Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattas varmaan kokeilla dolania, siinä on orfenadriinia joka on lihasrelaksantti ja vaikutusaika on paljon pidempi mitä sirdaludilla. Lisäksi ei edes väsytä jos ottaa päivällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dolanissa on turhaan parasetamoli mukana, ja yötä vasten sirdaludin väsytysvaikutus on vain hyvä. Tiedä sitten saisikp noita käyttää rinnan, sirda yöksi ja dolan päiväksi. Magneettikuvien pihtaamista olen ihmetellyt. Itse pääsin suht nopeasti hyvän työterveyshuollon vuoksi. Nyt kun kuvia pihdataan niin vain pienelle ortopedien ja fysiatrien joukolle kertyy ymmärrystä löydösten ja oireiden yhteydestä. Lannerangan mri maksaa asiakkaan suuntaan keskimäärin noin 300 euroa. Sairaalalle laskennalliset kulut lienevät alle 100 euroa, ehkäpä kahden tai max. kolmen yleislääkärikäynnin verran. Ja prolapsi potilaalle niitä yleislääkäri käyntejä kertyy ihan sairasloman, kontrollien ja reseptien vuoksi.
 
Norflex on kans yksi hyvä relaxantti. Itsellä huomioin, että mitä kovempi ärsytys ja jumit, niin sitä vaikempi oli tabuilla saada rentoutusta.
Triptylillä saa hyvät 10 tunnin yöunet. Lihasjumi ilman hermoärsytystä lähtee melkein 1/2 tabulla pois, jos nyt haluaa nappeja käyttää..
 
Ilmeisesti Triptyl on ihan hyväksi havaittu siinä vaiheessa kun kipu uhkaa kroonistua ja toisaalta tuo univaikutus. Jotenkin vain ajattelee, että jos istumisen minimoimalla saa oireet aika pieniksi, niin tarviiko siinä enää 60-luvun masennuslääketä. Toisaalta jossain vaiheessa istumisen välttäminen alkaa varmaan käymään jo mielenterveyden päälle, jos ei ala siltä osin helpottamaan.
 
Se annos on niin pieni, että ei varmaan vitutukseen ole mitään vaikutusta. Tiedossa on, että nostaisi vähän kipukynnystä.
En nyt niin itse sitä huomannut, mutta hyvin sai nukuttua, eikä muuten ollut sitten tokkuraista oloa.
 
Ei ois haitannut vaikka auttaisi siihenkin, sen verran paljo tohon henkiseen puoleenkin vaikuttaa tällänen arkea rajoittava vaiva. Uni ei mulla ole enään niin ongelmana. Lähinnä tuo istuminen. Pitäisi olla aina sopivan takakeno ja kova penkki ja siltikin puuduttaa yhtään pidemmän päälle.
 
Ilmeisesti Triptyl on ihan hyväksi havaittu siinä vaiheessa kun kipu uhkaa kroonistua ja toisaalta tuo univaikutus. Jotenkin vain ajattelee, että jos istumisen minimoimalla saa oireet aika pieniksi, niin tarviiko siinä enää 60-luvun masennuslääketä. Toisaalta jossain vaiheessa istumisen välttäminen alkaa varmaan käymään jo mielenterveyden päälle, jos ei ala siltä osin helpottamaan.
Kaippa se joillakin hermokipuun auttaa. Minulla huononsi libidoa reilusti jo parinviikonjälkeen.
 
Triptyliä määrättiin 3-5 nappia iltaisin otettavaksi. Lisäksi oli tramaleja sekä norflex nappeja suositeltu vetämään jos ei meinaa hermokipu helpottaa.

Triptyl veti munan rusinaksi viikossa eikä 100mg sildenafil sitä pahemmin herätellyt. Muutenkin tuli noista rohdoista niin sekava mieliala että kaikki vaan roskiin. Tilalle vanha tuttu panacod + 800mg burana ja 4mg sirdat. Eipä ne hirveemmin jeesaa. Täytyy vaan oppia elämään kipujen kanssa.

Niin ja mulle määrätty nukkumiseen stilnoct, ketipinor ja 30mg opamoxeja. Myös Mirtazapin jos ei halua ketipinoria vedellä. Unet kyllä tulee mutta kyllä on kuula jumissa aamuisin.

