Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Oletko saanut l4-5 välin kuntoon? Ja miten selvisit yöt tuon kanssa? Jos nukun 3h putkeen, ihan sama mikä lääkitys päällä, niin hankala päästä sängystä pois. Kun olen päässyt jotenkin makuulta ylös, alkaa tunnin raahustaminen asuntoa ympäri. Tämän jälkeen voi taas miettiä nukkumista. Melkein pitäis jättää tramalit ja gabrionit pois, niin nukkusin yöt tunnin pätkissä, samalla kävelyajatkin lyhenis.

On tää kyllä touhua.. Vielä heinäkuussa olisin juossut reilusti yli 3000m cooperissa vaikka keskellä yötä heti herätyksen jälkeen, niin nyt saa taistella, miten pääsen tosiaan sängystä pois. 😣

No siis kyllähän se leikkaus autto ihan perkeleesti. Kivut jäi hyvin pitkälti leikkauspöydälle. Vieläkin on satunnaisesti kipuja mutta johtunee siitä että on sit alemmissa nikamaväleissä kulumaa ja koska tää mun oikea polvi on niin paskana ja aiheuttaa sit virheasentoa lantioon niin se vetää sit ruotoa vinoon = kipuja. Yöt oli vaikeita. Välillä nukuin lattialla jalat sohvalla (L-asennossa) ja välillä en nukkunu ollenkaan. Vartalotyyny jeesas myös vähän. Ja siis ofc lääkkeet. Ilman niitä ei ois tullu mitään mistään.

Mutta älä todellakaan menetä toivoa! Nää selkähommat voi olla pitkäkestosia juttuja mutta useimmat selviää niistä kyllä. Tsemppiä ja jaksamista siis sinne!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta älä todellakaan menetä toivoa! Nää selkähommat voi olla pitkäkestosia juttuja mutta useimmat selviää niistä kyllä. Tsemppiä ja jaksamista siis sinne!
Kiitos paljon, aion taistella pois tästä kurimuksesta. Vajaa 20 päivää neurokirurgin tapaamiseen. Toivottavasti siitä lähtis paranemisprosessi jollain tapaa liikkeelle. 👍 Yöllä miettii, että pitäiskö lähteä päivystykseen hakeen apua. Ilmeisesti pitäisi tulla paskat housuun, olla tuntopuutoksia tai voimat mennä raajasta ennen kuin päivystys auttaisi. 🤔
 
Kiitos paljon, aion taistella pois tästä kurimuksesta. Vajaa 20 päivää neurokirurgin tapaamiseen. Toivottavasti siitä lähtis paranemisprosessi jollain tapaa liikkeelle. 👍 Yöllä miettii, että pitäiskö lähteä päivystykseen hakeen apua. Ilmeisesti pitäisi tulla paskat housuun, olla tuntopuutoksia tai voimat mennä raajasta ennen kuin päivystys auttaisi. 🤔

Joo mullekkin sanottiin julkisella että niin pitkään kun ei paskat valahda punttiin niin eivät tee oikeen mitään. Onneks oli sillon taloudellinen tila sen verran salliva että pysty käymään yksityisellä. Sitä kautta pääsinkin sit loppujenlopuks leikkaukseen.
 
Mulla lähti viikko sitten taas jalat alta ihan yht äkkisestä liikkeestä ja siitä asti ollut lähes vuodelevossa kun mitään ei voi tehdä.
Kävin itsekin tuon päivystyksen testaamassa. 4-5 tunnin odottamiseen jälkeen lääkärin vastaanotolla n. kaksi minuuttia - kun ei tule paskat housuun niin takasin kotiin.

Oon saanut tämän hetkiset oireet paikallistettua S1 hermojuureen. Kun makaa sohvalla selällään ja laittaa vasemman jalan oikean päälle - lähtee koko vasen jalka menemään tunnottomaksi. Lähtee pikkuvarpaasta ja päättyy takareiteen. Menee täysin tuollaista netistä löytyvää hermorataa vastaavalla tavalla.

Kyllä tää aika toivotonta on ja ei tiedä mitä pitäs tehdä.
 
Mulla lähti viikko sitten taas jalat alta ihan yht äkkisestä liikkeestä ja siitä asti ollut lähes vuodelevossa kun mitään ei voi tehdä.
Kävin itsekin tuon päivystyksen testaamassa. 4-5 tunnin odottamiseen jälkeen lääkärin vastaanotolla n. kaksi minuuttia - kun ei tule paskat housuun niin takasin kotiin.

Oon saanut tämän hetkiset oireet paikallistettua S1 hermojuureen. Kun makaa sohvalla selällään ja laittaa vasemman jalan oikean päälle - lähtee koko vasen jalka menemään tunnottomaksi. Lähtee pikkuvarpaasta ja päättyy takareiteen. Menee täysin tuollaista netistä löytyvää hermorataa vastaavalla tavalla.

Kyllä tää aika toivotonta on ja ei tiedä mitä pitäs tehdä.
Pommitat vain sitkeästi sairaalaa ja teekoota. Liioittelet oireita. Korosta varsinkin ettet selviä kunnolla arjen hommista. Näin minua neuvoi potilasasiamies kun en itse päässyt hoitoon. Ota ehdottomasti sinäkin yhteyttä potilasasiamieheen. Hän soitteli mun lääkäreille heti eka tapaamisella ja vaati että jotain pitää tapahtua. Kappas vain kahden päivän päästä lääkäri soitti että tulisitko tutkimuksiin 😀
 
Joo mullekkin sanottiin julkisella että niin pitkään kun ei paskat valahda punttiin niin eivät tee oikeen mitään. Onneks oli sillon taloudellinen tila sen verran salliva että pysty käymään yksityisellä. Sitä kautta pääsinkin sit loppujenlopuks leikkaukseen
Mitähän toi leikkaus maksais omasta pussista ja saako siihen jotenki Kelalta apua?
 
Ei mitään leikkauksia kannata toivoa ensisijaisena ratkaisuna. Suurin osa pullistumista kuitenkin seurannassa sieltä sulaa pois. Vasta kun voimapuutokset alkavat edetä niin sitten sen harkinta.
Jos on jo 5kk taistellut kipua vasaan, kyllä siinä haluaa apua tavalla tai toisella. Ensimmäiset 3kk ajattelin kivun katoavan konservatiivisella hoidolla, mutta huonommaksi on vain mennyt. Ja kuvista löytyä välilevytyrä, joka painaa hermoa. Minun käsittääkseni tyrä on eri asia kuin pullistuma.
 
Mitähän toi leikkaus maksais omasta pussista ja saako siihen jotenki Kelalta apua?

En muista yhtään :( Mulla oli myös kyllä vakuutus mikä jeesas tosi paljon.
Ja itse taistelin selkäkipujen kanssa siis sen 2,5-3v ennenkun pääsin leikkaukseen. Loppuvaiheilla alko vasen jalka olemaan voimaton ja tunnoton, en päässy lattialta ylös kun kivut oli niin saatanalliset ja kun olin tuolloin kuorma-auton kuljettajana niin oli hippasen hazardia ajaa vehkeitä kun ei tienny oliko jalka polkimella vai ei jne. Mutta monesti noi on pahimmillaan monen vuoden juttuja ellei tosiaan valahda ne paskat sinne punttiin aikasemmin. Sit yleensä on kiire.
 
Surullista luettavaa ottaen huomioon meidän veroaste ja jengiä käännytetään himaan eikä hoideta.
Tämä just. Eipä tämmöistä uskoisi, jos ei joudu ko. asian kanssa tekemisiin. Esim. magneettikuviinkin oli jo tosi vaikea päästä. Ja itseasiassa menin sitten omakustanteella, kun työterveyden kautta sain ajan julkiselle vasta tammikuun loppuun 2022.

Nyt on sitten elämäni ensimmäinen saikkujakso menossa 12 vuoden työurani aikana ja hoito on tätä tasoa, todella surullista. Mutta kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. 👍👍
 
Jos on jo 5kk taistellut kipua vasaan, kyllä siinä haluaa apua tavalla tai toisella. Ensimmäiset 3kk ajattelin kivun katoavan konservatiivisella hoidolla, mutta huonommaksi on vain mennyt. Ja kuvista löytyä välilevytyrä, joka painaa hermoa. Minun käsittääkseni tyrä on eri asia kuin pullistuma.
Juu sitten eri asia, jos on seurattu kunnolla konservatiivisen hoidon kanssa. Samaa ilmiötä noi pullistuma ja tyrä. Kai niitä jotenkin voi tarkemmin määritellä. Ensin se välilevy vaan pullistuu ja lopulta se ulkokehä murtuu ja se hyytelömäinen sisus puskee sinne selkäydin kanavaan. Sitten se sieltä joko surkastuu pois tai sitten se joudutaan leikkaamaan sieltä pois.
 
Ensin se välilevy vaan pullistuu ja lopulta se ulkokehä murtuu ja se hyytelömäinen sisus puskee sinne selkäydin kanavaan. Sitten se sieltä joko surkastuu pois tai sitten se joudutaan leikkaamaan sieltä pois.
Juuri noin itsekin ymmärrän asian. 👍 Ei taida surkastumiseen/kuivumiseen olla oikotietä onneen muuta kuin aika? Tyrä painaa siis duurapussia ja L5-juurta.

Hermojuuripuudutusta olen myös miettinyt.🤔 Täytyy vaan luottaa kahden viikon päästä kirurgin arvioon, mutta apua on kyllä pakko saada jollain tavalla.
 
Juuri noin itsekin ymmärrän asian. 👍 Ei taida surkastumiseen/kuivumiseen olla oikotietä onneen muuta kuin aika? Tyrä painaa siis duurapussia ja L5-juurta.

Hermojuuripuudutusta olen myös miettinyt.🤔 Täytyy vaan luottaa kahden viikon päästä kirurgin arvioon, mutta apua on kyllä pakko saada jollain tavalla.
Oikotie on että kirurgi kaivaa sen sieltä pois :) Ja välillä tietty pakkokin jos liikaa painaa hermojuurta ja jalan toiminta uhattuna. Mulla ollut alaselässä neljässä eri nikamvälissä ja niskassa kahdessa. Niskassa painoi toisella kertaa C6-juurta ja toisella C7. Molemmilla kerroilla lähti puolet oikean käden lihaksista menemään. Toisella kertaa meni ojentajan voima niin vähäiseksi että juuri ja juuri pystyi pelkän oman käden painon nostamaan. Alkuun oli vaan pari kuukautta kipua kunnes alkoi edetä voimapuutokseksi. Hyvin eteni julkisella hoitopolku. Parissa päivässä terkkariin, siitä viikko kirurgille, siitä viikon päästä magneetti ja sitten taas kirurgille. Toisella kirurgikäynnillä oli käden voima noussut 5% tasosta 10% tasoon, niin ajateltiin hieman seurata. Siitä se sitten olikin parissa kuukaudessa jo 80% terveestä kädestä. Ja lopulta sitten toipui ennalleen.
 
Oikotie on että kirurgi kaivaa sen sieltä pois :) Ja välillä tietty pakkokin jos liikaa painaa hermojuurta ja jalan toiminta uhattuna. Mulla ollut alaselässä neljässä eri nikamvälissä ja niskassa kahdessa. Niskassa painoi toisella kertaa C6-juurta ja toisella C7. Molemmilla kerroilla lähti puolet oikean käden lihaksista menemään. Toisella kertaa meni ojentajan voima niin vähäiseksi että juuri ja juuri pystyi pelkän oman käden painon nostamaan. Alkuun oli vaan pari kuukautta kipua kunnes alkoi edetä voimapuutokseksi. Hyvin eteni julkisella hoitopolku. Parissa päivässä terkkariin, siitä viikko kirurgille, siitä viikon päästä magneetti ja sitten taas kirurgille. Toisella kirurgikäynnillä oli käden voima noussut 5% tasosta 10% tasoon, niin ajateltiin hieman seurata. Siitä se sitten olikin parissa kuukaudessa jo 80% terveestä kädestä. Ja lopulta sitten toipui ennalleen.
Saitko alaselän nikamaongelmia ilman kirurgia kuriin?
 
Saitko alaselän nikamaongelmia ilman kirurgia kuriin?
Kyllä ne tuli kuntoon itsestään. Kauiten kesti 2007 vuonna kun S1 juuri oireili 11kk. Silloin kanssa oli voimapuutosta. Jotain lantion kiertäjä/loitontaja vajausta oli. Ei pystynyt pyörällä ajamaan, kun niitä olisi tarvinnut tasapainoa varten. Oli tuon 11kk aikanakin parempia jaksoja jolloin ajatteli että nyt se on ohi. Sitten taas aivasti tai hieman liukkaalla jalka lipesi ja se liike taas palautti kivut. Nyt ei kymmeneen vuoteen ole enää tuollaisia selkäjuttuja ollut.
 
”L4/5 välissä diskusdegeneraatio ennallaan. Nyt uutena muutoksena sentraalinen hieman vasenvoittoinen 15 x 8 mm läpimittainen residiiviprolapsi, joka painaa vasemman L5 juuren tyveä rekessissä.”

Onko tuo 15x8mm minkä kokoinen pullistuma?
Mitä tuo ”rekessissä” mahtaa tarkoittaa?
 
Jos on jo 5kk taistellut kipua vasaan, kyllä siinä haluaa apua tavalla tai toisella. Ensimmäiset 3kk ajattelin kivun katoavan konservatiivisella hoidolla, mutta huonommaksi on vain mennyt. Ja kuvista löytyä välilevytyrä, joka painaa hermoa. Minun käsittääkseni tyrä on eri asia kuin pullistuma.
Kerron oman kokemukseni, koska kaikki on tapauskohtaista. Itselle tuli Trauma niskaan, väleihin 3-4 ja 5-6. Kaksi repeämää ja kaksi pullistumaa. Kuntoutusta ja ihmettelyä 2,5 vuotta. Sen jälkeen leikkausoöydälle kun kirurgi sitä myi fanaattisesti. Mikään muu ei kuulemma auta oikeasti. Totta oli se että kuntoutus ei tuonut haluttua tulosta, mutta leikkauksen jälkeen aika lailla kaikki meni päin persettä. Niskaan asennettiin 2 titaanista välilevyimplanttia.

Vasen käsi kokonaisuudessaan, latsi, rinta ja niska täynnä hermosärkyä. Voimat jäi leikkauspöydälle ja kivut jäi. Kolme viikkoa leikkauksen jälkeen en päässyt yhtään etunojapunnerrusta ja lähtötaso ennen leikkausta oli kapeaa penkkiä sarjapanoilla 150-160kg. Leuanveto täysin poissuljettu vaikka sitäkin tein ennen leikkausta 30kg lisäpainoilla muutamia 4-5 toiston sarjoja.

Uudet tutkimukset. Hermoradat tutkittiin 3 kertaa, kaula ja olkapäät magneettikuvattiin 2 kertaa ja kerran röntgen. Kaikki niskassa kunnossa, hermoradoissa jotain fiilunkia, oli kirurgin mielipide. Olinko työkykyinen kysyttiin? Joo, pystyn käyttämään tietokonetta. Sen jälkeen asiani ei ole heitä kiinnostanut.

Palkkasin @jto itselleni puoleksi vuodeksi. Paras valmentaja mihin ikinä törmännyt ja loistava persoona. Kaikki toimi loistavasti. Siitäkään huolimatta en saanut penkkitulostani hinattua kuin sadan kilon paikkeille. Kyykyssä kerran 150 kiloa ja mavessa kerran 192,5 riitti siihen että nyt ollut viimeiset 4-5 kuukautta enemmän kipuja kuin ikinä ja treenit takkuaa hulluna. Mukäli edes pystyy treenaamaan. Lääkärin mielestä kaikki on kunnossa. Itsellä kuitenkin joku käsitys treenaamisesta, vuodesta-93 asti, ja kisannutkin 2000 alussa voimapuolella. Voin vannoa että kroppa toimii nyt todella epäjohdonmukaisesti.

En tahdo pelotella, mutta toin oman negatiivisen kokemukseni tänne. Itse jos saisin vielä valita, niin kokeilisin nyt jotain muuta kuin leikkausta.
 
Kerron oman kokemukseni, koska kaikki on tapauskohtaista. Itselle tuli Trauma niskaan, väleihin 3-4 ja 5-6. Kaksi repeämää ja kaksi pullistumaa. Kuntoutusta ja ihmettelyä 2,5 vuotta. Sen jälkeen leikkausoöydälle kun kirurgi sitä myi fanaattisesti. Mikään muu ei kuulemma auta oikeasti. Totta oli se että kuntoutus ei tuonut haluttua tulosta, mutta leikkauksen jälkeen aika lailla kaikki meni päin persettä. Niskaan asennettiin 2 titaanista välilevyimplanttia.
Joulukuun alkupuolella kävin kirurgin vastaanotolla ja sain r2-lähetteen leikkaukseen. Käsitykseni mukaan toimenpiteeseen pitäisi tuolla lapulla päästä 8-30 päivän kuluessa, mutta eipä ole leikkausaikaa vielä kuulunut. Eli hyvin todennäköisesti alkaa omalla kohdallani näyttää siltä, että leikkaus jää kokematta.

Sinun tilanteesi ei kyllä kovin hääppöiseltä kuulosta. 😣 Ei auta kuin pitää peukkuja, että kokisit ihmeparantumisen. 👍
 
Käsitykseni mukaan toimenpiteeseen pitäisi tuolla lapulla päästä 8-30 päivän kuluessa, mutta eipä ole leikkausaikaa vielä kuulunut. Eli hyvin todennäköisesti alkaa omalla kohdallani näyttää siltä, että leikkaus jää kokematta
Se 8-30 päivää on vain lakisääteinen ohjeellinen aika. Lukenut kaikissa omissa hoitomääräyksissä. Todellinen odotus aika riippuu sairaalan jonoista. Nyt korona aikaan ylittyy ihan varmasti. Oma 3 kk oli 4.5 kk. Jonoille ei mitään voi. Toki silloin leikataan heti jos kyseessä on akuutti terveyttä uhkaava asia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom