Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Multa taas usein avataan pakaralihakset lantion alueen lihaksia ja se helpottaa särkyjä.
Kävin hiljattain lääkärillä taas selän takia kun se on niin kipeä. Kuitenkaan ne testit mitä tehdään kun selvitetään välilevytyrää, ei aiheuta kipua. Selällään makaaminen kuitenkin aiheuttaa kipuja alaselkään.
Lääkärin mielestä syy on lantionpohja ja passitti mun lantionalueen fysioterapiaan. Mielenkiintoista, toivottavasti saan sieltä apua!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo minultakin aina ensimmäisenä aukaistaan pakarat, ennen kuin tehdään mitään muuta. Pakarajumit altistaa selkäkivuille joten niitä pitää muistaa aktivoida ja pitää liikkuvuudesta huolta. Ei siis riitä pelkkä venytys ja putkirullaus.
 
Arvon pakkislaiset, kyselen tässä odotellessani tulkkausta MRI -kuviin. Prolapsi leikattu L4-5 välistä 2/2017 ja nyt viimeisen vuoden ollut pahoja selkäkipuja - ei niinkään hermosärkyjä. Puhelinaika on vasta kahden viikon päästä niin pitäähän tässä vähän jo etukäteen vakoilla mikä siellä selässä vittuilee.

”3.0 T. Lannerangan MRI. Natiiivitutkimus. Arkistossa vertailua varten 26.10.2016 kuvat. Tarvittaessa 2.9.2020 voi toimittaa vertailuun. Nikamat linjassa. Conus ja cauda säännölliset, medulla päättyy kuvausalueen yläreunaan th12 tasolle. Ei sentraalista spinaalistenoosia. Ei tiukkoja juurikanavia. Fasetit ja päätelevyt varsin rauhalliset, ei instabiliteettiin viittaavaa. Spinosusväleissä L3/L4 ja L4/L5 hieman kirkassignaalia ja posterirorisesti selkälihaksissa lievää arpipaksuuntumaa, pinnallisesti subcutiksessa paikallista artefaktaa, ompeleita? Th12/L1-L2/L3 diskukset säilyneet, ei neuraalirakenteita painavia muutoksia. L3/L4 välissä entiseen tapaan diskuksen vesipitoisuus alentunut, laakea protruusio ja annulusvaurio, ei neuraalirakenteiden pinteitä. L4/L5 vasemalla siisti laminotomiajälki. Diskuksen vesipitoisuus alentunut. Välistä pullistaa vasenvoittoinen residiiviprolapsi, ei niin kookas kuin vertailukuvissa mutta vasen L5 juuri hieman väistää taakse lateraalirekesissä ja radikulaariärsytys mahdollista. L5/S1 diskuksen vesipitoisuus entiseen tapaan alentunut, laakea protruusio entiseen tapaan, sivuaa S1 juuria mutta ei siirrä niitä, ei vaikutelmaa pinnetiloista. SI-nivelten alueella ei ödeemaa.”
 
L5-juuri tuossa mahdollisesti hieman ahtaalla. Muuten ei erityistä. Googlaamalla löytää äkkiä tuon juuren hermotusalueet. Eli mihin kohti kipu ja tuntopuutos säteilee ja missä lihaksissa mahdollisesti heikkoutta. Jos ei erityisiä voimapuutoksia, niin fysioterapia jatkuu
 
4.5 vuotta aikaa pullistumasta. Viikottain 3-5km juoksulenkit menee, tennistä ja sulkapalloa sillon tällöin, kuntosalilla kevyillä painoilla, kyykyt ja mavet olleet edelleen varmuuden vuoksi poissa. Aamuisin selkä joskus tuntuu vähän väsyneeltä/kipeältä, tuntuma häviää kun lähtee liikkelle esim. käyttää koiran aamutarpeilla. Varmaan tulee nukuttua yöt liikaa kyljellään toinen jalka ojentuneena -> selkäranka mutkalla? Onko kellään nukkumisasentoihin jotain vinkkiä, miten selkä lepäisi yöllä eikä kipeytyisi? Selällään en oikein osaa nukkua.
 
4.5 vuotta aikaa pullistumasta. Viikottain 3-5km juoksulenkit menee, tennistä ja sulkapalloa sillon tällöin, kuntosalilla kevyillä painoilla, kyykyt ja mavet olleet edelleen varmuuden vuoksi poissa. Aamuisin selkä joskus tuntuu vähän väsyneeltä/kipeältä, tuntuma häviää kun lähtee liikkelle esim. käyttää koiran aamutarpeilla. Varmaan tulee nukuttua yöt liikaa kyljellään toinen jalka ojentuneena -> selkäranka mutkalla? Onko kellään nukkumisasentoihin jotain vinkkiä, miten selkä lepäisi yöllä eikä kipeytyisi? Selällään en oikein osaa nukkua.
Jos ei ole mitään erityisiä kipuja salilla tai kieltoa lääkäriltä, ottaisin vähintään kyykyt mukaan. Mave myös maltillisilla kiloilla. Selkää ja keskikroppaa kannattaa vahvistaa voima treenillä. Auttaa selän kunnossa pidossa. Mun mielestä tennis ja muut pallopelit ovat riskialttiimpia kuin maltilliset kyykyt ja mave. Äkkiliikkeet ja pomppimiset kuormittavat välilevyjä paljon. Liian pehmeä patja on ainakin myrkkyä. Tyyny jalkojen välissä vähentää lannerangan kiertoa. Siihen on myytävänä oma tyynykin. Googlaapa niin löydät tietoa 🙂
 
Jos ei ole mitään erityisiä kipuja salilla tai kieltoa lääkäriltä, ottaisin vähintään kyykyt mukaan. Mave myös maltillisilla kiloilla. Selkää ja keskikroppaa kannattaa vahvistaa voima treenillä. Auttaa selän kunnossa pidossa. Mun mielestä tennis ja muut pallopelit ovat riskialttiimpia kuin maltilliset kyykyt ja mave. Äkkiliikkeet ja pomppimiset kuormittavat välilevyjä paljon. Liian pehmeä patja on ainakin myrkkyä. Tyyny jalkojen välissä vähentää lannerangan kiertoa. Siihen on myytävänä oma tyynykin. Googlaapa niin löydät tietoa 🙂
Itellä liian kova patja saa alaselän kipeäksi. Pitää olla sellainen sopivan pehmyt pinnasta että siihen uppoaa ja tukee myös alaselkää eikä kanna pelkästään perseen kohdalta ja väännä lantiota kieroon. Tai en tiedä mikä siinä kovassa patjassa sen tekee. Voi olla sekin että pakarat tai sitte alaselän lihakset painuu jotenkin jumiin.
 
Morjes, mulla todettiin suuri pullistuma viidennessä välissä, pullistuma painoi voimakkaasti S1 hermojuurta. Leikkauksesta on kohta kolme kuukautta. Kivut jäivät leikkauspöydälle, mutta vasempaan jalkaan jäi lihasheikkoutta sekä ihon tunnon alenemaa. Pieniä paranemisen merkkejä on havaittu, mutta mitä luulette, tuleeko jalka enää koskaan olemaan ns. "normaali"? Kiitos.
 
Morjes, mulla todettiin suuri pullistuma viidennessä välissä, pullistuma painoi voimakkaasti S1 hermojuurta. Leikkauksesta on kohta kolme kuukautta. Kivut jäivät leikkauspöydälle, mutta vasempaan jalkaan jäi lihasheikkoutta sekä ihon tunnon alenemaa. Pieniä paranemisen merkkejä on havaittu, mutta mitä luulette, tuleeko jalka enää koskaan olemaan ns. "normaali"? Kiitos.
Kolme kuukautta on hyvin lyhyt aika selkäleikkauksesta toipumiseen. Ei ole mitään hätiä tuossa vaiheesaa. Katselisin tilannetta vaikka vuoden päästä uudelleen 🙂 Muista että toipumista on itse hankala seurata. Normaalia että tuntuu ettei edistystä tule. Ulkopuoliset huomaavat paremmin kuinka on toipunut. Fyssarilla kannattaa käydä kontrolleissa. Se motivoi kun joku huomaa pienetkin toipumisen merkit.
 
Kolme kuukautta on hyvin lyhyt aika selkäleikkauksesta toipumiseen. Ei ole mitään hätiä tuossa vaiheesaa. Katselisin tilannetta vaikka vuoden päästä uudelleen 🙂 Muista että toipumista on itse hankala seurata. Normaalia että tuntuu ettei edistystä tule. Ulkopuoliset huomaavat paremmin kuinka on toipunut. Fyssarilla kannattaa käydä kontrolleissa. Se motivoi kun joku huomaa pienetkin toipumisen merkit.
Samaa mieltä, 3kk lyhyt aika. Väittäisin, että jalka ei tuu koskaan olemaan täysin normaali. Itellä oli reilu vuosi sitte alimmas nikamas pullistuma. Ei paha, mutta särky oli pahinta ikinä. Jalka, johon särky säteili, ei oo viäkää TÄYSIN normaali, mut sen kans voi silti treenata ym normaalisti kunhan muistan mikkä asiat provosoi hermoa ja että esim mave tehään selän tuntemusten ehdoilla. Mut tämä vain mun kokemus, ollaan kaikki yksilöitä 😊
 
Voi ottaa vuoden kun sieltä selkäytimestä kasvaa hermosolun aksonit uudestaan lihaksiin asti. Oliko se kasvuvauhti edes milliä päivässä.
Milli päivässä kuulema. Eli 36 cm vuodessa. Voi hyvinkin viedä parikin vuotta että kasvaa ennalleen. Olen kuullut neljänkin vuoden kuntoutuksista. Itse olen nyt kuntouttanut 2 vuotta jalan hermovammaa.
 
Minulla on siis L4/5 väli leikattu ja taas sama väli rikki, L5/S1 madaltunut olemattomiin.
Jatkuvaa kipuilua nyt vuosi putkeen.
Pelkästään seisten vasemman jalan laittaminen suoraksi aiheuttaa repivää kipua alaselästä säären puolivälin ulkoreunaan, ja varpaat puutuu ja/tai kantapää puutuu. Ei voi kävellessä ottaa kuin lyhkäisiä askelia..
Pissattessa seisaaltaan ei voi juurikaan "ponnistaa" kun provosoi kipua - pitää antaa vaan kusen tulla omalla painolla.. Kuulostaapa kirjoitettuna taas pahalta :LOL

Onko muilla ollut sellaista vaivaa, että pullistuma (tai mikä lie) aiheuttaa kipua myös alaselästä ylöspäin?
Samaan aikaan kun on nuo ylläolevat oireet, niin samalle puolelle tulee pistävää kipua about tuohon latsin alareunaan, noin TH9-12 alueelle.
 
Minulla on siis L4/5 väli leikattu ja taas sama väli rikki, L5/S1 madaltunut olemattomiin.
Jatkuvaa kipuilua nyt vuosi putkeen.
Pelkästään seisten vasemman jalan laittaminen suoraksi aiheuttaa repivää kipua alaselästä säären puolivälin ulkoreunaan, ja varpaat puutuu ja/tai kantapää puutuu. Ei voi kävellessä ottaa kuin lyhkäisiä askelia..
Pissattessa seisaaltaan ei voi juurikaan "ponnistaa" kun provosoi kipua - pitää antaa vaan kusen tulla omalla painolla.. Kuulostaapa kirjoitettuna taas pahalta :LOL

Onko muilla ollut sellaista vaivaa, että pullistuma (tai mikä lie) aiheuttaa kipua myös alaselästä ylöspäin?
Samaan aikaan kun on nuo ylläolevat oireet, niin samalle puolelle tulee pistävää kipua about tuohon latsin alareunaan, noin TH9-12 alueelle.
Kyllä voivat kiputilat säteillä muualle kroppaan. Ihan jo siitä syystä että kroppaan tulee virhe asentoja ja lihakset menevät jumiin. Oma jalkavamma aiheuttaa yläselkään asti ongelmia. Juurikin latsin vetänyt tukkoon. Jos joutuu kauan liikkumaan varoen se näkyy oireina eri puolella kroppaa.
 
Kyllä voivat kiputilat säteillä muualle kroppaan. Ihan jo siitä syystä että kroppaan tulee virhe asentoja ja lihakset menevät jumiin. Oma jalkavamma aiheuttaa yläselkään asti ongelmia. Juurikin latsin vetänyt tukkoon. Jos joutuu kauan liikkumaan varoen se näkyy oireina eri puolella kroppaa.
Jep. Mulla kans oma jalkavamma aiheuttaa melko kokonaisvaltaisia kiputiloja koko ruhoon. Paskavammanen laitos tää ihmisruho.
Pullistumat aiheutti kans aikoinaan kipua myös ylöspäin mut se oli kyl tosi pientä verrattuna siihen vetoon mikä repi sit alaspäin L4-5 välistä.
 
Pullistuma leikattu hiukan yli viikko sitten. Kivut lähtivät. Pystyn istumaan ja seisomaan ilman kipua. Paskalla käynti, yskiminen ja nauraminen niin ikään kivutonta. Ehdottomasti kannatti mennä leikkaukseen. Toki kun tilanne ennen leikkausta oli ollut jo 6 viikko mallia sairaseläke niin eipä siinä ollut vaihtoehtoa. Välillä vielä hermo pelottelee ja antaa kipua. Fyssari sanoi että hermolla on "naisen muisti".

Miinuspuolella koko jutusta saattoi jäädä pysyvääkin hermovauriota (tuntohäiriö ja lihasheikkous). Olisi ehkä aiemmin kannata loikata leikkauslinjalle ja maksaa yksityiselle. Enpä vaan tajunnut että noi hermovauriot voi olla pysyviä eikä sitä lääkäritkään maininneet. Lihasheikkoutta pohkeesta olen jumpannut jo liiankin innolla. Fyssari ja vaimo yrittävät jarruttaa. Fyssarin hieroessa pohjetta meinasi itku tulla niin kipeä se on. Mutta tämä on hyvää kipua lihaksen käytöstä eikä sitä vittuimaista hermokipua. Jos jollain kokemuksia hermovaurioista kuntoutumisesta niin kertokaa ihmeessa.

Pohdin myös auton vaihtoa, koska lienen loppuelämäni jonkinlainen selkäpotilas. Normaaliin henkilöautoon on 190cm kaverin vaikea laskeutua. Tai laskeutuminen vielä OK, mutta pään taittaminen oven karmin ali hankalaa. VW Tiguan, Toyota Rav4, Mitsubishi Outlander PHEV voisi olla sopivia kyytejä.
Kiitos hyvistä kommenteista.

Miten selkäsi jaksaa tänä päivänä? Olisi mukava kuulla, oletko toipunut jo täysin?
 
Itellä siis välilevytyrä l4-5 välissä, joka painaa duurapussia ja l5-juurta. Kivut ei päivällä pahat, kun liikkuu koko ajan keveesti johonkin suuntaan pystyasennossa. Yöllä taas unta 1-2h putkeen ja 30min - 60min kävelyä. Eli mitään lepoasentoa ei selkä siedä. Pakarasta nilkkaan kipualue.

Onkohan leikkaus ainoa hoitokeino? Vai onko joku saanut prolapsiin apua hermojuuripuudutuksesta tai jumpasta?
 
Pullistumat aiheutti kans aikoinaan kipua myös ylöspäin mut se oli kyl tosi pientä verrattuna siihen vetoon mikä repi sit alaspäin L4-5 välistä.
Oletko saanut l4-5 välin kuntoon? Ja miten selvisit yöt tuon kanssa? Jos nukun 3h putkeen, ihan sama mikä lääkitys päällä, niin hankala päästä sängystä pois. Kun olen päässyt jotenkin makuulta ylös, alkaa tunnin raahustaminen asuntoa ympäri. Tämän jälkeen voi taas miettiä nukkumista. Melkein pitäis jättää tramalit ja gabrionit pois, niin nukkusin yöt tunnin pätkissä, samalla kävelyajatkin lyhenis.

On tää kyllä touhua.. Vielä heinäkuussa olisin juossut reilusti yli 3000m cooperissa vaikka keskellä yötä heti herätyksen jälkeen, niin nyt saa taistella, miten pääsen tosiaan sängystä pois. 😣
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom