Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Tarttuuko siihen kuinka moni tällä hetkellä?

Siitä minulla ei ole tilastotietoja. Tiedän vain, että ei nuo artikkelit tosiaan mitään uutta asiaa ole ja minusta suurin osa selkä-polvi-olkapääkipujen hoidosta olisi paras ainakin aloittaa fysioterapeutin toimesta.. Ongelmaksi vain tulee usein se, että potilaat ei koe sitä hoitona.

e: toki voisin myös kertoa mitä kaikkea on potilaille tarjottuna "fysioterapiana", oikeasti puuttumatta yhtään esim liikehäiriöihin tai edes kartoittamatta niitä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siitä minulla ei ole tilastotietoja. Tiedän vain, että ei nuo artikkelit tosiaan mitään uutta asiaa ole ja minusta suurin osa selkä-polvi-olkapääkipujen hoidosta olisi paras ainakin aloittaa fysioterapeutin toimesta.. Ongelmaksi vain tulee usein se, että potilaat ei koe sitä hoitona.

e: toki voisin myös kertoa mitä kaikkea on potilaille tarjottuna "fysioterapiana", oikeasti puuttumatta yhtään esim liikehäiriöihin tai edes kartoittamatta niitä.
Jep. Tuo tuntuu olevan se suurin ongelma. Itse vielä muutamia vuosia sitten ajattelin fyssareista kuminauhajumpparina, kuka ei juuri kehosta tiedä mitään. Sen jälkeen muuttunut oma näkemys kummasti. Vielä lisää vahvistui näkemys, kun kävin hierojaksi opiskelemassa. Itse koitan kovasti innostaa ihmisiä menemään fyssarille, mikäli mahdollista. Varsinkin ihmisiä kelle kehon tuntemus ei ole kovin kaksinen. Varsin väärin ymmärretty ammatti.

Vielä yksi asia pitää lisätä fyssareista. Ihmisillä on ihme näkemys myös heidän toimenkuvasta. Kaikki fyssarit ei tee manuaalista duunia juurikaan. Sen takia pyydän ihmisiä aina selvittämään asia ennen, kuin mennään varaamaan hierontapalveluita fyssarilta. Aktiivi aikana, kun tein hierontoja enemmän, niin tuli monesti asiakkailta palautetta noilta osin. "Siellä tehtiin vaan kuminauhajumppaa, kun hierontaa menin hakemaan". Melko normi kommenttia.
 
Dilemma. Lääkäri määräsi Arcoxiaa selkäkipuun. Ensi viikolla on aika fyssarille. Kannattaako tulehduskipulääkekuuri nyt aloittaa? Alaselkä kipu on jatkuvaa... melkeinpä asennosta riippumatta. Nukkumaan silti pystyy. Mietin vaan että onko fyssarikäynnistä hyötyä jos sinne menee kivuttomana? Varsinkin kun syy alaselkäkivulle ei täysin selvinnyt lääkärillä? Epäili SI -nivelessä jotain häikkää. Eli kannattaako sinne mennä kivun kanssa vai kivuttomana?
 
Itse olen mennyt kivullisena mutta siinä tulee mulla se ongelma että noi jumiset alafacetit ei aukea kun on suojajumi ja alkaa vaan sattua ihan saatanasti se vääntö ja tuntuu että selkä napsahtaa alhaalta poikki. Eli itse voisin koittaa kivutonta tilaakin.
 
Dilemma. Lääkäri määräsi Arcoxiaa selkäkipuun. Ensi viikolla on aika fyssarille. Kannattaako tulehduskipulääkekuuri nyt aloittaa? Alaselkä kipu on jatkuvaa... melkeinpä asennosta riippumatta. Nukkumaan silti pystyy. Mietin vaan että onko fyssarikäynnistä hyötyä jos sinne menee kivuttomana? Varsinkin kun syy alaselkäkivulle ei täysin selvinnyt lääkärillä? Epäili SI -nivelessä jotain häikkää. Eli kannattaako sinne mennä kivun kanssa vai kivuttomana?

Vähitellen valmiina fysioterapeuttina itse toivoisin ainakin, että potilas tulisi mieluummin kipulääkittynä kuin kovimmissa kivuissaan. Saa paljon paremmin tehtyä asioita, kun kaikki ei ole hirveän tuskallista. Se on sinulle itsellesikin mukavampaa. Kipulääkekuurin aloittaminen tuollaisessa tilanteessa lienee muutenkin fiksua, jos kipu kerran haittaa vähän kaikkea toimintaa.
 
Omaa järkeä saa käyttää. Arcoxian vaikutus ei ulotu niin pitkälle, että jos kuurin nyt alkaa, yhden päivän annokset vaikuttas juurikaan seuraavan päivän tilaan. Keskeytä lääkkeen ottaminen esim. päivää ennen, jos haluat kivuliaana mennä. Mutta miksi menisit, siinä ole mitään järkeä. Provosoimalla kivun saa esiin lähes kaikilta muilta paitsi nukutetuilta, joten se ei käynnissä tule ongelma olemaan.
 
Toivottavasti oon nyt oikeella palstalla.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Minkälaista treeniä ja venyttelyä suosittelisitte välilevynpullistumasta kärsivälle? Tuntumahomostelua vai isoja perusliikkeitä? Lyhyitä, pitkiä vaiko dynaamisia venyttelyjä?

Selän kanssa ollut ongelmia jo useampia vuosia ja mavea ja kyykkyä en ole tehnyt vuoteen ja tuskin tulen enää tekemäänkään ainakaan pitkään aikaan. Tällä hetkellä on käytössä joku Mark Bellin youtubesta bongattu voimatreeniohjelma, tietenkin omanlaiseksi ja itselle turvalliseksi modattuna. Tähän sivuun ajattelin alkaa tekemään treenejä, jotka koostuvat pelkästä venyttelystä ja ehkä joidenkin huonojen lihaksien aktivoinnista.

Ajatuksia, ideoita?
 
Toivottavasti oon nyt oikeella palstalla.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Minkälaista treeniä ja venyttelyä suosittelisitte välilevynpullistumasta kärsivälle? Tuntumahomostelua vai isoja perusliikkeitä? Lyhyitä, pitkiä vaiko dynaamisia venyttelyjä?

Selän kanssa ollut ongelmia jo useampia vuosia ja mavea ja kyykkyä en ole tehnyt vuoteen ja tuskin tulen enää tekemäänkään ainakaan pitkään aikaan. Tällä hetkellä on käytössä joku Mark Bellin youtubesta bongattu voimatreeniohjelma, tietenkin omanlaiseksi ja itselle turvalliseksi modattuna. Tähän sivuun ajattelin alkaa tekemään treenejä, jotka koostuvat pelkästä venyttelystä ja ehkä joidenkin huonojen lihaksien aktivoinnista.

Ajatuksia, ideoita?

No siis, se mikä sopii mulle, ei välttämättä sovi sulle. Eli kokeilemalla löytyy se itselle paras tapa treenata. Itse jouduin jättämään maastavedot ja kyykyt kokonaan pois ja treeni oli pitkän aikaa just tota "tuntumahomostelua". Venyttely oli mulle ihan tuskaa, selän venyttely usein vaan pahensi tilannetta. Kannattaa lukea tätä ketjua vaikka alusta saakka jos aikaa ja mielenkiintoa on, niin sieltä voit löytää vinkkejä omaan tekemiseen.
 
Itse tuon selkähelvetin läpikäyneenä on jäänyt mieleen erään tohtorin sanonta "Välilevynpullistuma paranee hoitamattakin varsin hyvin ja on siten hyvänlaatuinen sairaus"
Aika usein itse sain vaivan pahenemaan ja juurikaan koskaan se ei helpottanut venyttelyissä. Treeneissä lihasjumitus usein helppottui vähäksi aikaa, mutta olo tuntui kivuliaammalta jo seuraavana päivänä. Nyt jos lähtisin kuntoutumaan, niin ensin etsisin huippuhyvän fysion, joka osaa tsekata toimintahäiriöt, virheasennot, lihasepätasapainot, kireydet yms. Vähän sellaista kehon kokonaisvaltaista ajattelua.
Näillä fysion ohjeilla sitten varovasti liikkeelle. Jos saa arvata, niin aika usein vaivat ainakin pitkittyessään johtuu enemmän noista jutuista.
Niin kuin tuossa edelläkin kvlt kirjoitti, että kaikki ei sovi kaikille. Ainut sääntö selkäongelmissa on se, että ei ole sääntöä.
 
Kiitos vastauksista.

Vielä ois kysymys, eli kun selkäongelmista huolimatta haluaisin kovasti kyykätä muttakun se ei nyt vaan käy, niin mitä olette mieltä, voiko jalkaprässiä pitää samantyylisesti voimaliikkeenä kuin kyykkyä? Pystyykö prässillä kasvattamaan yhtä tehokkaasti voimaa kuin kyykyllä, olisiko esim. 5x5 hyvä vaihtoehto?
 
Kiitos vastauksista.

Vielä ois kysymys, eli kun selkäongelmista huolimatta haluaisin kovasti kyykätä muttakun se ei nyt vaan käy, niin mitä olette mieltä, voiko jalkaprässiä pitää samantyylisesti voimaliikkeenä kuin kyykkyä? Pystyykö prässillä kasvattamaan yhtä tehokkaasti voimaa kuin kyykyllä, olisiko esim. 5x5 hyvä vaihtoehto?

Totta kai pystyy, mutta voima on aika liikespesifiä, joten sinusta tulee sitten vahva jalkaprässin tekemisessä. Relevantti kysymys olisi ehkäpä, että miksi haluat lisää voimaa alaraajoihisi? Monesti kyykkyynkin halutaan lisää voimaa ihan vaan siksi, että sitten ois iso kyykkytulos. Sinä saat sitten hyvän jalkaprässituloksen.
 
Kiitos vastauksista.

Vielä ois kysymys, eli kun selkäongelmista huolimatta haluaisin kovasti kyykätä muttakun se ei nyt vaan käy, niin mitä olette mieltä, voiko jalkaprässiä pitää samantyylisesti voimaliikkeenä kuin kyykkyä? Pystyykö prässillä kasvattamaan yhtä tehokkaasti voimaa kuin kyykyllä, olisiko esim. 5x5 hyvä vaihtoehto?
Ootko kokeillut askelkyykkyjä käsipainoilla tai kahvakuulilla ym.? Se on ainakin itelle toiminut ja ei oo selkä oikkuillut niin paljoa etteikö sitä kestäisi. Toimii paremmin kuin prässi, ainakin itellä näin.
 
Kiitos vastauksista.

Vielä ois kysymys, eli kun selkäongelmista huolimatta haluaisin kovasti kyykätä muttakun se ei nyt vaan käy, niin mitä olette mieltä, voiko jalkaprässiä pitää samantyylisesti voimaliikkeenä kuin kyykkyä? Pystyykö prässillä kasvattamaan yhtä tehokkaasti voimaa kuin kyykyllä, olisiko esim. 5x5 hyvä vaihtoehto?
Mulla kun on sama ongelma, niin treenaan jalat kolmesti viikkoon, mutta en koskaan kauhean kovaa. Liikkeinä käytän vyökyykkyä, bulgarialaista askelkyykkyä ja yhden jalan prässiä. Jos selkä ei oo tosi huono, niin lämmittelynä teen etukyykkyä todella kevyesti ja pienillä painoilla.
 
Miten pitkään teillä joilla selkää ei ole leikattu on kestänyt oireiden hoito siihen pisteeseen että pystyisi esim: juoksemaan, pelaamaan salibandya, kyykkäämään salilla? Tässä mietin että miten pitkää kuntoutusjaksoa voi odottaa ja selviääkö ilman leikkausta.

Onko esim akupunktiosta hyötyä?

MRI-Kuvausaikaa tässä odottelen, mahdollisesti jo ensi viikolla.
 
Miten pitkään teillä joilla selkää ei ole leikattu on kestänyt oireiden hoito siihen pisteeseen että pystyisi esim: juoksemaan, pelaamaan salibandya, kyykkäämään salilla? Tässä mietin että miten pitkää kuntoutusjaksoa voi odottaa ja selviääkö ilman leikkausta.

Onko esim akupunktiosta hyötyä?

MRI-Kuvausaikaa tässä odottelen, mahdollisesti jo ensi viikolla.
Täältä löytyy melko hyvin arviot ja jumpat siihen päälle: http://selkakanava.fi/
 
Itsellä hermoratatutkimus tehty ja magneettiin menossa. l5 lannerangan nikamako se oli, siellä pullistuma , krooninen hermovaurio... Kipeä on ja oon vaan luullut että si nivel vaivaa kokoajan... ei ollutkaan kun olikin selkä rikki, nyt vaan kuntotuetaan.

vasen jalka hermottaa todella paljon huonommin kuin oikea ja säteilee kipua , vielä liukastuin pari vk sitten en kaatunut mutta notkautin selkäni siinä ja sattuu niin mahdottomasti ... Nyt menee toistaseksi tramal pahimman selättämiseen päivittäin.. tuttu lääke käden katkeemisen ajoilta..
 
Itsellä hermoratatutkimus tehty ja magneettiin menossa. l5 lannerangan nikamako se oli, siellä pullistuma , krooninen hermovaurio... Kipeä on ja oon vaan luullut että si nivel vaivaa kokoajan... ei ollutkaan kun olikin selkä rikki, nyt vaan kuntotuetaan.

vasen jalka hermottaa todella paljon huonommin kuin oikea ja säteilee kipua , vielä liukastuin pari vk sitten en kaatunut mutta notkautin selkäni siinä ja sattuu niin mahdottomasti ... Nyt menee toistaseksi tramal pahimman selättämiseen päivittäin.. tuttu lääke käden katkeemisen ajoilta..

Tsemppiä! Toivottavasti saat kuntoutuksella selän parempaan kuntoon (y)
 
MRI:ssä käyty ja tänään sain tietää että oikealla puolella välilevytyrä painaa hermon juurta. Tämäpä ei yllätys tietysti ole. Ens viikolla katsotaan jatkotoimenpiteet.

Oireet pahenee selkeästi päivän mittaan huolimatta siitä mitä teen istun/kävelen/seison/ajan autolla. Aamulla siis helpointa/vähiten kipua ja illalla nukkumaan mennessä eniten.

Myrkkyä kivuille on esim. viime lauantaina kokeilin salilla selän ojennuksia 1 sarjan ja 10 toistoa ilman lisäpainoa, meni pari päivää että kivut helpotti. Toinen mikä on myrkkyä niin seisomalla tehtävät liikkeet, eli kun painoa jalalla yli oman painon esim tangon tai käsipainojen verran. Istualtaan tehtävät kuntosaliliikkeet, myös alataljakin menee tosin painot kevyet eli kaikki missä paino pois jalalta. Uinti edelleen ok ja paljasjalkakengillä kävely tekee hyvää. Muutenkin kaikki liike tuntuu tekevän hyvää vaikka lievästi suorituksen jälkeen on kipeämpi. Ulkokehräs ja sen lähialue tosia kipeä kokoajan, saunominen ja sen jälkeen kunnon linimenttikerros kipualueille tekee gutaa vaikka ei tietenkään hoida itse ongelmaa mutta tuntuu hyvältä.

Onkos kellään hyviä kokemuksia hermojuuripistoksesta välilevyn tyrän hoitamisessa, joka painaa hermoa? Lantio vinossa kokoajan, varmaan joku kropan automaattinen suojaustapa. Jos sais kivut kuriin vähäks aikaa ja lantion suoraan niin vois tehdä hyvää liikkua niin että ei ole toispuoleisuutta kokoajan.
 
Onkos kellään hyviä kokemuksia hermojuuripistoksesta välilevyn tyrän hoitamisessa, joka painaa hermoa? Lantio vinossa kokoajan, varmaan joku kropan automaattinen suojaustapa. Jos sais kivut kuriin vähäks aikaa ja lantion suoraan niin vois tehdä hyvää liikkua niin että ei ole toispuoleisuutta kokoajan.

Minulla aikalailla sama diagnoosi kuin sinulla, paitsi vasemmalla puolella. Kaksi kertaa olen käynyt hakemassa tuon hermojuuripistoksen, ja molemmilla kerroilla se ennen pistosta laitettu puudutusaine on antanut sen parhaan avun :D Itse pistos on varmaankin sitten rauhoittanut sitä tulehdustilaa mikä siellä on päällä, mutta mitään mullistavaa helpotusta en siitä ole saanut.

Kuitenkin huomasin sen, että piikin ottamisen jälkeen kun uskaltauduin salilla tekemään askelkyykkykävelyä (ensin ilman painoja, ja siitä hiljalleen käsipainoja mukaan), niin sen päivän kivut ja oireet pysyivät poissa. Hiljalleen lisäsin sitten liikkeitä jaloille kun huomasin tuon liikkumisen auttavan ja tiedostin sen rajoitteen että kaikki liikkeet missä alaselän notko korostuu on myrkkyä. Samalla muutin työpöydän pysyvästi seisomisasentoon ja nyt olen tehnyt töitä seisaltani about 8kk.

Nyt kahden pistoksen jälkeen en kolmatta enää ole menossa hakemaan koska pystyn elämään kivun kanssa, ja salillakin olen päässyt jo tekemään tankokyykkyä ilman että kivut siitä pahenisi. Ajoittain istumasta noustessani alkaa vasenta takareittä repiä hermosärky, jonka saan kuitenkin loppumaan kun jännitän pakaran. Sitä en tiedä johtuuko tuo loppuminen siitä että alaselkä menee neutraalimpaan asentoon, vai siitä että piriformis tekee jotain tuolle hermopinteelle mutta eipä sen väliä. Jatkan kuntoutusta edelleen ja koetan liikkua mahdollisimman paljon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom