Vanhan liiton nykyautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansen
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
2.8.2005
Viestejä
4 085
Olipas taas otsikko.

Olen tässä ihmetellyt näitä hienojen "uusien" autojen vikoja ja niitten korjauskuluja. Olen koittanut hieman etsiskellä, että mikä merkki/malli olisi sellainen, että autossa olisi kuitenkin näitä pakollisia varusteita ( esim. vakionopeudensäädin ja ilmastointi ), mutta muuten tekniikka olisi mahdollisimman jurakautista ja kestävää, tai ainakin helpolla ja halvalla korjattavaa.

Itselle tulee äkkiä mieleen esim. Väyrys-Mersu, jos vaan pellit saa pysymään kasassa. Ja onko sekin niillä vanhemmilla koneilla pitkässä juoksussa varmempi ja halvempi peli kuin cdi-koneet? Mutta ei rajata nyt bensakoneitakaan pois keskustelusta.

Mitä muita vastaavia kotteroita on olemassa?

Hupen -89 Sunny ja Timban -93 Carina totta kai, mutta jätetään ne nyt tällä kertaa pois laskuista.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No jos ihan uusia autoja miettii, niin kaikki hinnastojen halvimmat mallit on enemmän tai vähemmän tekniikan osalta edellisiä sukupolvia. Sitten on esim Dacia jotka on lähestulkoon täysin 10v vanhoja malleja uusissa kuorissa ainakin bensakoneisina, diisselit vissiin edustaa uudempaa kehitysmallia.

Mitä lyhyempi lisä- ja vakiovarustelista, niin sitä yksinkertaisempaa tekniikkaa löytyy yleensä pellin alta.
 
Eipä taida karvalakki-Kian tai Hyundain pellin alta löytyä mitään rakettiteknologiaa.

Tietenkin kohta taas listaillaan jotain W124 mersuja ja kuinka niillä voi ajaa yli miljoonan. Harmi vaan, että niillä on jo ajettu se miljoona.

Eikös TMssä ollut joskus lista, mitkä autot pysyvät keskimääräisesti pisimpään rekisterissä. Taisi järjestys olla Mersu, Volvo ja Toyota. Yllättäen Bemarit hävisivät jo 200tkm jälkeen listoilta. Volkkaritkaan eivät niin hotteja olleet vaikka eivät huonoimpiakaan.

Mitä tulee uusien autojen nykytekniikkaan ja niiden hajoavaisuuteen, niin joku nimimerkki taisi aloittaa keskustelun jo 50-luvulla TM:n palstoilla :D
 
Mikä tahansa turboton bensavehje manuaalilla.

Tai ehkä pitäisi kuitenkin ottaa huomioon kaikki "äly" mitä autossa voi olla. Nimittäin hyvin peruskärryssäkin voi olla kaikki CANissa kiinni jolloin siitä voi laueta mitä vain koska vain. Joku just puheli miten auto kyllä kävi ja kulki mutta kojelaudassa vilkkui kaikki mahdolliset valot eikä mistään napista tapahtunut mitään.
 
Eikös chryslerkin ole käyttänyt 300c:ssä Mersun vanhaa dieseliä? Fiateissa mun käsittääkseni Lineassa ym uusimmissa on käytetty jotain Opelin vanhoja tekniikoita.
 
Joku Dacia voi olla siitä hyvä, että monet osat ovat tuttuja vanhoista suosituista malleista. Tällöin varaosia voi vieläkin löytää halvalla, ja eBay yms. ovat pullollaan merkitöntä palikkaa. Samasta syystä jotkut pikkuisen vanhemmat mallit voivat olla hyviäkin käyttöautosijoituksia - yleisesti ottaen, mitä suositumpi vehje niin sitä helpompi ja halvempi siihen o varaosia löytää.
 
Mikä tahansa turboton bensavehje manuaalilla.

Tähän heittäisin melkein rajoituksena tietyt jakoketjulliset mallit. Osassa uusista autoista jakoketju alkaa olemaan vaihtokunnossa jo alle 100tkm ajolla ja hyppäämisen jälkeen korjauskulut marmoritiskillä teetettynä +1500€. Enitenhän noita on mennyt toki turbollisissa vehkeissä, mutta näyttäisi noita ongelmia olevan ahtamattomissakin (esim. BMW N45).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan mahtava ketju. Mä kaipailisin just samanlaista autoa. Nykyautoissa on sähköä siellä ja täällä, sähköä kaasussa, sähköä jarruissa, sähköä ohjauksessa ja kaikkia ohjaa joku vitun can-väylä, mikä on ilmeisesti saatanan keksintö. Nimimerkillä "uudenaikainen" auto ja niin vitusti vikaa ettei mitään järkeä. Olis ihan uskomattoman hienoa kun ihan kaikki mikä mahdollista, olis mekaanista ja löytyy kuitenkin se vakionopeudendäädin ja ilmastointi. Jälkimmäinenkin saisi olla vaikka manuaalinen niin on tuhat kertaa toimintavarmempi kuin automaattinen. Ja kaikki sähkö mikä siitä kotterosta löytyy, pitäisi olla analogista. Ei mitään digitaalista, ei niitä can-väyliä, ei mitään.

E: Kaveri tuossa eilen puhui, että nyt nämä ituhipit haluaa juotostinastakin lyijyn pois kun se on niin saatanan vaarallista. Sanoi, että näitä uusia tinoja on tutkittu ja että ne vanhemmiten kovenee niin paljon, että ne ei jousta yhtään ennen kuin liitos hajoaa. Kuka haluaa autoonsa repullisen sellaisella paskatinalla kasattuja ohjainlaitteita? Hipit pilaa maailman.
 
Eikös chryslerkin ole käyttänyt 300c:ssä Mersun vanhaa dieseliä? Fiateissa mun käsittääkseni Lineassa ym uusimmissa on käytetty jotain Opelin vanhoja tekniikoita.

Kyllä 300c:ssä on ihan nykyaikaista mersun CDI tekniikkaa. 320cdi moottori niissä ensimmäisessä korimallissa oli, sama mikä saman ikäisessä mersussakin.
 
Ihan mahtava ketju. Mä kaipailisin just samanlaista autoa. Nykyautoissa on sähköä siellä ja täällä, sähköä kaasussa, sähköä jarruissa, sähköä ohjauksessa ja kaikkia ohjaa joku vitun can-väylä, mikä on ilmeisesti saatanan keksintö. Nimimerkillä "uudenaikainen" auto ja niin vitusti vikaa ettei mitään järkeä. Olis ihan uskomattoman hienoa kun ihan kaikki mikä mahdollista, olis mekaanista ja löytyy kuitenkin se vakionopeudendäädin ja ilmastointi. Jälkimmäinenkin saisi olla vaikka manuaalinen niin on tuhat kertaa toimintavarmempi kuin automaattinen. Ja kaikki sähkö mikä siitä kotterosta löytyy, pitäisi olla analogista. Ei mitään digitaalista, ei niitä can-väyliä, ei mitään.

E: Kaveri tuossa eilen puhui, että nyt nämä ituhipit haluaa juotostinastakin lyijyn pois kun se on niin saatanan vaarallista. Sanoi, että näitä uusia tinoja on tutkittu ja että ne vanhemmiten kovenee niin paljon, että ne ei jousta yhtään ennen kuin liitos hajoaa. Kuka haluaa autoonsa repullisen sellaisella paskatinalla kasattuja ohjainlaitteita? Hipit pilaa maailman.

Lyijyllinen tina on ollut jo vuosia kielletty ammattikäytössä.
 
Sähkökaasut ja sähköset ohjaustehostimet on pilannu helvetin monen auton ajotuntuman. Jos kaasu käyttäytyy aina eri tavalla kuin ennen ja koskaan ei tiiä mihin renkaat osottaa niin se on sillon koko auto terselöity. Ja sitte niihin vikoihin. Syy taitaa olla siinä, että nykyään autojen elinkaari suunnitellaan ~200tkm mittaiseks. Ton jälkeen vaan volkkarit paaliin ja uutta tilaamaan.
 
Zone-sarja -42%
Itselläni on takana reilut puoli vuotta Dacia Stepwaylla. Kone (0.9-litrainen 90hv bensaversio) on aika lailla Rellun uusinta tekniikkaa ja medianavi sekä jotain pientä oikeasti hyödyllistä "nykyaikaista" juttua löytyy, mutta noin muuten perustekniikan pitäisi olla simppeliä ja ilman ylimääräisiä ihmeellisyyksiä. Merkillä itsessään on kai vielä paha kaiku monelle, mutta noin loppuviimeksi noita parempiakaan merkkejä ei enää juuri koota ns. sivistyneen maailman alueella vaan yhtä lailla Itä-Euroopassa tai vinkuintiassa, joten siltä osin on pitkälti sama, vaikka itse merkki onkin romanialainen ja valmistus siellä; kokoonpanotehdas on itse asiassa uudempi kuin moni muu. Kaikki tärkeä tekniikka on Rellulta ja vaikkei se mikään laadun tae olekaan, niin ei ranskalainen tekniikka nykyään ole merkittävästi sen epäluotettavampaa kuin jokin muukaan.

Vanhoilla raadoilla ehdin ajaa toistakymmentä vuotta, mutta nyt tuli vastaan se piste, että päätin erottaa käyttöautoilun ja ropaamisharrastuksen toisistaan kokonaan ja siksi uusi houkutteli, kun samalla hinnalla olisi saanut korkeintaan käytetyn korealaisen (tai sitten vanhan mädän mersun tai minkä vaan, mutta kuten todettua niin en halunnut sellaista). Egon- ja elimenjatkeeksi tällaisesta ei tietenkään ole, mutta paikasta toiseen on päässyt ihan hyvin eikä ajaminen edes ahdista, kunhan siihenkin suhtautuu paikasta toiseen siirtymisenä eikä urheiluna. Aika sitten näyttää totuuden kestävyydestä, mutta eipä tämän tarvitse puolta miljoonaa kestääkään vaan tavoitteena on 150...200 tkm ilman isompia murheita ja sen jälkeen vaikka ajo romumiehen pihaan.
 
Syy taitaa olla siinä, että nykyään autojen elinkaari suunnitellaan ~200tkm mittaiseks. Ton jälkeen vaan volkkarit paaliin ja uutta tilaamaan.

Jep, se o juuri se elinkaari milloin 90% asiakkaista alkaa viimeistään katselemaan uutta - ainakin muualla ku Neuvosto-Suomessa. Sama kuin kännyköissä - ei kannata tehdä luuria joka kestää 50 vuotta, jos suurin osa nakkaa sen laatikon perälle 3v kohdalla.
 
^300C:tä ei kannata ketjun aloittajan harkita jos haluaa nimenomaan vähävikaisen auton. On nimittäin yksi eniten hylätyistä autoista katsastuksessa.

Mutulla sanoisin, että yksinkertaisinta ja sitä kautta luotettavinta tekniikkaa on pikkuauto-segmentissä, esim. Polo, Fabia, Yaris jne. Semmosenkin luotettavuuden saa toki pilattua runsailla lisävarusteilla, joista jokainen vuorollaan laukeaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom