Vakavin onnettomuus salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topias
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuulin salilla että joku oli kyykännyt jollain 300kg:lla niin oli jotenkin toinen polvi muljahtanut niin oli läsähtänyt aika kovaa alas. Ei varmistajat kerenneet tehdä mitään. Jalka meni poikki ja jotain muitakin luita, en nyt tarkkaan muista

Kerran yksi sälli salilla latasi 150kg:n ylätaljaan muistaakseni vielä n.30kiloa lisäpainoja. Taisi pari toistoa keretä tekemään kun vaijeri katkesi ja ylätalja suoraan purukalustoon. Ikävä kyllä ei selvinny pelkällä säikähdyksellä, vaan hammaskalusto meni osittain uusintaan.

Niin, siihen on syynsä, että se taljojen pakka on tietyn kokoinen. Sitä voi sitten kukin tykönään yön hiljaisina hetkinä miettiä ilman hampaita, että kannattiko laittaa vähän ylimääräisiä painoja siihen pakan päälle killumaan. Iso saa olla, muttei tyhmä...

Mulla ei ole mitään isompia onneksi sattunut, mutta tässä pari:

Mavessa alaselkä tuntui väsyneeltä, niimpä jätin pari sarjaa väliin ja siirryin
tekemään istuensoutua (onko se nyt hammer-row). Noh epähuomiossa otin raudat vähillä paineilla ja tuloksena: selkä venähti sitten siinä.
reilu 5kk, eikä mavea :)

Viime kesänä tuli sitten mavessa alaselkään pieni nikama siirtymä, eli vedot on todennäköisesti vedetty for good.

kolmas (huvittavuus varoitus) tapaturma, tosin ei salilla:

Harjoittelin junnuna kuulaan pyörähdystyyliä ja käytössä oli 4kg:n kuula. jalka lipsahti, kaaduin rinkiin ottaen käsillä vastaan. Juuri kun kerkesin ajatella: "jesh, en lyönyt naamaani", niin kuula tippui suoraan oikeaan etusormeen. Ai saatana kun teki kipeää. Sormi meni levyksi ja jäi sellaiseksi. Nykyäänkin se on vasenta virkaveljeään n.1-1.5cm paksumpi.
noh, "käsikaasuun" saa monipuolisuutta vaihtelemalla kättä. Tytöt tykkää:whip:

Olkapäässä on ollut tulehdus joskus, mutta mitä hauskaa siinä nyt on?mainitsin kuitenkin...

Niin, siihen on syynsä, että se taljojen pakka on tietyn kokoinen. Sitä voi sitten kukin tykönään yön hiljaisina hetkinä miettiä ilman hampaita, että kannattiko laittaa vähän ylimääräisiä painoja siihen pakan päälle killumaan. Iso saa olla, muttei tyhmä...

Niin, vahva = tyhmä? Joillakin saleilla tuo maksimipakka on 90kg, joissakin 120kg ja toisaalla taas 150kg. Kuntosalin ylläpitäjän tehtävä on pitää huolen että laitteet on kunnossa ja vaijerit vaihdetaan kulutuksen mukaan riippuen kuinka suuri pakka kyseisessä vehkeessä on. Jos laitteiden kunnosta pidetään huolta, niin kyllä tuollainen vaijeri kestää helposti sata ylimääräistä kiloa siihen pakan lisäksi (varmasti enemmänkin). Ei sitä vaijeria kenenkään tyhmyys katkaise.

Niin, vahva = tyhmä? Joillakin saleilla tuo maksimipakka on 90kg, joissakin 120kg ja toisaalla taas 150kg. Kuntosalin ylläpitäjän tehtävä on pitää huolen että laitteet on kunnossa ja vaijerit vaihdetaan kulutuksen mukaan riippuen kuinka suuri pakka kyseisessä vehkeessä on. Jos laitteiden kunnosta pidetään huolta, niin kyllä tuollainen vaijeri kestää helposti sata ylimääräistä kiloa siihen pakan lisäksi (varmasti enemmänkin). Ei sitä vaijeria kenenkään tyhmyys katkaise.
Taitaa vain olla niin, että 99% asiakkaista saa reenin tehtyä noilla taljojen vakiopainoilla, joten ei välttämättä käy mielessäkään salin pitäjällä "testailla" koskaan taljojen kestävyyttä jollain +50kilon kuormalla. IMO tuo on jo jonkin sortin omavastuu-hommaa jos ruvetaan laitetta kuormittamaan suuremmilla painoilla kuin mihin sen runko on valmistettu. Tokihan olisi hienoa jos esim. huomautettaessa niihin vaihdettaisi vahvemmat narut, mutta tuokin on taas niitä lisäkustannuksia jotka kohdistuvat harvoille (lue=hyvin vahvoille), joita varmaan monet jumppailusalit haluavat välttää.

Eilen tuli laitettua niin pieni toppi päälle että oli yläkropan paljastaminen aika lähellä ;) Varsinkin pulloverit, ylätalja ja kulmasoutu oli vaaranaiheuttajina :D

Mutta VAKAVASTI;
Viime joulukuussa kaaduin taaksepäin kun olin saanut dipit tehtyä ja astuin taaksepäin. Minä edellä, dippiteline perässä. Ei paljon naurattanut silloin. Onneksi en lyönyt päätäni takana olleeseen tanko/levypainotelineeseen.

Pahin minkä olen nähnyt on rinnalleveto suoraan selälleen. Painot tuli kaulan päälle jampalla niin, että ne jäi just ja just ilmaan eikä varsinaisesti osuneet mihinkään. Mutta oli pahan näköinen.

Broidin kaverilla taittu salilla pystypunnerruksen (kp) yläasennossa toinen käsi suoraan taakse. En tiedä mitä kaikkea olkapäästä meni paskaksi, mutta sen täytyi kanssa sattua. En ollut itse paikalla.

olin ottamassa rinnallevetoja ja sit innoistuin koittamaan 130kg tangossa sarjaa..
no eka tuli hywin, toisessa tanko osu kaulavaltimon päälle (tapahtunu ennenkin mut ei näin) ja viimonen muistikuva oli et jään seisomaan tankorinnalla pystyyn.
sit herään siihen ko makaan seinän vieressä maassa ja reenikaveri läpsyttelee kasvoihin :lol2: olin kuulemma onnex tiputtanu sen tangon siitä alas. sit ottanu pari huojuvaa askelta taaksepäin josta suorinjaloin kaatunu taaksepäin. sit sitkeesti vielä yrittäny ylös ja uudelleen selälleen ja sinne jääny sit keräilee. onnex vaan se tanko oli tippunu nätisti eteen enkä kaatunu sen kanssa taaksepäin :)

seuranjohtaja totes vaan et hywä homma ettei nyt ollu noita perheenäitejä tuomassa lapsiaan punttikouluun painonnostoo opettelee ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
olin ottamassa rinnallevetoja ja sit innoistuin koittamaan 130kg tangossa sarjaa..
no eka tuli hywin, toisessa tanko osu kaulavaltimon päälle (tapahtunu ennenkin mut ei näin) ja viimonen muistikuva oli et jään seisomaan tankorinnalla pystyyn.
sit herään siihen ko makaan seinän vieressä maassa ja reenikaveri läpsyttelee kasvoihin :lol2: olin kuulemma onnex tiputtanu sen tangon siitä alas. sit ottanu pari huojuvaa askelta taaksepäin josta suorinjaloin kaatunu taaksepäin. sit sitkeesti vielä yrittäny ylös ja uudelleen selälleen ja sinne jääny sit keräilee. onnex vaan se tanko oli tippunu nätisti eteen enkä kaatunu sen kanssa taaksepäin :)

seuranjohtaja totes vaan et hywä homma ettei nyt ollu noita perheenäitejä tuomassa lapsiaan punttikouluun painonnostoo opettelee ;)

mulla on vähän sama. pimeni silmissä kun ei viittiny rueta puljailemaan 25 kiekkoja pois tangosta treenin päätteeks ja piti vetästä rinnalle ja nostaa tangon telineeseen että on helpompi ottaa kiekot pois.. viimenen muistikuva oli tyyliin "nyt sumenee, tanko äkkiä telineeseen". kun tulin tajuihin, mietin vaan miks vitussa nojailen tankoon kyykkypaikalla...oli kuitenkin oikealla paikallaan. hetki piti miettiä että mitäköhän oli tekemässä, kyykkyäkö? ja eikun jatkamaan treeniä. jälkikäteen vähän kylmännyt ajatus entä jos..

nuita vaijereita on tullut joskus katkottua ja vaihdeltua. on aivan mahdotonta ennakoida milloin se katkeaa. on se vaijeri sitten uusi tai vanha. pienin riski on silloin kun ei lastata lisäpainoja, toki se joskus saattaa silloinkin katketa, mutta todella harvoin
Taitaa vain olla niin, että 99% asiakkaista saa reenin tehtyä noilla taljojen vakiopainoilla, joten ei välttämättä käy mielessäkään salin pitäjällä "testailla" koskaan taljojen kestävyyttä jollain +50kilon kuormalla. IMO tuo on jo jonkin sortin omavastuu-hommaa jos ruvetaan laitetta kuormittamaan suuremmilla painoilla kuin mihin sen runko on valmistettu. Tokihan olisi hienoa jos esim. huomautettaessa niihin vaihdettaisi vahvemmat narut, mutta tuokin on taas niitä lisäkustannuksia jotka kohdistuvat harvoille (lue=hyvin vahvoille), joita varmaan monet jumppailusalit haluavat välttää.
jos vaihdetaan vahvempi naru/vaijeri niin monessa taljassa joutuisi myös vaihtamaan rissat ja se pakan päällä oleva holkki koska sinne ei kovin paksu vaijjeri mahdu. kovat kustannukset tulisi jota jo sivusitkin. helpompi sanoa että vedä leukoja, monella vahvalla hyytyy se hymy sitten siihen paikkaan :)

nuita vaijereita on tullut joskus katkottua ja vaihdeltua. on aivan mahdotonta ennakoida milloin se katkeaa. on se vaijeri sitten uusi tai vanha. pienin riski on silloin kun ei lastata lisäpainoja, toki se joskus saattaa silloinkin katketa, mutta todella harvoinjos vaihdetaan vahvempi naru/vaijeri niin monessa taljassa joutuisi myös vaihtamaan rissat ja se pakan päällä oleva holkki koska sinne ei kovin paksu vaijjeri mahdu. kovat kustannukset tulisi jota jo sivusitkin. helpompi sanoa että vedä leukoja, monella vahvalla hyytyy se hymy sitten siihen paikkaan :)

meidän salille ilmesty ihmeen äkkiä ala- ja ylätaljoihin semmoset leveät narut kun salinomistaja pumppas alataljaa täydellä pakalla ja vaijeri napsahti.

Itelleni ei nyt oo mitään hirmu kauheita sattunu, mut käsipainoja on tullu jaloille ja kerran kun olin purkamassa jalkaprässiä niin tempasin 25kg kiekon vähän turhan timmisti ja sehän lipsahti otteesta, mutta onneksi meni parikymmentä senttiä jalkateristä ohi :D

Mulle kävi kun tehtiin kyykkyä : alettiin ottaa painoja pois tangosta jolloin en huomannu 5 kilon painoa siinä ku se oli saman värinen ku iso 20 kilonen sen takana joten repäsin sen 20 kilosen siitä ekana ja sit mulla oli 5 kilon limppu jalkapöydän päällä ja jalkapöytä murtu :)

Pahin taitaa olla ku kaveri huitas 20 kilon tangolla silmäkulmaan:D . Vähäsen vaan turpos ja näytin naenderthalilaiselta pari päivää (ihan niinku en muuten näyttäis:jahas: ). Monesti kyllä hirvittää varsinkin kylkirutistuksia tehdessä, kun käsipainot on melko suuret voimaan nähden. Kättä vaihdettaessa pitää olla skarppina ettei lipeä ote ja tipu 40 kilon kässäri jalkaterän päälle. Toinen paha on z-tangolla tehtävä ranskalainen punnerrus maaten, kun ennen sarjaa pitää hyppäyttää tankoa ilmaan, että saa kavennettua otetta niihin sisempiin mutkiin. Tuosta jos päähän tippus suorilta käsiltä niin heikosti kävis. Voishan tuohon yrittää jotain parempaakin tekniikkaa keksiä...

Broidin kaverilla taittu salilla pystypunnerruksen (kp) yläasennossa toinen käsi suoraan taakse. En tiedä mitä kaikkea olkapäästä meni paskaksi, mutta sen täytyi kanssa sattua. En ollut itse paikalla.

Jep, mulla käyny sama. Voin sanoa ettei ainakaan mukavalta tuntunu. Käsi meni muutamaksi minuutiksi ihan veltoksi eikä sitä pystyny liikuttamaan. Jotain sieltä revähti.

Prässin väliin isoilla romuilla tuli jäätyä kerran. Vika sarja viimeiseen saakka ja jaloista lähti mehut ja alas tuli. Ei käynyt mitään, mutta piti huudella kaveri auttamaan, joskaan ei saanut autettua, mutta odotin hetken ja toisenkin ja pusersin väkisin ylös kun sain tiettyyn kohtaa tukiraudat.

Eipä oo mitää vakavampaa ikinä käyny, mut se vähän säikäytti ku vetoremmi katkes kesken mave sarjan. Nytkäytti aika perkeleen ilkeesti selkää ku oli just lähes yläasennossa ja malmit tipahti vasemmalt puolelta sormien varaan

Kerran penkkipunnerrusta tehdessäni ei viimeinen toisto enää oikein noussutkaan. Tanko alkoi kaartua taaksepäin ja tippui sitten suoraan nenälle. Aluksi meinasi tippua kaulalle, mutta sain onneksi vähän hidastettua vauhtia ja suuntaus tapahtui nenälle. Verta kyllä tuli aika reippaasti, mutta mitään pysyviä jälkiä ei onneksi jäänyt :). No tästä sitten opin, että väsyneenä treenatessa saattaa hieman yliarvioida voimatasojaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom