaan omasta toimistosa ja työterveyspalvelutkin ovat kentällä :) Löytyy niitä "nakkihommilta" tuntuvia töitä mutta löytyy myöskin mielenkiintoisia töitä ja paljon mielenkiintoisia paikkoja minne pääsee pyörimään :thumbs:

Ja se naisten paljous kesällä :kuola:

E: Asiakaspalvelu on sana mitä painotetaan paljon , välillä liikaakin .. ihan ok , tekee kohteesta aika siistin ja rauhallisen , ongelmia ei paljoa kerkee työvuoroon kertymään yleensä ja jos kertyy on viranomaisia jopa kolmelta taholta lähellä!

Tännehän oli tullut tekstiä. :)

Minulla on tosiaan jv-kortti ennestään. Tarkoitus on hakea jonnekin listoille, kunhan saan kurssin suoritettua loppuun asti ja vartijakortin käteen. :D

Ajattelin vain, että jos täältä päin ei satu löytymään töitä vartijana, niin hakisin sitten ihan vaikka johonkin baariin pokeksi. Onhan tuosta vartijakurssista sen verran siihen jv-juttuunkin hyötyä, että saa voimankäytön merkinnän jv-korttiin. ;)

Mulla on nyt peräti kaksi päivää kurssia takana, ja olen nyt jo todella innoissani. :hyper: Olin kyllä innoissani jo ennenkun kurssi alkoikaan. :D

Tuliko muuten vuodenvaihteessa jotain uudistuksia noihin vartijan ja jv:n voimankäyttöoikeuksiin? Marraskuussa kun kävin jv-kurssin niin juttelivat että noita voimankäyttökoulutuksia yhtenäistettäisiin jotenkin että samoja asioita ei tarvitsisi käydä kahta kertaa eli jos esim. vartijana jo oikeudet on niin ne tulisi automaattisesti myös jv-korttiin jne...

Kermavaahto sanoi:
Jos on vartijan voimankäyttöjutut, niin ne saa samalla myös jv-korttiin.

Muuttuiko kurssit mitenkään, vai riittääkö nyt että käy vartijakorttiin kaasukoulutuksen niin saa jv-korttiin täydet voimankäyttöluvat?

Eivät tule automaattisesti jv-korttiin. Mutta mikäli teet töitä järjestyksenvalvojana vartioimisliikkeen alaisena (siis EI esim. Securitas Events), eli vartijakortti tavallaan on siellä pohjalla, on voimankäyttövälineiden kantamiseen oikeus. Jos taas menet tekemään esim. ovikeikkaa, eivät vartijakortissa olevat koulutukset ole "voimassa", ainoastaan järjestyksenvalvojakortissa.

rafael sanoi:
Eivät tule automaattisesti jv-korttiin. Mutta mikäli teet töitä järjestyksenvalvojana vartioimisliikkeen alaisena (siis EI esim. Securitas Events), eli vartijakortti tavallaan on siellä pohjalla, on voimankäyttövälineiden kantamiseen oikeus. Jos taas menet tekemään esim. ovikeikkaa, eivät vartijakortissa olevat koulutukset ole "voimassa", ainoastaan järjestyksenvalvojakortissa.
Juuri meille koulutuksessa kerrottiin, että kun käy vartojan voimankäytön koulutuksen, saa samalla merkinnän jv-korttiin voimankäytöstä.

On mahdollista että olen väärässä mutta muistaakseni on kerrottu joskus että jv:n voimankäyttökoulutukset ( tkp , kaasu ) voidaan liittää myös vartijakorttiin hakemuksen kautta , mutta jos vartijakurssien kautta nuo on käynyt niin jv puolelle tarvitsee uudet koulutukset kuitenkin.. vain onko tuo just se mihin ne muutokset on tullu ?

Jii82 sanoi:
On mahdollista että olen väärässä mutta muistaakseni on kerrottu joskus että jv:n voimankäyttökoulutukset ( tkp , kaasu ) voidaan liittää myös vartijakorttiin hakemuksen kautta , mutta jos vartijakurssien kautta nuo on käynyt niin jv puolelle tarvitsee uudet koulutukset kuitenkin.. vain onko tuo just se mihin ne muutokset on tullu ?
Voihan se olla, että muutos on juuri tuohon tullut. En sitten tiedä.
Toivottavasti se kuitenkin on niin, että vartijakurssin kautta saa ne jv-korttiin. Olisi jotain hyötyä tuosta koulutuksesa sinnekin puolelle. :) Siis jos olis jv:nä muuten kuin vartijoimisliikkeen kautta.

Muutama tarkentava kommentti koskien noita järjestyksenvalvojan voimankäyttöoikeuksia:

Ensinnäkin pitää erottaa toisistaan järjestyksenvalvoja ja järjestyslain alainen järjestyksenvalvoja. Näistä jälkimmäinen voi toimia vain kauppakeskuksissa, liikenneasemilla ja joukkoliikenteen kulkuneuvoissa ja voi olla ainoastaan vartioimisliikkeen palveluksessa oleva työntekijä. Lisäksi hänellä pitää olla sekä vartijakortti että järjestyksenvalvojakortti voimassa (=hyväksyminen vartijaksi ja järjestyksenvalvojaksi). Näin ollen tähän järjestyslain alaiseen järjestyksenvalvojaan sovelletaan samoja voimankäytön säännöksiä kuin vartijaan, kun kyse on voimankäyttövälineistä ja niiden kantamisesta. Toisin sanoen järjestyslain alainen JV saa pitää mukanaan niitä voimankäyttövälineitä mihin on saanut koulutuksen vartijan tehtävissä.

Perinteinen JV (ravintoloissa, yleisötilaisuuksissa ym. toimiva) ei saa kantaa töissään mitään muuta voimankäyttövälinettä kuin mihin hän on saanut koulutuksen JV-kurssien puitteissa. Näin ollen esim. ovella toimiva järjestyksenvalvoja ei saa missään olosuhteissa pitää hallusssaan teleskooppipatukkaa, sillä JV:n voimankäyttövälineitä ovat ainoastaan käsiraudat, vinyylipatukka ja kaasusumutin joista sumutin sekä patukka vaativat vielä ns. voimankäytön erityiskoulutuksen sen JV:n peruskurssin lisäksi.

Odotettavissa on lakiuudistus lähiaikoina koskien järjestyksenvalvojien koulutusta ja voimankäytön lisäkoulutusta. Jos tuo lakiuudistus tulee voimaan sellaisenaan, niin sen jälkeen kaasusumutinkoulutus tulee soveltumaan sellaisenaan sekä vartijan että JV:n työtehtäviin eikä niitä kursseja tarvitse siis enää käydä suorittamassa kummallekin tehtävälle erikseen. Tämä onkin varsin järkevää, sillä mitä tulee ko. kaasusumutinkoulutusosioiden sisältöön, niin ne ovat jo tälläkin hetkellä lainsäätäjän toimesta yhteneviä.

Hmmm...tulikohan mahdollisimman vaikeasti kirjoitettua.:)

Minä ainakin puhuin ihan "perinteisestä" järjestyksenvalvojasta, joka voi toimia vain huvitilaisuuksissa.

Näiden tietojen mukaan, mitä olen tällä hetkellä vartijakurssilla saanut tietää on, että jv saa kantaa patukkaa ja käsirautoja. Erillisen voimankäytönkurssin vaatii sitten tkp ja kaasusumutin.

Onko totta, että pelkän vartijakortin omaava vartija ei saa työskennellä vartiointiliikkeen kautta jv:nä, jos ei ole jv-korttia? Kurssilla ei ollut mitään puhetta, että tarvisi erikseen vielä jv-kortin. Täytyypä kysyä sitten tätäkin kouluttajilta, ettei ne puhu meille puutaheinää. :)

Velihopea sanoi:
Odotettavissa on lakiuudistus lähiaikoina koskien järjestyksenvalvojien koulutusta ja voimankäytön lisäkoulutusta. Jos tuo lakiuudistus tulee voimaan sellaisenaan, niin sen jälkeen kaasusumutinkoulutus tulee soveltumaan sellaisenaan sekä vartijan että JV:n työtehtäviin eikä niitä kursseja tarvitse siis enää käydä suorittamassa kummallekin tehtävälle erikseen. Tämä onkin varsin järkevää, sillä mitä tulee ko. kaasusumutinkoulutusosioiden sisältöön, niin ne ovat jo tälläkin hetkellä lainsäätäjän toimesta yhteneviä.

Tätä juuri aikaisemmin kysellessäni tarkoitin. Luulin että tuo olisi käsitelty jo vuoden vaihteessa mutta ilmeisesti rattaat pyörivät jälleen hieman raskaammin... :)

Kermavaahto sanoi:
Näiden tietojen mukaan, mitä olen tällä hetkellä vartijakurssilla saanut tietää on, että jv saa kantaa patukkaa ja käsirautoja. Erillisen voimankäytönkurssin vaatii sitten tkp ja kaasusumutin.

Muuten näin, mutta teleskooppipatukkaa ei "tavallinen" jv saa kantaa ollenkaan, ainoastaan järjestyslain mukainen järjestyksenvalvoja (= ne jotka työskentelevät vartiointiliikkeiden kautta ostoskeskuksissa jne.) voi saada oikeudet. Ja kuten Velihopea jo kirjoittikin, ne oikeudet tulevat vartijakortin voimankäyttöoikeuksien mukaan.

Kermavaahto sanoi:
Onko totta, että pelkän vartijakortin omaava vartija ei saa työskennellä vartiointiliikkeen kautta jv:nä, jos ei ole jv-korttia?

On totta, eli molemmat kortit täytyy olla. Näin siis jos tarkoitit järjestyslain mukaista jv:aa...

Lueskelin tuossa juuri sitä vanhaa jv-lakis, joka siis tällä hetkellä on vielä voimassa. Siellä ei puhuta jv:n voimankäyttövälineistä mitään!:whip:

Itse en enää vartijan hommia tee, mutta tuntuu kuitenkin kummalliselta, että raflan ovella saan tiettyjä voimankäyttövälineitä pitää hallussa kun taas vartijan hommissa en kun on sen puolen koulutukset käyneet vanhoiksi...

Monella tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin kun puhutaan kaksista eri järjestyksenvalvojatyypeistä...

Edit. Se on muuten aivan yksi ja sama mitä se liitto nyt tekis. Sillä menisi kuitenkin ~20v että tilannetta saataisiin korjattua niin, että ala kiinnostaisi laajemmaltikin potentiaalista työkansaa. Ei onnistu palkan korottaminen samalla tavalla kuin eduskunnassa.

Morjens!

Kun täällä nyt on paljon vartijan ammatissa olleita, niin ajattelin kysästä voiko mihinkään esmes. kesäduuniin päästä jo 17-vuotiaana. Kiinnostus olis kova ja jotain duunia pitäs kesäks saaha. Mistä kannattais hakea jos mahollista? Ja mitä kursseja sun muuta pitäis suorittaa, ja missä? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom