Varmistaja helvetistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jkk
  • Aloitettu Aloitettu
Aivan loistavaa settii saa ku menee veljen kaa salille :rock: Huutoo lähtee ja sarjat on tuskaa :kuola:

Nyt alotettii 4-jakonen ja vittu et lihas kasvaa :kuola:

Sitä ei tosiaan tiedä mitä sieltä tulee kun pyytää jotain vierasta varmistamaan. Oon yleensä tottunut, että kun itellä loppuu voimat niin kaveri auttaa nostamalla tasaisella voimalla tangon ylös. Noh, eräs vanhempi herra sitten auttoi napauttelemalla tankoa alhaalta päin sormillaan, meinasi pasmat mennä ihan sekaisin. Onko kukaan törmännyt tuollaiseen tyyliin?

Viimeksi salilla varmastaja oli niin lähellä että mun pää oli melkein sen haaroissa :D Oli inhottavaa kun shortsit pyyhki naamaa kesken noston.

PMLats sanoi:
Sehän mikä kyllä ärsyttää on se, että suurin osa penkeistä on suunniteltu varmistamisen kannalta huonosti. Eikö sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että penkin päässä on varmistajalle seisomakoroke?? Tai itsestäänselvyys ja itsestäänselvyys, mutta parempihan se korokkeelta on avittaa kuin lattiatasolta.

Sieltä korokkeelta ei saa terskan nuppia tarpeeks lähelle nostajan naamaa.

Itsekin aina kysyn että a) autanko tankon telineistä ja b) jos toisto jää haaveeksi niin autanko reippaasti ylös vai tehäänkö pakkotoisto.com.

Kerran oli varmistaja about taivaasta: salin kaks penkkiä olivat päittäin, ja niiden väli oli aika pieni. Tämä oli silloin 80-luvun lopussa kun timmit mimmit kulkivat uikkarin naru trikoon persettä kaivaen salilla.
Ja tällainen oikeen über-tiukka mimmi tuli varmistaan kaverinsa penkkiä samaan aikaan kun minä 17-kesäinen poikanen tein omaani.
Kyl se häiritsi penkin tekoa kun kasvojen yläpuolella oli taivas.

Xavier sanoi:
Kylläpäs tänään vitutti, otin penkissa kovaa sarjaa 120 kg:lla, kolme ekaa toistoa tulivat todella nätisti, neljäskin lähti vielä oikein hyvin, hidastui loppua kohti hieman työntö ja silloin tämä varmistaja nappaa tangosta kiinni, sama toistuu viidennellä toistolla, kyllä vitutti tämän jälkeen, koska vitonen olisi tod.näk tullut omilla voimilla :curs:

Seuraavaan sarjaan sain broidin varmistamaan ja 4x120 kg tuli nätisti.. vaikka kuinka yrittäis neuvoa, niin kyllä näitä paskoja varmistajia aina välistä osuu kohalle...

Nii ja unohtui mainita että tämä sankari ei edes auttanut tankoa suorille käsille, vaikka hänelle selkeästi toivomukseni ilmaisin.. perkeleen idiootti.. tästä eespäin pitäis varmaan tehdä varmistajalle jonkin sortin älykkyystesti tai ehkä mieluummin pitää luento kuullun ymmärtämisestä :curs:

Broidi otti muuten kameralla tosta klipin et voipi laittaa tänne jossain vaiheessa esimerkin kuinka ei varmisteta :D

Jos oon jollekki uudelle tyypille varmistamassa esim kovaa viitosen sarjaa, eikä oo ollu puhetta miten menetellään niin eka kysymys on "otatko itte telineestä?" toinen on "nouseeko hitaasti".

Sitten ronskisti maastavetoasentoon siihen pääpuoleen ristiote valmiiksi, kämmenet ~5cm päässä tangosta. Jos nousee hitaasti nii mikäs siinä, mutta jos näyttää siltä että hajottaa ittensä (tanko kallistuu, menee telineiden lähelle, pysähtyy, olkapäät tulee mukaan tms) niin nappaan kerralla pois. Jos joku pakkotoistoja haluaa niin osaa niitä kans pyytää, ite ainakin vituttaa jos rauta on noussu hitaasti vaikka 15cm rinnasta, sitten alkaa hidastua ja varmistaja hihkuu että "nousee nousee nousee!1" (tai tekee pakkotoiston) - eikä paineissa pysty sanomaan että ota se perkele pois.

Mulla nousee maksimiykkönen nopeasti ja kevyen oloisesti, mutta kuitenkin vain kerran. Joillakin nousee hiiiiitaaasti mutta tekeekin sitten kakkosen tai kolmosen.

Mutta oikeestaan pitäis vaan kunnolla ilmasta oma nostotapa, penkki on niin tuttu liike ettei heti osaa arvata miten erilaisilla tavoilla sitä voidaankaa nostaa/varmistaa.

Parempi se kuitenki on napata pois, kuin keventää just sillai että nousee, ellei oo sovittu muuta.

Terrorist| sanoi:
Onhan noita penkki "varmistuksia" sattunut kaikille, mutta yks kerta ku kokeilin max penkkiä, niin tämä tuntematon kaveri seiso siinä vieressä ja heti ku laskin tangon alas, niin kyseinen kaveri otti tangosta kiinni kun olin juuri nostamassa sitä ylös ja sitten tasapaino petti ja painot kaatu viereen... Ei siitä sitten tullut maximi yritystä tosiaankaan...

Onks tää nyt tulkittavissa niin, että kaveri joka seisoi vieressä nappasi täysin yllättäen tangon päästä kiinni ja tempas sen kohti kattoa?

Oli tai ei, tolla tavalla vois yllättää joskus meiän salin "penkkiäkakstuntiaputkeen" urpot.:evil:

Paras avustaja ykköstä kokeillessa, ainakin penkissä, on se joka sanoo ennen nostoo että "jos ei mee kolme, niin en auta" :whip: Ja menihän se.

Edit: Huonoja taasen semmonen, joka auttaa liian aikasin tai semmonen joka kattoo vaan vierestä, ku painot alkaa laskeutumaan alas ja toiselta puolelta rymähtää painot lattialle...

En ymmärrä miksi se tanko pitää riuhtaista ylöspäin jos nosto vain hidastuu. Ite sanon aina erikseen, että auta sitten vasta jos se jää rinnalle (mulla on rinta se heikko kohta ja sinne se jää jos johonkin)

Siis joillain on pakko nykäistä se tanko täysiä ylös ja kun voimat puuttuu niin se varmistaja vetää sitä tankoa vielä itseään kohti. Tosi hyvä ohjata penkkipainot kokonaan olkapäille :thumbs: Mielummin lopettais sen hosumisen ja avittais rauhallisesti. Minä saan aivan vitunmoiset vihlonnat ojentajiin ja olkapäihin jos se tanko nykäistään pois käsiltä.

Joskus joku aloittelija on jättänyt tangon kokonaan mulle :D Ei kait siinä kyllä jonku 40kg pystysoutaa ihan hyvin, mutta en halua että joku 150kg jätetään samalla tavalla :lol2:

rasvanahka sanoi:
Tää menee salikomedian puolelle; tossa vasta pyysin varmistajaa ja sanoin et teen 3-4 (kun pari viikkoa aikasemmin tuli kolmonen).
Eka toisto nousi n. 5cm ja putos sitte rinnalle :nolo:

."
sattuupa noita heittoja itsellekin monissa liikkeissä. joissakin liikkeissä saattaa tosiaan painot heittää 10kiloa alakanttiin viikossa ja tulla vielä pari toistoa vähemmän kuin edellisellä viikolla isommalla raudalla. kummallista, mutta ei se haittaa. sinänsä se on noloa, jos on jollekin kehaissut että viikko sitten tein sitä ja sitä liikettä x kilomäärällä ja sitten seuraavalla kerralla jos tämä tyyppi sattuu oleen mukana ja menee 10kiloa alakanttiin ja vähempi toistoja. mukava siinä sitten selitellä :D

Muutama omakohtainen vinkki varmistamiseen:

- kysyn kuinka monta toistoa on tarkoitus tehdä ja ilmoitan etten koske painoihin ennen kuin on pakko. Yleensä vilkaisevat varmistajaa kun haluvat apua. Jos nostaja haluaa jotain muuta niin kertokoon.
- ekassa nostossa erityisen valppaana ja sitten tarpeen mukaan muutamassa vikassa nostoissa kädet n. 10cm päähän tangosta.
- jos pitää ottaa kiinni niin ensin kevennän vähän, jos ei tunnu olevan potkua niin kerralla ylös.
- jos kaveri tiputtaa painot rinnalle ja lopettaa punnertamisen (on käynyt pari kertaa),niin "rauhassa" vaan seisomaan tangon viereen ja ylös.
- jos tangossa on reilusti rautaa niin pitää sopia tarkemmin kuviot.
- kyykkyä jos pitää varmistaa niin näytän miten avitan, ennen kuin alan varmistamaan.

Itse en maksimipainoja kokeile, ellei ole tuttuja mukana. Pitäähän todistajat olla paikalla kun ennätyksiä tehdään :)

Viime kyykky treenissä pyysin jotain nuorta aloittelijaa varmistamaan kyykyn. Sanoin että teen kutosen ja että ole koko ajan mukana, että voit jo laittaa kädet valmiiksi tohon vyötärön ympärille. Noh, herra sitten päätti seisoa kaksi metriä meikäläisen takana koko suorituksen ajan, viimeisellä toistolla päätti sitten tulla mukaan ja keventää. Parasta tässä oli se että ei sitten tullut edes siinä ala-asennossa keventämään missä liike miltei pysähtyi, vaan ootti siihen saakka että meikäläisellä on enää 10cm matkaa nostettavana ja sitten hyppäsi mukaan ja avitti meikäläisen ylös, eikä tietenkään auttanut niitä painoja telineisiin vaan avitti vain meikäläisen siihen ylä-asentoon. Ei jumalauta kun ois tehnyt mieli vähän läväyttää. Oma mokahan tuo tietysti oli, olihan se kaveri vähän sen näköinenkin, että ei hirmu monta aivosolua pääkopassa jyllää.

Asustelin kolmisen vuotta sit Espanjassa ja kävin paikallisella salilla treenaamassa. Tein pystypunnerrusta tanko niskan takaa ja pyysin paikallista jorgosta varmistamaan.No, jorgos suostu ja sanoin sille et alkaa auttaa sit kun ei nouse enään. Kaveri sano si,okei ja aloin tekemään... ni varmistaja paino vastaan käsillä aina kun olin nostamassa tankoa niskan takaa niin, etten pystyny nostamaan. Olin et mitä vittua ja sit kun lopetin yrittämisen, se nosti sen sielt niskan takaa. Pari toistoa yritin viel suorittaa, mut kun sama toistu niin luovutin. Se kait luuli et halusin jotain isometristä treeniä tai jtn.:D en tiiä, mut perseestä se äijä oli.

Mä oon kaverinkans treenannu joka on hyvä varmistaja kun tiedetään mitä toinen haluaa. Mutta vinopenkkiä käsipainoilla niin tarvis kyllä melkeen toisen varmistajan, koska siinä ei kerkee varmistaja tehdä yhtään mitään jos paino lähtee tippumaan. Varsinkin vikoja toistoja kun alkaa ranteet ja olkapäät hyytymään niin kontrolli pettää, kerran meinas paino tippuu naamalle, jollain ihmeen illveellä sain sen heitettyä lattialle.

Jos joudun kysymään jotain vierasta neuvon aina miten haluan sen tapahtuvan. Kädet lähellä tankoa, tarkkana ja sitten nopeesti, mutta rauhallisesti ylös asti. Sitten vasta kun ähisen sen "eiiihh tuuh!!.."

Kyykyssä saakin sitten olla tosi tarkkana kun siinä ei paljoa mitään ähistä. Yksi nuorempi sälli vähän säikäytti kun pyysin sitä varmistamaan Box-kyykky sarjaa toiseen päähän. Kaveri otti vähän turhan ajoissa kiinni ja heilutti tankoa aika jännästi. Onneksi toisessa päässä oltiin tarkkana ja ei tullu pahempaa vahinkoa. Hyvä juttu että salilla käy myös paljon voimanostoon perehtyneitä kavereita jotka tuntee homman... Kysyvät tarkennukset tarvittaessa.

Piiiitkä :offtopic:
Paras penkkivarmistaja on kyllä tähän mennessä ollut n. 20-25v nuori nainen. Satuttiin samaan aikaan salille n. vuosi sitten. Kello oli jotain 12.00 päivällä joten muita ei salilla ollut. No minä ujona poikana katoin penkkiohjelmaa jossa luki viimeisenä sarjana failure 130kg. (tavoite väh. 4 toistoa), ja sitten sitä naista...Eihän se iso rauta ole, mutta kaunis nuori ja hoikka mimmi ei ehkä tunnu luontevalta vaihtoehdolta penkkivarmistajaksi... No pakko kai se on sitten kysäistä jossain vaiheessa jos muita ei tule. Taisinkin kuitenkin vähän aliarvioda tämän tytön..:nolo:

Minä siinä lämmittelin ja sarjat rupesivat tuntumaan tiukemmilta. Lopulta menin sitten kysymään mimmiä varmistamaan taakse. Rautaa siinä vaiheessa se 130 kg. No mimmi oli vaan että mikäpä siinä.. Minä:eek: Kerroin sarja tavoitteen ja ennen kuin ehdin lopetella selostuksen tuli kysymys: autetaanko sitten hitaasti vai kerralla ylös jos jää? Autetaanko telineestä?:eek: Vastasisin että kerralla ylös kun sanon. Ei tarvii auttaa telineestä. Mimmi ottaa tukevan asennon penkin takaa ja aloitaa kunnon psyykkaamisen. Se on sitten kevyttä!! Hä! Kevyttä rautaa!.. :eek: Ihan oikeaoppisesti hän tuli lähelle tankoa ja piti kädet myös lähellä. Vikassa tavoitetoistossa (se neljäs) olin kuitenkin niin hapoilla että usko meinasi loppua. No mimmi psyykkaa niin perkeeleesti "että tulee tulee!.." Samalla kuitenkin laittoi kädet ristikkäin tangon ympäri, ja kumartui valmiiksi eteenpäin...

Siinä vaiheessa iski kuitenkin hämmennys... Tissiiit suoraan yläpuolellani! Puoleenväliinhän se jäi, mutta mimmi otti mallikkaasti tangon ylös. Ja tsemppasi vielä seuraavan sarjaan. No ehkä en keskity tarpeeksi treeniin, mutta tästä huomaa kyllä että miehen ajatuksia on kyllä aika helppo naisihmisen sotkea. Ainakin minun:nolo: End off :offtopic:

Back
Ylös Bottom