Välilevynpullistuma ja sen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Säteileekö välilevynpullistumassa kipu aina jalkoihin? Miettinyt että mikähän mulla alaselässä. Taisi mennä joku vuosi sitten kun aamulla aloin kelkkaa repimään niin tuntui alaselässä oikealla puolen ja tais hieman oikeassa jalassa/pakarassa tuntua. Sen jälkeen se on ollut välillä hyvä ja välillä hieman huonompi. Myös pakara menee jumiin välillä siltä puolen, saa pallolla pyöritellä auki. Eilein tein mavea pari sarjaa 160kg ja tuntui hyvältä, mutta sen jälkeen tein vielä alataljaa reilu "isoilla" painoilla mikä oli virhe. Kipeytyi taas tuosta pakaran päältä oikealta puolen. Tai selkärangan vierestä.
Mavella tuo pysyy paremmassa kunnossa kuin että ei tekisi mitään. Silloin kun ei kipuja ole niin onnistuu myös kulmasoudut ja alatalja, mutta eilen tuli ilmesesti liikaa kerralla. Oli oikeastaan eka reeni kk kun pystyi tekemään. (Reväytin toisen puolen pakaran yläosan noin kk sitten.)
En ole lääkärissä jaksanut käydä kun ei tuo niin paha ole ollut ettei olisi voinut liikkua. Tähän ei varmaan kukaan osaa arvata olisiko jotain lihaksen revähdystä/ylirasitusta vai jotain välilevy ongelmaa? Silloin kun tuossa jotain vikaa on niin alaselkä on jotenkin tukossa ja mavessa hapottaa helposti. Viime viikolla tein mavea 120kg ja oli raskasta kun tuntui niin alaselässä, eilein samanlaista sarjaa 160kg ja oli melko kevyttä eikä minkäänlaista tuntumaa tai hapotusta alaselässä.

Olisi kyllä mukavaa kun saisi tehdä mavea edes pari kk putkeen. Vähän tuntuis että olis sellainen liike missä itekkin saisin tulokset nouseen kohtuudella.

Ennemmin lihas- kuin välilevyperäiseltä kuulostaa. Välilevyperäinen kipu voi toki olla säteilemättäkin, mutta ihan tuon tarinan perusteella minun mielestäni kuulostaa joltain muulta. Suosittelen liikkumaan ja tekemään semmoisia juttuja, joista tuo ei kauheasti pahene. Jos ja kun se "tukkoisuus" tai "hapotus" tuntuu pahenevan, koita miettiä, mitä olet tehnyt eri tavalla kuin joskus muulloin, jolloin sitä tunnetta ei ole.

Iskias voi kans antaa vastaavia tuntemuksia. Tai piriformis jumissa. Syitähän voi olla tosiaan monia. Ootko @J.S.P käyny jollain kunnon hierojalla tai osteopaatilla ton pakaran revähtämisen/venähtämisen jälkeen? Noikin voi jättää pitkäaikasiakin "suojajumeja" just tonne alaselkä akselille mitä ei ite saa pallolla niin auki kun mitä ite kuvittelee :D

En ole käynyt hierojalla tai muuallakaan. Tämähän on niin että se alkaa paraneen tosi nopeaa siitä kun se on eka kipeytynyt. Aamulla kun töissä kävelin niin oli jo melko hyvä mutta heti kun piti hieman repiä tai nostella jotain painavaa etukumarassa, se kipeytyy uudestaan. Nyt kävin salilla rinta hauis reenin tekeen niin penkissä ja siitä noustessa ei ollut ongelmaa mutta kun hauiskääntöä aloin tekeen tangolla niin kipeyty samaan kuin eilen milloin tuo alkoi.

Silloin kun tuo on juminen ja hapottaa niin olen tehnyt erinlaisia alaselkäliikkeitä pari kertaa viikkoon ja mavea kevyesti niin se on tuntunut auttavan. Niin kenelle tätä kannattaisi mennä näyttämään? Selviääkö ilman kuvaamista mitään?

En ole käynyt hierojalla tai muuallakaan. Tämähän on niin että se alkaa paraneen tosi nopeaa siitä kun se on eka kipeytynyt. Aamulla kun töissä kävelin niin oli jo melko hyvä mutta heti kun piti hieman repiä tai nostella jotain painavaa etukumarassa, se kipeytyy uudestaan. Nyt kävin salilla rinta hauis reenin tekeen niin penkissä ja siitä noustessa ei ollut ongelmaa mutta kun hauiskääntöä aloin tekeen tangolla niin kipeyty samaan kuin eilen milloin tuo alkoi.

Silloin kun tuo on juminen ja hapottaa niin olen tehnyt erinlaisia alaselkäliikkeitä pari kertaa viikkoon ja mavea kevyesti niin se on tuntunut auttavan. Niin kenelle tätä kannattaisi mennä näyttämään? Selviääkö ilman kuvaamista mitään?

No jos siellä on vaikka joku tiukka jumi tms niin kyllä hyvä hieroja tai osteopaatti sen sieltä löytää. Pullistumaa ei mun tietojen mukaan kyl nää ilman kuvantamista.
Ja melko suuri osa pullistumista kuivahtaa ajan kanssa. Eli sit kun alkaa olemaan sellasta selkeetä säteilyä jalkaan tms niin sit lekuriin.
Mut hieroja tai osteopaatti ois tosiaan ehkä ne 2 ekaa vaihtoehtoa mitä mä lähtisin suosittelemaan. Akupunktio on kans aika pop (mun mielestä) vaikka moni sitä parjaakin.
Toivotaan et ois vaan joku jumi!

Mulla myös tekee sellaisen paineen tuonne lantioon. Se helpottaa kun venyttelee lonkankoukistajat, pakarat, takareidet, hierotuttaa pakarat/lantion alueen. Selkäkippikin auttaa hyvin.

Mulla myös tekee sellaisen paineen tuonne lantioon. Se helpottaa kun venyttelee lonkankoukistajat, pakarat, takareidet, hierotuttaa pakarat/lantion alueen. Selkäkippikin auttaa hyvin.

Niin onko sulla pullistuma siellä? Kuinka nopeaa kivut häviää jos sen kipeyttää jossain?

En tiedä onko tämä nyt jotenkin eri tavalla kuin aiemmin koska ei nukkuessa tai sängystä noustessa tunnu kipeältä. Ehkä hieman kankea olo kuitenkin. Aiemmin se oli aamuisin kipeä ja siihen auttoi kun kiillotuskoneella tärryytti alaselkää.

Silloin tuo tuntuu eniten kun seisoessa yrittää kurottaa kädet lattiaan. Ehkä mulla on hieman jäykkä alaselkä/lantio alue kun olen nyt vuoden sisään reväyttänyt jotain molemmin puolin pakaran päältä sjmv tai mavea kapealla asennolla tehdessä. Teen mavea hieman leveämmällä asennolla kun se ei ota niin paljon alaselkään.

Kait mulla pitäis hierojalla käydä vaan ei saa aikaiseksi varata aikaa.

Niin onko sulla pullistuma siellä? Kuinka nopeaa kivut häviää jos sen kipeyttää jossain?

En tiedä onko tämä nyt jotenkin eri tavalla kuin aiemmin koska ei nukkuessa tai sängystä noustessa tunnu kipeältä. Ehkä hieman kankea olo kuitenkin. Aiemmin se oli aamuisin kipeä ja siihen auttoi kun kiillotuskoneella tärryytti alaselkää.

Silloin tuo tuntuu eniten kun seisoessa yrittää kurottaa kädet lattiaan. Ehkä mulla on hieman jäykkä alaselkä/lantio alue kun olen nyt vuoden sisään reväyttänyt jotain molemmin puolin pakaran päältä sjmv tai mavea kapealla asennolla tehdessä. Teen mavea hieman leveämmällä asennolla kun se ei ota niin paljon alaselkään.

Kait mulla pitäis hierojalla käydä vaan ei saa aikaiseksi varata aikaa.
Ei oo ainakaan diagnosoitu pullistumaa. Tosin en oo käyny muutamaan vuoteen lääkärissäkään asian takia kun ei sieltä saa kun buranareseptin.

En osaa sanoa kauanko kivut on. Aamulla herätessä on aina kipu ja jäykkyys, vessassakin pyyhkiminen on työn ja tuskan takana. Joskus se on päivällä hyvä, joskus monta päivää putkeen kipeä. Riippuu mitä oon tehnyt.
Jotkut asiat ärsyttää sen noidannuoleen ja sitten on toista viikkoa todella kipeä, oikein kipukrampissa. Sitten joku treeni taas auttaa niin että kivut on kokonaan pois kolme päivää.

Säteileekö välilevynpullistumassa kipu aina jalkoihin? Miettinyt että mikähän mulla alaselässä. Taisi mennä joku vuosi sitten kun aamulla aloin kelkkaa repimään niin tuntui alaselässä oikealla puolen ja tais hieman oikeassa jalassa/pakarassa tuntua. Sen jälkeen se on ollut välillä hyvä ja välillä hieman huonompi. Myös pakara menee jumiin välillä siltä puolen, saa pallolla pyöritellä auki. Eilein tein mavea pari sarjaa 160kg ja tuntui hyvältä, mutta sen jälkeen tein vielä alataljaa reilu "isoilla" painoilla mikä oli virhe. Kipeytyi taas tuosta pakaran päältä oikealta puolen. Tai selkärangan vierestä.
Mavella tuo pysyy paremmassa kunnossa kuin että ei tekisi mitään. Silloin kun ei kipuja ole niin onnistuu myös kulmasoudut ja alatalja, mutta eilen tuli ilmesesti liikaa kerralla. Oli oikeastaan eka reeni kk kun pystyi tekemään. (Reväytin toisen puolen pakaran yläosan noin kk sitten.)
En ole lääkärissä jaksanut käydä kun ei tuo niin paha ole ollut ettei olisi voinut liikkua. Tähän ei varmaan kukaan osaa arvata olisiko jotain lihaksen revähdystä/ylirasitusta vai jotain välilevy ongelmaa? Silloin kun tuossa jotain vikaa on niin alaselkä on jotenkin tukossa ja mavessa hapottaa helposti. Viime viikolla tein mavea 120kg ja oli raskasta kun tuntui niin alaselässä, eilein samanlaista sarjaa 160kg ja oli melko kevyttä eikä minkäänlaista tuntumaa tai hapotusta alaselässä.

Olisi kyllä mukavaa kun saisi tehdä mavea edes pari kk putkeen. Vähän tuntuis että olis sellainen liike missä itekkin saisin tulokset nouseen kohtuudella.

Ei aina säteile jalkaan. Pullistuma voi olla myös täysin oireeton. Jalkaan säteilyä syntyy kun pursuava välilevymassa alkaa painaa jalkaan johtavaa hermoa. Joku lääkäri selitti myös että kireä päärynän muotoinen piriformis lihas pakarassa voi aiheuttaa samanlaiset tuntemukset, koska ko. hermo menee siitä aivan piriformiksen vierestä (?).

Yleensähän nämä levolla asettuu ja kun pystyy liikkumaan niin pitäs liikkua. Mri oli itselle tarpeen kun kivut oli hirveät eikä tuntunut parantuvan millään. Sain sen jälkeen hyviä ohjeita mitä kannattaa/mitä ei kannata tehdä. Fysiatri määräs lisäravinteita ja traktioo, traktiota en pahemmin ole tehnyt kun aiheuttaa kipua. Harvoinhan näitä leikataan lopulta että kuvia ei kaikkien tarvii ottaa, voi siirtyä suoraan kuntouttamaan. Itse halusin tietää mikä siellä selässä on ja sen ehdoilla on tässä tullut eleltyä.

Mitä nyt oon tässä pari vuotta itseopiskellut välilevypotilaana selän hoitoa ja syitä välilevyvaivoille, niin aika vähän kirjoissa tai lääkärin vastaanotolla puhutaan stressistä ja siitä miten stressi vaikuttaa kehossa ilman että sitä edes huomaa. Tähän vielä suurimman osan istuva elämäntyyli, istutaan autossa, istutaan toimistolla ja sitten illalla istutaan kotona sohvalla. Tosi huonot lähtökohdat lähteä raskasta mavetreeniä vetämään kun lonkankoukistajat on lyhentyneenä ja pakarat jumittaa. Stressin poistoa suosittelen kaikille yhtenä hoitokeinona monen muun ohella. Hierojalla käynnissäkin tärkeä osa sitä hierontaa on asiakkaan rentoutuminen. Jos ei rentoudu ja kroppa on jäykkä, ei se ota myöskään hoitoa vastaan. Vähän sama kun kotona koittaa vähän nopeasti sipaista putkirullalla, ei mene teho kovin hyvin perille. Itse rentouduin viimeksi akupunktiossa niin että unohdin pankkikortin koodin kun olin hoidon jälkeen maksamassa :LOL:

Mä luulen kans että istuminen on paha. 8 h istut staattisesta asennossa, veri ei enää kierrä kunnolla, kudokset ei saa happea. Tukilihakset (multifidus) on pois pelistä kun istut samassa asennossa 45 min ja ne on levännyt ja mukana tukemassa vasta yön jälkeen.
Lisäksi röökaaminen vähentää verenkiertoa lihaksissa. Se suurentaa riskiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo eipä ollut hyvä idea kyykätä tänään. Heti kipeyty. Jos lapojen korkeudella on jotain välilevy vikaa niin voiko kipu tuntua silti pakaran päällä? Jotain pientä jumia taas tuossa lavan vieressä.
Kyykätessä myös huomasi hyvin kuinka kierossa koko lonkka on. Ei se normaalisti nuin ole. Oisko toinen puoli jotenkin tönkkönä sen kipeytymisen takia.

Alaselkää ja vatsoja kesti tehdä melko hyvin. Vatsoja tehdessä ei oikeastaan tuntunut mitään ja selän ojennuksia tehdessä jossain asennossa tuntui hieman toisessa pakarassa ja takareidessä jotain outoa kipua. Reiden ojennuksia ei oikein voinut tehdä, melko kummallista.

Viimeksi muokattu:
^ 95% iskiaskivusta kärsivistä välilevypotilaista tursuaa väleistä L4-L5 tai L5-S1. Googlen tai DDGn kuvahakuun jos työntää vaikka ”s1 nerve pain” niin saa kuvia miten kipu leviä jalkoihin. Lapojen välinen vamma ei säteile pakaraan. Iskiaksessa ei selkä aina ole edes kipeä. Itelläkin selkä on lähes kivuton mutta jalassa säteilee kuin Tšernobylin voimalassa vuonna ’86.

@wildindian mitä lisäravinteita sulle suositeltiin?

@Poppis McGilln kirjassa oli vinkki että kannattaa aivastaa ylöspäin. Siis katse kohti taivasta. Toimi todella hyvin, lähes kivutonta aivastamista. Käytän samaa yskimiseen.

Minä tapasin kirurgin. Suositteli leikkausta. Itse samaa mieltä. Kutsu tulee postissa lähiaikoina ja perua toki voi jos ihmeparantuminen tapahtuu. Epäilen vahvasti että näin kävisi.

Olen koittanut kävellä ja tollaisen 400m kävelyn jälkeen jalka on kuin tulessa. Koitan ehkä mennä turhan kovaa kun kellotan enkkoja. Ehkä pitäisi mennä hitaammin.

Pitääkin kokeilla aivastaa ylöspäin, jos uskaltaa. Aivastukset vaan viiltää niin kovaa selkään että kerran jopa lirahti kun se kipu iski.

Pitääkin kokeilla aivastaa ylöspäin, jos uskaltaa. Aivastukset vaan viiltää niin kovaa selkään että kerran jopa lirahti kun se kipu iski.
Mulla toimi sellainen että menin äkkiä pöydän tai muun tason eteen seisomaan ja sitten varasin käsillä pöytään. Eli kannattelin lähes koko kropan painoa suorien käsien varassa. Sitten ei sattunut aivastus

Mulla toimi sellainen että menin äkkiä pöydän tai muun tason eteen seisomaan ja sitten varasin käsillä pöytään. Eli kannattelin lähes koko kropan painoa suorien käsien varassa. Sitten ei sattunut aivastus
Tuo on oikeastaan sama kun varaan taas käsillä reisiin.
Mutta kokeilin viimeksi aivastaa ylöspäin eikä sattunut. Pitää testata lisää.

Voi vittujen vittu. Eilen oli tarkoitus tehdä mavea, mutta tyssäsi lyhyeen. 100kg ylöspäin alkoi tuntua pistelevaa kipua alaselässä. 150kg otin vielä ylös kokeilu mielessä. Vyön kanssa kun otti kunnon paineet keskikroppaan niin nosto vaiheessa ei tuntunut mitään ja voimaa tuntui olevan tosi hyvin, mutta kun laski tangon maahan ja päästi hapet ulos niin hetken pisti ihan kunnolla oikealla puolella alaselkää. Meni noin 10min ja tuntui taas suht normaalilta. Kävely onnistuu samoin juokseminen, ainut missä kipu tuntuu on kun nousee kumara asennosta ylös.

En tiedä onko merkitystä, mutta mulla oli joitain viikkoja sitten kova noidannuoli selässä. Lisäksi takareidet ovat olleet jumissa jo jonkin aikaa. Osaisko joku antaa neuvoja miten vois lähtä hoitamaan alaselkää? Ja onko kyseessä välilevynpullistuma vai jokin muu? Jalkoihin kipu ei säteile ainakaan merkittävällä tavalla.

Pullistuma leikattu hiukan yli viikko sitten. Kivut lähtivät. Pystyn istumaan ja seisomaan ilman kipua. Paskalla käynti, yskiminen ja nauraminen niin ikään kivutonta. Ehdottomasti kannatti mennä leikkaukseen. Toki kun tilanne ennen leikkausta oli ollut jo 6 viikko mallia sairaseläke niin eipä siinä ollut vaihtoehtoa. Välillä vielä hermo pelottelee ja antaa kipua. Fyssari sanoi että hermolla on "naisen muisti".

Miinuspuolella koko jutusta saattoi jäädä pysyvääkin hermovauriota (tuntohäiriö ja lihasheikkous). Olisi ehkä aiemmin kannata loikata leikkauslinjalle ja maksaa yksityiselle. Enpä vaan tajunnut että noi hermovauriot voi olla pysyviä eikä sitä lääkäritkään maininneet. Lihasheikkoutta pohkeesta olen jumpannut jo liiankin innolla. Fyssari ja vaimo yrittävät jarruttaa. Fyssarin hieroessa pohjetta meinasi itku tulla niin kipeä se on. Mutta tämä on hyvää kipua lihaksen käytöstä eikä sitä vittuimaista hermokipua. Jos jollain kokemuksia hermovaurioista kuntoutumisesta niin kertokaa ihmeessa.

Pohdin myös auton vaihtoa, koska lienen loppuelämäni jonkinlainen selkäpotilas. Normaaliin henkilöautoon on 190cm kaverin vaikea laskeutua. Tai laskeutuminen vielä OK, mutta pään taittaminen oven karmin ali hankalaa. VW Tiguan, Toyota Rav4, Mitsubishi Outlander PHEV voisi olla sopivia kyytejä.

Minkälaista treenia pullistuman jälkeen kannattaisi suosia/miten olette toipumisen jälkeen treenanneet tai muuttaneet treenaustyyliä? Selkä kun ei koskaan ole entisensä niin ei halua uudestaan olla siinä kunnossa että 50m matkalla tuntuu että puukko uppoaa pohkeeseen.

Itselläni tilanne se että oireet alkaa olla todella minimaalisia ja olen käynyt 3km hölkkälenkeillä ja kokeilin sählyn pelaamista. Selkä ei tästä oireillut, mutta jalat meni aivan tönköiksi pukkijaloiksi viikon ajaksi ja hirveet jumit pakaraan, etu ja takareisiin, selkään myös tervettä jumia ei mitään pullistumatyylistä viiltävää hermokipua. Ymmärtää toki kun 2 vuotta ollut juoksematta. Oikean jalan polvi kipeytyy kun rasitusta tulee tarpeeksi ja jalat tuntuvan olevan vielä vähän "eri paria" tosin tätä tunnetta on ollut jo aikana ennen pullistumaa. Oisko siis oikea suunta tarkistaa askel fyssarilla, liekkö tämä epätasaisuus myös pullistuman taustalla.

Salilla olen vältellyt kyykkyä, mavea ja tankopenkkiä. Käsipainoliikkeeitä, taljoja ja kuntopyörää vaan lähinnä. Näitä kokeilen taas joskus, mutta ajattelin näidenkin tekniikkaan panostaa niin että ostan fyssarin/pt:n tarkistamaan tekniikat kuntoon.

Back
Ylös Bottom