Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Se 8-30 päivää on vain lakisääteinen ohjeellinen aika. Lukenut kaikissa omissa hoitomääräyksissä. Todellinen odotus aika riippuu sairaalan jonoista. Nyt korona aikaan ylittyy ihan varmasti. Oma 3 kk oli 4.5 kk. Jonoille ei mitään voi. Toki silloin leikataan heti jos kyseessä on akuutti terveyttä uhkaava asia.
Juurikin tuolla tavalla se menee. Oyssissa on nyt niin paha henkilöstövaje, ettei mitään toivoa saada edes leikkausaikaa. Tämähän voi olla sit loppupeleissä hyvä asia, jos prolapsi kuivuisi odotellessa kasaan. Nyt yli 5kk kärvistelleenä yökivut ovat ainakin jo hitusen helpottaneet. Tämä näkyy myös sykkeissä. Viime yöltä keskisyke 55, kun pahimpien kipujen aikaan keskari ollu 77.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joulukuun alkupuolella kävin kirurgin vastaanotolla ja sain r2-lähetteen leikkaukseen. Käsitykseni mukaan toimenpiteeseen pitäisi tuolla lapulla päästä 8-30 päivän kuluessa, mutta eipä ole leikkausaikaa vielä kuulunut. Eli hyvin todennäköisesti alkaa omalla kohdallani näyttää siltä, että leikkaus jää kokematta.

Sinun tilanteesi ei kyllä kovin hääppöiseltä kuulosta. 😣 Ei auta kuin pitää peukkuja, että kokisit ihmeparantumisen. 👍
Kiitos. Henkilökohtainen mielipide on että tuollaiset leikkaukset yleensä menee hyvin. Lähinnä halusin tuoda esiin sen että kuntouttamista ei kannat aliarvioida yhtään ja leikkausta ei kannata jumaloida. Itse oletan että erilaisella kuntouttamisella olisin paremmin parantunut ilman leikkausta. Tyksin ohjeiden mukaista kuntoutusta 2,5 vuotta ja jälkeen päin ajateltuna, se oli kyllä niin haista paskan touhua. Olisinpa ollut viisas ja hankkinut muualtakin mielipiteitä silloin.
 
Kiitos. Henkilökohtainen mielipide on että tuollaiset leikkaukset yleensä menee hyvin. Lähinnä halusin tuoda esiin sen että kuntouttamista ei kannat aliarvioida yhtään ja leikkausta ei kannata jumaloida. Itse oletan että erilaisella kuntouttamisella olisin paremmin parantunut ilman leikkausta. Tyksin ohjeiden mukaista kuntoutusta 2,5 vuotta ja jälkeen päin ajateltuna, se oli kyllä niin haista paskan touhua. Olisinpa ollut viisas ja hankkinut muualtakin mielipiteitä silloin.
Tuota se on. Jollain jää leikkauspöydälle kaikki kivut ja voimapuutokset. Silloin sitä harmittelee, kun ei aiemmin mennyt leikkaukseen. Jollain toisella taas voimapuutokset sekä kivut pahempia leikkauksen jälkeen. Ja suurin osa jostain tuolta väliltä. Leikkauksia ei tosiaan kannata jumaloida ja ajatella että ihmiskehon ronkkiminen vertautuisi vaikka kun autoon vaihtaa uudet iskarit. Se on kuitenkin aina vähän arvoitus miten kunkin kudokset käyttäytyy kun niitä mennään ronkkimaan.
 
Kiitos. Henkilökohtainen mielipide on että tuollaiset leikkaukset yleensä menee hyvin. Lähinnä halusin tuoda esiin sen että kuntouttamista ei kannat aliarvioida yhtään ja leikkausta ei kannata jumaloida. Itse oletan että erilaisella kuntouttamisella olisin paremmin parantunut ilman leikkausta. Tyksin ohjeiden mukaista kuntoutusta 2,5 vuotta ja jälkeen päin ajateltuna, se oli kyllä niin haista paskan touhua. Olisinpa ollut viisas ja hankkinut muualtakin mielipiteitä silloin.
Ite hain monelta eri osaajalta apua ennen kuin menin magneettikuvaukseen. Kaikki sanoivat, ettei voi olla välilevyn pullistuma kyseessä. Sain silti kuntoutusohjeiksi juurikin pullistuman hoitoon auttavat tietyt liikkeet. Tein niitä tunnollisesti 3kk,mutta mitään helpotusta ei tullut. Kuvauksen jälkeen olen keskittynyt pelkästään kävelyyn ja nyt lähiaikoina testannut myös perinteisen tyylin hiihtoa. Itseasiassa pertsan hiihto saattaisi olla parasta lääkettä omaan vaivaani. Tai sitten olin vaan niin iloinen, kun pystyin sitä kevyesti kivuitta hiihtämään.
 
Tänäänkin kävin kunnon pakkasessa pertsaa lykkii, ku tuntuu, että on ainoa lääke omaan vaivaani. Nyt noin 6kk kärsinyt välilevytyrästä.. Viimeisen viikon aikana yökävelyt ovat jääneet nyt pois. Oiskohan pertsa tuonut lisää tilaa selkärankaan vai jokohan tyrä alkaa kuivumaan kasaan?
 
Itsellä pari vuotta sitten leikattu välilevytyrä/pullistuma. Pahimmat kivut jäi leikkauspöydälle, mutta joutuu kuntouttamaan selkää ja varomaan tiettyjä liikkeitä (esim kyykkyä vapailla painoilla en uskalla tehdä, kun pienikin horjahdus voi aiheuttaa uuden pullistuman).

Vuosi sitten alkoi tulla samoja oireita, kun ennen leikkausta. Jukka Harjun "toiminnalinen selkätreeni" -ohjelma ( https://www.aft.fi/toiminnallinen-selkatreeni ) auttoi ainakin itsellä tuolloin ja kivut loppui parin viikon säännöllisellä jumpalla ja ohjelman noudattamisella.
 
Itsellä pari vuotta sitten leikattu välilevytyrä/pullistuma. Pahimmat kivut jäi leikkauspöydälle, mutta joutuu kuntouttamaan selkää ja varomaan tiettyjä liikkeitä (esim kyykkyä vapailla painoilla en uskalla tehdä, kun pienikin horjahdus voi aiheuttaa uuden pullistuman).

Vuosi sitten alkoi tulla samoja oireita, kun ennen leikkausta. Jukka Harjun "toiminnalinen selkätreeni" -ohjelma ( https://www.aft.fi/toiminnallinen-selkatreeni ) auttoi ainakin itsellä tuolloin ja kivut loppui parin viikon säännöllisellä jumpalla ja ohjelman noudattamisella.
Itse olen kiinnostunut myös tuosta selkätreeneistä.. Onko mitään tiettyä liikettä heittää, millä olet itse saanut parhaan tuloksen selän kunnossapitoon?
 
Hohhoijaa kun olikin paskaa tämä selkäsärky. 3kk ollut nyt selkä kipeä ja välillä kevyttä jalan puutumista. L4-l5 välis hermokosketusta ja kolme alinta väliä madaltuneet.

Muutama vuosi sitten oli sama ongelma.
Vähän yli vuoden vaivas melko tasaisesti, kunnes alkoi nopeasti parantumaan. Säännölliseen kehonhuoltoon ja pakaran aktivointiin jalkatreenin alkuun tuli panostettua. Selkä pysynytkin suht hyväs kunnossa kunnes nyt taas alkanut vaivaamaan. Vituttaa.
 
Hohhoijaa kun olikin paskaa tämä selkäsärky. 3kk ollut nyt selkä kipeä ja välillä kevyttä jalan puutumista. L4-l5 välis hermokosketusta ja kolme alinta väliä madaltuneet.

Muutama vuosi sitten oli sama ongelma.
Vähän yli vuoden vaivas melko tasaisesti, kunnes alkoi nopeasti parantumaan. Säännölliseen kehonhuoltoon ja pakaran aktivointiin jalkatreenin alkuun tuli panostettua. Selkä pysynytkin suht hyväs kunnossa kunnes nyt taas alkanut vaivaamaan. Vituttaa.
Tsemppiä 👍 Itellä parempaan suuntaan vaiva menossa, jos vertaan yökipua kk takaiseen. Nyt saan nukkua kivuitta, mutta päivän aikana kipua tuntuu edelleen etusääressä ja pakarasta sivureiteen. Leikkausjonossa edetään kohti kesää. Töissäkin pystyn olemaan. Tietäis vain, olisiko leikkaus enää järkevä vaihtoehto, jos sellaista piakkoin tarjottaisiin.
 
Kiitos hyvistä kommenteista.

Miten selkäsi jaksaa tänä päivänä? Olisi mukava kuulla, oletko toipunut jo täysin?
Selkä on hyvä mutta elän selän suhteen kuin munkki. Ei esim mitään kierossa nukkumisia vaan kyljellään aina tyynyt jalkojen välissä. Jalkakin ihan OK. Juoksin Jukolassa avausosuuden, viime viikonloppuna oli 5h talvipyöräilyt maastossa ja tänään 36km retkiluistelua. Pohje edelleen tosi herkkä krampaamaan kovan treenin jälkeisenä vuorkautena. Uutta jalasta ei saa mutta ihan yhtä hyvin tällä pärjää kuin vanhalla.

Lumilautailu on ainoa laji johon en vieläkään ole uskaltanut palata. Siinä tulee tota selänkiertoa ja sitä pitää välttää kuin ruttoa. Ikää mulle tulee jo 45v eikä sitä ton ikäistä lautailijaa paljoa näe. Hiukan toi kaivertaa. Toisaalta laudan kanssa olen vetänyt muutamia selkaisia pannuja että voisin olla jo pyörätuolissa. Varmaan kannattaa toi lopettaa kun on vielä voitolla.
 
Selkä on hyvä mutta elän selän suhteen kuin munkki. Ei esim mitään kierossa nukkumisia vaan kyljellään aina tyynyt jalkojen välissä. Jalkakin ihan OK. Juoksin Jukolassa avausosuuden, viime viikonloppuna oli 5h talvipyöräilyt maastossa ja tänään 36km retkiluistelua. Pohje edelleen tosi herkkä krampaamaan kovan treenin jälkeisenä vuorkautena. Uutta jalasta ei saa mutta ihan yhtä hyvin tällä pärjää kuin vanhalla.

Lumilautailu on ainoa laji johon en vieläkään ole uskaltanut palata. Siinä tulee tota selänkiertoa ja sitä pitää välttää kuin ruttoa. Ikää mulle tulee jo 45v eikä sitä ton ikäistä lautailijaa paljoa näe. Hiukan toi kaivertaa. Toisaalta laudan kanssa olen vetänyt muutamia selkaisia pannuja että voisin olla jo pyörätuolissa. Varmaan kannattaa toi lopettaa kun on vielä voitolla.
Makia juttu kuulla, että olet nuin hyvässä tikissä. 👍 Ite unelmoin tällä hetkellä 3-5h talvipyöräilystä läskipyörällä, ehkä pitäisi ajatella tulevaa ja vaihtaa täysjoustoon. Toivottavasti pystyt jatkaan eloa samalla tasolla eteenpäin!

Ite pystyn lääkkeillä kyllä ajaa cc-pyörällä töihin ja hoitaa työpäivän kohtuu kivuttomasti, mutta eihän tää täysipainoista elämää ole tällä hetkellä. Eteenpäin on menty pahimmista kivuista ja yöraahautuminen jäänyt kokonaan pois, niin sen vuoksi leikkaus ainoastaan arveluttaa. Kk sitten ei olisi mietityttänyt hetkeäkään.
 
Jaahas, se ois peruutusaika tarjolla viikon päähän. 🤔 Nyt pystyn elämään kohtuu kivuitta aikamoisella lääkeannostuksella. Ilman pillereitä elosta ei tuu oikein mitään.

Osaako joku kohtalotoveri sanoa kannustuksia leikkuulle? Elokuusta asti tyrä painanut hermoa, välillä niin kipeesti, ettei millään lääkkeillä voinut nukkua kuin muutaman tunnin kerrallaan, mutta tällä hetkellä voin jopa työskennellä lääkitys kunnossa.
 
Jaahas, se ois peruutusaika tarjolla viikon päähän. 🤔 Nyt pystyn elämään kohtuu kivuitta aikamoisella lääkeannostuksella. Ilman pillereitä elosta ei tuu oikein mitään.

Osaako joku kohtalotoveri sanoa kannustuksia leikkuulle? Elokuusta asti tyrä painanut hermoa, välillä niin kipeesti, ettei millään lääkkeillä voinut nukkua kuin muutaman tunnin kerrallaan, mutta tällä hetkellä voin jopa työskennellä lääkitys kunnossa.
Mun kohdalla leikkaus meni hyvin, kivut jäi leikkauspöydälle. Kuntoutus vei oman aikansa mut en oo kertaakaan katunut tota selkäleikkausta. Ja oisin takuuvarmasti menny aiemmin jos vaan ois päässy. Kipujen kanssa eläminen ja jatkuva lääkkeiden syönti ei oo mitään herkkua, eikä tee päälle eikä elimistölle hyvää pitkässä juoksussa.
 
Mun kohdalla leikkaus meni hyvin, kivut jäi leikkauspöydälle. Kuntoutus vei oman aikansa mut en oo kertaakaan katunut tota selkäleikkausta. Ja oisin takuuvarmasti menny aiemmin jos vaan ois päässy. Kipujen kanssa eläminen ja jatkuva lääkkeiden syönti ei oo mitään herkkua, eikä tee päälle eikä elimistölle hyvää pitkässä juoksussa.
Hyvä kuulla! Kuinka nopiaa tuolta leikkuulta pääsee takas kotia, jos kaikki menee nappiin?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom