Välilevynpullistuma ja sen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Oma alaselkä on ollut herkkä kipeytymään vuosien saatossa. Imurointi, ruohonleikkuu, nostelu, kaikki aiheuttavat alaselkäkipua. Vähän yli viikko sitten nostin painavaa tasoa. Pari päivää meni ja sitten iski hirveät kivut. Säteili vasempaan jalkaan, reisi, pohje, nilkka. Meni ohi parissa päivässä. Tramalia söin kipuun ja makasin sängyssä.

Vaivaksi jäi puutunut ja heikko jalka. Reisi hieman puutunut, pohje ja jalan ulkosyrjä sekä ulommat varpaat puutuneimmat. Kävin itse MRIssä kun ei lähetettä saanut. Pullistuma painaa (L5) S1 juuren tyvialuetta.

Kävin ortopedillä, sanoi että näyttää kyllä pieneltä pullistumalta. Antoi 1.5 viikkoa aikaa tunnon palautumiselle. Jos ei palaudu, harkitaan leikkausta. Kipuja ei juurikaan ole. Varpailla seisominen ei onnistu. Yhdellä jalalla pysyy jo pari sekuntia. Voimaa on tuntunut tulevan päivittäin lisää. Alussa piti ottaa tukea ihmisistä, nyt voi jo kävellä itse melkein normaalisti kunhan varoo enemmän epätasaista maastoa. 3pv sitten kytkimen käyttö autolla oli todellisen työn takana, nyt se onnistuu jo melkein normaalisti.

Kohtalotovereita? Fyssarille vai rauhassa? Ennustetta?

Hei,

Oma alaselkä on ollut herkkä kipeytymään vuosien saatossa. Imurointi, ruohonleikkuu, nostelu, kaikki aiheuttavat alaselkäkipua. Vähän yli viikko sitten nostin painavaa tasoa. Pari päivää meni ja sitten iski hirveät kivut. Säteili vasempaan jalkaan, reisi, pohje, nilkka. Meni ohi parissa päivässä. Tramalia söin kipuun ja makasin sängyssä.

Vaivaksi jäi puutunut ja heikko jalka. Reisi hieman puutunut, pohje ja jalan ulkosyrjä sekä ulommat varpaat puutuneimmat. Kävin itse MRIssä kun ei lähetettä saanut. Pullistuma painaa (L5) S1 juuren tyvialuetta.

Kävin ortopedillä, sanoi että näyttää kyllä pieneltä pullistumalta. Antoi 1.5 viikkoa aikaa tunnon palautumiselle. Jos ei palaudu, harkitaan leikkausta. Kipuja ei juurikaan ole. Varpailla seisominen ei onnistu. Yhdellä jalalla pysyy jo pari sekuntia. Voimaa on tuntunut tulevan päivittäin lisää. Alussa piti ottaa tukea ihmisistä, nyt voi jo kävellä itse melkein normaalisti kunhan varoo enemmän epätasaista maastoa. 3pv sitten kytkimen käyttö autolla oli todellisen työn takana, nyt se onnistuu jo melkein normaalisti.

Aika hätäsesti ollaan leikkaamassa jos 1,5vkoa aikaa palautumiselle. Pullistumat ei parane tossa ajassa. Ne voi viedä jopa vuoden tai kaks ennenkun kuivahtaa tai sit ne voi jopa pahentua. Mut anna sille kunnolla aikaa. Käy fyssarilla ensin hakemassa kunnon kuntoutusohjeet ennenkun lähet leikkaukseen tai edes harkitsemaan sitä. Ja kannattaa lukea tää ketju tuolta alusta asti jos sulla on aikaa.

Aika hätäsesti ollaan leikkaamassa jos 1,5vkoa aikaa palautumiselle. Pullistumat ei parane tossa ajassa. Ne voi viedä jopa vuoden tai kaks ennenkun kuivahtaa tai sit ne voi jopa pahentua. Mut anna sille kunnolla aikaa. Käy fyssarilla ensin hakemassa kunnon kuntoutusohjeet ennenkun lähet leikkaukseen tai edes harkitsemaan sitä. Ja kannattaa lukea tää ketju tuolta alusta asti jos sulla on aikaa.
Joo ei parane pullistumat noin nopeasti, mutta tässä on nyt varmasti enemmänkin kyse siitä, että kaverilla ei onnistu varpaille nousu ja on voimattomuutta/tunnottomuutta varpaisiin asti eli hieman "vakavempia" oireita. Kyllä silloin on aiheellista mennä leikkaukseen hieman nopeammin vs tilanne, jossa on pullistuma muttei vakavempia oireita.

Ja vielä alkuperäiseen viestiin vastaten; suunta vaikuttaa olevan hyvä sikäli mikäli oireet alkavat häviämään eli eiköhän tuo kuntoon tule ilman leikkausta!

Mulla oli kans halvausoireita ja 2v tappelin asian kanssa ennenkun mut leikattiin. Oli loppupeleissä hermot niin puristuksissa että oli totaalihalvaantuminen millistä kiinni. Ja isäukko sai vähän väliä siis kantaa mua ensiapuun kun lähti tosiaan jalat alta ja makasin kotona lattialla kun en päässy ylös :D

Joo ei parane pullistumat noin nopeasti, mutta tässä on nyt varmasti enemmänkin kyse siitä, että kaverilla ei onnistu varpaille nousu ja on voimattomuutta/tunnottomuutta varpaisiin asti eli hieman "vakavempia" oireita. Kyllä silloin on aiheellista mennä leikkaukseen hieman nopeammin vs tilanne, jossa on pullistuma muttei vakavempia oireita.
Ihmettelen myös miten helposti jossain pääsee leikkaukseen! Sitten kun tulee potilas jota mietitään että nukutetaan että saa edes nukuttua kun ei missään asennossa voi olla kun kivut on niin kovat, jonka varpaat ei toimi, tunto ei toimi toiselta puolelta about navasta alaspäin. Ei pääse edes magneettiin saati leikkaukseen.

Tolta meitsin pullistuma näytti ennen sitä pahinta vaihetta. Tosta odoteltiin vielä "jokunen" kuukausi ennenkun leikkaukseen pääsin. Ja voin kertoa et oli yhtä vittua ja saatanaa ne kuukaudet.

Liitteet

• pullistuma.jpg
    pullistuma.jpg
    40,5 KB · Katsottu: 625
Terkkarilla ne sanoivat että kyllä se jalka kokonaan puutuu noin iskiaksessa, annat olla. En uskonut. Menin työterveyteen ja muuttui ääni kellossa. En tiedä kauanko hermo saa olla puristuksissa ennen kuin tulee pysyvää vahinkoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terkkarilla ne sanoivat että kyllä se jalka kokonaan puutuu noin iskiaksessa, annat olla. En uskonut. Menin työterveyteen ja muuttui ääni kellossa. En tiedä kauanko hermo saa olla puristuksissa ennen kuin tulee pysyvää vahinkoa.

Millä tavalla se ääni muuttui? Muuttuiko hoitolinja jotenkin?

Hei,

Kannatti ottaa kuva. Tuon alueen puutumisen pohjalta voi jo päätellä, missä kohtaa hermoon mahdollisesti painaa, sikäli kuva ei tuonut lisäinformaatiota. Kuva kannattaa ottaa, kun ollaan menossa leikkaukseen. Mutta ortopedi saattoi tehdä jalssa muitakin löydöksiä kuin potilaan itse kuvaama puutuminen.

Millä tavalla se ääni muuttui? Muuttuiko hoitolinja jotenkin?

Terkkarissa olisivat antaneet asian kokonaan olla. Työterveydessä laitettiin tähän viikon seurantaan, kun sanoivat ettei hermo saa olla puristuksissa liian kauaa ettei tule pysyviä hermovaurioita.

3 lääkäriä erikseen sanoivat ettei fyssarista ole tässä tapauksessa mitään hyötyä, seuraillaan vaan. Eilen yksi lääkäri mainitsi että onko jo aika fyssarille, joten menen huomenna sinne. Rakkotuntemuksia on myös, eli tuntuu että rakko on kokoajan täynnä vaikka se olisi tyhjä, tästä syystä kävin vielä uudestaan tarkastuksessa ja tehtiin rakon ultra, ei virtsaumpea. Niin kauan kun ei ole satulaoiretta niin ei ole akuutti hätä. Luultavasti hermo saa nyt ärsykettä.

Tänään onnistuu jo reippaampi kävely, eli sen puolesta joka päivä voimaa tulee lisää.

Mulla on trendi mennyt vaan alaspäin. Mullahan alko tää todella pienestä, tyyliin pientä kipua pakarassa kun nousee ylös. Viime viikonloppu oli todella vaikea. Päättyi sitten siihen että maanantaina en päässyt sängystä ylös ja ampulanssimiehet kävi lyömässä piikit perseeseen. Eilen fysiatrilla ja tänään kuvissa. Kuvat sain maksaa itse. Ihanan kallista 330€. Fysiatri työterveyden kautta. Kuvasta näkyy se minkä itsekin jo diagnisoin eli alimman välin pullistuma. Tuonhan pystyy päättelemään siitä mihin kipu säteilee. Pinteretistä oli jotain kuvia aiheesta.

Nyt olen lueskellut Kanadalaisen selkägurun kirjaa. Back Mechanics. Stuart McGill ei ole YouTube tähti mutta äijällä on kova CV. Iso nippu tieteellisiä julkaisuja jonka lisäksi on hoitanut NFL, UFC ja voimannosto tähtiä jotka eivät ole muualta saaneet apua. Tollasta arviostaa, on tieteellinen tausta ja kovia käytännön näyttöjä. Pitänee ostaa vielä tilaus ukon Vimeo tilille niin tajuaa vähän paremmin kaikki tekniikat. Hänen suosittelemat TOP-3 harkkaa ovat tuossa mutta sanoo että ne pitäisi pystyä tekemään ilman kipua. Sitä ennen pitäisi harjoitella lepoasentoja selälle. Multa onnistuu toi vika kohtuu kivuttamasti. Sivulankkua en uskalla edes ajatella.

View: https://www.youtube.com/watch?v=GcwIALgRXHk

Liitteenä myös kuva

Liitteet

• Selka.jpg
    Selka.jpg
    73,9 KB · Katsottu: 612
Eli miksi tuo MRI-kuva piti ottaa?

Vika liike videolla onnistuu mutta sivulankku ei? Tuo vika liike on sivulankku.

Jotenkin vaikea päästä nyt tästä sekamelskasta jyvälle, mutta onko tuosta jostakin liikkeestä (mikä se nyt sitten onkaan) ollut apua selän kanssa?

Viimeksi muokattu:
Eli miksi tuo MRI-kuva piti ottaa?

Vika liike videolla onnistuu mutta sivulankku ei? Tuo vika liike on sivulankku.

Jotenkin vaikea päästä nyt tästä sekamelskasta jyvälle, mutta onko tuosta jostakin liikkeestä (mikä se nyt sitten onkaan) ollut apua selän kanssa?
Koska fysiatri ja vaimo halusi. Fysiatrin pätevyys ei muutenkaan vakuuta. Määräsi hermolääkettä Pregabalin. Harmi vaan että sen tehosta ei ole näyttöä ja uusin tutkimus näyttäisi ettei se auta iskiaskipuun
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1614292

Hups sekoilin jotain.

Kaikista pitäisi olla. Mutta homman pointti on ettei niitä tehdä ennen kuin niitä voi tehdä kivutta. Niistä on myös kevennettyjä versioita.

Ei sillä oikeasti ole väliä mikä liike auttaa mulla, koska kaikki selät on yksilöitä. Myös lauseet "pilates auttaa" tai "liike x" auttaa on typeryyttä, koska ne ei yleisty. Jokaisen pitäisi selvittää omat ongelmansa ja juuri tämä on McGill:n kirjan lähtökohta.
Back Mechanic: Fix Back Pain With The Step-By-Step McGill Method

Jos nyt oikeasti kiinnostaa niin mulle tuntuisi toimivan toi missä ojennetaan eri käsi ja jalka polviasennosta. Tai ainakin haluan uskoa että se toimii koska ei lisää kipua.

No niin mulla pari viikkoa saikkua. Kävelykään ei nyt oikein onnistu. Koitan toista sänkyä nykyinen kovin pehmeä.

Ja mainitaan sen verran vielä että löysin Stuartin McGill teoksen vasta tiistaina kun olin jo kunnolla romuna. Sääli etten aiemmin. Esim. yhden tunnin kävelylenkin sijaan hän suosittelee 3 x20 minan lenkkejä. Koska selkä tarvitsee myös lepoa. Itseasiassa pahinta on jos koko päivän istuu tietokoneen edessä ja sitten vetää kovan treenin. Parempi olisi ottaa treeni ja istuminen pienemmissä paloissa. Vaikka käytännön elämä ei tätä tietenkää tue. Paitsi saikulla.

Back
Ylös Bottom