Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkälaista treenia pullistuman jälkeen kannattaisi suosia/miten olette toipumisen jälkeen treenanneet tai muuttaneet treenaustyyliä? Selkä kun ei koskaan ole entisensä niin ei halua uudestaan olla siinä kunnossa että 50m matkalla tuntuu että puukko uppoaa pohkeeseen.
Itselläni tilanne se että oireet alkaa olla todella minimaalisia ja olen käynyt 3km hölkkälenkeillä ja kokeilin sählyn pelaamista. Selkä ei tästä oireillut, mutta jalat meni aivan tönköiksi pukkijaloiksi viikon ajaksi ja hirveet jumit pakaraan, etu ja takareisiin, selkään myös tervettä jumia ei mitään pullistumatyylistä viiltävää hermokipua. Ymmärtää toki kun 2 vuotta ollut juoksematta. Oikean jalan polvi kipeytyy kun rasitusta tulee tarpeeksi ja jalat tuntuvan olevan vielä vähän "eri paria" tosin tätä tunnetta on ollut jo aikana ennen pullistumaa. Oisko siis oikea suunta tarkistaa askel fyssarilla, liekkö tämä epätasaisuus myös pullistuman taustalla.
Salilla olen vältellyt kyykkyä, mavea ja tankopenkkiä. Käsipainoliikkeeitä, taljoja ja kuntopyörää vaan lähinnä. Näitä kokeilen taas joskus, mutta ajattelin näidenkin tekniikkaan panostaa niin että ostan fyssarin/pt:n tarkistamaan tekniikat kuntoon.
Riippuen kuinka paha se tyrä on ollut välilevyssä niin et välttämättä pysty enää juoksemaan kun se rassaa selkää jos välilevyn ei vaimenna enää iskuja.
Itselläni on alaselän vähän niin kuin oikea puoli jumissa jos venyttelen sillain että kumarrun eteen tunnen että siihen tuntuu onko se pullistuma vai jumi? Säteilee tosijaan oikeaseen jalkaan myös ja sattuu myös samalle puolelle lonkkaa. Olisi hauska tietää mikä siinä on jos täällä on joku joka osaa kertoa enemmän.
Takareidessä ja selkä meni kuntosalilla kun tein sellaista alaselkä konetta liikaa sillon kun aloitin salilla käynnin ja en ymmärtänyt silloin mitään oikein miten treenaat mutta tuoki on vaivannut jo aika kauvan aika on jo varattu fyssarille.Mahdotonta sanoa netin kautta hirveästi mutta jalkasäteily ja lonkan jomotus kyllä viittaa iskias oireeseen. Keho viestii että nyt pitäisi antaa lepoa. Lääkäriä ja fyssaria menisin tapaamaan jos ei parissa päivässä helpota. Jos vaan taivuttaessa tuntuu niin ei kuulosta tilanne kovin pahalta, arvaan että levolla asettuu.
Onko jalan säteily polven alapuolella?
Mitä olet tehnyt että selkä on jumiin mennyt? (Onko syytä tarkistaa liikkuvuus/treeniliikkeiden suoritustekniikat)
Juu ei ole juoksut jäämässä pois. Itsellä useasta välistä pullistumia aikanaan ollut. Parikin vuotta yhteensä saikkuiluja. Nykyään nelikymppisenä selkä vahvempi kuin koskaan. Menee yli 100kg massalla 10km juoksut ja raskaat mavet ja kyykyt sujuu selän osalta.Varmasti pystyn tulevaisuudessa juoksemaan mutta ekstrahommia se tulee vaatimaan, alaselän notkon kontrolli, syvät vatsat pitää olla kunnossa ja liikkuvuutta riittävästi. Näitä ominaisuuksia pyrin kokoajan kehittämään ja ne kehittyykin. Minulle riittää jos selkä kestäisi 5-10km juoksulenkkejä ja 1h sähly höntsäpelejä silloin tällöin.
Juoksufoorumilla tuntuu paljon pullistumista kärsineitä myöskin olevan ja hyvin ovat treenaamalla saaneet itsensä kuntoon.
Hyvä että olet päättänyt pystyä vielä juoksemaan.Varmasti pystyn tulevaisuudessa juoksemaan mutta ekstrahommia se tulee vaatimaan, alaselän notkon kontrolli, syvät vatsat pitää olla kunnossa ja liikkuvuutta riittävästi. Näitä ominaisuuksia pyrin kokoajan kehittämään ja ne kehittyykin. Minulle riittää jos selkä kestäisi 5-10km juoksulenkkejä ja 1h sähly höntsäpelejä silloin tällöin.
Juoksufoorumilla tuntuu paljon pullistumista kärsineitä myöskin olevan ja hyvin ovat treenaamalla saaneet itsensä kuntoon.
Riippuen kuinka paha se tyrä on ollut välilevyssä niin et välttämättä pysty enää juoksemaan kun se rassaa selkää jos välilevyn ei vaimenna enää iskuja.
No ainakaan tuo läheinen selkävammainen jolla jäi hermovaurio, ei voi juosta koska jalat lähtee alta. Lähes kaikkea muuta voi tehdä.Välilevyt menee iän myötä kasaan kaikilta oli pullistumaa tai ei. Eli tällöin kukaan ikäihminen ei voisi juosta.
No ainakaan tuo läheinen selkävammainen jolla jäi hermovaurio, ei voi juosta koska jalat lähtee alta. Lähes kaikkea muuta voi tehdä.
Tärinä ärsyttää hermoa. Pullistuma on vaurioittanut hermoa ja on jäänyt ikuinen tunnottomuusjalkaan varpaista lantioon ja ratsupaikka-alueelle vai miksi sitä kutsutaan sp-elinten aluetta ja varpaat ei toimi normaalisti puhumattakaan päivittäisestä hermokivusta.Hermovauriot on pahoja eikä niiden kuntoutumista osata ohjeistaa. Johtuuko kyvyttömyys juosta siitä että hermovaurion takia voima eil lihaksissa riitä vai siitä että juoksun tärinä ärsyttää hermoa jolloin voima katoaa tilapäisesti? Jälkimmäinen viittaisi siihen että välilevyn aiheuttama hermopinne on edelleen olemassa.
Sairaalasta saadut ohjeet omaan lihasheikkoutta aiheuttavaa hermovammaan oli ylimalkaisia. Suosittelivat voimatyyppistä treeniä. Lähinnä avustettu ja varpaillenousuja eikä muuta. Itse huomasin että dynaamiset on parempia esim. varpailla kävely. Lisäksi sähköstä EMS voi hakea lisäaktivaatiota. Tärkein treeni mulle on ollut makuulla tehtävä lihaksen supistus. Haen mallia terveeltä jalalta ja koitan saadan samanlaisen supistuksen heikoille puolelle. Noita voi tehdä vaikka pari tuntia illassa kun katsoo televisiota.
Hermovaurioista lihasta ei myöskään pidä ajaa loppuun. Alkuun tein aivan liian kovia treenejä joista ei ollut huötyä. Tällä
hetkellä treeninä mulla 1km kävely jossa huilaan noin 100m välein. Toi 100m on sellainen matka jonka huono pohje jaksaa kunnolla supistaa.
Hei,
Oma alaselkä on ollut herkkä kipeytymään vuosien saatossa. Imurointi, ruohonleikkuu, nostelu, kaikki aiheuttavat alaselkäkipua. Vähän yli viikko sitten nostin painavaa tasoa. Pari päivää meni ja sitten iski hirveät kivut. Säteili vasempaan jalkaan, reisi, pohje, nilkka. Meni ohi parissa päivässä. Tramalia söin kipuun ja makasin sängyssä.
Vaivaksi jäi puutunut ja heikko jalka. Reisi hieman puutunut, pohje ja jalan ulkosyrjä sekä ulommat varpaat puutuneimmat. Kävin itse MRIssä kun ei lähetettä saanut. Pullistuma painaa (L5) S1 juuren tyvialuetta.
Kävin ortopedillä, sanoi että näyttää kyllä pieneltä pullistumalta. Antoi 1.5 viikkoa aikaa tunnon palautumiselle. Jos ei palaudu, harkitaan leikkausta. Kipuja ei juurikaan ole. Varpailla seisominen ei onnistu. Yhdellä jalalla pysyy jo pari sekuntia. Voimaa on tuntunut tulevan päivittäin lisää. Alussa piti ottaa tukea ihmisistä, nyt voi jo kävellä itse melkein normaalisti kunhan varoo enemmän epätasaista maastoa. 3pv sitten kytkimen käyttö autolla oli todellisen työn takana, nyt se onnistuu jo melkein normaalisti.
Mulla on kaks kertaa operoitu selkä, 07 2012 muistaakseni. Tokan leikkauksen jälkeen joku lekuri meinas että pyörätuoli voi kutsua parin vuoden päästä. Se kommentti alko sen verran vituttaan, että päätin sitte kokeilla vähä erilaista löhestymistä kuntoutukseen.Tuollaista kirjottelin huhtikuussa. Kirurgi sanoi, että ei leikata, menee ohi vuodessa. Jalan voimat tuli takaisin, tunnottomuus hävisi. On kuitenkin ollut selkä tosi väsynyt, ja jalka. Esim. toisinaan 50 metrin kävely postilaatikolle tarkoittaa että pari päivää jalka taas hiukan särkee. Toisinaan voin kävellä ostoskeskuksessa vähän aikaa, ja sen päivän se särkee mutta menee ohi. Alaselkä kyllä edelleen sellainen kipuinen varsinkin siivotessa yms. No nyt nostin tyynyn lattialta, ilmeisesti vähän huonossa asennossa ja tuli sähköisku alaselkään, kipeytyi heti. Ei mitenkään erityisen pahasti, mutta kankealta selkä tuntuu. Saa nähdä meneekö huomenna pahemmaksi. Fysioterapia tässä alkaisi piakkoin, mutta viimeksi siellä kokeiltiin vähän miten jalka liikkuu, ja silloinkin tuli pieni sähköisku. Tiedä oikein mitä tuon selän kanssa tekee. Eihän tässä vielä vuota ole aivan kulunut, mutta on jääty vähän tällaiseen vaiheeseen niin sanotusti.