Välilevynpullistuma ja sen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos miten moni välilevypotilas kokeillut hieroa/hierotuttaa lantion alueen triggerpisteitä auki? Eilen aukastiin monesta suunnasta, varsinkin kivun puolelta triggereitä ja seurauksena lantion kiertyminen saatiin pois ja selkäranka suoraksi. Tämä päivä mennyt kokonaan ilman kipuja. Alkuviikkona vähän kipuili, kun sunnuntaina tuli kannettua tavaraa ja siitä otti taas vaihteeksi takapakkia jalan hermosärky, eli kivut palasivat. Joskus aiemmin venyttely/putkirullaus/hieronta tuntui vaan pahentavan ja provosoivan oiretta ja niiden kanssa piti ottaa toosi varovaisesti. Jotain on tapahtunut, nyt hieronta ei niinkään provosoi kipua ja se tuntuu tehoavan.

Fysiatri arveli, että pullistuma on ns. Parantunut/arpeutunut koska selkä ollut kivuton jo ainakin puoli vuotta. Sinne on nyt muodostunut arpikudosta joka painaa hermoa. Tuon ko. arpikudoksen luonnollista poistumista odotellaan, vihjaili myös että joskus leikkauksella poistetaan pelkkää arpikudosta, mutta minun tapauksessa ei sitä suositellut. Itsekin olen valmis kokeilemaan ensin kaikkea ja yritän selvitä ilman leikkausta.

Jäljellä on ollut lantion vinous, oikean jalan puutuminen ajoittain ja pohkeen ulkosyrjän hermokipu mikä kuukausittain ottaa etanan askeleen parantumisen suuntaan. Nyt pitää perehtyä itsehoitona paremmin noiden triggerien aukomiseen ja sitä kautta itsensä "suorassa pitämiseen"

Itsellä vaan vähän ongelmia löytää etureisille hyvää liikettä, kun kyykkyä ei voi tehdä. Prässi ja reidenojentaja on ainoa mitä tulee mieleen. Askelkyykky taitaa olla vahvasti takareisipainotteinen liike, joskin kyllä mä sillä etureisiinkin saan osumaa.
Askelkyykkyhän ottaa saakelisti etureisiin. Lyhyellä askelella varsinkin. Jos haluat järkyttävän koko reisien pumpin, otat käsipainot käteen ja lähdet kävelemään askelkyykkyinä. Etukyykky voisi toimia myös. Ei ota juurikaan alaselkään jos tekee oikealla tekniikalla selkä pystyssä. Hack kyykky on myös killeri etureiskoille, mutta ei ota alaselkään. Vaihtoehtoja löytyy aina(y)

Oiskohan täällä langoilla joku, joka osaisi suositella fyssaria jolla olisi vankka treenitausta ja mahdollisesti olisi sekä PT että fyssari? Itsellä välilevyn oireilu alkoi viime kesänä, ja sain sen about 3-4 kuukaudessa kuriin. Silloin en muista mitään tapaturmaa tms. josta pullistuma olisi johtunut, vaan kipu vaan alkoi jotenkin pikku hiljaa. Siinä sitten pidin muutaman kuukauden treenitauon ja sitten aloitin uudestaan varovasti pikku hiljaa painoja nostaen. Noh, nyt viimein aloin olemaan vanhoissa painoissa, kun lauantaina mavea tehdessä jäätävä vihlaus selässä ja leikki kesken. En tuntenut tekniikan pettäneen, eivätkä painot olleet kummalliset. Harjoittelen syklittäin ja nyt oli kevyt viikko, joten painoa oli 20 kiloa vähemmän kuin kovissa työsarjoissa. Nyt menin sitten ekaa kertaa ihan magneettiin, jossa todettiin kahden välilevyn olevan degeneroituneita ja madaltuneita, sekä molempien olevan pullistuneita ja toisen niistä aiheuttavan kipua hermoon. Vituttaa tietysti todella paljon ja mietityttää miten tämän kuntoutumisen jälkeen uskallan treenata. Rakkaat liikkeet kyykky ja mave olisi todella ikävä jättää pois, mutta pakon edessä se saattaa olla välttämätöntä tehdä. Olisikin hienoa, jos täällä jollain olisi tietoa helsingin seudulla toimivasta PT:stä/fyssarista, joka voisi luoda suunnitelmaa yhdessä. Tekniikoihin olen aina panostanut ja tiedostanut nimenomaan lannerangan kontrolloinnin kriittisyyden mavessa ja kyykyssä. Siksi tulevaisuuden treenit huolettaakin, kun millään yksinkertaisilla tekniikan paranteluilla riskiä tuskin saisi pienemmäksi. Kaikki vertaistuki otetaan vastaan, kun tästä helvetillisestä hermokivusta yritetään selvitä :D

Juu näin on. Itellä kun oli pahimmillaan, ni ei auttanu kuin lepo ja hyvin kevyttä reeniä salilla ja selkää varoen. Kauan siinä meni että se vetäytyi takaisin se massa siellä välilevyissä. Vielä 3 vuoden jälkeenkin takareidet polttaa hieman jos tekee kyykkyä liikaa liian isoilla painoilla. Nyt ekaa kertaa vuosiin pystyy nukkumaan kyljelläänkin, ja juoksemaan lenkkiä.
Se mainitsemasi massa eli siis välilevyn pehmytkudos ei todellakaan vetäydy, vaan ajan kanssa poistuu verenkiertoon. Tietolähteenäni käytän muuatta Sakari Orava- nimistä kirurgia, joka asian minulle kertoi.

Oiskohan täällä langoilla joku, joka osaisi suositella fyssaria jolla olisi vankka treenitausta ja mahdollisesti olisi sekä PT että fyssari? Itsellä välilevyn oireilu alkoi viime kesänä, ja sain sen about 3-4 kuukaudessa kuriin. Silloin en muista mitään tapaturmaa tms. josta pullistuma olisi johtunut, vaan kipu vaan alkoi jotenkin pikku hiljaa. Siinä sitten pidin muutaman kuukauden treenitauon ja sitten aloitin uudestaan varovasti pikku hiljaa painoja nostaen. Noh, nyt viimein aloin olemaan vanhoissa painoissa, kun lauantaina mavea tehdessä jäätävä vihlaus selässä ja leikki kesken. En tuntenut tekniikan pettäneen, eivätkä painot olleet kummalliset. Harjoittelen syklittäin ja nyt oli kevyt viikko, joten painoa oli 20 kiloa vähemmän kuin kovissa työsarjoissa. Nyt menin sitten ekaa kertaa ihan magneettiin, jossa todettiin kahden välilevyn olevan degeneroituneita ja madaltuneita, sekä molempien olevan pullistuneita ja toisen niistä aiheuttavan kipua hermoon. Vituttaa tietysti todella paljon ja mietityttää miten tämän kuntoutumisen jälkeen uskallan treenata. Rakkaat liikkeet kyykky ja mave olisi todella ikävä jättää pois, mutta pakon edessä se saattaa olla välttämätöntä tehdä. Olisikin hienoa, jos täällä jollain olisi tietoa helsingin seudulla toimivasta PT:stä/fyssarista, joka voisi luoda suunnitelmaa yhdessä. Tekniikoihin olen aina panostanut ja tiedostanut nimenomaan lannerangan kontrolloinnin kriittisyyden mavessa ja kyykyssä. Siksi tulevaisuuden treenit huolettaakin, kun millään yksinkertaisilla tekniikan paranteluilla riskiä tuskin saisi pienemmäksi. Kaikki vertaistuki otetaan vastaan, kun tästä helvetillisestä hermokivusta yritetään selvitä :D
Neuvoni on seuraava: ota nyt lusikka kauniiseen käteen ja mieti, mikä on tässä elämässä tärkeintä.

Elämä jatkuu vaikkei raskailla vedäkään maasta, eikä kyykkää. Hyväksy realiteetit, sun selällä ei niin tehdä.

Itse koin aikanaan saman kuin sinäkin, luovuin mavesta ja kyykystä. Elämä jatkuu.

Neuvoni on seuraava: ota nyt lusikka kauniiseen käteen ja mieti, mikä on tässä elämässä tärkeintä.

Elämä jatkuu vaikkei raskailla vedäkään maasta, eikä kyykkää. Hyväksy realiteetit, sun selällä ei niin tehdä.

Itse koin aikanaan saman kuin sinäkin, luovuin mavesta ja kyykystä. Elämä jatkuu.
Mutta en tarkoitakkaan mitään hc kissanselkävetoja. Onko välilevyn pullistuman saaneiden mielestäsi järkevää lopettaa ko. liikkeet kokonaan?

Ei tarvitse kokonaan lopettaa. Kun saat selän muuten toimivaksi ja kivuttomaksi niin taas kestää urheilla kovaakin. Mulla on kolmesta alimmasta välistä pullistunut useamman kerran ja nykyisin ovat välit madaltuneet aivan olemattomiin. Olihan siinä jossain välissä pitkiäkin aikoja ettei voinut vetää tai kyykätä mutta nykyisin tehdään omilla ennätyspainoilla. Eli monipuolista jumppaa vaan ja fyssarilta vinkkejä hakemaan. Kyllä se sunkin selkä vielä hyväksi kuntoutuu.

Mave on hyvä liike rikkinäiselle selälle, kun sen tekee järjellä, tekniikalla eikä riuhdo liian kovia painoja. Selälle turvallisempi on se hex-tanko vai mikä sen nimi on kun astut sen häkkyrän sisälle ja painot jää sivulle.

Toki nyt joudut kuntouttaa selkää ensin kun on akuuttivaihe päällä. Syvät vatsalihakset teräksiseen kuntoon.

Mutta en tarkoitakkaan mitään hc kissanselkävetoja. Onko välilevyn pullistuman saaneiden mielestäsi järkevää lopettaa ko. liikkeet kokonaan?
Ei toki, kaikki on tapauskohtaista. Panosta tarkkaan tekniikkaan. Lopeta heti, jos pahalta tuntuu.

Kukaan ei tunne selkääsi paremmin kuin sinä itse.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä yksi kissanselällä aiheutettu välilevynpullistuma takana. Uusiutu alkuvaiheessa pari kertaa. Mutta ei estä kovaakaan selkätreeniä kun oppii tuntemaan selkänsä. Liiallinen rasitus aiheuttaa edelleen jalkasäteilyä vaikka pullistumasta ainakin 15 vuotta. Eli jos on kova kyykky ohjelma menossa, mave mielellään ylläpitävästi pari kertaa kuussa. Vahvamieslajeissa ei ole ollut ongelmia, koska rasitus siellä monipuolista. Staattista keskivartalon jännitystä jne. Kehonhuolto erittäin tärkeää. Alaselkä kun menee tukkoon jalkasäteily palaa. Venyttelen alakroppaa 4-5x vko ja salilla valakyykkyjä ja muita painonnoston osa alueita liikkuvuuden säilyttämiseksi.

Liitytäänpä kerhoon. Pieniä selänniksahduksia on ollut aiemminkin, mutta vasta kuukausi sitten pääsin kokemaan jalkasäteilyn ihanuuden. Omaa hölmöilyä oli mukana kun en malttanut levätä. 1. Kaikki alkoi lasketellessa pienestä hyppyristä. Ländäsin nätisti mutta tunsin että selkä hiukan nitkahti. 2. Muutaman päivän päästä olin lasten kanssa trampoliinilla... huono idea selkä suuttui lisää. 3. Eikä tässä vielä kaikki. Muutama päivä trapasta oli massahiihtokisa. Ja koska osallistuminen oli maksettu niin viivalle mentiin. Kisan aikana ei kipua ja meni tosi hyvin. Seuraavana päivänä kipu loikkaisi selästä pakaraan. Muutaman päivän päästä se oli siirtynyt jo takareiteen. 4. Tästä ehkä viikko tai kaksi niin voimailin renkailla. Alkuun leukoja ja dippejä ja kaikki OK. Sitten tein renkailla vähän vatsoja, kissaa ja takavaakaa. Huono idea. Selkä suuttui lisää.

Tilanne on tällä hetkellä tasaisesti heikkenevä tai ei ainakaan paraneva. Kipua vaihdellen vasemmassa takareidessä, pakarassa ja selässä. Kipua levossa vain vähäisesti jos lainkaan. Kävin lääkärilläkin. Sanoi että iskiakselta näyttää ja antoi reseptin buranaa. Lekuri oli kovin kiinnostunut siitä että säteileekö kipu polven alapuolelle. Ei säteile ainakaan vielä.

Top kolme vitutukset
1) Sukan laitto vasempaan jalkaan viiltää vasemmassa takareidessä.
2) Paskalla käynti sattuu alaselkään. Erityisesti jos joutuu kovin ponnistamaan. Sama yskiessä. Näissä paine kasvaa ja aiheuttaa kipua. Ilmeisesti normisettiä mitä netistä lueskelin
3) Pitkän istumisen jälkeen kun nousee pystyyn niin pakarassa sellainen kipu että melkein tähtiä näkyy.

Mulla on tutkijankoulutus joten lueskelin aiheesta papereita. Lääketieteessä olen täysi maallikko, mutta ei peruslääkäritkään juuri mitään tilastotieteestä, koeasetelmista tai niiden heikkouksista tajua. Katsotaanpa…

Kippulääkkeillä minimaallinen vaikutus.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD012382/full

Leikkaus auttaa. Kipupisteet laskee 75-> 15. Mutta ei katoa kokonaan. 5v leikkauksen jälkeen kipupisteet 21. Disability laskee 55->15 muttei katoa 5v jälkeen 13 disability pisteet. Asteikko: 0 ei kipua/disability ja 100 maksimaallinen kipu/disablity
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ejp.893

McKenzie menetelmä vs X.
MK vs. vuodelepo -> MK
MK vs. pysy aktiivisena -> Pysy Aktiivisena
MK vs. venyttely -> MK
MK vs. selänmanipulointi -> MK
MK vs. selkäkoulu -> MK
MK vs. voimaharjoittelu -> Ei eroa.
The McKenzie Method for Low Back Pain: A Systematic Review o... : Spine

Mitä tästä kaikesta päättelin. Koska ei ole viisasten kiveä ja koska en tiedä missä päässä luottamusväliä olen, on parempi ampua kaikilla ehdotetuilla aseille. Oletan tässä että haitalliset aseet eivät ole mukana koeasetelmissa.

McKenzie on menossa. Ei liikkeet 5 ja 6. Pyöristys tuo kipua enkä ole uskaltanut koittaa.
Google-kuvahaun tulos kohteessa https://i.pinimg.com/originals/a4/74/ef/a474ef4c8fd60c7dcee1131b79eb657b.jpg

Ponnistupilates
Ponnistus pilates.pdf

Aktiivisena ole pysynyt. Pitäisi varmaan katsoa toi voimaharjoittelu tosta vikasta paperista että mitä liikkeitä siinä suositeltiin. Pakkotoistolla moni on yllättäen suositellut mavea joka tuntuu aika hurjalta. nTulipa tästä pitkä löpinä. No paranemisiin.

Liitytäänpä kerhoon. Pieniä selänniksahduksia on ollut aiemminkin, mutta vasta kuukausi sitten pääsin kokemaan jalkasäteilyn ihanuuden. Omaa hölmöilyä oli mukana kun en malttanut levätä. 1. Kaikki alkoi lasketellessa pienestä hyppyristä. Ländäsin nätisti mutta tunsin että selkä hiukan nitkahti. 2. Muutaman päivän päästä olin lasten kanssa trampoliinilla... huono idea selkä suuttui lisää. 3. Eikä tässä vielä kaikki. Muutama päivä trapasta oli massahiihtokisa. Ja koska osallistuminen oli maksettu niin viivalle mentiin. Kisan aikana ei kipua ja meni tosi hyvin. Seuraavana päivänä kipu loikkaisi selästä pakaraan. Muutaman päivän päästä se oli siirtynyt jo takareiteen. 4. Tästä ehkä viikko tai kaksi niin voimailin renkailla. Alkuun leukoja ja dippejä ja kaikki OK. Sitten tein renkailla vähän vatsoja, kissaa ja takavaakaa. Huono idea. Selkä suuttui lisää.

Tilanne on tällä hetkellä tasaisesti heikkenevä tai ei ainakaan paraneva. Kipua vaihdellen vasemmassa takareidessä, pakarassa ja selässä. Kipua levossa vain vähäisesti jos lainkaan. Kävin lääkärilläkin. Sanoi että iskiakselta näyttää ja antoi reseptin buranaa. Lekuri oli kovin kiinnostunut siitä että säteileekö kipu polven alapuolelle. Ei säteile ainakaan vielä.

Top kolme vitutukset
1) Sukan laitto vasempaan jalkaan viiltää vasemmassa takareidessä.
2) Paskalla käynti sattuu alaselkään. Erityisesti jos joutuu kovin ponnistamaan. Sama yskiessä. Näissä paine kasvaa ja aiheuttaa kipua. Ilmeisesti normisettiä mitä netistä lueskelin
3) Pitkän istumisen jälkeen kun nousee pystyyn niin pakarassa sellainen kipu että melkein tähtiä näkyy.

Mulla on tutkijankoulutus joten lueskelin aiheesta papereita. Lääketieteessä olen täysi maallikko, mutta ei peruslääkäritkään juuri mitään tilastotieteestä, koeasetelmista tai niiden heikkouksista tajua. Katsotaanpa…

Kippulääkkeillä minimaallinen vaikutus.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD012382/full

Leikkaus auttaa. Kipupisteet laskee 75-> 15. Mutta ei katoa kokonaan. 5v leikkauksen jälkeen kipupisteet 21. Disability laskee 55->15 muttei katoa 5v jälkeen 13 disability pisteet. Asteikko: 0 ei kipua/disability ja 100 maksimaallinen kipu/disablity
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ejp.893

McKenzie menetelmä vs X.
MK vs. vuodelepo -> MK
MK vs. pysy aktiivisena -> Pysy Aktiivisena
MK vs. venyttely -> MK
MK vs. selänmanipulointi -> MK
MK vs. selkäkoulu -> MK
MK vs. voimaharjoittelu -> Ei eroa.
The McKenzie Method for Low Back Pain: A Systematic Review o... : Spine

Mitä tästä kaikesta päättelin. Koska ei ole viisasten kiveä ja koska en tiedä missä päässä luottamusväliä olen, on parempi ampua kaikilla ehdotetuilla aseille. Oletan tässä että haitalliset aseet eivät ole mukana koeasetelmissa.

McKenzie on menossa. Ei liikkeet 5 ja 6. Pyöristys tuo kipua enkä ole uskaltanut koittaa.
Google-kuvahaun tulos kohteessa https://i.pinimg.com/originals/a4/74/ef/a474ef4c8fd60c7dcee1131b79eb657b.jpg

Ponnistupilates
Ponnistus pilates.pdf

Aktiivisena ole pysynyt. Pitäisi varmaan katsoa toi voimaharjoittelu tosta vikasta paperista että mitä liikkeitä siinä suositeltiin. Pakkotoistolla moni on yllättäen suositellut mavea joka tuntuu aika hurjalta. nTulipa tästä pitkä löpinä. No paranemisiin.
Siis ei mavea tehdä kun tilanne on akuutti kuten sinulla. Vaan silloin kun selkä on toimintakunnossa ja säteily on kadonnut(y) Kaikki liikunta mikä ei koske on hyväksi. Istuminen ja täyslepo pahinta. Iskiaksen vaivatessa takareisien ja alaselän venytys ehdottomasti kielletty. Hermo kiristyy entisestään. Myös kaikki hypyt ja loikat pahoja.

Joo mavea vasta kun akuuttivaihe on ohi.
Mua helpottaa kävely, tosin mulla on usein vaan painetta selässä ja välillä ei saa oikein jalkaa nostettua, mutta ei vielä säteile. Tosin jos kävelee liian pitkään niin sekin ärsyttää.

Aivastukset repii selkää todella paljon ja mun on pakko aivastaa niin että menen kumaraan ja otan käsillä reiden yläosasta kiinni ja jännitän vatsalihakset samalla kun aivastaa. Silloin ei satu.

Selkätuki on hyvä apu jos joutuu vaikka istumaan pitkiä aikoja, tai tiedän että joudun olemaan asennoissa jotka ärsyttää sitä selkää.

Selkä on nyt kovin ärtynyt mutta pakko yrittää sinnitellä vielä, viikon päästä on vyökoe ja tässä on nyt paljon treenattu sitä varten.

Haaveilen pilateksesta kun se kuulemma helpottaa.

Paljon oli tässä ketjussu tutun kuuloisia tarinoita. Taisin päästä sivulle 15. Hiukan vaikutta siltä että lääketieteen 1-3kk on turhan optimistinen arvio mitä noita parantuneita täällä kävi raportoimassa. Mulla sinäänsä OK tilanne että seisominen ja makaaminen on lähes kivuttomia. Sähköpöytä löytyy myös niin eiköhän tämä tästä.

Keksin lähes kivuttoman tavan saada sukan jalkaan. Eli on polvillaan josta siirtyy niin että paino toisella polvella/säärellä ja pakaroilla samaan aikaan (ja jalat koukussa). Sitten yhdellä kädellä sukat voi pujotella kun toinen käsi tukee tätä vinoasentoa. Enpä löytänyt netistä kuvaa enkä itseeni viitsi kuvailla.

Täytyy koittaa tuota aivastusvinkkiä.

Mulla auttaa paineentunteeseen myös tuo aivastusasentoa eli se että tosiaan jalat hieman koukussa laitan kädet reiden yläosalle, rentoutan yläkropan ja työnnän käsillä yläkroppaa ylöspäin, saa alaselkään traktiota eikä paina sinne hermoon. Tämä tilanteissa kun en pääse hetkeksi makaamaan lepuuttaa selkää.

Ihmeellisiä nämä päivät. Ikinä ei tiedä millainen on tulossa. Eilinen oli ehkä heikoin koskaan. Kipu valui pohkeeseen asti. Myös tämä aamu aukesi todella surkeana. Kävelin kuin vanha pappa ja koko jalkaan sattui. Mutta kun olen koko päivän tehnyt kotona seisten töitä ja vetänyt välissä pikajumppia niin olo on parempi kuin aikoihin. Olen koittanut lyhentää jumpan kestoa mutta kasvataa tajuutta. Kävin myös fillarilla lounaalla vaikka tuntui hirveältä. Nyt päivän päätteeksi tietysti selkää väsyttää tämä seisoiminen. Mutta voittaa jalassa olevan hermokivun helposti.

Ikkunasta näen miten viereisessä metsässä suunnistetaan. Pahuksen roistot. Jukolaan olisi tarkoitus päästä. Sinne on 2½kk.

Terapeuttista lukea tätä ketjua. Tietää ettei ole yksin ja tajuaa että voi jopa toipua jos jaksaa olla kärsivällinen. Harmi ettei kärsivällisyys ole ikinä ollut mun hyveitä. Oikeastaan vähän pelkään sitä kun alkaa toipua. Saan kuitenkin jonkun nerokkaan idean heittää 20km juoksulenkin tms.

Huoh. Eipä täällä mitään ihmeparantumisia ole tapahtunut. Peruskuva edelleen että aamulla sattuu enemmän ja iltaa kohti vähemmän. Kivun sijainti vaihtelee välillä pohje, reisi, pakara, selkä.

Aktiviisuus vähentää kipua, mutta noiden jumppien vaikutukset ei tunnu oikein missään. Ehkä jos saisi yksilölliset jumppaliikkeet. Osa noista taaksetaivutteluista lisää kipua puolivälissä taivutusta. Siis kipua ei ole ihan alhaalla eikä ihan ylähäällä. Mistäköhän toikin kertoo. Mutta toisaalta esim. kotityötkin voi olla auttavia vaikka tiskarin tyhjennys. Parasta on metsässä kävely. Pahinta istuminen ja eteentaivuttely. Sukkien kanssa ei enää ongelmia kun uusi tekniikka. Tärkeää on taivuttaa jalkaa ylös puolilootukseen niin ei tartte taivuttaa selkää alas joka on paha. Paskalla käynti, yksiminen ja aivastaminen kauheaa. Ei auttanut toi @Poppis:n liike tai sitten en ihan tajunnut.

No postatkaa joku muu välillä jotain.

Siis noi pullistumahommat ja kivut voi kestää todella kauan. Omalla kohdalla meni se 2 vuotta. Tosin mulla meni niin pahaksi että jouduttiin tosiaan leikkaamaan. Mutta älä silti menetä toivoa @Mikki77
Toivottavasti sulla helpottais tuskat nopeemmin kun mulla (ja monella muulla). Tsemppiä!

Back
Ylös Bottom