-Juha Harju
 
Mulla oli ohjeena aloittaa 5mg triptyliä ja lisätä asteittain annosta kunnes ekat haittavaikutukset tulevat ja siitä sitten 5mg vähennystä.
Pääsin 20mg asti. Lopettamisessa ei sen kummempia riippuvuuksia esiintynyt, mutta pari päivää tuli sellaisia koko kehon sähköiskuja.
Luulisin, että johtui tuosta lääkkeestä. Eipä noita varmaan kukaan vapaaehtoisesti syö..
 
Joulun jälkee lähtee Triptyl mullakin testiin, jos ei ala helpottaa. Tosin kipu on aika pientä, mutta puutuminen päälle.On tää ihme vaiva. Nyt vaivaa lähinnä nivunen. Tuntuu istumisen jälkeen niinkuin jalka ois vähä irti, mutta tokenee kävelemällä, joten hermoperäiseksi olen tulkinnut
 
Mokomainen nivusmuljunta pahentunut, ihan kuin olisi joko joku jänne vähän revennyt, lonkka jotenkin löysällä, tai jotain ylimääräistä tavaraa siellä. Pahimmillaan jyrkkään ylämäkeen kävellessä ja heti istumisen jälkeen, mutta ihan pienen pienen kivun nivuseen saa aikaan jo omalla painolla kyykkäämällä. Tuon nivusen puoleissa istuinkyhmyssä tosin on niitä hamstring jänteiden kiinnitysten repeämiä, ne on vaan tuntunut vähän sivummalla.Yöllä lähinnä vähäistä kipua myös jossain ristiluusta vähän ulospäin eri puolella kuin nivuskipu. Olisiko SI nivelten tulehdus näkynyt lannerangan ja SI nivelten mri kuvassa? Vai se sentraali L4-5 prolapsiko siellä vaan vielä kenkkuilee...
 
Minulla on epäilty välilevyn pullistumaa mutta sitä ei ole kuvattu. Oikealta alaselästä ja pakarasta heijastuu kipua oikean jalan pohkeen ulkosyrjään, välillä kipu ollut sietämätöntä ja estänyt kävelyn kokonaan. Alkoi noin vuosi sitten, välillä pysynyt aisoissa ja nyt taas marraskuusta lähtien antanut oiretta.

Tuli syötyä kipulääkekuuri ja sain helpotusta kun kävin jäsenkorjaajalla aukaisemassa kroppaa, sattuipa hyvinkin että hoitajalla ollut juuri samanlaisia oireita ja osasi heti löytää oikeat paikat mistä kiristää. Oli suoraryhtinen olo hoidon jälkeen ja parissa päivässä pystyikin jo kävelemään ilman kipuja.

Tässä mietin erilaisia itsehoitokeinoja ja vältettäviä liikkeitä, onko kellään ollut samanlaisia vaivoja, saisiko täältä lisää työkaluja työkalupakkiin. Itsellä nyt auttanut :

- töissä maastossa liikkuminen, samalla vaelluskengät puristaa ja tukee pohjetta niin että ei satu
- yhden jalan seisonta, tasapainoharjoittelu ja toimistossa nyt sähköpöytä ja tasapainolauta niin kropan asento vaihtelee kokoajan kun tekee töitä
- "triggerpallo" sellanen normaalia palloa esim. Tennispalloa isompi pallo, sillä hieroo takareisiä esim sohvan käsinojan päällä, ai saatana miten kipeää tekee.
- selänojennukset selkäpenkissä vahvistamaan alaselkää

Vältettäviä liikkeitä tuntuu olevan takareiden venyttely, alkaa vaan sattumaan enemmän pohkeeseen ja toinen on seisaaltaan alaspäintaivutus.
 
Hermokivut alkaneet vähän helpottaa, kipuja toki vielä mutta hammasta purren pystyy töissä olemaan ja kävelemään enkä ole yhtään kipulääkettä moneen viikkoon ottanut. Tänään oudosti sattunut enemmänkin säären etuosaan alhaalla heti nilkan yläpuolella, eikä pohkeen ulkosyrjään kuten yleensä. En tiedä sitten onko penikkavaivaakin taustalla. Uimassa käynyt 1x viikkoon ja kävellyt sen verta mitä pystynyt. Uinnissa ei mitään kipuja, voi vaikka uida itsensä läkähdyksiin mutta 1-2h uinnin jälkeen huomaa että kipu provosoituu. Rauhallisesti tulee uinnissakin otettua. Aamuisin jo aika kivuton olo ja päivän mittaan hermosäryt pahenee riippumatta siitä mitä tekee.

Parhaat liikkeet olleet:
1. lattialle selällään makuulle ja jalat koukkuun. Kipeän jalan takareidestä kiinni ja pumppaavaa liikettä jalka suoraksi kohti kattoa. Aluksi ei mene suoraksi mutta kunhan rauhallisesti jaksaa pumppailla niin pikkuhiljaa menee pitemmälle ja pitemmälle ja lopulta hermo antaa jalan suoristua. Samalla tavalla kirraa myös toiselta puolelta vaikka siellä ei hermo-oiretta.

2. Toinen liike mikä ehkä auttanut on vatsallaan makuulta käsillä työntää yläkroppaa irti lattiasta, eli perus vatsavenytys tai sen kaltainen liike.

Kaikki muut liikkeet kokenut lopulta ihan turhiksi ja perus venyttelyt ja putkirullat yms jopa pahentaa oireita. Fyssarin neuvomia vinkkejä nuo kaksi ylhäällä.
 
Hermokivut alkaneet vähän helpottaa, kipuja toki vielä mutta hammasta purren pystyy töissä olemaan ja kävelemään enkä ole yhtään kipulääkettä moneen viikkoon ottanut. Tänään oudosti sattunut enemmänkin säären etuosaan alhaalla heti nilkan yläpuolella, eikä pohkeen ulkosyrjään kuten yleensä. En tiedä sitten onko penikkavaivaakin taustalla. Uimassa käynyt 1x viikkoon ja kävellyt sen verta mitä pystynyt. Uinnissa ei mitään kipuja, voi vaikka uida itsensä läkähdyksiin mutta 1-2h uinnin jälkeen huomaa että kipu provosoituu. Rauhallisesti tulee uinnissakin otettua. Aamuisin jo aika kivuton olo ja päivän mittaan hermosäryt pahenee riippumatta siitä mitä tekee.

Parhaat liikkeet olleet:
1. lattialle selällään makuulle ja jalat koukkuun. Kipeän jalan takareidestä kiinni ja pumppaavaa liikettä jalka suoraksi kohti kattoa. Aluksi ei mene suoraksi mutta kunhan rauhallisesti jaksaa pumppailla niin pikkuhiljaa menee pitemmälle ja pitemmälle ja lopulta hermo antaa jalan suoristua. Samalla tavalla kirraa myös toiselta puolelta vaikka siellä ei hermo-oiretta.

2. Toinen liike mikä ehkä auttanut on vatsallaan makuulta käsillä työntää yläkroppaa irti lattiasta, eli perus vatsavenytys tai sen kaltainen liike.

Kaikki muut liikkeet kokenut lopulta ihan turhiksi ja perus venyttelyt ja putkirullat yms jopa pahentaa oireita. Fyssarin neuvomia vinkkejä nuo kaksi ylhäällä.
Minulle annettiin nuo 2 samaa liikettä ohjeiksi, ja tuo 2. liike provosoi kipua koko ajan pahemmaksi kun sitä tein jonkun viikon ajan. Niinpä jätin sen pois ja säryt alkoi helpottaa.

Ensimmäisistä oireista on aikaa nyt n. 9kk, kuntouttanut eri tavoin siitä lähtien, kaksi hermojuuriblokadipiikkiä pistettynä ja edelleen kiristää pakarasta ja reiden sivusta hermo tietyissä liikkeissä. Salilla istuen tehtävät liikkeet edelleen pahimpia etenkin ne missä selkä venyy (mm. tuettu T-tankosoutu). Erikoista tässä on se, että kun tuo hermo alkaa kiristää, niin pakarasta löytyy se kohta jota lujaa painamalla jalan hermosärky katoaa. Olen kääntynyt siihen tulokseen että ongelma on ennemminkin pakarassa ja lantion virheasennossa eikä välilevyssä vaikka magneettikuvissa pullistuma löytyikin.

Silti toivon että joskus vielä pystyisi tekemään kunnon jalkatreenin.
 
Myös mulla tuo liike 2 provosoi hermoa enkä ole sitä pitkään aikaan tehnyt. Liikehän on teoksesta "Robin McKenzie: Kuntouta itse selkäsi". Lukaisin tuon teoksen, mutta kirjoittajan metodi perustuu täysin noihin taaksetaivutuksiin, joten minulle ei niistä hyötyä ollut.

Tuettu t-tankosoutu ja leuanveto ovat poissa liikevalikoimasta. Aiheuttavat kipuja.
 
Voinko olettaa, että menee itestään ohi? Tuntuu toistaseks paremmalta joka päivä, mut oon pessimisti. En kaipais nyt yhtään mitään paskaa.
Käsittäny ainaki et pullistumat paranee lopulta itestään, ku kroppa ''tuhoaa'' sen pullistuneen materian ja/tai nesteen, mikä hermoa ärsyttää lopulta? Tiiä sit, vaikka noin oliski, ni jättääkö se jtn muistoja sinne silti?

Pullistumat voi tosiaan ajan kanssa niinkun kuivahtaa jolloin ne pienenee -> vähemmän oireita. Mutta voi käydä myös paska tuuri niinkun mulla että se voi kasvaa ja pullahtaa enemmän ulos, jolloin se ahtauttaa hermot tosi pahasti -> sanoinkuvaamattomat kivut. Mutta sit on myös niitä joilla on pullistumia eikä edes tiedä asiasta.
Eli ettii vaan semmoset liikkeet mitkä itselle sopii eikä aiheuta kipuja. Liike on näissä selkähommissa usein lääkettä.
 
Mulla ollut tollasta iskias tyyppistä häiriötä jo 18 vuotta ja tänään haen lähetteen magneettiin niin loppu arvailu. Alaselässä todettu 'siirtymä' jo vuosia sitten ja pakarat aina jumissa ja öisin kramppailee oikee koipi ja jos venyttää selkää niin katoo tunto jalkateristä. Röntgeneissä näkee vain selän mutkat kun si vinossa mutta sormilla tuntee et l5-s1 syvemmällä ja kipee. Liike tosiaan pitäs jeesata mutta jätä kuitenkin raskaammat tauolle jotta elimistö saa rauhan korjata ongelmia
 
Itellä nyt vissiin välilevyn pullistuma, iskias, tai vastaava on :mad:. Meni tossa kantaessa sellasta helvetin leveetä, & huonon muotosta soittokama kassia, joka oli aivan pakko kantaa huonossa asennossa, tai ois menny vuos roudauksessa.
Järkevä ois vaan oottanu, ja hommannu autokyydin. No mä en oo ikinä järkevä ollut, vaa lähinnä itsepäinen. Joskus oli varmaan 10 vuotta sit samanlainen selkäkipu, ja meni itestään ohi. Enkä nyt kutsuis tätä ''kivuks'' vaan enemmänki puutuneisuuden/jäykkyyden tunteeks. Ilmenee ainoastaan jos selän pyöristää huomattavasti, tai esim. koskettaa varpaita. Selän voi ojentaa huoletta, eikä tunnu missään. Säteilee myös hyvin marginaalisesti ja ajottain oikeeseen pakaraan, ja akilles jänteeseen asti. Selkeesti alarangassa tämä. Samat oireet, mitä tuollon vuosia sitte. Selän ojennuksia, & mavea 60kg:lla tein salilla, joka syystä tai toisesta lievitti puutuneisuutta huomattavasti.

Voinko olettaa, että menee itestään ohi? Tuntuu toistaseks paremmalta joka päivä, mut oon pessimisti. En kaipais nyt yhtään mitään paskaa.
Käsittäny ainaki et pullistumat paranee lopulta itestään, ku kroppa ''tuhoaa'' sen pullistuneen materian ja/tai nesteen, mikä hermoa ärsyttää lopulta? Tiiä sit, vaikka noin oliski, ni jättääkö se jtn muistoja sinne silti?
Ohi menee lähes varmasti. Eikä välttämättä ole pullistuma. Voi olla ihan perus "noidannuoli" vaan. Buranaa naamaan ja jatka mahdollisimman aktiivista elämää. Ei vuodelepoa. Jos 6 viikon päästä vielä oiretta, niin voi lääkärissä käyntiä harkita
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom