Varattuun pöytään tunkeminen ravintolassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reno^^
  • Aloitettu Aloitettu
Pakko vielä kysyä Maxilta, että olenko nyt toiminut ihan hölmösti seuraavankaltaisessa tilanteessa:

Tarjoilija: Pahoittelen, että tilauksenne viipyi luvattoman kauan. Haluaisitteko hyvitykseksi kupin kahvia?
Minä: Toivoisin hyvityksen näkyvän mieluummin laskussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa en ole näissä tilanteisaa kiukutellut lainkaan. Olen ihan ystävällisesti asiaa ehdottanut. Tarjoilija voi varmaan kysyä asiasta esimieheltään, jos ei osaa muuten tilanteessa toimia. Jos Järjestely ei onnistu, niin sitten se ei onnistu. Ei järkevä ihminen tällaisissa tilanteissa kiukuttele.
Kuten jo todettu, ei se osaamisesta ole kiinni, vaan siitä, että yksittäinen tarjoilija ei usein vaan ole siinä asemassa, että voisi annoksia ruveta tarjoamaan. Eli jos ravintolan toimintatavoista on huomauttamista, niin ne kannattaa osoittaa ravintolan esimiehille, jotka niistä vastaavat. Niin asia voi edetäkin johonkin, jos siihen on aihetta.

Mutta hyvä niin, että maltti säilyy. Usein tilanteet ratkeaakin ihan toisella tavalla, kun asian esittäminen ei ole mallia pää punaisena huutaminen.

edit. saahan noin toimia, ei siinä mitään. Eri asia sitten onko siihen syytä ryhtyä tai voidaanko noin toimia.

Janne sanoi:
Eri asia jos tekee "reklamoinnin" perus-suomalaiseen tapaan ja haukkuu tarjoilijan läskiksi huoraksi jonka pitäis vaihtaa alaa kun ei osaa edes työtänsä kunnolla tehdä. Noitakin näkee :|
Asiallinen keskustelu on ihan paikallaan, se vie asioita eteenpäin. Edellämainittu taas rupeaa olemaan sitä luokkaa, että huutelijakin saisi joutua jonkinlaiseen vastuuseen.

Kuten jo todettu, ei se osaamisesta ole kiinni, vaan siitä, että yksittäinen tarjoilija ei usein vaan ole siinä asemassa, että voisi annoksia ruveta tarjoamaan. Eli jos ravintolan toimintatavoista on huomauttamista, niin ne kannattaa osoittaa ravintolan esimiehille, jotka niistä vastaavat. Niin asia voi edetäkin johonkin, jos siihen on aihetta.

Mistä minä tiedän mikä ravintolan käytäntö tai toimintatapa on? Joissain tilanteissa vastaehdotukseni on tuottanut tulosta. Joskus tarjoilija on käynyt kysymässä asiaa jostain (en ole mennyt perään katselemaan).
Mutta en minä nyt automaattisesti oleta, että se ankea kahvi on ainoa hyvitysvvaihtoehto. Eikä ole aina ollut.

- - - Updated - - -

edit. saahan noin toimia, ei siinä mitään. Eri asia sitten onko siihen syytä ryhtyä tai voidaanko noin toimia.

Siinäpä se ankeus onkin. Yllättävän monissa paikoissa hyvitys selkeissä ja räikeissäkin mokissa on kahvi tai jäätelö. :) Aika säälittävää.

Saa niille tarjoilijoillekin toki avautua. Mutta silloin asia käsitellään niin, että tarjoilija kävelee keittiöön ja tokaisee "kunnon mulkku taas tuolla kuutospöydässä". Jos asioihin haluaa oikeasti muutosta ja haluaa oikeasti antaa palautetta, niin silloin palaute kannattaa kohdistaa ihan muualle. Tätä minä vain tarkoitin koko jutulla.

Mutta kun edelleenkään kyse ei ole epäkohteliaasta avautumisesta, vaan ystävällisestä ehdottamisesta. Jotka tosiaan ovat joskus meneet läpi. Ja jopa sen jälkeen, kun asiasta on käyty jossain kysymässä. Eli sinulla on nyt selvästi hieman väärä käsitys asiasta.

Enkä nyt tosiaan ymmärrä miksi tarjoilija kutsuisi minua työtovereilleen mulkuksi, jos heidän mokansa jälkeen ehdottaisin hyvityksen näkyvän laskussa. Osaatko selventää? Pitäisikö minun pyytää paikalle hovimestaria, ravintolapäällikköä, kokkia jne., jotta asia etenisi järkevästi? Ei. Kyllä minä jatkossakin selvitän asiaa ystävällismielisesti ja kohteliaasti tarjoilijan kanssa, joka sitten tarvittaessa kysyy neuvoa esimieheltään.

Yritiät jotenkin vääntää asiaa kiukutteluksi, avautumiseksi jne. Mutta usko pois, siitä ei ole kyse.

Mutta kun edelleenkään kyse ei ole epäkohteliaasta avautumisesta, vaan ystävällisestä ehdottamisesta. Jotka tosiaan ovat joskus meneet läpi. Ja jopa sen jälkeen, kun asiasta on käyty jossain kysymässä. Eli sinulla on nyt selvästi hieman väärä käsitys asiasta.
En minä sinusta puhunutkaan vaan yleisestä ravintolan arjesta. Muuten tohon pitäisi kommentoida sen verran pitkään, että näin ravintolan arjen keskellä se ei onnistu, niin vaikenen nyt aiheesta toistaiseksi.

En minä sinusta puhunutkaan vaan yleisestä ravintolan arjesta. Muuten tohon pitäisi kommentoida sen verran pitkään, että näin ravintolan arjen keskellä se ei onnistu, niin vaikenen nyt aiheesta toistaiseksi.

Niin joo. Kyllä asiakkaiksi varmaan mulkkuja mahtuukin, sitä en epäile. Osaatko muuten arvioida, miksi kovin monissa paikoissa Suomesa hyvitykseksi tarjotaan juuri kahvia? Välillä vieläpä tosi nolosti siten, että kahvi tarjotaan vain yhdelle pöytäseurueesta (sille joka on eniten joutunut kärsimään).

Heh, tuli mieleen kun joskus kotipitsassa oli joku älytön härdelli pitsojen kanssa kun oli jätetty jotain uusia duunareita kai keskenään sinne. Siellä vino pino ihmisiä venas pitsojaan ja niille sitten tarjottiin isoa kokispulloa pahoitteluksi. Paitsi tietty meille kun oltiin sellanen jo ostettu. Nykyään pitää vilkaista että onko tuttu kasvo tiskillä vai pitääkö vaihtaa suuntaa ennenkuin tilaa.

Niin joo. Kyllä asiakkaiksi varmaan mulkkuja mahtuukin, sitä en epäile. Osaatko muuten arvioida, miksi kovin monissa paikoissa Suomesa hyvitykseksi tarjotaan juuri kahvia? Välillä vieläpä tosi nolosti siten, että kahvi tarjotaan vain yhdelle pöytäseurueesta (sille joka on eniten joutunut kärsimään).
Sen verran hiljaista, että joutaa näköjään näpyttelemään.

En osaa sanoa tuohon oikein sen suurempia. Kuulostaa vähän kummalliselta. Mutta siinä missä on mulkkuja asiakkaita, niin on yhtälailla ravintoloita, joissa homma ei toimi. Eikä tässä sellaisia ole tarkoitus puolustella.

Noissa varmaan joutuu vähän tasapainoilemaan sen suhteen, että minkälaista "vahinkoa" asiakas on kärsinyt. Jos hyvittämistä tehdään vaan ns. hyvän tahdon eleenä, niin silloin varmaan voidaan tarjota esim. jälkkäri, kahvi tai jotain vastaavaa. Mutta jos on oikeasti käynyt joku kämmi, että ruoka on esim. unohtunut, niin silloin hyvityksenä voidaan tarjota jotain suurempaa.

Mutta se on vähän vaikea yhtälö, jos asiakas ei hyväksy sitä, että kiireisessä ravintolassa ruoan tuleminen kestää. Sitä on vähän paha lähteä korvailemaan kovin suuresti, siitä seuraa aika kestämätön tilanne. Tässä tapauksessa ravintolan puolestakin pitää kyllä osata kertoa, että nyt on viivettä. Ja voihan pöytään viedä jotain alkuun, jos haluaa pitää ihmiset tyytyväisenä.

Kerran on ravintolassa henkilökunta ohjannut yhden pariskunnan samaan neljän hengen pöytään kun ollaan tyttöystävän kanssa oltu syömässä. Kyseessä oli Nepalilainen ravintola, eli ei mikään hienompi rafla, eikä ollut pöytävarausta meillä, eli hieman rajatapaus kyseessä. Kysyivät toki, että sopiiko tämä, mutta hankala kieltäytyä kun pöydässä on 2 vapaata paikkaa ja niitä kärkkyvä pariskunta seisoo asiaa kysyvän tarjoilijan selän takana.

Pariskunta tuli sitten siihen ja koittivat olla välittämättä meistä ja me heistä, mutta aika hiljaista oli ruokailu sen jälkeen kyllä. Mitään hyvityksiä tuosta tullut ja aika paska maku siitä jäi, vaikka itse suostuimmekin ottamaan vieraat pöytäämme. Tilanteet pitäisi hoitaa niin, että pöytään mahdollisesti tulevat eivät seiso pöydässä jo istuvien vieressä kun henkilökunta asiasta kysyy, vaan jäävät ovelle odottamaan kunnes tarjoilija on selvittänyt onko mihinkään pöytään mahdollista mennä. Jos ei kukaan halua uusia tulokkaita pöytäänsä, henkilökunta pahoittelee heitä tilanteesta ja kertoo, että on täyttä.

Sen verran hiljaista, että joutaa näköjään näpyttelemään.

En osaa sanoa tuohon oikein sen suurempia. Kuulostaa vähän kummalliselta. Mutta siinä missä on mulkkuja asiakkaita, niin on yhtälailla ravintoloita, joissa homma ei toimi. Eikä tässä sellaisia ole tarkoitus puolustella.

Noissa varmaan joutuu vähän tasapainoilemaan sen suhteen, että minkälaista "vahinkoa" asiakas on kärsinyt. Jos hyvittämistä tehdään vaan ns. hyvän tahdon eleenä, niin silloin varmaan voidaan tarjota esim. jälkkäri, kahvi tai jotain vastaavaa. Mutta jos on oikeasti käynyt joku kämmi, että ruoka on esim. unohtunut, niin silloin hyvityksenä voidaan tarjota jotain suurempaa.

Mutta se on vähän vaikea yhtälö, jos asiakas ei hyväksy sitä, että kiireisessä ravintolassa ruoan tuleminen kestää. Sitä on vähän paha lähteä korvailemaan kovin suuresti, siitä seuraa aika kestämätön tilanne. Tässä tapauksessa ravintolan puolestakin pitää kyllä osata kertoa, että nyt on viivettä. Ja voihan pöytään viedä jotain alkuun, jos haluaa pitää ihmiset tyytyväisenä.

Itse asiassa en odota hyvitystä, jos viivästys johtuu siitä, että että ravintola on täynnä. Tämä on yleensä etukäteen tiedossa, eikä ravintolaan kannata mennä muutenkaan kiireellä. Joskus taas oikeasti annos unohtuu. Muu seurue saa ruokansa, mutta oma annos viipyy ja viipyy. Tämä On kiusallista ja mielestäni selkeä moka.

Itse asiassa en odota hyvitystä, jos viivästys johtuu siitä, että että ravintola on täynnä. Tämä on yleensä etukäteen tiedossa, eikä ravintolaan kannata mennä muutenkaan kiireellä. Joskus taas oikeasti annos unohtuu. Muu seurue saa ruokansa, mutta oma annos viipyy ja viipyy. Tämä On kiusallista ja mielestäni selkeä moka.
Tässä tapauksessa on varmasti ihan paikallaan, että ravintola tulee tilanteessa vastaan.

^^ Noista pihvin kypsyyksista sen verran, etta se on aihe jossa asiakas on useimmiten vaarassa. En nyt tarkoita sinua Sumu, mutta tuli mieleen kun kerran pihvit mainitsit. Tosi useasti olen saanut vieda keittioon takaisin pihvin joka on asiakkaan mielesta vaaranlainen mutta keittiossa kun leikkaamme sen ja tarkastamme, se on taysin sita mita asiakas on tilannut. Ongelma on, etta asiakkaat harvemmin tietavat mita tilaavat tilatessaan medium miinuksen/plussan/tms. Varsinkin ei-niin-hyvissa paikoissa asiakkaat usein tilaavat mediumia ja sitten palauttavat sen koska pihvi on mukamas raaka. Kun vien takaisin uuden, kypsan pihvin, asiakas on tyytyvainen :rolleyes:

Palautteen anto on suomalaisille aarettoman vaikeaa. Yleisin tyyli on paa punaisena huutaminen, tarjoilijan haukkuminen ja vittuilu. Kiinnostaako mua hyvitella asiakasta joka haukkuu mua ammattitaidottomaksi idiootiksi koska ravintola on tupaten taynna ja ruuassa kestaa 40min? No ei todellakaan. Aiheesta kylla olen aina hyvittanyt ja kivoille asiakkaille reilummalla kadella.

Toivottavasti ei tarvitse enaa ikina tyoskennella tarjoilijana...

Päinvastainen esimerkki Helsingistä ravintola Stone's Pubista. Safkan kypsyysaste mokattiin 2 kertaa molemmilta ruokailijoilta. Eli ensin tuli kypsää ja sen jälkeen uudelleen kypsää safkaa kun piti olla medium. Tokasta mokasta ilmoitettiin, mutta ilmoitettiin samalla myös että ei jakseta enää odottaa uusia. Ravintolan vuoropäällikkö ilmestyi paikalle maksun hetkellä ja ilmoitti että koko pöytäseurueen syömät ruoat ovat maksuttomia, mutta alkoholijuomista joudumme valitettavasti maksamaan. Kuitenkin tähän päälle saimme neljälle ihmiselle neljä drinkkilippua joilla saimme lisää alkoholijuomia. Hyvin hoidettu, joskin hiukan naurettavaa että kerran palautettu annos mokataan uudelleen... Mutta menen uudelleenkin taas joskus, sen verran kartalla tuo vuoropäällikkö oli.

Tätä pihvin kypsyysasteongelmaa ilmenee niin usein juuri kuvaamallasi tavalla, että olen alkanut epäillä, että Suomessa asiakkaat eivät ymmärrä mitä se medium tarkoittaa ja siksi ravintolat paistavat niitä pihvejä kypsiksi, vaikka on pyydetty mediumia. Eli siis saadessaan oikeaoppisesti paistetun mediumpihvin, asiakkaat luulevat niitä raaoiksi ja palauttavat niitä keittiöön. En keksi mitään muuta selitystä sille, että tuodaan eteen kypsiä pihvejä, kun olen tilannut mediumina.

edit. Alyssa näköjään käsitteli asiaa ravintolan näkökulmasta. Taidan olla oikeilla jäljillä...

^^ Ne on ne samat asiakkaat jotka tilaavat "lasin viinta" ja pihvin medium miinuksena, jotka palauttavat pihvin keittioon koska se on liian raaka.

^^ Ne on ne samat asiakkaat jotka tilaavat "lasin viinta" ja pihvin medium miinuksena, jotka palauttavat pihvin keittioon koska se on liian raaka.

Asiakaspalvelu ei voi olla kovin kummoista jos ravintolassa on tällaisia nirppanokkia/besserwissereitä töissä.:face:

Kävin täällä Nykissä hakemassa lätyn mukaan yhdestä semitason pitseriasta. Joku pääkokki tuli siihen kassalle hetkeksi hengaamaan ja kyseli, että oonko odotellut jo pitkään tilaustani. Sanoin, että vartin verran. Se alkoi sitten mouhoomaan tarjoilijalle ja käski antamaan rahat takaisin. Pitsakin tuli siitä melkein heti sen jälkeen. Kyllähän sen kaikinpuolin huomaa, että kun Suomesta lähtee niin asiakas on astetta isompi kuningas, josta pidetään huolta ja varmistetaan että se tulee uudelleenkin.

Asiakaspalvelu ei voi olla kovin kummoista jos ravintolassa on tällaisia nirppanokkia/besserwissereitä töissä.:face:

Olen ihan hyva asiakaspalvelija, kiitos vaan. Kylla se on asiakas joka on nirppanokka jos pitaa tulla esittamaan jotain mita ei ole tai esittaa tietavansa jostain mista ei oikeasti tieda yhtaan mitaan. Lisaksi "viinta" nyt vaan on niin arsyttavan vaarin sanottu etta saan siita kylmia vareita.

Edit. Sumu, niinhan sita yleensa sanotaan etta Suomessa pitaa aina tilata pihvi astetta raa'empana kuin mita oikeasti haluaa. Nain voi saada oikeanlaisen :) Oikeasti hienoissa ravintoloissa ehka vahan eri, mutta ainakin keskitason paikkoihin patee kokemukseni mukaan.

Sillä mitä kaikista maailman idiooteista päänsä sisällä ajattelee ei voi vetää kovin kummoisia johtopäätöksiä siitä miten niitä ihmisiä töissä kohtelee. Ei tarvitse olla kovin nero tajutakseen että selän takana voi naureskella pässeille mutta töissä ollaan töissä ja edustetaan sen mukaisesti.

Suomessa se tahtoo olla niin että ravintola on oikeassa ja asiakasta vedetään tuhkikseen oikein urakalla keskitason tai alemman tason rafloissa. Ylemmän tason kuppiloissa asiakaspalvelu ym. osataan kyllä ottaa huomioon, mutta siellä todennäköisesti ymmärretään että miten paljon yksi pettynyt asiakas maksaa ravintolalle menetettynä asiakkaana ja kuinka paljon pettynyt asiakas kertoo asiasta kavereilleen. Ylemmän tason paikoissa tuntuu että henkilökuntaa kiinnostaa hieman enemmän se ravintolan menestys ja hyvinvointi, alemman tason kippoloissa ketään ei kiinnosta pätkääkään.

Olen tästä asiasta täsmälleen samaa mieltä. Omalla kohdallani se on johtanut siihen, että olen käytännössä lakannut käymästä muissa paitsi fine dining -konseptin ravintoloissa. Se, että tarjoilija ottaa palautteen lähes aina henkilökohtaisesti (jonka näkee myös kehonkielestä), ja pahimmassa tapauksessa alkaa väittelemään asiakkaan kanssa (vaikka ravintola on tehnyt virheen), on jotain niin käsittämätöntä. Vaikka paremmissakin ravintoloissa tapahtuu kömmähdyksiä, niin ne osataan käsitellä asiallisella tavalla.

Se, että ruoka maksaa jossain perussyöttölässä esim. 50€, ei mielestäni tulisi johtaa tilanteeseen, jossa asiakkaan on vaan hyväksyttävä tilanne ja syötävä saamansa kura. Tai kuunnella ja katsella sitä perseilyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom