Nilkan nivelsidevamma?

Nilkassa on tyyliin joku nivelsidevamma joka on häirinnyt elämää ja etenkin jalkojen treenaamista jo vähä yli 2kk. Se tuli jalkapallopelissä, muistaakseni semmoisessa tilanteessa jossa olin juoksemassa eteenpäin ja yritin kovassa vauhdissa potkaista palloa keskelle. Taisin potkaista maata samalla, ja nilkka jotenkin vääntyi. Se tuntuu epämukavalta ja kipuilee säären alapuolelta siinä missä nilkka kääntyy. Nilkan tuntemus vaihtelee päivittäin, joinain päivinä käveleminen saa epämukavuuden tunteen ja joskus se taas ei rasitu niin pahasti kävelemisestä. Sama portaiden kävelemisessä etenkin alaspäin, joskus voin ihan ok mennä ja joskus se sattuu.

Mitä tekisin? Vaihtoehdot on julkinen puoli (eli helvetin pitkä jono jonka aikana vaiva todnäk paranee itsestään), yksityinen (kallis mutta pahimmassa tapauksessa valmis maksamaan) tai sitten että antaa vaan olla ja elää normaalia elämää niin ettei aiheuta kipua?

Alan olemaan vähän kyllästynyt mun lasisuuteen ku suurin osa mun julkasuist tääl liittyy vammoihin :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaan, et Peroneus-jänne ottanu osumaa jollain tavalla. Itel revähti tjs. toi kovaa keväällä, & kesti kuukausia et tuntu +-normaalilta. Mulla toi koko jänne oli aivan erituntunenki verrattuna toiseen jalkaan, ku kädellä painelin sillon. Sivuoireina tuli se, että nilkka löysty, & meinas venähdellä monta kertaa uusiks. Nyt vaikuttais ainaki toimivan ihan jees, mut kyl toi sai varovaisemmaks. Mä en myöskään pitkään pystyny kunnolla nouseen päkiän varaan, ku ton jalan pohje ei vaan aktivoitunu kunnolla vamman vuoks. Kokeile pystytkö tekeen yhen jalan pohjenousua seisten, vai onko täysin mahottomuus. Huom. en ole lääkäri.

1731784473633.webp

Mulla joskus teininä venähti nivelsiteet ja vielä puolen vuoden päästä en pystynyt juoksemaan nilkalla. Se kestää kauan parantua.
Nilkka oli todella löysä, kaaduin melkein päivittäin kun se meni alta. Kunnes aloitin karaten noin 15 vuotta tuosta haverista

Nilkkahommat on vähän sellaisia, että jos raaskii käydä pätevällä fyssarilla hakemassa diagnoosin ja jumppaohjeet niin suosittelen.

Itsekin pallopeleissä pyöräytin nuorempana muutaman kerran saman nilkan ja herkästi ne jää vähän väljäksi ja menee herkästi uudelleen, jos ei tee mitään (kuten minä). Voi myös näkyä jonkun toisen paikan vaivana myöhemmin jos ja kun muuttaa liikkumista.

Veikkaan, et Peroneus-jänne ottanu osumaa jollain tavalla. Itel revähti tjs. toi kovaa keväällä, & kesti kuukausia et tuntu +-normaalilta. Mulla toi koko jänne oli aivan erituntunenki verrattuna toiseen jalkaan, ku kädellä painelin sillon. Sivuoireina tuli se, että nilkka löysty, & meinas venähdellä monta kertaa uusiks. Nyt vaikuttais ainaki toimivan ihan jees, mut kyl toi sai varovaisemmaks. Mä en myöskään pitkään pystyny kunnolla nouseen päkiän varaan, ku ton jalan pohje ei vaan aktivoitunu kunnolla vamman vuoks. Kokeile pystytkö tekeen yhen jalan pohjenousua seisten, vai onko täysin mahottomuus. Huom. en ole lääkäri.

katso liitettä 268676
Onks toi peroneus-jänne pikkuvarpaan puolella? Mulla se kipu ja epämukavuus tuntuu aikalailla vasemman jalan etupuolella tosi pienen aavistuksen verran ku keskeltä menee ehkä 1cm vasemmalle, ja myös jollain tavalla tuntuu epämukavalta jalkapöydässä myös. Yhden jalan pohjenousu ei tuottanut sinänsä mitään suurempia kipuja kotona kokeiltaessa.
Nilkkahommat on vähän sellaisia, että jos raaskii käydä pätevällä fyssarilla hakemassa diagnoosin ja jumppaohjeet niin suosittelen.

Itsekin pallopeleissä pyöräytin nuorempana muutaman kerran saman nilkan ja herkästi ne jää vähän väljäksi ja menee herkästi uudelleen, jos ei tee mitään (kuten minä). Voi myös näkyä jonkun toisen paikan vaivana myöhemmin jos ja kun muuttaa liikkumista.
Osaako fyssarit diagnosoida tämmösiä? Turun alueella olen niin jos joku sattuisi tietämään pätevän fyssarin niin otan kyllä vinkkejä vastaan. Mulla siis vasemman nilkan liikkuvuus on aina ollut huonoa niin kyllä pitää jotain jumppaa keksiä ettei liikkuvuus huonone entisestään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom