Valkoiset viljat - hyvä vai paha?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nml
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on optimaalinen ravinnonlähde?

Finelin eniten/vähiten listaa kun katselee, niin smoothie maksasta, makrillista, parapähkinöistä ja vehnäleseistä näyttäisi aika optimaaliselta. Kourallinen marjoja ja rehuja vielä sekaan, niin maailma pelastuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi se prosessointi tekisi ruoasta jotenkin huonoa? (en ole ottanut selvää tästä) Ja eiköhän viljatuotteet ole loppujen lopuksi aika terveellisiä ihmisille.

Lähinnä ero on siinä että prosessoidussa safkassa käytetään paljon puhdistettuja raaka-aineita mistä kuidut on hävitetty, jolloin samankokoisesta annoksesta kaloreita tulee runsaammin verrattuna runsaskuituiseen safkaan. Samoin rasvaa käytetään melko paljon, joka kanssa lisää kalorimääriä. Syötävää ruokaa siis sinänsä, mutta kannattaa katsoa ettei energiassa tule ylläreitä.

Finelin eniten/vähiten listaa kun katselee, niin smoothie maksasta, makrillista, parapähkinöistä ja vehnäleseistä näyttäisi aika optimaaliselta. Kourallinen marjoja ja rehuja vielä sekaan, niin maailma pelastuu.

Syön joka päivä aina reenin jälkeen. Maistuu ihan hyvälle, ku laittaa vähä sitruunamehuu viel tujauksen. Nousee tulokset ennätysvauhtii!

Viljaa syötetään sioille kun ne halutaan kasvattaa läskiksi joulukinkuksi nopeasti. Tai näitä rypsipossuja missä meneekin sitten rasvojen omegasuhteet aivan metsään mutta ei se suomalaista kuluttajaa paljon haittaa. Maistuukin melkeen ruualta..
Vilja itsessään ei niin paha kai ole mutta kun ottaa huomioon miten paljon näitä prosessoidaan ennenkun ne leiväksi päätyvät. Joskus luin jostain ravintolasta mikä ei suomalaisia jauhoja suostunut käyttämään leipien tms. tekoon kun ovat niin huonolaatuisia, toi siis omat jauhot ranskasta. Eikä ole se gluteeni mitään terveellistä ole, suurin osa ihmisistä on gluteenivammasia jossain määrin eli ei pysty kunnolla pilkkomaan sitä ruoansulatuksessa. Joka ei myöskään ole yllätys kun ei ihminen ole hevonen tai lehmä minkä ruokavalio on tommosta heinää. Joku tossa sano että vilja piti ihmisen elossa hankalina aikoina, toki pitikin. Halpaa pula-ajan ruokaa mitä oli helppo säilöä suuret määrät. Terveellistä ei tarvinnut olla kun tarkotus oli vain pysyä elossa. Samaa mössöä vedetään täällä joka päivä vapaaehtoisesti. Vilja-ihmiset varmaan vetää herneitä nenään :D Mutta kattokaa nyt, median avulla nuo leipäfirmat yrittää sitä "terveellisyyttä" toitottaa. Toinen on maitoteollisuus mutta se on eri asia sitten..

Kaikki tuore ja mahdollisimman prosessoimaton ruoka. (nykyään aika löyhä käsite mutta noh, kuitenkin)

Ja mitä ne pitää sisällään? Hivenaineita? Eli hivenaine/vitamiinirikas ruoka on "optimaalista?" Tajuat varmaan mitä "optimaalinen" tarkoittaa? Wiki näyttäis että "paras tai suotuisin mahdollinen" mutta tää on aika paska (ja avoin) kuvaus, kun ihminen ei koskaan pelkästään syö jotain yhtä ravintoainetta. Ihminen tahtoo syödä aterioita, ja ne koostuu yleensä useammasta ruoka-aineesta. Tää valkoisten viljojen vitsaus pätee (mun mielestä) ainoastaan ihmisiin jotka on täysin kykenemättömiä älyämään mitä ne syö ja kuinka paljon.

Viljaa syötetään sioille kun ne halutaan kasvattaa läskiksi joulukinkuksi nopeasti.

Nämä siat tuskin seuraavat kalorilaskurista paljonko päivän kulutus oli.

Eikä ole se gluteeni mitään terveellistä ole, suurin osa ihmisistä on gluteenivammasia jossain määrin eli ei pysty kunnolla pilkkomaan sitä ruoansulatuksessa.

Mulla eritty pitkään limaa kurkkuun safkailujen jälkeen ja välillä ennen nukkumaanmenoa. Alko olla ihan helvetin ärsyttävää. Sitte päätin tehdä FoodDetective-testin ja se paljasti yliherkkyyden gluteenille, kauralle jne. Jätin gluteenin lähes kokonaan pois ja bang, limailut loppui siihen (ei heti, mut muutaman viikon päästä). Toinen vaihtoehto olisi ollut sitten maitotuotteet, mutta tää selvisi näin, niin maitotuotteet pysyy ruokavaliossa.

Ostakaa huviksenne puhdasta kauraa ja ottakaa aikaa kuinka kauan pidempää sitä pitää keittää, kuin prosessoitua Elovenaa.

ps. löytyy ihan hyviä gluteenittomia pastoja..ja leivänhimoon pakastesämpylöitä.

Nämä siat tuskin seuraavat kalorilaskurista paljonko päivän kulutus oli.

Sikäli, kun sikoja kannattaa käyttää argumentoinnin apuna tässä vaiheessa, niin voisi tuosta vetää senkin johtopäätelmän, että viljoja on suht helppo syödä yli kulutuksen. Ravintoköyhän hiilarin tarkkailu on olennaista ehkä tosiaan vasta siinä vaiheessa, kun täysin ravinnosta tietämätön henkilö alkaa pudottaa huomattavaa ylipainoa. Jos ylipäätään kiinnnittää huomiota syömisiinsä, niin ei varmaan myöskään pääse lihomaan ja kasaamaan ruokavalion haittavaikutuksia.

Yleisesti viljojen vaikutuksista kiinnostuneita suosittelen tekemään kokeiluja ihan rohkeasti. Helpoin tapa lienee jättää muutamaksi viikoksi kaikki viljat pois (asteittain, jos kulutus on suurta), tarkastelemaan elimistön toimintaa ja mahdollisesti sen jälkeen lisäämään jonkin viljatuotteen ruokavalioon, jotta voisi arvioida sen vaikutusta.

Onko jollain tietoa voiko gluteeni kerätä ylimääräistä nestettä, jos on yliherkkä gluteenille? Gluteeni vissiin aiheuttaa kuitenkin jotain tulehdusta jne. En tiedä oonko syöny sitten vähemmän hiilaria ja johtuuko se gluteenittomasta ruokavaliosta, mutta tuntuu, että kropassa ei ole nesteitä ihan niin hirveesti enää. Jalat kerää mulla nesteitä tosi helposti, mutta kintut tuntuu ja näyttää kireemmiltä ja ei-niin-nesteisiltä. Painokin on 1-2 kg vähemmän, vaikka oon mättäny ruokaa (ja hiilaria) parhaani mukaan.

Mä olen ollut nyt 2 viikkoa täysin ilman viljatuotteita/gluteenia, ihan kokeilun vuoksi. Mitään eroa en ole huomannut. Paska on hieman jäykkää ja vaikka kasviksia menee melkein tuplaten edelliseen. Eli mulle viljat ainakin sopivat hyvin.

Ja mitä ne pitää sisällään? Hivenaineita? Eli hivenaine/vitamiinirikas ruoka on "optimaalista?" Tajuat varmaan mitä "optimaalinen" tarkoittaa? Wiki näyttäis että "paras tai suotuisin mahdollinen" mutta tää on aika paska (ja avoin) kuvaus, kun ihminen ei koskaan pelkästään syö jotain yhtä ravintoainetta. Ihminen tahtoo syödä aterioita, ja ne koostuu yleensä useammasta ruoka-aineesta. Tää valkoisten viljojen vitsaus pätee (mun mielestä) ainoastaan ihmisiin jotka on täysin kykenemättömiä älyämään mitä ne syö ja kuinka paljon.

Aika köyhä perustelu että ihminen nyt vaan tykkää syödä aterioita jotka koostuu useista erilaisista ruoka-aineista.. Ja kuten wikipediasta saitkin selville, niin viljatuotteet ei vaan ole mun mielestä parasta, tai suotuisinta ravintoa ihmiselle. Ei sen toki tarvitse sulle tai kellekkään muullekkaan mitään merkitä, mutta seison silti mielipiteeni takana.

Mutta eipä tästä aiheesta jaksa enään vängätä, mielipide on kaikilla ja se suodaan. Itse kuitenkin on vastuussa loppukädessä siitä mitä syö.

Aika köyhä perustelu että ihminen nyt vaan tykkää syödä aterioita jotka koostuu useista erilaisista ruoka-aineista..

Köyhä perustelu mille? Hiffasitko yhtään mikä mun pointti ees oli? Alottaja ihmetteli bodarien suosimia valkoisia "demoniviljoja," minun mielestä niitä on helpompi syödä "tarpeeksi" kuin täysjyvätuotteita/tuoreita ruoka-aineita (en keksi nyt äkkiä mitään tuoretta tärkkelyspitoista jota söisin treenin jälkeen muuta kuin [höyrytetyn] perunan ja bataatin, ilman että sitä täytyisi lappaa lapiolla) ja jos osaa katsoa mitä syö ei ole mitään merkitystä suosiiko valkoisia viljoja vai ei.

Se, onko tollasella sitten mitään väliä omalla kohdalla niin riippuu ihan siitä paljonko sitä sitten lopulta nassuttaa.

Niin, no mehän oltiin tästä samaa mieltä.

Ja kuten wikipediasta saitkin selville, niin viljatuotteet ei vaan ole mun mielestä parasta, tai suotuisinta ravintoa ihmiselle. Ei sen toki tarvitse sulle tai kellekkään muullekkaan mitään merkitä, mutta seison silti mielipiteeni takana.

Sun mielipide: Viljatuotteet ei ole suotuisinta ravintoa ihmiselle, vaan tuoreet, prosessoimattomat tuotteet ovat. Kysyn uudestaan: Mitkä konkreetit ruoka-aineet on sun mielestä suotuista ravintoa ihmiselle? Avitan vähän: "Viljan sijaan söisin ennemmin X" jossa X ei ole mikään adjektiivi.

Mutta eipä tästä aiheesta jaksa enään vängätä, mielipide on kaikilla ja se suodaan. Itse kuitenkin on vastuussa loppukädessä siitä mitä syö.

:)

Eikö kukaan oo vielä ottanu esille sitä mahollisuutta, että halutaan korkea GI ja insuliinipiikki? Ite vedän nopeempia ku ollaan lähempänä aamua tai treeniä.

Child: Viljatuotteiden sijaan suosin ihan vaan perunaa pääosin. Onhan siinäkin sitä tärkkelystä jonkuuverran, mutta aina ei voi voittaa!

Perunoiden kanssa on vähän tuskaista olla pluskaloreilla, kun niitä saa syödä lähemmäs kilon joka aterialla... Siksi riisit, pastat ja kaurahiutaleet on mukavaa vaihtelua. Ehkä jollain dieetillä sitten on mukavampi, kun mahan saa paremmin täyteen perunalla kuin parilla hassulla lusikallisella riisiä.

Child: Viljatuotteiden sijaan suosin ihan vaan perunaa pääosin. Onhan siinäkin sitä tärkkelystä jonkuuverran, mutta aina ei voi voittaa!

Juurimukulatko on sitten ihmiselle suotuisampaa/optimaalisempaa kuin vilja? Ei siinä mitään, oon sitä mieltä että ne voi hyvinki olla, mutta onko sillä edelleenkään yhtään mitään merkitystä käytännössä melkeinpä kelle tahansa... Ei. Ellei ole yliherkkä/keliaakikko.

Mistä olet saanu päähän tämän "vilja ei ole suotuisaa ihmiselle" -homman? Mulla kaveri oli eräällä nimeltämainitsemattomalla "nousevalla tähdellä" valmennuksessa joka kertoi tälle ihan naama pokerina että pasta repii suolistoon reikiä. :face: Toivottavasti ei kuitenkaan sama lafka ole kyseessä.

Mun suurin pointti ja "the juttu" jota yritän niinku ajaa läpi, kuten varmaan tullutki jo muiltakin jo ennenku aloin sepostaan, oli että valkoset viljat ei oo joko hyviä tai pahoja, ne on valkosia viljoja. Jos ylensyöt parsakaalta niin menee vatsa sekasin ja elämä ikäväksi, jos ylensyöt valkoista viljaa käy vähintään samalla tavalla. Siksipä ei kannata ajatella että joku juttu on pahasta tai hyvästä ellei kyse ole jostain selkeästä, tutkimuksilla todistetusta terveydellisestä haitasta. Mutuilu siitä että vilja voi olla pahasta kun se itelle ei sovi on paskaa.

Tiiän ku oon tehny sitä itekin. Voi mennä tsekkaan mitä oon mussuttanu aiemmin paleohöyryissäni viljoista kun en ole tiennyt paskaakaan mistään. Hävettää, ja nykyään on sentään järjenkäyttö matkassa ravintoasioissa ja niiden miettimisessä.

...Eli ennemmin kuin että ois kyse mielipiteistä, mulla särähti pahasti korvaan toi "jos se turpoaa vedessä" -komma, koska se nyt vaan on paskapuhetta että voitais sanoa yks yhteen että veden sitovuus merkkaa ravintoarvoilta/"optimaalisuudeltaan" jotain. Höpöhöpö.

Viljaa syötetään sioille kun ne halutaan kasvattaa läskiksi joulukinkuksi nopeasti. Tai näitä rypsipossuja missä meneekin sitten rasvojen omegasuhteet aivan metsään mutta ei se suomalaista kuluttajaa paljon haittaa. Maistuukin melkeen ruualta..
Vilja itsessään ei niin paha kai ole mutta kun ottaa huomioon miten paljon näitä prosessoidaan ennenkun ne leiväksi päätyvät. Joskus luin jostain ravintolasta mikä ei suomalaisia jauhoja suostunut käyttämään leipien tms. tekoon kun ovat niin huonolaatuisia, toi siis omat jauhot ranskasta. Eikä ole se gluteeni mitään terveellistä ole, suurin osa ihmisistä on gluteenivammasia jossain määrin eli ei pysty kunnolla pilkkomaan sitä ruoansulatuksessa. Joka ei myöskään ole yllätys kun ei ihminen ole hevonen tai lehmä minkä ruokavalio on tommosta heinää. Joku tossa sano että vilja piti ihmisen elossa hankalina aikoina, toki pitikin. Halpaa pula-ajan ruokaa mitä oli helppo säilöä suuret määrät. Terveellistä ei tarvinnut olla kun tarkotus oli vain pysyä elossa. Samaa mössöä vedetään täällä joka päivä vapaaehtoisesti. Vilja-ihmiset varmaan vetää herneitä nenään :D Mutta kattokaa nyt, median avulla nuo leipäfirmat yrittää sitä "terveellisyyttä" toitottaa. Toinen on maitoteollisuus mutta se on eri asia sitten..

Tosi pieni joukko ihmisistä on gluteenivammaisia. Täysjyväviljat on kyllä terveellisiä. Tuskin on myöskään suurta käytännön merkitystä sianlihan omegasuhteilla.

Juurimukulatko on sitten ihmiselle suotuisampaa/optimaalisempaa kuin vilja? Ei siinä mitään, oon sitä mieltä että ne voi hyvinki olla, mutta onko sillä edelleenkään yhtään mitään merkitystä käytännössä melkeinpä kelle tahansa... Ei. Ellei ole yliherkkä/keliaakikko.

Mistä olet saanu päähän tämän "vilja ei ole suotuisaa ihmiselle" -homman? Mulla kaveri oli eräällä nimeltämainitsemattomalla "nousevalla tähdellä" valmennuksessa joka kertoi tälle ihan naama pokerina että pasta repii suolistoon reikiä. :face: Toivottavasti ei kuitenkaan sama lafka ole kyseessä.

Mun suurin pointti ja "the juttu" jota yritän niinku ajaa läpi, kuten varmaan tullutki jo muiltakin jo ennenku aloin sepostaan, oli että valkoset viljat ei oo joko hyviä tai pahoja, ne on valkosia viljoja. Jos ylensyöt parsakaalta niin menee vatsa sekasin ja elämä ikäväksi, jos ylensyöt valkoista viljaa käy vähintään samalla tavalla. Siksipä ei kannata ajatella että joku juttu on pahasta tai hyvästä ellei kyse ole jostain selkeästä, tutkimuksilla todistetusta terveydellisestä haitasta. Mutuilu siitä että vilja voi olla pahasta kun se itelle ei sovi on paskaa.

Tiiän ku oon tehny sitä itekin. Voi mennä tsekkaan mitä oon mussuttanu aiemmin paleohöyryissäni viljoista kun en ole tiennyt paskaakaan mistään. Hävettää, ja nykyään on sentään järjenkäyttö matkassa ravintoasioissa ja niiden miettimisessä.

...Eli ennemmin kuin että ois kyse mielipiteistä, mulla särähti pahasti korvaan toi "jos se turpoaa vedessä" -komma, koska se nyt vaan on paskapuhetta että voitais sanoa yks yhteen että veden sitovuus merkkaa ravintoarvoilta/"optimaalisuudeltaan" jotain. Höpöhöpö.

Kyllä mä oon sen juurimukulan kannalla vahvasti :)

Selkeästi olemme samalla astialla. Ei munkaan mielestä nyt valkoiset viljat ole joko hyviä tai pahoja, koska sellaisia ruoka-aineita nyt ei juurikaan edes ole, eli kohtuudella voit kuitenknin kaikkea syödä jos haluat. Ihmiset on vain suurelta osin niin mukavuudenhaluisia, ettei tuo kohtuus suurimmassa osassa kohtaa. Tärkeämpää on ruuan valmistuksen helppous, saatavuus ja hinta.

Yleisesti sitten kun ajatellaan ruokakulttuuria, niin valkoinen vilja, ja tarkennettuna valkoiset jauhot, ei vaan hirveästi ole hyvää tehneet. Eniten tuota ainetta kulutetaan länsimaissa, joissa se myös näkyy tosi monessa elintasosairaudessa. Mun mielestä siis yksinkertaisesti valkoisten viljojen riski/potentiaali ylikäytölle on turhan suuri paikatakseen sitä asiaa että kohtuudella sitä voisi toki hieman olla mukana. Parsakaali ei ole samassa mihtasuhteessa vastuussa läntisen kulttuurin ruokailurappiosta.

Alkoholikin on varsin terveellistä tietyissä muodoissa, ja sopivasti käytettynä. Silti meillä rappioalkoholistejakin löytyy. Eli jos taipumusta alkoholismiin on vaikkapa suvussa(oletetaan että alkoholismi periytyy), niin jättäisin silloin ennemmin kokonaan ne viinakset hyllyyn, vaikka sitä perjaatteessa voisikin käyttää sopivissa erissä.

Komppaan kyllä Nikulaa tässä asiassa. Itse tulee syötyä pääasiassa täysjyväviljoja, mutta voin aivan hyvällä omallatunnolla syödä vaikkapa valkoista riisiä tai pastaa päivällisellä, kokonaisuus se ratkaisee. Ei se valkoinen vilja niin paha ole, vaan se kun varsinkin passiiviset ihmiset kuluttavat sitä liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom