Varattuun pöytään tunkeminen ravintolassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reno^^
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelinpa tässä Suoli24-sivustoa kun törmäsin tällaiseen keskusteluun, eli saako istua ravintolassa esim 4 hengen pöytään mikäli 2 paikkaa on varattuna. Minusta koko aihe oli niin absurdi että pakko kysyä täällä mitä mieltä olette. Suomi24:n foorumilla nimittäin löytyy paljonkin ymmärrystä samaan pöytään istujille, itse taas olen jyrkästi sitä mieltä että varattuun pöytään ei istuta vaikka mikä olisi, ellei se nyt ole joku mäkkärin 10 hengen pöytä. Mutta ns oikeassa ravintolassa jos joku taulapää tulisi selittämään että tiivistäkää että mekin mahdutaan, niin voisi olla aika tylyä palaute.

Suomi24:ssä tosiaan moni selittää että tällaisesta kimppapöytäilystä nihkeilevät ovat jotain epäsosiaalisia olmeja joiden pitäisi pysyä kotona. Mitä mieltä te olette? En vaan pysty käsittämään miten joku voi edes ajatella että on ok edes kysyä sitä voiko istua pöytään vaikka siinä nyt sattuisi pari tuolia olemaan vapaana. Ja nyt siis puhutaan yhä oikeista ravintoloista eikä mistään kepappilasta.

Kommentteja aiheesta voi itse tarkastella täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11018490

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomalaiseen ravintolakulttuuriin tuollainen pienen pöydän jakaminen tuntemattomien ihmisten kanssa ei oikein kuulu. Kyllä minua häiritsisi se, että olen viettämässä kivaa iltaa jonkun ystävän kanssa, ja yhtäkkiä siihen pöytään tulisi Pena ja Erkki 50vee. Ei siinä oikein voisi omia juttuja jutella rauhasssa, kun Erkki ja Pena kuulisivat kaiken. Muutenkin suomalaisilla on tuo henkilökohtainen tila sen verran suuri, että se oma tila kyllä rikkoutuisi.

Ulkomailla olen kyllä monesti jakanut pöydän, mutta se ei häiritse. Siellä kun samaan pöytään istuvat harvemmin puhuvat samaa kieltä kuin itse, joten ylimääräiset korvaparit eivät häiritse :)

Jep, itse kans ravintola- alan opiskelijana olen ymmärtänyt, että ulkomailla kyseinen tapa voi olla erittäinkin suosittu. Suomessa kyllä kokisin asian melko ahistavana, baarissakin suurin vitutuksen aihe on pellet, jotka tulee viemään seurueellemme varattuja paikkoja vaikka osa on hakemassa juomista. Eivätkä ees apinat lähde, vaikka suht kohteliaasti ja vähemmän kohteliaasti asiaan viittaa.

Viimeksi saksassa ollessa tarjoilija tuli kysymään voisiko pariskunta istua samaan 4 hengen pöytään minun ja kaverini(no homo) kanssa,
ostivat meille pullon viiniä pöytään korvaukseksi ihan omasta aloitteestaan. Mutta noin muuten, vieraisiin pöytiin ei huudella, eikä niihin varsinkaan istuta.

Olen sitä mieltä, että vaikka pöydässä olisi vain yksi ihminen, on se silloin varattu. Jos joku ulkopuolinen samaan pöytään haluaa, tulee hänen kysyä siihen lupa. Jos lupaa ei saa, niin sitten se on "Ok, anteeksi häiriö".

Kerran tilattiin kaverin kanssa joku kuoharipullo pöytään kahdestaan ja kyllä kaikenlaista lissua siinä lappasi kerjäämässä. Häädettiin ne tietenkin pois. :D

No siis eikös nyt oikeassa ruokaravintolassa yleensä ohjata pöytään istumaan ihan tarjoilijan toimesta, että sinänsä tuollaista ongelmaa ei pitäisi päästä syntymään. Ja ei kyllä tulisi mieleenkään mennä muiden pöytään istumaan sellaisessakaan paikassa jossa pöytiinohjausta ei ole. Baari on sitten hieman eri juttu, varsinkin jos on hyvin suuret pöydät ja niissä paljon tilaa, niin näkisin että pubissa voi ihan hyvin jakaakin pöydän muiden kanssa. Silti tietysti tapoihin kuuluu kysyä että sopiiko siihen istua ja jos vastaus on ei niin sitten ei aleta mitään vänkäämään. Luulisi olevan ihan perusasioita normaalista ihmistenvälisestä kanssakäymisestä.

No siis eikös nyt oikeassa ruokaravintolassa yleensä ohjata pöytään istumaan ihan tarjoilijan toimesta, että sinänsä tuollaista ongelmaa ei pitäisi päästä syntymään. Ja ei kyllä tulisi mieleenkään mennä muiden pöytään istumaan sellaisessakaan paikassa jossa pöytiinohjausta ei ole. Baari on sitten hieman eri juttu, varsinkin jos on hyvin suuret pöydät ja niissä paljon tilaa, niin näkisin että pubissa voi ihan hyvin jakaakin pöydän muiden kanssa. Silti tietysti tapoihin kuuluu kysyä että sopiiko siihen istua ja jos vastaus on ei niin sitten ei aleta mitään vänkäämään. Luulisi olevan ihan perusasioita normaalista ihmistenvälisestä kanssakäymisestä.

Itse ainakin puhuin ihan tavallisesta baarista omassa kertomuksessani. Tosiaan jos on kyseessä ihan "oikea" ravintola niin sittenhän pöytiin ohjataan henkilökunnan toimesta.

Täydessä ravintolassa voi mun mielestä istua samaan pöytään, mutta kuulunee tapoihin kysyä lupa. Joskin sekin on muodollisuus.

Hihihii, hauska topicci. Tulee ihan nuoruusmuistot mieleen: olin joskus olin äiteeni kanssa liikenteessä ja se hommas meille oman pöydän tunkemalla muiden pöytään sanomatta mitään. Ihanan provosoivaa ja tämä nyt tapahtui öhöm..Pihliksen ostarilla. Tarkoitus ei liennyt häätää ketään, mutta muu seurue ei tuntunut kaipaavan seuraa keski-ikäiseltä naiselta tämän nuoren lähes teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Maassa maan tavalla. Ja kyllä hävetti :face: Tämä taisi tapahtua pariinkin otteeseen.

Joskus tällainen tuppautuminen voi kyllä kirvoittaa mukavaankin keskusteluun (kunhan on pyydetty lupa istuutumiseen) ja rupatteluun illan tunnelman kohotessa. Ja jos seurue ei kiinnosta voi vain siirtyä tai kadota muuten vaan hämyyn.. Ja siis tarkoitan nyt baarin pöytiä, en ruokaravintolan.

Baareissa ja yökerhoissa yms. on minusta ihan ok kysäistä lupaa saada istua vapaille tuoleille. Ruokaravintolassa en itse lähtisi edes kysymään mahdollisuutta jakaa pöytää.

Ainakin lounasaikaan ravintoloissa istutaan kyllä "varattuihin" pöytiin (siis sellaisiin, joissa on joku seurue, mutta myös vapaita paikkoja).
Lounasravintolat ovat usein tupaten täynnä ja siitä tulisi mitään, jos venattasiin, kun 2 lounastajaa varaa itselleen 6 hengen pöytää.
Toki on kohteliasta kysyä ensin onko paikka varattu, mutta on myös hyväksyttävä, että tuollaisena ajankohtana ei ole omia pöytiä kenellekään.

Tässä vaiheessa onkin syytä tehdä pieni erottelu. Ns lounasravintoloissa, mäkkäreissä sun muissa kepappiloissa ja ostarien intialaisissa pöydän jakaminen ei ole mikään kummoisempi homma, siinähän ravintolasyömisellä on ihan puhdas funktionaalinen rooli täyttää kupoli mätöllä.

Sitten kun mennään iltasella kullanmurun kanssa syömään vaikka sinne Tampereen Saludiin, en todellakaan sulata sitä että samassa pöydässä on muuta seuruetta. Siinä minä maksan siitä ruokailusta kokemuksena, ja oma rauha ruokailla ja seurustella kuuluu hintaan. Jos jokin ravintola kannattaisi kimppasyömispolitiikkaa ja ohjaisivat ihmisiä samaan pöytään johon minut on ohjattu, marssisin varmaan saman tien pihalle maksamatta. Enkä ymmärrä miten tämä ei ole täysin itsestäänselvää jokaiselle ihmiselle.

Baareissa ja yökerhoissa yms. on minusta ihan ok kysäistä lupaa saada istua vapaille tuoleille. Ruokaravintolassa en itse lähtisi edes kysymään mahdollisuutta jakaa pöytää.

Juuri näin. Etenkään jos se ravintola ei ole ihan totaalisen täyteen ammuttu ja silloinkin se lienee henkilökunnan tehtävä järjestellä tilaa...

Ainakin lounasaikaan ravintoloissa istutaan kyllä "varattuihin" pöytiin (siis sellaisiin, joissa on joku seurue, mutta myös vapaita paikkoja).
Lounasravintolat ovat usein tupaten täynnä ja siitä tulisi mitään, jos venattasiin, kun 2 lounastajaa varaa itselleen 6 hengen pöytää.
Toki on kohteliasta kysyä ensin onko paikka varattu, mutta on myös hyväksyttävä, että tuollaisena ajankohtana ei ole omia pöytiä kenellekään.

Ja edelleen juuri näin. Luonasaikaan ravintolaan mennään täyttämään luontaiset tarpeet eli syömään, ei viettämään mitään kynttiläillallista puolison kanssa.

Aiheesta tuli mieleeni muutaman vuoden takainen ilta. Tällöin olin vaimoni kanssa syömässä ravintolassa. Ravintola oli aivan täynnä ja meiltä kysyttiin (mies ja nainen), että voisivatko he istua samaan pöytään. Meitä se ei haitannut, joten toivotimme heidät tervetulleiksi. Siinä he tilasivat juotavaa ja juttelivat keskenään. Me aloimme lopettelemaan ateriaamme ja meiltä molemmilta jäi hieman ruokaa lautaselle. Tämä "pariskunta" kysyi, että olemmeko me valmiita? Ajattelin, että heille on tulossa lisää seuruetta ja sanoin että olemme lopettelemassa. Sitten tapahtui jotain täysin odottamatonta. He vetivät meidän miltei tyhjät lautasemme puolelleen pöytää ja alkoivat syömään tähteitä!!! Siis mitä vittua, ajattelin ja en voinut kuin tuijottaa heitä ja välillä vilkuilla ympärilleni etsien piilokameraa :D

Miksi 2 henkilöä sitten varaa neljän hengen pöydän, eikä kahden hengen?

Näiden pöytävarausten pyörittäminen tietääkseni on henkilökunnan ammattitaidosta kiinni? Ne varmaan osaa varauksia ottaessa tiedustella monenko hengen seurue ja jakavat pöytiä sen mukaan. Mä vaatisin hinnasta reilun alennuksen jos menisin vaikka vaimon kanssa hääpäivälounaalle ja olisi PAKKO ottaa jotain muita samaan pöytään. Jos olen varannut pöydän kahdelle niin mulle on yksi ja sama vaikka olisi 10 henkilön pöytään se varaus tehty kun minä en sitä ole vaatinut vaan se on raflan henkilökunnan valinta.

No eipä tosin ole tällaista vastaan tullut.

Ja nyt siis puhutaan yhä oikeista ravintoloista eikä mistään kepappilasta.

Mua ottaa päähän heti vaikka joku änkeisi samaan pöytään jossain pitseriassakin. No valonjälkeen tai äärimmäiseen ruuhka-aikaan ymmärrän, mutta jos on vapaata tilaa muissa pöydissä niin ei todellakaan tarvii mennä jo varattuihin pöytiin.

En nyt tajua mikä tässä on ongelma? Jos paikkaan on tunkua, niin totta helvetissä silloin on pakko laittaa ihmisiä samaankin pöytään. Rahalla pääsee varmasti sellaisiinkin mestoihin, joissa voi ostaa ne tyhjät tuolit itselleen. Tässä tapauksessa tuskin siitä oli kysymys.

En nyt tajua mikä tässä on ongelma? Jos paikkaan on tunkua, niin totta helvetissä silloin on pakko laittaa ihmisiä samaankin pöytään. Rahalla pääsee varmasti sellaisiinkin mestoihin, joissa voi ostaa ne tyhjät tuolit itselleen. Tässä tapauksessa tuskin siitä oli kysymys.

No kertoo ravintelita hyvin pajon jos minä varaan KAHDEN HENGEN PÖYDÄN ja sitten sillä selityksellä, että on tunkua, tungetaan muita samaan pöytään. Sitten ei pitäisi edes ottaa kahden hengen varauksia jos sellaisia ei pysty antamaan, vaan sanottava jo varausta tehdessä että pöytään saattaa tulla muitakin. Eli ihan tasan tarkkaan kertoo ravintolasta kaiken mahdollisen jos pöytävarauksesta huolimatta pöytään tungetaan muita.

Toki sitä voi kysyä ja useasti varmaan itsekin suostuisin. Mutta ei helvetissä sitä tehdä vaan siksi että ravinteli haluaa maksimoida kassavirtansa.

Jäisi itselle viimeiseksi kerraksi kyseisessä mestassa ja avaisin varmaan parikin vastaavaa ketjua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom