Valkoiset viljat - hyvä vai paha?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nml
  • Aloitettu Aloitettu
Tosi pieni joukko ihmisistä on gluteenivammaisia. Täysjyväviljat on kyllä terveellisiä. Tuskin on myöskään suurta käytännön merkitystä sianlihan omegasuhteilla.

Riippuu miten määritellään vammaisuus. Keliakiaa on noin 1-2% väestöstä ja gluteiiniyliherkkyyttä 6-9% eli käytännössä noin joka kymmenes kärsii suuremmasta tai pienemmästä gluteiinivammasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
gobbe, mistä olet lukenut, että 6-9% väestöstä on gluteenille yliherkkiä? Jos lukee näiden paleotyyppejen juttuja niin vähintäänkin 90% ihmisistä on gluteenille yliherkkiä. Nämä paleo/superfood bloggaajat vaikuttavat olevan muutenkin vähän sekaisin. On se kumma jos vesikin pitää hakea lähteestä, koska hanavesi ei ole puhdasta. Niiden juttuja kun lukee niin taatusti masentaa ja tuntuu, että mitään ei saa syödä tai tehdä.

Tuo väite, että "Maanviljely aloitettiin 10 000 vuotta sitten, jonka jälkeen sairaudet ovat räjähtäneet käsistä" on kyllä hieman kaukaa haettu. Samalla myös tupakka, alkoholi, lisäaineet, muovit ja sähkö/säteilyt ovat yleistyneet. Niillä on varmasti osa tekijänsä asiassa, ainakin suurempi kuin viljoilla. Mainitsin jo ylempänä, että viikon olin ilman mitään viljoja ja mitään eroa en huomannu missään. Onneksi tämän aamun sai aloittaa taas kaurapuurolla. Suosittelen kuitenkin koittamaan viljatonta ruokavaliota JOS kärsit ruuansulatus vaivoista.

gobbe, mistä olet lukenut, että 6-9% väestöstä on gluteenille yliherkkiä? Jos lukee näiden paleotyyppejen juttuja niin vähintäänkin 90% ihmisistä on gluteenille yliherkkiä. Nämä paleo/superfood bloggaajat vaikuttavat olevan muutenkin vähän sekaisin. On se kumma jos vesikin pitää hakea lähteestä, koska hanavesi ei ole puhdasta. Niiden juttuja kun lukee niin taatusti masentaa ja tuntuu, että mitään ei saa syödä tai tehdä.

Tuo väite, että "Maanviljely aloitettiin 10 000 vuotta sitten, jonka jälkeen sairaudet ovat räjähtäneet käsistä" on kyllä hieman kaukaa haettu. Samalla myös tupakka, alkoholi, lisäaineet, muovit ja sähkö/säteilyt ovat yleistyneet. Niillä on varmasti osa tekijänsä asiassa, ainakin suurempi kuin viljoilla. Mainitsin jo ylempänä, että viikon olin ilman mitään viljoja ja mitään eroa en huomannu missään. Onneksi tämän aamun sai aloittaa taas kaurapuurolla. Suosittelen kuitenkin koittamaan viljatonta ruokavaliota JOS kärsit ruuansulatus vaivoista.

Noita on monessakin tutkimuksessa tullut esille, esimerkkinä vaikkapa yhden käsittelyä artikkelissa http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704893604576200393522456636.html#articleTabs=article

Toki silti 90 rosenttia voi viljoja popsia ilman oireita eli selkeä enemistö. Kuten huomasit sinulla ei yliherkkyyttä ollut, joten typeräähän olisi ehdoin tahdoin rajoittaa ruokavaliota jos joku aines ei ongelmia aiheuta.

Puhdas kaura ei sisällä gluteenia. Yleensä tietääkseni noissa varsinaisissa Aasian riisimaissakaan ei edes syödä täysjyväriisiä, vaan puhtaaksi hiottua valkoista riisiä. Joku paleoguru vois varmaan antaa tilastotietoa miten pitkä keski-ikä oli, ja miten terveenä ja vahvoina keskimäärin elettiin tällä hehkutetulla muinaisella ruokavaliolla. Oma näkemys asiasta on että jollekkin dietille vois sopia, mitta ei jatkuvaan käyttöön.

Kannattaa ottaa huomioon että tuolloin muinaisen ruokavalion aikaan ei pahemmin ollut terveystaloja ja diacoreita mistä hakea lääkettä vaikka ihan perus hammastulehdukseen tai sairaaloita. Tai saattoi joku karhu syödä sut jos kävi paska tuuri. Aika turha keski-ikää miettiä kun olosuhteet täysin erilaiset. Nykyään metsästetään alepan hyllyltä pihvit, silloin metsästä jonkin keihään kanssa. Mutta se on varma että ne ruuat on terveellisempiä kun mitkään nykyajan prosessoidut ja muunnellut einestärkkelysmössöt. Noi lisäaineet mitä nykyään tungetaan joka ruokaan on tullut mukaan alle 50v aikana. On myös havaittavissa että diabetes/syöpä/muut taudit ovat kasvaneet kovaa vauhtia ruuan laadun heikkenemisen kanssa.

Niinhän se varmasti on. On kuitenkin ihan hyvä muistaa että pelkän lihan, marjojen ja puunjuurien ja sitten taas sen prosessoidun eineksen väliin mahtuu paljon muitakin mahdollisia ruokailutottumuksia. Japanissa syödään ainakin reilusti valkoista riisiä, mutta elinikä on silti ollut perinteisesti korkealla. Eiköhän suurin osa kokisi ton muinaisen ruokavalion sijasta ihan samanlaista hyvää fiilistä kun jättäis vaan ne einespaskat pois ja söis täyspainoisesti kasviksia, riisiä, kalaa, kanaa, juureksia jne.

Niinhän se varmasti on. On kuitenkin ihan hyvä muistaa että pelkän lihan, marjojen ja puunjuurien ja sitten taas sen prosessoidun eineksen väliin mahtuu paljon muitakin mahdollisia ruokailutottumuksia. Japanissa syödään ainakin reilusti valkoista riisiä, mutta elinikä on silti ollut perinteisesti korkealla. Eiköhän suurin osa kokisi ton muinaisen ruokavalion sijasta ihan samanlaista hyvää fiilistä kun jättäis vaan ne einespaskat pois ja söis täyspainoisesti kasviksia, riisiä, kalaa, kanaa, juureksia jne.

Tommosta syömistä mä ainakin kannatan. Eineksiä en syö enkä viljoja kun tulee jotain häikkää ilmeisesti gluteenista. Ihan pikkukakarasta asti olin syönyt viljoja ilman selkeitä oireita (elimistö tottunu pitkän ajan saatossa?) mutta pidin tossa pari kk sitten taukoa kokeeksi. Tauon jälkeen koitin vetää bigmäkki aterian missä sitä jauhoa on suht paljon. Tuli semmonen huimaava olo tunti syömisestä ja vessassa tuli istuttuu joku 30min ja päässä pyöri ja oksettikin vähän. Autoimmuunivamma kun on niin parempi vaan olla syömättä mitään mikä tulehdusta voi aiheuttaa. Töissä tulee paljon vastaan lappusia missä on pikkulasten allegioista ja lehmänmaito+viljathan siellä on usein ykkösenä. Voi tästä sitten päätellä tulisiko ihmisten syödä tommosta ollenkaan, mutta tapana on vain totuttaa lapset syömään noita kun elimistö tottuu ja pahimmat allergiaoireet katoaa, vaikka kroppa siellä taustalla tappelisikin noita vastaan.

Mä olen ollut nyt 2 viikkoa täysin ilman viljatuotteita/gluteenia, ihan kokeilun vuoksi. Mitään eroa en ole huomannut. Paska on hieman jäykkää ja vaikka kasviksia menee melkein tuplaten edelliseen. Eli mulle viljat ainakin sopivat hyvin.

Mä oon ymmärtänyt, että tollanen kahden viikon jakso on liian lyhyt tohon kokeiluun. Ite lopetin/vähensin rajusti gluteenia, niin taisi mennä 4-6 viikkoa, että se hirvee limaneritys loppui. Antti Heikkilä sanoo asiasta näin:

– Moni ihminen kuitenkin hyötyy gluteenin pois jättämisestä. Sitä voi kokeilla: jättää kaikki gluteenit pois kahdeksan viikon ajaksi, ja katsoa, mitä tapahtuu.

Mä oon ymmärtänyt, että tollanen kahden viikon jakso on liian lyhyt tohon kokeiluun. Ite lopetin/vähensin rajusti gluteenia, niin taisi mennä 4-6 viikkoa, että se hirvee limaneritys loppui. Antti Heikkilä sanoo asiasta näin:

Jep, hyvä huomio. Ongelmanahan on vain se, että en edes oikein tiedä miten tuon pitäisi näkyä, koska ilmavaivoja tai juuri mitään muutakaan mulla ei juuri ole. Millä yusu olet korvannut viljatuotteet? Onko tässä kokeilu jaksossa silti "sallittua" käyttää gluteenittomia viljoja kuten tattaria, kvinoaa, riisiä tai hirssiä? Käytätkö maitotuotteita?

Jep, hyvä huomio. Ongelmanahan on vain se, että en edes oikein tiedä miten tuon pitäisi näkyä, koska ilmavaivoja tai juuri mitään muutakaan mulla ei juuri ole. Millä yusu olet korvannut viljatuotteet? Onko tässä kokeilu jaksossa silti "sallittua" käyttää gluteenittomia viljoja kuten tattaria, kvinoaa, riisiä tai hirssiä? Käytätkö maitotuotteita?

Oon käyttänyt noita gluteenittomia pastoja ja sitten ihan perunaa ja riisiä. En ole tähän gluteenihommaan ihan hirveesti edes perehtynyt. Ton limanerityksen takia vähensin runsaasti gluteenia ja se auttoi. Maitotuotteita on käytössä jonkun verran.

Heikkilä kirjoittaa näin.

Gluteenittomia viljoja on olemassa: tattarin ja hirssin ohella usein mainitaan maissi ja riisi. Heikkilä kuitenkin tyrmää myös nämä hiilihydraattien lähteinä.

Heikkilä suosittaa jättämään virallisesti gluteenittomatkin leipävaihtoehdot kaupan hyllylle, sillä hän ei luottaisi tuoteselosteen tietoon niiden sisältämistä ainemääristä.

– Jos jollakin on herkkyys gluteenille, niin usein saa oireita myös vaikka tattarista tai hirssistä. Niitä kuljetetaankin usein samoja reittejä viljan kanssa, ja niissä voi olla jäämiä muista viljoista.

Tässä juttu kokonaisuudessaan: http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1495282/antti-heikkila-onko-sinulla-naita-oireita-ratkaisu-tervehtymiseen-on-helppo

Sun mielipide: Viljatuotteet ei ole suotuisinta ravintoa ihmiselle, vaan tuoreet, prosessoimattomat tuotteet ovat. Kysyn uudestaan: Mitkä konkreetit ruoka-aineet on sun mielestä suotuista ravintoa ihmiselle? Avitan vähän: "Viljan sijaan söisin ennemmin X" jossa X ei ole mikään adjektiivi.

Minuakin kiinnostaa, mikä sitä suotuista ravintoa sitten on? Siis kasvisten, hedelmien, hyvien rasvojen ja proteiinin LISÄKSI. Itse en ainakaan näillä pärjää, on käytännössä pakko saada hiilaria muualtakin kuin rehuista ja maitotuotteista, jotta jaksan liikkua, ajatella ja tehdä töitä, jotta saan nukuttua kunnolla eikä ummetus vaivaa. Kokeiltu on moneen kertaan, ilman viljatuotteita jaksaminen ja suolen toiminta tökkää aina vaikka kiskoisin hedelmiä ja kasviksia minkä kerkiän.
Eikö mikään viljatuote voi olla suotuista?

Perunaa en muuten ole koskaan ymmärtänyt, onhan se halpaa ja tietyissä muodoissaan hyvää, mutta eihän siinä ole kuituja eikä vitamiineja ollenkaan.

Ummetusta ei itellä ainakaan ole vaikken mitään leipiä tai vastaavia syö, päinvastoin. Kasviksissa kuitua on paljon enemmän kun viljatuotteissa ja parempilaatuisia kuituja. Ootko laskenu kaloreita jos tuntuu siltä ettei vihanneksilla pärjää mutta viljoilla jaksaa. Saa syödä vihanneksia ja hedelmiä hitosti että tulee kaloreita ja hiilareita sama määrä mitä jostain pastasta tai kinkkuvoileivistä.

Joo olen laskenut kalorit, ja tosiaan syönyt valtavat kasat he-vi-kamaa. Ei jaksa edes nousta rappusia, pää on pöhnäinen, ei saa nukuttua, ja maha jumittaa. Kun pidän kalorit samoina, mutta korvaan osan ruuista puurolla ja ruisleivällä, niin elämä alkaa taas toimia.

Ei niitä hedelmiäkään kannata aivan rajattomasti syödä fruktoosin takia. erttuli käytätkö sä maitotuotteita ollenkaan? Entä onko esim. punaiset linssit parempi vaihtoehto kuin nämä gluteenittomat viljat? Voisko vaikka yusu ja tietysti muutkin heittää jotain esimerkkiä päivän ruokavaliosta?

Maitoa ja muita maitotuotteita on tullut käytettyä koko ikä tähän asti, mutta nyt koitan pitää niistäkin taukoa ihan vaan kokeilun vuoksi, eli maitotuotteet ja viljat on nyt pois käytöstä mulla. Gluteenitonta pizzaa tuli vedettyä maanantaina, joku siinäkin ärsytti mahaa vähän. Outoa tää on, kun riisiä tai perunaa voi vetää naamaan tosta vaan eikä tuu mitään mutta jos jotain missä on jauhoja oli gluteenitonta tai ei niin maha ei tykkää.

Kaura ja riisi ovat parhaita tärkkelyksiä ei hölsky mahassa verensokeri pysyy tasaisena.
Ruis on taas ihan perseestä :down:

Jep, hyvä huomio. Ongelmanahan on vain se, että en edes oikein tiedä miten tuon pitäisi näkyä, koska ilmavaivoja tai juuri mitään muutakaan mulla ei juuri ole.

Moni huomaa "oireilevansa" vasta kun on ollut esim. 1-2 kk ilman ja sitten palauttaa viljat ruokavalioon. Monelle (mm. itselleni) se mitä pidin "normaalina ja oireettomana" ei itseasiassa ollutkaan niin normaalitilaa, kun oli ollut muutaman viikon parempaa. Olin monta kuukautta ilman viljoja ja sitten joulun alla sallin itselleni syödä kuukauden ajan viljatuotteita jotta pystyin nauttimaan joulun herkuista niin hyvin pian huomasin että pitkin päivää olen väsyneempi, iltaisin ei jaksa katsoa telkkaria kun on normaalia uupuneempi, salilla meni huonommin ja pitsasta menikin jo maha sekaisin. Aikoinaan oli normaalia että illalla väsytti kymmenen jälkeen eikä tiennyt paremmasta koska sitä oli ollut 30 vuotta, se oli "perusterve olo".

Lisäksi nykyään tuntuu että kaikenmaailman Renniet ja Activiat ja Acidofílukset on joka perheen arkea eikä edes mietitä miksi moisia pitää erikseen syödä. Hassua että tv.stä tulee joka ilta uutta mainosta malliin "voi kun taas turvottaa, Activia auttaa" eikä kukaan ihmettele että miksi kaikkia aina niin turvottaa.

Viimeksi muokattu:
Noita valkoisia viljoja kun on nyt tullut lisättyä ruokavalioon (treenin jälkeinen ruoka, toisella aterialla menee enemmän perunaa/täysjyväpasta tai -riisiä), ainoa negatiivinen vaikutus on ollut, ettei nälkää kyllä pidä yhtään. Tunnin, max parin, sisään alkaa sellainen nälkä huutamaan... Turvotuksia, vatsan ongelmia, väsymystä tms. ei ole mitään ollut itselläni kylläkään. Suolen toimintaankin vaikuttanut positiivisesti, tosin voipi olla syynä se, että ennen ko. ruokavaliota söin huomattavan vähän hiilareita ja vain yhden lämpimän ruuan muiden välipalojen lisäksi...

Ja vastatakseni itse alkuperäiseen kysymykseenkin jotain, moni bodari välttelee sitä jyvien kuoriosuutta siksi että vaikka niissä onkin niitä tiettyjä hivenaineita, on niissä myös paljon ns. antinutrientteja ja toksiineja, joiten tarkoitus on heikentää niiden sulamista ja imeytymistä. Moni "turpoileva vatsa" lakkaa oireilemasta kun jätetään kuoriosa pois ruoasta. Kasvien siementen tehtävähän ei ole tulla syödyksi ravinnoksi, vaan päinvastoin vastustaa sulamista jotta kasvi levittyisi ympäriinsä. Se kuori on siis defenssimekanismi ja sisältää paljon luontaisesti haitallisia aineita joista joidenkin vatsat oireilevat enempi, toiset vähempi. Lähteitä en jaksa kaivella, mutta googlailu jollain "antinutrients", "grains" "rice" ja "legumes" jne yhdistelmillä tuo varmasti lisätietoa runsaasti.

Niitä kuituja, hivenaineita, mineraaleja ja "täyteläisyyttä" kaipaaville suositellaan muiden kasvisten osuuden lisäämistä ateriassa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom