Vanhan liiton nykyautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansen
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
^300C:tä ei kannata ketjun aloittajan harkita jos haluaa nimenomaan vähävikaisen auton. On nimittäin yksi eniten hylätyistä autoista katsastuksessa.

Tuota tuota. En nyt lähde mitenkään puolustelemaan tuollaista Chrysleriä, mutta itseasiassa noi katsastustilastot ei ehkä kerro koko totuutta auton elinkaaren pituudesta tai vikojen vakavuudesta. Muistaakseni esim. tuollaisessa kolmesatasessa oli todella paljon ongelmia nivelien kanssa. Saksasta sai tilattua kohtuu halvalla siihen rasvanipalliset kamat, jolloin ongelma poistui. Eli jos löytyy sen verran viitseliäisyyttä, että ottaa selville kunkin mallin heikot kohdat ja korjaa ne (jos ovat halpoja korjattavia niinkuin nuo nivelet) voi ajo olla hyvinkin huoletonta mallilla, jolla voi olla hyvinkin rumat katsastustilastot.

Mutta yleisesti varmasti joo paras ohjenuora on tekniikan yksinkertaisuus. Valitettavasti vaan ne yksinkertaisella tekniikalla olevat ovat aikamoisia melu-, tärinä-, ynnä muita kippoja muutenkin. Tekisi nyt joku luotettavalla tekniikalla olevan mukavan ja hiljaisen auton 25-30 tonniin. Mutta ei. Laatu on näemmä nykyään synonyymi tietokonepumpatulle vikahelvetille.

Yksi selvä syypää tähän moottoripuolen teknovuohotukseen on päästörajojen tiukentumisella. Anturia pitää olla putket täynnä imusarjasta pakoputken päähän asti. Kyllä tulee olemaan mielenkiintoisia korjattavia 10-15 vuoden päästä nämä nyt myytävät autot.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mutta yleisesti varmasti joo paras ohjenuora on tekniikan yksinkertaisuus. Valitettavasti vaan ne yksinkertaisella tekniikalla olevat ovat aikamoisia melu-, tärinä-, ynnä muita kippoja muutenkin. Tekisi nyt joku luotettavalla tekniikalla olevan mukavan ja hiljaisen auton 25-30 tonniin. Mutta ei. Laatu on näemmä nykyään synonyymi tietokonepumpatulle vikahelvetille.
Asti hitto miten mielellään sitä ottaisi jonkun paskan mitä pitää ajaa peltorit päässä kun vain tietäisi, että tällä saa työntää seuraavat kymmenen vuotta kunhan välillä tankkaa ja vaihtaa öljyt kerran vuodessa. Mutta tuohon sun nuvelasiaan liittyen niin kyllähän tuollaisen pikkukipon äänieristää ja poistaa isoimmat nitinät ja vaihtaa vielä vähän jäykemmän alustankin melkein samalla vaivalla kun vaihtaa sysleriin nivelet.
 
Tuota tuota. En nyt lähde mitenkään puolustelemaan tuollaista Chrysleriä, mutta itseasiassa noi katsastustilastot ei ehkä kerro koko totuutta auton elinkaaren pituudesta tai vikojen vakavuudesta. Muistaakseni esim. tuollaisessa kolmesatasessa oli todella paljon ongelmia nivelien kanssa. Saksasta sai tilattua kohtuu halvalla siihen rasvanipalliset kamat, jolloin ongelma poistui. Eli jos löytyy sen verran viitseliäisyyttä, että ottaa selville kunkin mallin heikot kohdat ja korjaa ne (jos ovat halpoja korjattavia niinkuin nuo nivelet) voi ajo olla hyvinkin huoletonta mallilla, jolla voi olla hyvinkin rumat katsastustilastot.

Mutta yleisesti varmasti joo paras ohjenuora on tekniikan yksinkertaisuus. Valitettavasti vaan ne yksinkertaisella tekniikalla olevat ovat aikamoisia melu-, tärinä-, ynnä muita kippoja muutenkin. Tekisi nyt joku luotettavalla tekniikalla olevan mukavan ja hiljaisen auton 25-30 tonniin. Mutta ei. Laatu on näemmä nykyään synonyymi tietokonepumpatulle vikahelvetille.

Yksi selvä syypää tähän moottoripuolen teknovuohotukseen on päästörajojen tiukentumisella. Anturia pitää olla putket täynnä imusarjasta pakoputken päähän asti. Kyllä tulee olemaan mielenkiintoisia korjattavia 10-15 vuoden päästä nämä nyt myytävät autot.

Emmäkään puolustele crysleriä, mutta katsastustilastot on mun mielestä melkolailla perseestä auton arvioinnissa. Pitäisi nähdä mistä se hylky on tullut. Esimerkkinä voisin mainita eään autonmerkin opd hylyt, jos ihmiset tietäisivät että tyyppivikana johtosarjan liittimet heiluvat niin noista putoaisi tyyliin puolet pois.
 
Sitäpaitti katsastustilastoihin päätyy vain ne autot, jotka on saatu ajettua katsastusaseman pihaan. Ei siellä näy Volkkareiden 50tkm välein vaihdettavat nokkaketjut, laukeavat suuttimet, korkkaavat vaihteet tai itsestään palaneet C5 Citikat.
 
Sitäpaitti katsastustilastoihin päätyy vain ne autot, jotka on saatu ajettua katsastusaseman pihaan. Ei siellä näy Volkkareiden 50tkm välein vaihdettavat nokkaketjut, laukeavat suuttimet, korkkaavat vaihteet tai itsestään palaneet C5 Citikat.

Aivan! Sekin pitäisi noissa eritellä paljonko kyseisten hylkyynjohtavien vikojen korjaaminen maksaa, joku johtosarjan teippaaminen on melko edullista.
 
Pikkuautot myös loistavat yleensä noissa katsastustilastoissa sen takia kun niillä ajetaan huomattavasti vähemmän kun samanikäisillä isommilla autoilla joita on työsuhdeautoina tai työkäytössä.
 
Zone-sarja -42%
Antaisin ääneni uudelle autolle jossa takuu voimassa, mieluiten liisarina. Vaikka laukeis mikä niin eipä tunnu missään. :D

Löytyikö voittaja?
 
Joku Alfa Romeo olis kova sana liisarina. Voisi huoletta ajella ja kerran pari viikossa testata toisia uusia autoja sijaisautoilun merkeissä. Eikä vituttaisi koskaan, kun lavalla tuotaisiin toinen auto tilalle ja oma pajalle.

Harmi vaan, että liisarihinnoissa nuo korjaukset ja jälleenmyyntiarvo on huomioitu...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tuon merkkisillä ainakaan mitään jälleenmyyntiarvoa ole. Melko halpoja ne maasturit mitä nettiautossa näkyy. Saako nuihin edes osia mistään.

En tiedä noista vanhemmista mitään, mutta ilmeisesti Suomeen on tulossa 2015 varaosakeskus ja luonnollisesti kun tulee suomeen myyntiin niin huoltokin onnistuu.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418613443142.html

Hinnoiltaan ton pitäisi olla kilpailijoita huomattavasti edullisempi ja takuun on huhuttu olevan 5v ilman km rajaa.-
 
Tässä vanhan liiton nykyauto, vai nykyliiton vanha auto...
Mercedes 190 D BlueEFFICIENCY, Baby-Benz with a Bang - autoevolution
Tuossa toki varmaan on jo antureita taas niinkuin uusissakin. Mutta jos tuotantotavat on yhtään samaa perua kuin ennen vanhaan, niin voisi olla jopa auto.
W124 muuten löytyy vielä vähän ajettuinakin, jos niin vanhoja tohtii ajaa. Tyyliin 50tkm ajettuja, mutta maksavat hunajaa

Entäs joku SA-int mallinen range roveri? Ilmeisesti aika mekaanisia ovat. Ja karuja kuin mitkä
 
Entäs joku SA-int mallinen range roveri? Ilmeisesti aika mekaanisia ovat. Ja karuja kuin mitkä

Taitaa SA-int käytössä olla vain Land Roverin Defendereitä eikä Range Rovereita. Oon myös semmoisessa käsityksessä, että Land Roveria ja luotettavuutta ei voi oikeen käyttää samassa lauseessa (vaikka niin nyt itse teinkin). Ja niistä puuttuu vielä ne vähäiset herkutkin :D
 
Taitaa SA-int käytössä olla vain Land Roverin Defendereitä eikä Range Rovereita. Oon myös semmoisessa käsityksessä, että Land Roveria ja luotettavuutta ei voi oikeen käyttää samassa lauseessa (vaikka niin nyt itse teinkin). Ja niistä puuttuu vielä ne vähäiset herkutkin :D

Joo defenderiä siis tarkotin! Menee aina landit ja rangerit sekasin
 
Itselläni on takana reilut puoli vuotta Dacia Stepwaylla. Kone (0.9-litrainen 90hv bensaversio) on aika lailla Rellun uusinta tekniikkaa ja medianavi sekä jotain pientä oikeasti hyödyllistä "nykyaikaista" juttua löytyy, mutta noin muuten perustekniikan pitäisi olla simppeliä ja ilman ylimääräisiä ihmeellisyyksiä.

...

Aika sitten näyttää totuuden kestävyydestä, mutta eipä tämän tarvitse puolta miljoonaa kestääkään vaan tavoitteena on 150...200 tkm ilman isompia murheita ja sen jälkeen vaikka ajo romumiehen pihaan.

Ajatus hyvä, mutta pellin alla on kumminkin muodikas pikkuruinen turbokone, joka ei yksinkertasimmasta päästä ole eikä käytännön kestävyydestä kattavaa kokemusta. Rellu merkkinä ei pelota eikä turbokoneet, mutta jos halutaan minimoida mahdolliset vikapaikat niin sikäli erikoinen valinta...
 
Ajatus hyvä, mutta pellin alla on kumminkin muodikas pikkuruinen turbokone, joka ei yksinkertasimmasta päästä ole eikä käytännön kestävyydestä kattavaa kokemusta. Rellu merkkinä ei pelota eikä turbokoneet, mutta jos halutaan minimoida mahdolliset vikapaikat niin sikäli erikoinen valinta...

Kun auto kokonaisuutena passasi tarpeeseen, niin moottorin osalta ei valinnanvaraa paljoa jäänytkään, kun dieselversio olisi maksanut itseään takaisin liian pitkään minun ajoillani. Loppuviimeksi, monista kauhutarinoista huolimatta, yleensä moottori on autossa se viimeinen osa, joka toimii ongelmitta silloinkin, kun kaikki muu ympäriltä on jo lahonnut tai hajonnut. Uskon, että siistillä ajolla tällainen pikkumosakin kestää sen parisataatonnia ongelmitta ja enemmästä ei ole väliäkään - tiedostan mahdollisuuden että ei kestäkään, mutta se on sitten huonoa tuuria, jonka välttämisestä ei olisi takeita millään nykyajan pikkuautoista (eikä monella ns. laatuautoistakaan). Romikselta sitten vähän ajettu samanlainen tilalle, jos sattuu räjähtämään niin, että takuu on jo mennyt ja auto on muuten vielä niin hyvä että kannattaa pitää. Myös nykyaikaisen moottorin pieni kulutus "pomminvarmaan" tekniikkaan verrattuna puolsi pienen riskin ottoa - kokonaisharkinnastahan näissä asioissa on aina kyse ja kaikkea ei voi räätälöidä juuri haluamakseen ilman sellaista budjettia, jolla ei enää ole mitään tekemistä luotettavan perusauton hankinnan kanssa.
 
Olipas taas otsikko.

Olen tässä ihmetellyt näitä hienojen "uusien" autojen vikoja ja niitten korjauskuluja. Olen koittanut hieman etsiskellä, että mikä merkki/malli olisi sellainen, että autossa olisi kuitenkin näitä pakollisia varusteita ( esim. vakionopeudensäädin ja ilmastointi ), mutta muuten tekniikka olisi mahdollisimman jurakautista ja kestävää, tai ainakin helpolla ja halvalla korjattavaa.

Itselle tulee äkkiä mieleen esim. Väyrys-Mersu, jos vaan pellit saa pysymään kasassa. Ja onko sekin niillä vanhemmilla koneilla pitkässä juoksussa varmempi ja halvempi peli kuin cdi-koneet? Mutta ei rajata nyt bensakoneitakaan pois keskustelusta.

Mitä muita vastaavia kotteroita on olemassa?

Hupen -89 Sunny ja Timban -93 Carina totta kai, mutta jätetään ne nyt tällä kertaa pois laskuista.

Volvo 900/700 sarjalaiset..
 
Mitenkäs olis Golf IV 1.6l bensakoneella tai 1.9 TDI:llä tai saman aikakauden Octavia (eka sukupolvi?)? Onko jo liian uusia?

+1 eli osta Octavia, Superb, Golf tai Passat 1.9TDI:llä niin ei tarvi pelätä, että kone sulaa alta. Tolla koneella saa vielä 2009 vuosimallisia. Kaikki edellämainitut autot lisäksi muutenkin suht koht viattomia.

EDIT: Ei DSG:tä, toimii joo hienosti mutta varaudu maksamaan, kun se laukeaa. ~7000€ remppa.
 
Tossa on muuten mielenkiintoinen tulokas HS kävi koeajamassa korealaisen SsangYong-uutuusmaasturin - Autot - Auto - Helsingin Sanomat, huhujen mukaan erittäin pitkä takuu ilman km rajoitusta.
Itse revin aina tukkaa päästä, kun noita kiinan autoja mennään kehuun. Niin tyhmiä ratkaisuja tullut vastaan esim Daewoossa että oksat pois, mm ilmastoinnin kompura pyörii pakkasellakin ja koittaa poistaa tuulilasilta huurua. Maahantuojan vinkki oli irroittaa sen sulake kun sitä ihmettelin.

Tuollaista nelikkoa ois hauska päästä koittaan. Honda CRV:ssähän sitä taidetaan kutsua lähtöavustimeksi. Viive on jotain aivan järkyttävää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom