väsyttää nukkumisesta huolimatta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Bubbleko sanoi:
Saaks noita ihan ruokakaupan luontaistuotehyllyltä vai tarviiko noihin jotain reseptii ym. ja juosta apteekkiin

Ei tartte ressua. Kirjota vaikka googleen "tryptomax" ja tsekkaa se eka linkki. Tenoxeihin tarttee jo ressun ja en tiä miten hyvin kaikki lääkärit sitä kirjottelee, ku se on aika koukuttavaa kamaa. Mut jos toi tryptofaani ei toimi, nii kannattaa käydä lääkärin kanssa juttelemassa. Toi Tenox toimii hyvin, jos heräilee eikä saa unta, mut nukahtamisvaikeuksiin Imovane on parempi ja fiksumpi vaihtoehto

Mulla ainakin mukvati potkii tuo arginiini ja sinkki,magnesium,b6vita, mutta jos ei uni tuu ni sitten ottaa tuota Zopiclonea.Sillä kyllä tulee uni. Ja kun ottaa muutaman kaljan, niin ei tarvii ku puolikkaan...

Levozinilla nukahtaa piripää norsukin.

jos tää tryptofaani on samaa ku tryptotabs niin en suosittele. vaikka se on unetukseen tarkotettu niin määen saanu kyllä ollenkaan unta eli piristyin vaan.

Tryptotabsissa on muistaakseni L-arginiinia myös ja jotain muita aineksia.

Jos en syö aamiasta niin väsyttää koko päivän. Onkin ollut tapana nyt sheikata proteiinia+maltoa aamulla heti kun herään. Siitä on tullut sellainen rituaali, jonka aikana sitten herää kunnolla. Vähän niinkuin kahvin keittäminen joillekin.

mua väsytti kun olin joutilaana/työttömänä vaikka nukkui päivät pitkät, nyttemmin ei ole väsyttänyt sillä tavalla, on ollut reipas olo tosin tietysti on ollut väsynyt kun nukkuu hiukan vähemmän ja tekee jotain (työtä). mutta ei ole sellasta koko päivän flekmaattisuutta.

e: jos syön huonosti enkä saa reilusti hiilareita aamulla niin ei tunnu lähtevän oikein millään päivä käyntiin.

Krice sanoi:
Jos en syö aamiasta niin väsyttää koko päivän. Onkin ollut tapana nyt sheikata proteiinia+maltoa aamulla heti kun herään. Siitä on tullut sellainen rituaali, jonka aikana sitten herää kunnolla. Vähän niinkuin kahvin keittäminen joillekin.

Ite taas voisin mennä aina nukkumaan aamupalan jälkeen :zzzz:

Kannattaa jättää sali pariksi viikoksi ja käydä vaan kävelyllä.
Epäilen että on paha ylikunto päällä. Lepoa vaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ennen lääkkeitä kannattaa ehkä kuitenkin kokeilla unen laadun parantamista. Muutama vinkki:

- Jos on taipumusta kuorsaukseen, voi yöpaidan selkään kiinnittää (alkuun vaikka teipillä, näkee nopeasti onko apua) jonkun möykyn, joka tekee selällään nukkumisen epämukavaksi
- Makuuhuone viileäksi, mielellään alle 20 astetta.
- Makuuhuone omistetaan nukkumiselle (ja parittelulle :D, muuallakin saa tietty harrastaa, mutta se ei ole makkarissa kiellettyä )
- Makuuhuone yön ajaksi mahdollisimman pimeäksi. Pienikin valovuoto häiritsee serotoniini / melatoniinikiertoa (lähinnä kaiketi melatoniinin muodostusta yöaikaan). Kesällä valoisuus on näillä leveysasteilla tietysti ihan luonnollista, mutta toisaalta, eipä ihmistä ole näille leveysasteille luotukaan :D
- Aamulla kannattaa hakeutua mahdollisimman nopeasti mahdollisimman kirkkaaseen valoon. Kirkasvalolamppu toimii monella tehokkaana ja lempeänä herätyskellona.
- Patjaan ja tyynyyn kannattaa vähän sijoittaakin. Itse järkytyin, mikä ero on tavallisen perusrunkopatjan ja kunnollisen pussijousitetun välillä. Aikaisemmin kaikki kumppanin liikkeet häiritsivät yöunta, nyt saa toinen pyöriä omalla puolellaan aivan rauhassa, ilman että koko sänky velloo... Luulen kyllä, että hyvä patja parantaa yksin nukkuvankin unen laatua.
- Illalla kannattaa syödä jotain tryptofaanipitoista (tryptofaania on ainakin maitotuotteissa ja banskussa, muistaakseni myös tunassa, netistä löytyy...). Tryptofaani on sekä serotoniinin että melatoniinin esiaste, eli saattaa auttaa hormonaalisen vuorokausirytmin normalisoinnissa. Se on aminohappo, eli saattaapi olla, että jotkut proteiinilisätkin sitä sisältävät.

winnie the poo sanoi:
Tryptotabsissa on muistaakseni L-arginiinia myös ja jotain muita aineksia.

L-tryptofaania 220 mg
L-glutamiinia 100 mg
L-tyrosiinia 80 mg
magnesiumia 100 mg
B6-vitamiinia 10 mg

Mulla on ainakin niin, että jos nukun yli 7-8 tuntia niin oon tilessä koko päivän. Ja jos nukun alle 4 tuntia, niin oon aivan seis mutta vasta joskus klo14 tai jälkeen. Voiskohan olla, että kun nukkuu tosi paljon kuten ton 12 tuntia, niin jää se univaihde jotenkin päälle? Sitten tosiaan kun ei juo kahvia erityisen usein niin mulla tulee kunnon boosti aina kahvitauolla ennen vikoja 14-16 tunteja kaksi kahvimukia juotuani...

http://www.mielenterveys-taimi.fi/mielekas/2001_3/37.htm sanoi:
Normaalin yöuni koostuu noin viidestä 70-90 minuutin unijaksosta, joissa on kevyempiä ja syvempiä univaiheita. Erityisen merkityksellistä mielenterveyden kannalta on niin sanottu unennäkövaihe eli REM-uni (Rapid Eye Movements). REM-unen aikana aivot koodaavat ja järjestelevät päivän tapahtumia ja tallentavat tietoa. Riittävä määrä REM-unta vähentää jännittyneisyyttä ja selvittää ristiriitatilanteita.

- REM-unta edeltää kuitenkin kuusi eri univaihetta, joten REM-uneen pääseminen edellyttää riittävän pitkää unijaksoa, selittää Lea.

- Lisäksi unennäön määrä lisääntyy aamuyön tunteina, joten aamuyön heräilyt verottavat erityisesti REM-unen osuutta.

Liian vähäinen REM-uni aiheuttaa väsymystä, ärtyisyyttä, masentuneisuutta ja muistivaikeuksia. Myös alkoholin käyttö ja unilääkkeet saattavat vähentää REM-unen osuutta. Yömyssy illalla on yleisimmin käytetty unilääke. Alkoholi vaikuttaa kuitenkin paradoksaalisesti toisaalta piristäen ja toisaalta väsyttäen. Alkoholin nauttiminen ennen nukkumaan menoa lyhentää unen saantiin kuluvaa aikaa, mutta heikentää unen laatua. Uni muuttuu katkonaisemmaksi, painajaiset lisääntyvät, unen vaiheet häiriintyvät ja aamuyön krapula tuntuu unessa. Alkoholin vaikutus riippuu ennen kaikkea annoksesta. Pieni määrä voi rentouttaa, mutta runsaasti alkoholia käyttävillä ihmisillä on paljon unihäiriöitä.

siinä jotain infoa REM unesta. jos herää väärässä unitilassa on väsyneenä koko päivän riippumatta siitä, että nukkuiko 4 vai 8h

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom