v...u mä mikää missi oo!

MerZi sanoi:
Tjaa, tarkoitettiinkohan tuossa sinua vai minua... No, aivan sama. No hard feeligs and no more off-topic.
:offtopic: :wanha: Itseäni!:hyper: :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mäkin voisin hieman ottaa osaa tähän keskusteluun vaikkakaan en fitness-naisia itse olekaan enkä koskaan tule olemaan. Tavallaan ymmärrän hömpän 'huolestumisen' sillä fitness on urheilulajina aikalailla poikkeava monista muista urheilulajeista ja jotkin osa-alueet voivat sotia omia näkemyksiä vastaan. Esim joillakin ihmisillä voi olla halu tanssia ja menestyä tanssimisessa ja kilpailla sen saralla, mutta kuten kaikki varmaan tietävät kilpatanssiin kuuluu solariumit, rusketusvoiteet, todella dramaattinen meikkaaminen, paljetit ym hienostelu jotka eivät välttämättä liity suoranaisesti itse tanssimiseen sen enempää kuin korkokengät, hiusten tupeeraaminen/kähertäminen, erittäin voimakas meikkaus jne fitnessvartalon hankkimiseen.

Hömpän kaipaus 'enemmän luonnolliseen' fitnekseen on tavallaan ihan ymmärrettävää. Voisi luulla että vähempi olisi parempi vaikkakin naisellisuuteen pyritäänkin. Jos kaikki olisivat ilman meikkiä ja tukat rotkottaen lavalla ei se varmaankaan tekisi kovinkaan kaunista kokonaisuutta ja täten lopputulos jäisi valjuksi, mutta kyllähän fitness-touhuissa aika rajusti mennään sinne 'ylilaittamisen' puolelle joka ei niinkään mielestäni käy käsikädessä varsinaisesti sen treenaamisen/kehon muokkaamisen/urheilun kanssa.

Itseäni ei häiritse mikään fitness-kilpailuissa, en juurikaan tiedä säännöistä eikä minun tarvikaan. Mutta mitä tulee tuohon muuhun kirjoitteluun siitä mitä fitness-tytöistä ajatellaan niin ei hömppä kaiketi kovin kaukana totuudesta ole. Monet ihmiset pitävät fitnessnaisia jossakin määrin huorahtavina, meikkipelleinä, tyrkkyinä, itserakkaina omaan napaansa tuijottajina ja ennenkaikkea älyllisesti tyhminä. Tämähän on varmaan monelle tuttua ja vaikkakin on typerä ennakkoluulo, se on ks. lajin stereotypiaan kuuluvia oletuksia. Liikaa laitetut lavalla keekoilevat naiset kun vain mielletään aivottomiksi kanoiksi, ja se koskee paljon muutakin kuin fitness-maailmaa.

Jos nämä näin ajattelevat ihmiset näkevät kuvia samoista naisista lavan ulkopuolella normaalissa treeniasuissa ja meikeissä niin mielipide kyllä muuttuu, eli tarkoitin nyt vain tuota nimenomaista tilannetta kun ollaan kilpailemassa. Jokaisen tulee silti tehdä sitä mitä itse haluaa ja mistä tykkää piittaamatta sen kummemmin muiden ihmisten ajatuksista, mutta tajuan kyllä jos haikaillaan enemmän terveen urheilullisuuden, freesiyden ym perään kuin korkokenkien/ylimeikattujen/tupeerattujen/paljettiloisteen puoleen.

Eikös se ole vähän niin että ihmiset/persoonat jotka jollain muotoa eroavat valtavirrasta, joutuvat aina muiden ns. normikansalaisten hampaisiin.
Tummaihoiset, seksuaalivähemmistöt, kehonrakentajat ja me fitnesskilpailijat.

Muistan miten ollessani noin 10-vuotias naapurin ukko näytti hauistaan ja naputti vuorotellen sitä ja otsaansa ja sanoi mikä on täällä on poissa täältä yläkerrasta.

Tätä näkemystä kannoin minäkin päässäni varmasti noin 10 vuotta ja varmaan viljelin sitä eteenpäinkin.... ( ihan tiedoksi että näkemykseni on kyllä muuttunut aikojen myötä )

Tuota Hömpän kritisointia paljeteista ja meikeistä en kyllä purematta niele.

Mun päähän ei vaan mahdu mikä siinä laittautumisessa sinne lavalle mennessä on niin kamalaa, laittaudutaanhan me juhliinkin.
Mulle toi lavalle meno on vähän niinkuin juhlat.
Salilla hikoilen ja olen punainen, ns. vähemmän viehättävä, arkena
Kuljen lähestulkoon jatkuvasti farkuissa ja trikoopaidassa hiukset kiinni, meikkiä ehkä meikkivoiteen, puuterin ja ripsivärin verran.

Dietti kestää parhaimmillaan 20-viikkoa, kun sen päämäärä saavutetaan ja lavalle noustaan elämänsä parhaassa kunnossa on se yhtä juhlaa.

Kroppani on silloin lähes kauneusihanteideni mukainen ja olen ylpeä siitä, tahdon näyttää sen myös muille ja loistaa sen pienen hetken valojen loisteessa kauniina ja laitettuna !

Mä ainakin tykkään laittautua ja näyttää kauniilta myös kasvoiltani kun kroppakin on kunnossa, ei kai se nyt niin hirveää voi olla......

Noh, ystävät tietää milainen ihminen mä olen, ja mitä mun päässä liikkuu, muitten mielipiteillä ei oikeestaan ole niin kauheesti väliä !:piis:

MissEvilEve sanoi:
Hömpän kaipaus 'enemmän luonnolliseen' fitnekseen on tavallaan ihan ymmärrettävää. Voisi luulla että vähempi olisi parempi vaikkakin naisellisuuteen pyritäänkin. Jos kaikki olisivat ilman meikkiä ja tukat rotkottaen lavalla ei se varmaankaan tekisi kovinkaan kaunista kokonaisuutta ja täten lopputulos jäisi valjuksi, mutta kyllähän fitness-touhuissa aika rajusti mennään sinne 'ylilaittamisen' puolelle joka ei niinkään mielestäni käy käsikädessä varsinaisesti sen treenaamisen/kehon muokkaamisen/urheilun kanssa.

(...)

Jokaisen tulee silti tehdä sitä mitä itse haluaa ja mistä tykkää piittaamatta sen kummemmin muiden ihmisten ajatuksista, mutta tajuan kyllä jos haikaillaan enemmän terveen urheilullisuuden, freesiyden ym perään kuin korkokenkien/ylimeikattujen/tupeerattujen/paljettiloisteen puoleen.

Hyvin sanottu Eveltä ja pitkälti myös omat ajatukseni asiasta tiivistyvät noissa quottaamissani kappaleissa. Jos ja kun kerran fitness on urheilua - kuten moni kilpailija tälläkin palstalla suureen äänen painottaa ja alleviivaa - ja tarkoitus on arvostella treenattua kroppaa ja mahdollista vapaaohjelmaa, mihin siinä tarvitaan tekoripsiä, -kynsiä ja -tukkaa ja paksua meikkikerrosta yms.? Ja miksi urheilulajissa on yhtenä arvosteluperusteena kasvojen kauneus, kuten fitnesskisoissa ymmärtääkseni on (IMO sellainen kuuluisi nimenomaan niihin missitouhuihin)?

Muttamutta, minähän nyt olen tunnetusti tällainen voiman pimeälle puolelle harhautunut yyberkälystelijä, joten ehkä en sitten vaan tajua ;)

Gillyanne sanoi:
Hyvin sanottu Eveltä ja pitkälti myös omat ajatukseni asiasta tiivistyvät noissa quottaamissani kappaleissa. Jos ja kun kerran fitness on urheilua - kuten moni kilpailija tälläkin palstalla suureen äänen painottaa ja alleviivaa - ja tarkoitus on arvostella treenattua kroppaa ja mahdollista vapaaohjelmaa, mihin siinä tarvitaan tekoripsiä, -kynsiä ja -tukkaa ja paksua meikkikerrosta yms.? Ja miksi urheilulajissa on yhtenä arvosteluperusteena kasvojen kauneus, kuten fitnesskisoissa ymmärtääkseni on (IMO sellainen kuuluisi nimenomaan niihin missitouhuihin)?

Muttamutta, minähän nyt olen tunnetusti tällainen voiman pimeälle puolella harhautunut yyberkälystelijä, joten ehkä en sitten vaan tajua ;)

Erittäin mielenkiintoista:). Herää kysymys, miksi kauneus on arvostelukriteeri. Miehet kai siellä tuomareina ovat useimmiten, miehet pitävät kauneudesta.
Ei siinä ole mitään erikoista.
Ja miehet määrää, hallitsee tätä maailmaa aika suvereenisti.
Tasa-arvoa ei ole eikä tule.

makew sanoi:
Herää kysymys, miksi kauneus on arvostelukriteeri. Miehet kai siellä tuomareina ovat useimmiten, miehet pitävät kauneudesta.

Hm, tuota... jos todella näin on, niin sitten pitäisi kyllä mielestäni reilusti myöntää se, ettei kysymys oikeasti olekaan urheilusta, vaan jostain ihan muusta.

Ei kauneuden arvioinnissa/arvostelussa sinänsä mitään vikaa ole, maailman sivuhan sitä on tehty, mutta urheiluun sellainen ei vain mielestäni kuulu.

Kauneus käsittää sekä fitness- että kehonrakennuspuolella paljon muuta, kuin vaan kasvot. Lajithat ovat pitkälti estetiikkalajeja, ja näihin arvostelukriteereihin kuuluu, että kilpailijan tulee olla urheilullisen ja siistin näköinen.

Urheilua on niin monenlaista; näissä lajeissa suurin osa työstä tehdään ennen virallista kilpailua, ja lavalla eli kilpailutilanteessa näytetään se, mitä harjoittelemalla ja urheilemalla on saatu aikaiseksi. Eipä siellä ykköspalleilla ne kauniskasvoisimmat keiku, eivät ainakaan pelkkien kasvojensa ansiosta.

vilma-liina sanoi:
Kauneus käsittää sekä fitness- että kehonrakennuspuolella paljon muuta, kuin vaan kasvot. Lajithat ovat pitkälti estetiikkalajeja, ja näihin arvostelukriteereihin kuuluu, että kilpailijan tulee olla urheilullisen ja siistin näköinen.

Jep, näin varmasti on. Minun mielestäni vain "urheilullisen ja siistin näköinen" ei tarkoita vahvasti meikattua, tekotukkaa ja kynsiä jne.

vilma-liina sanoi:
Urheilua on niin monenlaista; näissä lajeissa suurin osa työstä tehdään ennen virallista kilpailua, ja lavalla eli kilpailutilanteessa näytetään se, mitä harjoittelemalla ja urheilemalla on saatu aikaiseksi. Eipä siellä ykköspalleilla ne kauniskasvoisimmat keiku, eivät ainakaan pelkkien kasvojensa ansiosta.

Tokitoki, en tarkoittanutkaan, että se kauneus ainut arvostelukriteeri olisi. Kuten sanottua, minulla vain on suuria vaikeuksia ymmärtää kauneuden arviointia urheilun yhteydessä ylipäätäänkään, koska minun ajatusmaailmassani urheilulajeissa arvostelun/arvioinnin/pisteytyksen/kilpailun/whatever kohteena on aina jokin urheilusuoritus (eikä siis urheilijan ulkonäkö ja olemus), jollaiseksi myös esim. fitness- ja kehisvapari (EDIT: sekä tässä tapauksessa myös bodyfitnessin poseeraukset) voidaan laskea. :piis:

eihän se lavalla olo ole enää varsinaisesti sitä urheilua(toki on raskasta seistä siellä kuumassa kovan dieetin jälkeen ja kuivana ), vaan jo tehdyn työn esittelyä. ulkonäköähän siinä nimenomaan arvioidaan. jos pisteitä voidaan rokottaa rakenteestakin (siis sellaisesta johon ei voi itse vaikuttaa kuten esim. lantion leveys) ,miksei myös kasvoista. tälläisen nuoren sällin mietteitä vaan, joten ei herneitä :piis: :)

Mun mielestä voisi hyvin seisoa lavalla vaikkapa apinanaamari päässä. Se naaman arviointi on jotenkin niin epäoleellista omasta mielestäni että ihmetyttää.
Ei sille mitään voi että esim yleisö miettii että tuo onkin nätti ja tuo tuossa onkin sitten vähemmän nätti. Sitähän käy lajissa kun lajissa... mutta että siitä naamarakenteesta saa jotain pojoja! Se ei vaan mene mulle jakeluun. Kukahan piripää on tuonkin idean takana. Ihan kuin kynsiartisti olisi vetänyt mojovan manikyyrin jollekin ja seuraava tyyppi kommentoi että onpa sulla kiva kyynärpää.
Edustavalta on hyvä näyttää tietysti, en siitä sano mitään. Kiva se vaan on. Mutta ei sitä mielestäni tarvitsisi mukaan arvosteluun ottaa.

Naene sanoi:
Mutta ei sitä mielestäni tarvitsisi mukaan arvosteluun ottaa.
Harvoin se mihinkään edes vaikuttaa. Yleensä siinä vaiheessa, kun on kaksi äärettömän tasavertaista kilpailijaa mallin, (massan) ja kireyden suhteen... jostain pitää hakea se ero, jolla toinen laitetaan paremmalle sijalle ja toinen sitten vasta sille seuraavalle.

edit. Ja silloinkin kyseessä on enemmänkin se, kumpi on viimeistellympi ja huolitellumpi, kuin se, kumpi pärjäisi paremmin Miss Suomi -kisassa.

Onhan sentään parissa muussakin lajissa ulkonäöllä sijaa arvioinnissa, esim. kilpatanssissa ja taitoluistelussa, jotka kai kuitenkin ovat ihan oikeata urheilua ;). Kilpatanssissa ainakin taitaa olla vielä rajummat pakkelit kuin fitnessissä, kun jopa miehille laitetaan meikit. Mun mielestä kyllä noissa kaikissa voisi vähän rajoittaa tuota tälläämistä. Onneksi kuitenkaan missään ei pelkällä naamalla pitkälle pötki.

Sumppari sanoi:
Eikös mies fitnesit olleet oikkareissa ja paljain jaloin? Ois pitäny miesten vissiin sit olla kumisaappaissa. :eek:

Silloin kun bodyfitness tuli Suomeen, (nimellä Fitness figure), ensimmäinen kierros oli nimenomaan kaksiosaisessa asussa ja ilman kenkiä. Paljon raaempi semmonen kierros, missä ei esim. kropan mittasuhteiden "virheitä" pysty kengillä häivyttämään. Ite tykkäisin kyllä, jos eka kierros olisi ilman kenkiä ja mustissa, hyvin yksinkertaisissa bikineissä. Tuo mustabikini- kierroshan on edelleen kansainvälisissä amatöörikisoissa.

quiz sanoi:
Noilla typyillä on liikaa lihaksia ja liian vähän läskiä.

Ja tämän loistavan kommentin pointti oli? On maillä katos se Miss Suomi kisa jossa ei saa olla lihasta ja läskiäkin on ihan riittävästi. ;)

Helly sanoi:
Onhan sentään parissa muussakin lajissa ulkonäöllä sijaa arvioinnissa, esim. kilpatanssissa ja taitoluistelussa, jotka kai kuitenkin ovat ihan oikeata urheilua ;). Kilpatanssissa ainakin taitaa olla vielä rajummat pakkelit kuin fitnessissä, kun jopa miehille laitetaan meikit.

On totta, että varsinkin kilpatanssissa meikataan ja muutenkin tällätään aika lailla, mutta ero on siinä, että ehostus ja kasvojen kauneus tms. ei kuitenkaan ole kilpatanssissa arvosteluperuste (vaan arvostelu ja pisteytys tapahtuu puhtaasti suorituksen perusteella.

Helly sanoi:
Onhan sentään parissa muussakin lajissa ulkonäöllä sijaa arvioinnissa, esim. kilpatanssissa ja taitoluistelussa, jotka kai kuitenkin ovat ihan oikeata urheilua ;). Kilpatanssissa ainakin taitaa olla vielä rajummat pakkelit kuin fitnessissä, kun jopa miehille laitetaan meikit. Mun mielestä kyllä noissa kaikissa voisi vähän rajoittaa tuota tälläämistä. Onneksi kuitenkaan missään ei pelkällä naamalla pitkälle pötki.

Kyllä luistelussakin, ainakin muodostelmassa, on sellaiset sotamaalaukset, että! Ne eivät tosin jäältä asti näy (siksi ne ovatkin niin voimakkaat, koska jää imee tehosta yli puolet).
Mutta eipä ulkonäkö luistelussakaan sinänsä vaikuta, kunhan nyt on laitettu asiaan kuuluvalla tavalla (siis teemaan sopiva puku jne, ei mitään lajille epäsopivaa). Nykyään pisteytys on sitäpaitsi niin, että "tuomaripeliä" ei oikein pysty enää pelaamaan uusien arvosteluperiaatteiden myötä.
Sorry taas:offtopic:

Tähän tuli mieleeni että fitneksen kilpailutilanteissa voitaisi olla vaikka seuraavanlaisesti:

1. Urheilulliset bikinit [ei paljetteja eikä sen kummoisempia koristeita]
2. Kaikilla jotkut tietynlaiset tennarit jalassa
3. Pitkähiuksisilla siisti poninhäntä, lyhythiuksisilla tukka normaalisti
4. Luonnollinen siisti meikki

Tuohan voisi siis olla toinen mahdollisuus sen kaiken tilalla mitä juuri nyt on, ja varmasti ehkä sitten olisi enemmän sporttisen oloista? Mulle ihan sama miten se on, en ole puolesta enkä vastaan mutta jos miettii mitä se nyt on, ja millaista se olisi tuollaisena niin ero on varmaan aika iso :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom