Varattuun pöytään tunkeminen ravintolassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reno^^
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa olet täysin oikeassa. Jos olen varannut paikan kahdelle hengelle, haluan myös paikan kahdelle hengelle. Jos sellaista ei voi saada niin ravintolan tulisi siitä kyllä ilmoittaa.

Näin. Ja jos tulee joku yhtäkkinen yleisöryntäys niin sitten sanovat tuleville asiakkaille että katsovat onko tilaa ja tulevat kysymään että sopisiko tähän teidän pöytään laittaa toisen pariskunnan. Fiksusti kun tekisivät niin tarjoisivat lasin vinkkua tai oluet talon puolesta. Hyvin todennäköisesti sanoisin että kyllä tuo passaa. Mutta jos en haluaisin siihen muita, niin sitten siihen ei tulisi muita ja tarvittaessa ravintelin tyyppi sanoisi seuraaville asiakkaille että joudutte odottamaan kunnes tilaa tulee. Voitte tulla vaikka tähän baaritiskille tjsp ottamaan oluset tai lasit viiniä tai vaikka vissyvettä tai mitä kukin juo.

Suomessa nyt on sellainen haistavittumeininkin muutenkin. Oltiin tuossa jossain ravintolassa x (ei oikeasti muistu ees nimi mieleen) lasten kanssa. Ravintolassa oli ehkä noin kolmannes paikoista täynnä ja henkilökuntaa niin että hyvä kun eivät toisiinsa törmänneet.

Tilattiin safkat. Lapsille lastenateria ja meille jotkus alkupalat ja pääruoka. Kaikki tilaukset samaan aikaan. No meidän alkupalat tuli ja kohta lasten ruuat. Sitten kesti, kesti ja kesti. 45 minuutin jälkeen (lasten ruokien saapumisesta) vaimo kävi kysymässä että mikä tässä maksaa. No meni hetki ja meidän ruuat tuli. Lapset oli syöneet omansa jo aikoja sitten. Meidän lähellä oleviin pöytiin tuotiin ruokaa meidän jälkeen tulleille. Salettiin unohtivat vaan meidän tilaukset kokonaan. EI MITÄÄN vapaaehtoista elettä hyvityksiin. Tinkimisen jälkeen saatiin jätskit ilmatteeksi. Ois perkele tehnyt mieli nostaa rähinä ja jättää vähintään puoli laskua maksamatta. Mutt todennäköisesti sillä olisi saanut vain sinitakkiset paikalle. Suomessa kun ei tunnu olevan ravintolakulttuuria jossa asiakasta ei voi kohdella kuin mitä tahansa paskaa. Senverran kattonot Gordon Ramsayta että tuossa kohtaa ois pitänyt jo kantaa juomaa pöytää ravintolan laskuun ja nöyrästi pahoitella mokaa. Paskat. Ylimielistä käytöstä alusta loppuun.

Meni jo offiksikin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon sen verran ihmisvihamielinen, etten huolis random porukkaa samaan pöytään, ellen sitten olisi yksin syömässä. Yleensä kun ravintolaan asti vaivaudun syömään käyn siellä tietyssä seurassa, ja kys. seuran kanssa syöminen on enemmän pointtina kuin ruoan mättäminen naamaan aivan sama kuka tuijottaa vierestä tai salakuuntelee mun omituisia juttuja.

Viimeksi saatiin muuten ilmaset jäätelöt Oulun Torrerosta, ku tarjoilian kysyttyä maistuiko, kerroin että possu oli kyl ylikypsää. Ennen kokematonta.

Olin joskus duunissa ravintolassa missa ei ollut poytiin ohjausta. Kyseessa oli todella suosittu ravintola ja maineeltaan vahan sellainen etta sinne tuli jengia viettamaan "hienompaa" iltaa ja toisaalta taas osa tuli vaan syomaan pikaisesti. Aika paljon kavi kaikenmaailman outoa sakkia jotka eivat olleet varmaan ikina ennen olleet ravintolassa syomassa. Kiireisina aikoina aika usein kavi niin etta ihmisia ankesi samoihin poytiin, osa luvalla ja osa luvatta. Aina kun multa kysyttiin lupaa tehda niin, sanoin etta ei mielellaan, mutta voittehan te kysya poydassa istuvilta ihmisilta. Suurin osa taisi antaa luvan vaikka nain selvasti etta heita vitutti :D

Itse en ns. oikeassa ravintolassa ottaisi ketaan poytaani. Aika junttia menna edes sellaista ehdottamaan... Ravintolan ei pitaisi myoskaan laittaa eri seurueita samoihin poytiin vaikka olisi miten taytta. Itse tarjoilijana en kavisi edes kysymassa, kaskisin mieluummin toisen seurueen odottaa poytien vapautumista.

Oli pakko korjata omaa tekstiä, ku sattu joku kumma lukihärö tuota kirjoittaessa. Sama suomeksi:

Oon sen verran ihmisvihamielinen, etten huolis random porukkaa samaan pöytään, ellen sitten olisi yksin syömässä. Yleensä kun ravintolaan asti vaivaudun syömään, käyn siellä tietyssä seurassa, ja kys. seuran kanssa syöminen on enemmän pointtina, kuin ruoan mättäminen naamaan. Silloin ei tosiaankaan ole aivan sama kuka tuijottaa vierestä tai salakuuntelee mun omituisia juttuja.

Viimeksi saatiin muuten ilmaset jäätelöt Oulun Torrerosta, ku tarjoilian kysyttyä maistuiko, kerroin että possu oli kyl ylikypsää. Ennenkokematonta.

No mites sellainen tilanne, jossa on ravintola ja ei pöytiin ohjausta, eli asiakkaat valitsee itse paikkansa. Kun meet sisään, niin suosittu ravintola tietysti täynnä porukkaa ja saattaa olla isojakin pöytiä, esim 6 hengen pöytiä, jossa istuu kaksi henkilöä. Pitäiskö tällöin vain odotella ja odotella, kunnes sattuu jostain löytymään kahdelle hengelle täysin tyhjä pöytä, vai onko todella junttimaista mennä kysymään, että ''onko nämä vapaana?'' ja istuutua jos on? En puhu nyt mistään michelin ravintoloista, mutta ihan normaaleista ravintoloista, joissa porukkaa tuppaa Helsingissää viikonloppuisin ihan kivasti olemaan.

No mites sellainen tilanne, jossa on ravintola ja ei pöytiin ohjausta, eli asiakkaat valitsee itse paikkansa. Kun meet sisään, niin suosittu ravintola tietysti täynnä porukkaa ja saattaa olla isojakin pöytiä, esim 6 hengen pöytiä, jossa istuu kaksi henkilöä. Pitäiskö tällöin vain odotella ja odotella, kunnes sattuu jostain löytymään kahdelle hengelle täysin tyhjä pöytä, vai onko todella junttimaista mennä kysymään, että ''onko nämä vapaana?'' ja istuutua jos on?

Ite tuossa tilanteessa toimisin juuri noin, että odotan pöydän vapautumista. Näin monesti joudun toimimaankin esim. rinneravintoloissa.

Mun mielestä on myös ihan ok, että varaamaani hotellihuoneeseen tunkee tuntemattomia ihmisiä jos hotelli on täynnä.

Suomessa kun ei tunnu olevan ravintolakulttuuria jossa asiakasta ei voi kohdella kuin mitä tahansa paskaa. Senverran kattonot Gordon Ramsayta että tuossa kohtaa ois pitänyt jo kantaa juomaa pöytää ravintolan laskuun ja nöyrästi pahoitella mokaa. Paskat. Ylimielistä käytöstä alusta loppuun.

Meni jo offiksikin.

Tästä tuli mieleen kun olin kaverin kanssa kesällä Tampereella syömässä Comossa. Viereisessä pöydässä istui nuorehko pariskunta joka tilasi täsmälleen samat annokset kuin me. No me kaverin kanssa vedettiin safkat naamariin ja hyvää oli, ja ei kun lasku. Siinä maksaessa kuulin kun pariskunnan mies aloitti aivan hirveän pätemisen tarjoilijalle kuinka annos oli sitä sun tätä ja jotain vitun yrttiä olisi saanut olla enemmän jne. Itselle tuli sellainen olo että syötiinköhän me nyt vittu edes samassa ravintolassa ja samaa annosta. Ehkä maalainen ei vaan ymmärrä hyvän päälle?

No ravintola sitten tarjosi pariskunnalle jälkiruuat ilmaiseksi hyvityksenä "pilalle" menneestä annoksesta. Gordon Ramsay olisi varmaan vetänyt sitä jannua turpaan.

Täsmennetään vielä että sen kundin päteminen ei ollut mitää "anteeksi, lihani on palanut" tyyliä vaan siinä todellakin osoitettiin seuralaiselle ja tarjoilijalle että nyt on todellinen asiantuntija talossa.

Täsmennetään vielä että sen kundin päteminen ei ollut mitää "anteeksi, lihani on palanut" tyyliä vaan siinä todellakin osoitettiin seuralaiselle ja tarjoilijalle että nyt on todellinen asiantuntija talossa.

Nämä on niitä ammattivalittajia, tai niitä joille ei vaan kelpaa mikään. Pakkiksellakin taitaa olla sellainen keskustelu jossa vaan muutamalle ja samalle ihmiselle ei missään kaupassa/ravintolassa mene mikään oikein...

Itse otin tämän threadin aiheen yhdessä muussa keskustelussa joskus esimerkiksi, no se keskustelu taisi hieman kärsiä strutsista. Mutta itselle on tapahtunut seuraava. Oltiin ravintolassa jossa ei edes ollut ruuhkaa. Ja syötiin sellaisessa nurkkapöydässä emännän kanssa kahdestaan, kun joku persreikä"minä tiedän oikeuteni" tunki samaan pöytään. Kerroin kohteliaasti että häivy. Ei kelvannut vaan alkoi luennoida että hänellä on oikeus olla siinä jne. En tiedä että oliko kaverilla vikaa päässä vai mikä seurallisuuden kipeä oli sillä hetken sitten oltuaan tajusi varmaan että on sittenkin parempi poistua ja meni seuraavaan varattuun pöytään ja sama tarina uudestaan.

Musta kaikki fucking varaussysteemit sucks...jos varaa 4 hebgen pöydän kahdelle niin olisi syytä sitten maksaa niiistä pakoista.

Eikä pidä.

Jos pyydetään/varataan pöytää kahdelle, niin sellainen pitää joko järjestää tai sitten mainita asiasta, että kahdelle ei ole tarjolla pöytää. Ei ole vaihtoehtoja. Menin sitten ravintolaan syömään yksin, kaksin, nelin tai kuusin niin pöytä johon meidät ohjataan on MEIDÄN pöytä. Suurella todennäköisyydellä ollaan viettämässä iltaa kaveriporukalla eikä siihen tarvita ulkopuolisia. Yökerhossa niitä sitten halutessaan näkee.

Saa haukkua antisosiaaliseksi tai miksi vaan, mutta noin se Suomessa menee.

Kaljakapakassa ei ole niin tarkkaa, mutta ei käytöstapoja nyt silti tarvitse unohtaa. Kohteliaasti kysytään ja jos ei kelpaa niin kiitetään ja poistutaan. Ruokaravintolassa ei edes kysellä. Ruokaravintolassa tosin tarjoilijan tehtävä on hoitaa nämä hommat ja asiakas voi unohtaa oma-aloitteisuuden.

Ei missään nimessä samaan pöytään. Voi sitä tietysti kysyä, mutta todennäköisesti ei kävisi minulle. Ja vaikka muut suomalaiset eivät uskaltaisi kieltää ulkopuolista samaan pöytään istumasta(vaikka heitä vituttaisi), minä kyllä kehtaan sanoa suoraan.

Turha noista Suomi24:n keskutelijoista on välittää.
Suurin osa niistä ei ole koskaan edes käynyt ravintolassa syömässä ja siten ammentavat kokemuksena McDonald'in pöytävarauskulttuurista.

Turha noista Suomi24:n keskutelijoista on välittää.
Suurin osa niistä ei ole koskaan edes käynyt ravintolassa syömässä ja siten ammentavat kokemuksena McDonald'in pöytävarauskulttuurista.
Ja vähän siltä tuntuu että tämä pätee myös moneen täällä kirjoittavaan. Siis ihan oikeasti voiko olla alkeellisimmatkin käytöstavat ihmisillä noin pahasti hukassa, jos tosiaan kuvittelee että oikeassa illallisravintolassa voi vaan änkeä toisten pöytään. Koko ajatus tuntuu niin absurdilta etten voi mitenkään käsittää miten joku ei tätä tajua.

Onko nyt ihmisille oikeesti niin vaikeaa tajuta sen kebabkioskin/mäkkärin/lounasravintolan ja sitten illallisravintolan välinen ero? Ennen kuin näin tämän threadin niin mulle ei ollut ikinä tullut mieleenkään että joku voisi änkeä toisten pöytään ravintolassa.

Johan tuo pöytäänohjaus on Amarilloissa ja Rossoissakin yhtään ruuhkaisempana aikana että aika teoreettinen koko ongelma ylimääräisistä tunkeutujista. Ja ABC:llä tai mäkkärissä voi sitten istua sinne missä on tilaa, oli pöydässä muita tai ei.

Kyllä kai jokainen aikuinen eron tajuaa, kunhan nyt huvikseen vaan siitä pitää netissä vängätä...

Tarkoitan nyt sitä että kun on ruuhkaista jossain katukippilassa, tai ihan basic raflassa vaikka, aasiassa niin toki voi ängetä pöytään...tuntuu jotenkin hölmöltä että varaa sen pöydän vain itselleen...No pakko myöntää että jos haluaa jonkun speciaali-illalisen bitch friendin kanssa niin ehkä se oikein ole sopivaa...

Mutta pointti oli lähinnä se etten nyt ole niin kovin tarkka asiasta, hälläväliä, pai pen rai, helter skelter...Tosin jos haluaaa vain relaxoitua niin valitsee sen raflan niin ettei ole liikaa tungosta. Suomi on varmaan eri asia kun rafloka ei nyt niin paljon ole....

Itse en ikinä kehtaisi ravintolassa mennä edes kysymään varatusta pöydästä, että onko tässä vapaata. Enkä menisi istumaan, vaikka tarjoilija ohjaisi pöytään, jossa jo joku muu on. Silloin odottaisin vapaata pöytää tai menisin muualle. Ihan sen takia, että se ei ole kohteliasta eikä järkevää.

Mutta koska itse olen anti-valittajien huippua, enkä useinkaan valita edes aiheesta, niin itseäni ei haittaisi (paljoa), jos minun pöytääni joku tulisi/ohjattaisiin. Ihmettelisin asiaa kyllä mielessäni, mutta siinäpä sitten olisivat. Tähän toki hiukan saattaa vaikuttaa seura, kaverin kanssa ollessa ei haittaisi, mutta romanttisilla treffeillä ehkä vähän.

Tarkoitan nyt sitä että kun on ruuhkaista jossain katukippilassa, tai ihan basic raflassa vaikka, aasiassa niin toki voi ängetä pöytään...tuntuu jotenkin hölmöltä että varaa sen pöydän vain itselleen...No pakko myöntää että jos haluaa jonkun speciaali-illalisen bitch friendin kanssa niin ehkä se oikein ole sopivaa...

Mutta pointti oli lähinnä se etten nyt ole niin kovin tarkka asiasta, hälläväliä, pai pen rai, helter skelter...Tosin jos haluaaa vain relaxoitua niin valitsee sen raflan niin ettei ole liikaa tungosta. Suomi on varmaan eri asia kun rafloka ei nyt niin paljon ole....
No kyllä mä olen aika monessa maassa syönyt ravintolassa eikä ole ikinä kyllä ohjattu pöytään jossa olisi muita ihmisiä. Jos pöytiä ei ole vapaana niin silloin sieltä ilmoitetaan että nyt ei mahdu, ja että kuinka kauan pitäisi kenties odottaa. Eikä tartte olla välttämättä vaimokkeen kanssa syömässä, yhtä lailla mä haluan olla rauhassa jos olen illallisella työkavereiden tai muiden tuttujen kanssa. Aasiassa en ole kovin paljon matkustellut, siellä on kenties erilaiset tavat, mutta kyllä kaikissa länsimaissa pätee tämä ettei muihin pöytiin tungeta.

Joku katukuppila nyt on edelleen aivan eri asia.

Onko tama ollut oikeasti edes ongelma kenellekkaan? :D Ma en muista etta kukaan olisi ravintolassa yrittanyt angeta samaan poytaan, varmaan sitten naamasta johtuu.

Baarit ja lounasraflat erikseen, niissa nyt istutaan missa on tilaa.

Totta möliset, en minä ole kyllä ikinä vastaavaan törmännyt. En ainakaan tällaista muista. Saattaa olla kanssa naamasta kiinni :D.

Ihmettelen vaan, että miten jollekkin tulee edes mieleen, että se olisi ok.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom