Varattuun pöytään tunkeminen ravintolassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reno^^
  • Aloitettu Aloitettu
Edit. Sumu, niinhan sita yleensa sanotaan etta Suomessa pitaa aina tilata pihvi astetta raa'empana kuin mita oikeasti haluaa. Nain voi saada oikeanlaisen :) Oikeasti hienoissa ravintoloissa ehka vahan eri, mutta ainakin keskitason paikkoihin patee kokemukseni mukaan.
Pikkasen yksinkertaistaen pihvit on ihan ajoituskysymyksiä. Pihvin ei tarvitse olla kovin kauaa lämpölampun alla, että se onkin medikan sijasta kypsää. Siinä pitäisi olla sekä keittiöhenkilökunnan, että tarjoilijoiden hereillä, että pihvi liikahtaa siinä vaiheessa, kun nouseekin, niin ei käy tuolla tavalla.

Se on toki valitettavaa, että esim. kiireestä johtuen safka ei liiku sillä tavalla kuin pitäisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on eräällä tavalla vaikea juttu kanssa, että joissain ravintoloissa napinaa tulee niin paljon, että asiasta annettu ja asiallinen palaute hukkuu sen jokapäiväisen purnaamisen alle. Siinä pitäisi olla vähän pelisilmää, että milloin ollaan raiteilla ja milloin menee vikaan, ja edelliseen liittyen, milloin pitää toimia milläkin tavalla.

Mutta kuten tästäkin ketjusta näkee, niin ravintolan ja asiakkaan näkökulma ei aina kohtaa. Ehkä ne mestat, joilla menee hyvin saa tämän yhtälön toimimaan kaikkein parhaiten.

Siihen etta asiakas saataisiin samaan ravintolaan uudestaan ei kylla kauheasti suomessa panosteta. Usein tuntuu etta lahinna on hairioksi niille tyontekijoille kun menee syomaan.

Itse arvostan todella paljon hyvaa asiakaspalvelua, maksan siita mieluusti ekstraa.

Heh, tässä on vähän ristiriitaa asenteissa niin asiakkailla kuin ravintolahenkilökunnallakin. Kun asiakas ajattelee, että palvelu on lähtökohtaisesti ihan paskaa ja toisaalta ravintolahenkilökunta ajattelee, että asiakas on idiootti, niin onko se ihme, että tää yhtälö ei oikein toimi :)

Tossa ruokapaikassa, jonka toimintaa vähän paremmin tunnen tervehditään kyllä tullessa, kiitetään ja tervehditään lähtiessä, safkat saadaan normaalisti ihan järkevässä ajassa pöytään, kaikki muutokset annoksiin ynnä muu joustaminen onnistuu ja niin edelleen. Kyllä mä näkisin, että se toiminta tähtää juurikin siihen, että se ihminen saadaan tulemaan uudestaankin. Toki pitää ymmärtää se, että kun on kiire, niin on kiire. Silloin se palvelu ei valitettavasti ole niin henkilökohtaista kuin se voisi olla.

Välillä joudutaan käyttämään ekstroja tai välillä voi olla ihmisiä töissä, jotka tekee vähän vähemmän, ja se näkyy luonnollisesti toiminnassa. Valitettavaahan se toki on, jos joku tällainen ihminen osuu jonkun sellaisen kohdalle, joka olisi halunnut oikein asiantuntevaa palvelua, mutta ei sille oikein mitään voi, jos haluaa, että arki rullaa eteenpäin. Perehdyttämiseen voi toki panostaa ja yleistä ekstrojen käyttöä välttää, ettei käy niin, että lauantai-iltana kesken pahinta ruuhkaa ovesta tallustaa joku, kuka ei ole ollut päivääkään paikassa töissä, että "terve, mun piti tulla töihin".

Meillä toi oma pubi on taas jännä esimerkki siitä, miten sinne on muodostunut hyvä henki asiakkaiden ja henkilökunnan välillä. Se näkyy siinä, että samat naamat tulee uudestaan ja uudestaan, ja jos joku uusi ihminen on töissä, niin hänelle kyllä kerrotaan, mitä halutaan tai mitä on missäkin sen sijaan, että alkaisi vittuilu siitä, että etkö sää tiedä, vaikka oot töissä täällä. Kaikenlaiset reklamaatiot ovat äärimmäisen harvinaisia, ja jos jostain sanotaan, niin se on lähestulkoon aina jostain ihan asiasta, joka korjataan lukuunottamatta jotain viikonlopputoopeja joiden touhu menee lähinnä kännin piikkiin.

Melkein kaikki on järjestettävissä, myö joustetaan aika monessa asiassa, ja tätä vastaan asiakaskin usein ymmärtää, jos jossain kestää tai joku on vähän normaalista poikkeavalla tavalla. Tuolla on pirun helppo olla töissä ja uskoisin, että samalla tavalla meille on pirun helppo myös tulla. Tällainen yhtälö on toimiva.

Öö, miten Alyssa liittyy siihen että asiakkaat ovat idiootteja? Ei kai se Alyssan vika ole jos asiakas on niin vitun kädetön että tilaa mediumia ja haluaa kypsää. Voin hyvin kuvitella että homma menee juuri noin ja se tilaus kulkee juurikin "tuo mulle lasi viintä ja iso pihvi, mediumina!" linjalla ja sitten kitistään kun vähän tulee kudosnestettä lautaselle.

Kyllä tuosta Alyssan kommentista huokuu se Suomessa niin yleinen ravintolatyöntekijöiden ylimielinen asenne. Asiakas kun sattuu sanomaan sanan kieliopillisesti väärin, niin asiakas on samantien tyhmä ja tietämätön. Kyllä näiden asiakasPALVELIJOIDEN pitäisi ymmärtää paikansa ja sen, että he ovat palvelijoita ja siitä heille maksetaan palkkaa. Jos se työ ei miellytä niin sitten käydään kouluja ettei tarvitse palvella.

Ja mitä tulee idioottiasiakkaisiin, niin ensiksi haukutaan asiakkaat idiooteiksi ja sitten ravintola päättääkin oman linjansa siitä mikä on medium ja mikä ei. Noku noku, iso osa asiakkaista ei tiedä mikä medium niin sitten ravintolat paistavat niistä kypsiä. Yrittäkää nyt säilyttää jokin linja, että asiakas voisi sitä noudattaa.

Pahinta mitä minulle on ravintolassa tapahtunut on se, että olen tilannut kypsän pihvin niin tarjoilija on sanonut, ettei pihiviä pidä ottaa kypsänä koska se on silloin pilalla. Tässä taas joku nirppanokka besserwisser leikkii jotain. Kyllä minä tiedän, että tuo on yleinen näkemys, mutta minä menin ravintolaan syömään en opiskelemaan kokiksi. Ja minä olen se joka sen pihvin syö eikä se tarjoilija, joten jos minä haluan pihvini kypsänä niin minä haluan syödä sen kypsänä. Olen aikuinen ihminen ja tiedän mistä pidän. Syön pihvini pitkälti 50/50 kypsänä ja mediumina. En tarvitse ketään kertomaan mistä tykkään.

Kyllä näiden asiakasPALVELIJOIDEN pitäisi ymmärtää paikansa ja sen, että he ovat palvelijoita ja siitä heille maksetaan palkkaa. Jos se työ ei miellytä niin sitten käydään kouluja ettei tarvitse palvella.
Haha, nyt on hyvä meininki :D Ei muuta kuin jatka samaa rataa ja iloisia ruokahetkiä.

Huoh. Niin just, palvelijat tietakoon paikkansa!

Jaa jatkossa kotiisi syomaan.

Muutama sananen "soittoruokaloista", pari vuotta sitten menin käymään eräässä semmoisessa ja tilasin vodka+redbull no tuli lasi tiskille ja paljastukin kun maistoin että mitä vittua tässä on, kysyin tarjoilijalta ni sanoi että alku+ed drinkki, vitutti maksaa maaseudulla 8euroa tosta ku olin tilannut jotain ihan muuta. Toisessa paikassa tilasin jägermeister+battery, no tuli drinkki ja maksoin 8,8e ja taas että mitä vittua tässä on, ni heidän omaa "jekkua"+tehoa, kyllä vitutti ku kerran vuodessa käyn baareissa ja ei ole edes ruuhkaa ku menen alkuillasta/yöstä ja en ole mikään 18v poika mille kelpaa kilju ni saa tommoista paskaa mitä ei edes tilaa ja hinnatkin on vielä ihan Manhattanin tasoa täällä maaseudulla. Kaikista näistä kokemuksista olen päättänyt että sen kerran ku vähän juon ni juon mielummin sitten ulkomailla.

^ etenkin isot ketjut tekevät isompia diilejä noiden tiettyjen tuotteiden kanssa. Se koskee muun muassa noita kirkkaita, eli kossua ja vodkia, mutta myös energiajuomia ja esimerkiksi tiettyjä shotteja. Isot tilausmäärät, halvempi hinta ja parempi kate.

Noissa sun mainitsemissasi vaikuttaa myös ravintolan panimosopparit. Usein on helpointa tilata saman panimon tuotetta muiden panimotilausten joukossa. Teho on Olvin tuote, Battery Koffin ja ED Hartwallin. Red Bull taitaa pikkasen hinnoitella itseään pihalle, että sitä kovin monessa paikassa olisi.

Huoh. Niin just, palvelijat tietakoon paikkansa!

Jaa jatkossa kotiisi syomaan.

Edelleenkin sama asenne huokuu. Asiakas on se joka maksaa teidän palkat. Jos asiakas syö kotonaan niin teille ei ole töitä. Se työ on se asiakaspalvelu, ja jos se ei maita niin sitten pitää vaihtaa duunia eikä kehottamaan asiakkaita vaihtamaan paikkaa.

Mä en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Kun mä olin asiakaspalvelijahommissa niin minä tein sen mistä minulle maksettiin. En vittuillut asiakkaille, en leikkinyt besserwisseriä, en kehottanut menemään muualle. Kyllä tuo homma vitutti, mutta asiakas ei sitä huomannut. Kävin sitten kouluja eikä nyt enää tarvitse tehdä noita hommia. Olen pääsääntöisesti tippikulttuuria vastaan, mutta välillä tuntuu, että ravintolatyöntekijöillä on liian hyvä peruspalkka, koska ei viitsitä tehdä sen homman eteen töitä. Palkka juoksee tekee työnsä miten sattuu. Pitäis varmaan peruspalkka poistaa kokonaan ravintolatyöntekijöiltä, jotta alkais se asiakaspalvelu kiinnostamaan.

Edelleenkin sama asenne huokuu. Asiakas on se joka maksaa teidän palkat. Jos asiakas syö kotonaan niin teille ei ole töitä. Se työ on se asiakaspalvelu, ja jos se ei maita niin sitten pitää vaihtaa duunia eikä kehottamaan asiakkaita vaihtamaan paikkaa.

Mä en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Kun mä olin asiakaspalvelijahommissa niin minä tein sen mistä minulle maksettiin. En vittuillut asiakkaille, en leikkinyt besserwisseriä, en kehottanut menemään muualle. Kyllä tuo homma vitutti, mutta asiakas ei sitä huomannut. Kävin sitten kouluja eikä nyt enää tarvitse tehdä noita hommia. Olen pääsääntöisesti tippikulttuuria vastaan, mutta välillä tuntuu, että ravintolatyöntekijöillä on liian hyvä peruspalkka, koska ei viitsitä tehdä sen homman eteen töitä. Palkka juoksee tekee työnsä miten sattuu. Pitäis varmaan peruspalkka poistaa kokonaan ravintolatyöntekijöiltä, jotta alkais se asiakaspalvelu kiinnostamaan.

Ensinnakaan, en ole enaa ravintolassa toissa. Toisekseen, en ole ikina vittuillut, leikkinyt besserwisseria tai kehottanut asiakasta menemaan muualle. Ei kuulu tapoihin - painvastoin, olen hyva asiakaspalvelija ja saanut sen vuoksi mm. bonuksia toissa ja lahjoja asiakkailta. Se mita sanon netissa on ihan eri asia kuin mita olen duunissa. Nain ollen kritiikkisi on vahan holmoa ja perustelematonta.

e. Mielestani sinulla on asenneongelma ennemmin kuin minulla. Jos lahtokohtaisesti kohtelee henkilokuntaa palvelijoina, joiden tulisi tietaa paikkansa, ei voi odottaa kovin aitoja hymyja takaisin.

Ensinnakaan, en ole enaa ravintolassa toissa. Toisekseen, en ole ikina vittuillut, leikkinyt besserwisseria tai kehottanut asiakasta menemaan muualle. Ei kuulu tapoihin - painvastoin, olen hyva asiakaspalvelija ja saanut sen vuoksi mm. bonuksia toissa ja lahjoja asiakkailta. Se mita sanon netissa on ihan eri asia kuin mita olen duunissa. Nain ollen kritiikkisi on vahan holmoa ja perustelematonta.

e. Mielestani sinulla on asenneongelma ennemmin kuin minulla. Jos lahtokohtaisesti kohtelee henkilokuntaa palvelijoina, joiden tulisi tietaa paikkansa, ei voi odottaa kovin aitoja hymyja takaisin.

No se on hyvä, että olet onnistunut peittämään asenteesi töissä, mutta tuo sama asenne huokuu niin läpi suomalaisessa asiakas"palvelussa", että siihen on niin helppo tarttua kun täällä netissä joku tällainen asiakas"palvelija" avartaa näkemyksiään.

Ei minulla ole mitään asenneongelmaa, menen ravintolaan avoimin mielin ja valmiina maksamaan siitä, että minulle tuodaan ruokaa ja juomaa. Mutta siinä vaiheessa kun ravintolan henkilökunta keskustelee keskenään niitä näitä, ja kun yrittää kiinnittää heidän huomionsa (siinä vaiheessa kun asiakas joutuu keskeyttämään henkilökunnan juoruamisen ollaan jo menty mielestäni metsään) saadakseen palvelua alkaa armoton vittuilu koiran hukassa olemisesta (juu, vihelsin) tai jostain sormien napsuttelusta, niin siinä vaiheessa tällainen asiakas"palvelija" tippuu hovinarrin tasolle.

Itsekin olen ollut joskus tarjoilijana (ihan kouluttautuneena), mutta sanon silti "viintä". Ihan vaan, koska se kuulostaa hauskalta. Muutamat pruuvitkin on kierretty, mutta mitä sitten?

Hauska kommentti kanssa noista palkoista. Aikoinaan ruokaraflassa työskennellessä huomasi kyllä vanhemmista kolleegoista, että olivat aikoinaan joutuneet opettelemaan myyvän tavan tarjoilla, kun suurin osa palkasta on koostunut nimenomaan tipeistä. Tuntui, että pystyivät myymään vaikka pieniä kiviä kun olivat niin hyviä puhumaan =).

Ei minulla ole mitään asenneongelmaa, menen ravintolaan avoimin mielin ja valmiina maksamaan siitä, että minulle tuodaan ruokaa ja juomaa. Mutta siinä vaiheessa kun ravintolan henkilökunta keskustelee keskenään niitä näitä, ja kun yrittää kiinnittää heidän huomionsa (siinä vaiheessa kun asiakas joutuu keskeyttämään henkilökunnan juoruamisen ollaan jo menty mielestäni metsään) saadakseen palvelua alkaa armoton vittuilu koiran hukassa olemisesta (juu, vihelsin) tai jostain sormien napsuttelusta, niin siinä vaiheessa tällainen asiakas"palvelija" tippuu hovinarrin tasolle.
Mua jotenkin huvittaa tää melkoisesti. Sää viheltelet, napsuttelet sormiasi, menet ravintolaan sillä asenteella, että palvelijat tietäköön paikkansa ja vielä sen perään ihmettelet, että saat huonoa palvelua? :) Pitäskö koittaa käyttäytyä, niin homma voisi muuttua melkoisesti? Eihän nyt sunkaan duunipaikalla noin hoideta asioita, ja ihan samoja ihmisiä sielläkin töitä tekee.

Mua jotenkin huvittaa tää melkoisesti. Sää viheltelet, napsuttelet sormiasi, menet ravintolaan sillä asenteella, että palvelijat tietäköön paikkansa ja vielä sen perään ihmettelet, että saat huonoa palvelua? :) Pitäskö koittaa käyttäytyä, niin homma voisi muuttua melkoisesti? Eihän nyt sunkaan duunipaikalla noin hoideta asioita, ja ihan samoja ihmisiä sielläkin töitä tekee.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin minä menen ravintolaan sillä asenteella, että minä maksan henkilökunnalle joka siellä on töissä siitä, että he tekevät sitä työtä josta heille maksetaan. Siinä vaiheessa kun minä asiakkaana joudun keskeyttämään henkilökunnan juoruamisen ja pyytämään henkilökuntaa tekemään työnsä, henkilökunnan pitäisi pyydellä minulta anteeksi eikä alkaa vittuilemaan.

Minä pyrin hoitamaan oman työni siten, ettei minua tarvitse erikseen kehottaa sitä tekemään. Jos niin sattuu käymään, että tekemästäni työstä löytyy virhe, niin en laita sitä asiakkaan syyksi, enkä ala vittuilemaan asiakkaalle.

Se että olet asiakkaan asemassa ei kaiketi poista sinulta oikeutta noudattaa käytöstapoja. Viheltely ja sormien napsuttelu on melko halveksivaa. Ravintoloilla on myös oikeus valita asiakkaansa, voit ottaa vaikka huonon palvelun vinkkinä ;)

Minä pyrin hoitamaan oman työni siten, ettei minua tarvitse erikseen kehottaa sitä tekemään. Jos niin sattuu käymään, että tekemästäni työstä löytyy virhe, niin en laita sitä asiakkaan syyksi, enkä ala vittuilemaan asiakkaalle.
Pitäs tullakin sun duunipaikalle pikkupäissään ja avata keskustelu viheltämällä, napsuttelemalla ja semmoisella reippaalla "hei äijä" huudahduksella. Sen perään kyseenalaistaa sun osaaminen ja korottaa ääntä, jos koitat sanoa jotain omaksi puolustukseksesi. Lopuksi vielä neuvoteltaisiin siitä, että saanko mä diilini pikkasen halvemmalla, ettei jää paha mieli. Sit voitais käydä seuraavana päivänä keskustelu siitä, että jäikö hyvä fiilis, ja että noinko asiat hoidetaan.

Se nyt pitää vaan ymmärtää, että ei tarjoilijan titteli tarkoita mitään oman ihmisarvon unohtamista tai sitä, että mitä tahansa käytöstä pitää sietää. Jos tuntuu siltä, että ei osaa käyttäytyä tai että paikka on paska, niin voi tosiaan jäädä kotiin tai mennä muualle. Ei tappeleminen hyödytä ketään. Kun ihmisten kanssa ollaan tekemisissä, niin pitää muistaa, että näissä kontakteissa on aina kaksi osapuolta, eikä se toimi loputtomiin niin, että toinen hymyilee ja nöyristelee, ja toinen vaan vittuilee.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin minä menen ravintolaan sillä asenteella, että minä maksan henkilökunnalle joka siellä on töissä siitä, että he tekevät sitä työtä josta heille maksetaan. Siinä vaiheessa kun minä asiakkaana joudun keskeyttämään henkilökunnan juoruamisen ja pyytämään henkilökuntaa tekemään työnsä, henkilökunnan pitäisi pyydellä minult
Minä pyrin hoitamaan oman työni siten, ettei minua tarvitse erikseen kehottaa sitä tekemään. Jos niin sattuu käymään, että tekemästäni työstä löytyy virhe, niin en laita sitä asiakkaani syyksi, enkä ala vittuilemaan asiakkaalle.

Nuorena ja tyhmänä saatoin keskeyttää tarjoilijoiden juoruilun vaikka tiputtamalla juomakarahvin lattialle tai vastaavaa, mutta nykyään olen huomannut, että parempaa palvelua saa, kun ihan asiallisesti menee kertomaan, että tarvittaisiin palvelua. Tylsää tietysti, että joutuu erikseen nousemaan tuollaisen asian takia, mutta joskus on vain pakko. Riehuinen ei auta sitäkään vähää. Sanoin tietysti, että karahvit, lasit ym. tippuivat ja hajosivat vahingossa. Mut kyllähän ne tajusivat mistä oli kyse, eikä se parantanut palvelua.

Pitäs tullakin sun duunipaikalle pikkupäissään ja avata keskustelu viheltämällä, napsuttelemalla ja semmoisella reippaalla "hei äijä" huudahduksella. Sen perään kyseenalaistaa sun osaaminen ja korottaa ääntä, jos koitat sanoa jotain omaksi puolustukseksesi. Lopuksi vielä neuvoteltaisiin siitä, että saanko mä diilini pikkasen halvemmalla, ettei jää paha mieli. Sit voitais käydä seuraavana päivänä keskustelu siitä, että jäikö hyvä fiilis, ja että noinko asiat hoidetaan.

Se nyt pitää vaan ymmärtää, että ei tarjoilijan titteli tarkoita mitään oman ihmisarvon unohtamista tai sitä, että mitä tahansa käytöstä pitää sietää. Jos tuntuu siltä, että ei osaa käyttäytyä tai että paikka on paska, niin voi tosiaan jäädä kotiin tai mennä muualle. Ei tappeleminen hyödytä ketään. Kun ihmisten kanssa ollaan tekemisissä, niin pitää muistaa, että näissä kontakteissa on aina kaksi osapuolta, eikä se toimi loputtomiin niin, että toinen hymyilee ja nöyristelee, ja toinen vaan vittuilee.

Taidat olla ravintola-alalla kun näin "puolustaudut". Mistään tällaisesta yllä olevasta ei ole ollut kyse.

Lue oikein hitaasti. Edelleenkin kysymys on siitä, että minä maksan tietystä asiasta palvelusta mitä palveluntarjoajalla on tarjolla. Tällöin odotan saavani sitä mistä olen maksanut. Miksi minun pitäisi maksaa jostain ja kesken palvelusopimuksen toinen osapuoli voisi muuttaa yksipuolisesti sopimuksen ehtoja. Eihän tämä näin toimi muuallakaan, niin miksi sen pitäisi toimia ravintolassa?

Taidat olla ravintola-alalla kun näin "puolustaudut". Mistään tällaisesta yllä olevasta ei ole ollut kyse.
No tossa edellisellä sivulla se varmaan käy aika selvästi ilmi.

Lue oikein hitaasti. Edelleenkin kysymys on siitä, että minä maksan tietystä asiasta palvelusta mitä palveluntarjoajalla on tarjolla. Tällöin odotan saavani sitä mistä olen maksanut. Miksi minun pitäisi maksaa jostain ja kesken palvelusopimuksen toinen osapuoli voisi muuttaa yksipuolisesti sopimuksen ehtoja. Eihän tämä näin toimi muuallakaan, niin miksi sen pitäisi toimia ravintolassa?
Lue itse noi omat tekstisi, ja mieti, mikä kuva niistä lukijalle välittyy. Siellä on ollut tekstiä viheltämisestä, napsuttelusta, tarjoilijoiden paikasta ja niin edelleen. Mieti nyt itsekin, että minkälainen asenne niistä paistaa.

Ilmeisesti tässä on se ongelma, että ravintola tarjoaa tiettyä konseptia ja sinä odotat taas jotain omaa juttuasi, ja nämä ei kaikesta päätellen kovin usein kohtaa. Enpä minä tohon oikein muuta osaa sanoa, kuin että jatka etsimistä. Varmaan sullekin joku mesta löytyy, missä homma toimii niin kuin haluat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom