Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tässä väkisin vikoja haeta, oireita on mutta ei mitään puutumista tai voimattamuutta. Mutta tunne on että jotenkin tämä koko paketti ei nyt vaan toimi oikein. Sumo veto kulkee, mutta kyykyssä keskiselkään tulee erikoista paineen tunnetta ja normi vedossa tuntuu ihan kuin alaselkä lähtee pyöristymään/pettää eikä uskalla vetää täysillä.

Nyt kun tuli rakennettua oma reverse hyper niin huomannut että lähes minkä tahansa treenin jälkeen, siinä painolla tai ilman alaslaskussa vihloo takareisi-pakara-alaselkä akselilla melko ilkeästi mikä tekee liikkeen ihan mahdottomaksi tehdä. Ennen treeniä tai lepopäivinä ei ole mitään vihlontaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, eli terveydenhuollon näkökulmasta oireita ei ole tarpeeksi todennäköisesti. Silloin pahakaan kuva ei aiheuttane mitään jatkotoimenpiteitä. Jos tuntuu, että alaselkä alkaa pyöristyä vedossa, ei sitä millään röntgenkuvilla tai lääkäreillä korjata – lihasten heikkoudesta ja kontrollista semmoinen on kiinni. Tuosta reverse hyper -jutusta ei tuon perusteella pysty vielä mitään sanomaan.
 
Sekin vielä, että jos on kovasti taipuvainen pohtimaan oireitaan, niin se oman selän kuvien ikääntymismuutosten näkeminen ei varmaan siinä auta yhtään. Ehkä joillekin sitkeimmille tapauksille jotka ovat aivan vakuuttuneita, että kyllä se ruoto sökö on, voi olla hyvä kuvata ja näyttää että ei siellä ole mitään ihmeellistä. Lihasperäisiä ja toiminnallisia nämä jutut pääasiassa ovat. Ja sitten kun on jotain muuta niin oireetkin viittaa niihin todennäköisemmin. Oikeiden lihasten ja oikeiden liikeratojen treenillä sen paketin saa toimimaan oikein.
 
Kiitoksia vastauksista.

Oireet alkoi tosiaan toukokuussa kun töissä nostin raskasta esinettä ja noston alkuvaiheessa kuului "naps" vasemmalta puolelta selästä ja tipahdin lattialle sikiöasentoon enkä päässyt siitä ylös 10 minuuttiin. Siitä sitten vaivalloisesti lääkäriin, joka totesi "lihasvenähdys". Kolme ensimmäistä päivää ei pystynyt liikkumaan lähes ollenkaan ja siitä eteenpäin oireet pysynyt samana.
Kivuista sen verran, että aamulla ylösnoustessa on pahimmallaan, mutta päivän mittaan siitä aina vetristyy. Aamuisin sattuu selkään myös liian pitkä askel. Eniten sattuu istuminen ja oikeaa asentoa pitää hakea ja vaihdella vähän väliä. Vasemalle puolelle alaselkää sattuu ja varpaat puutuneet saman puolen jalasta. Etu- tai takareidessä en huomaa mitään kipuja.

Tässä on nyt kuukauden sisällä käyty lääkärillä ja fysioterapeutilla ja niiden avulla ei päästy eteenpäin ollenkaan.
Nyt kun pääsin Ortopedille tiistaina nii laittoi suoraan magneettiin, josko selviäsi mikä siellä selässä on.
Tähän asti ei kukaan ole oikestaan uskonut, että kyseessä voi olla välilevyn pullistuma, koska kivut on niin "vähäiset".
Ortopedi sanoi vastaanotolla, että ei varmastikkaan tarvitse leikata. Katsotaan mitä nyt sanoo kun ensi viikolla näkee kuvat :) EDIT: tämä lausunto on magneettikuvauspaikan radiologin, tämän ortopedin tuloksesta kuullaan sitten ensi viikolla.
Aikaisemmin ei ole selän kanssa ollut juurikaan ongelmia. Sukurasitetta tosin löytyy...


Kävin uudestaan samalla ortopedillä kun puutuminen jalassa on voimistunut x10 kuukauden takaisesta ja aikasemmin sitä oli vain varpaissa ja jalkapöydällä, nyt on tuosta pohkeen puolvälistä alaspäin puutunut.
Leikkauksen mennään ens vuoden puolella Töölön sairaalaan. Jännittävää!
 
Onko muilla ollut lonkan kanssa ongelmia johtuen välilevynpullistumasta? Noin 3,5kk ollut selkä ja vasen lonkka kipeä. Kävellessä lonkka naksuu/muljuu. Istuessa ja kyykyssä ollessa tulee kinnaava kipu lonkankoukistajan ja nivusen kohdassa. Magneetti kuvat otettu lannerangasta sekä vasemmasta lonkasta/lantiosta. Lonkasta ei löytynyt mitään vikaa, mutta seljässä oli pullistuma L4-5 välissä joka painaa hermoa sekä L3-4 ja L5-S1 välissä oli peinet pullistumat jotka eivät painaneet hermojuuria.
 
Mulla meni n 1kk sitten mavessa selkä rikki, kun yritin treenata edes kohtuullisen kovaa pitkin vetotauon jälkeen. Selkä venähti/napsahti/hajosi ihan selvästi viimeisen sarjan viimeisessä toistossa.
Kipu estää tekemästä kaikkia kyykyn ja maven variootioita ja mm prässi, hackia, jalkojen nostoa, julle, alataljaa, kulmasoutua jne jne
Se on myös säteillyt saman puolen pakaraan ja ehkä vähän takareiteenkin. Vamma on siis ilmeisesti juuri välilevyn pullistuma?
Ajattelin huomenna varata ajan arvaukeskukseen, siinä toivossa että pääsisin magneettikuvauksiin ja saataisiin varmistettua että mikä siellä on vikana, ja mahdollisesti lähetteen kiropraktikolle/osteopaatille, ja mahdollisesti vielä kelan kustantamana.

Nyt itse kysymykseeni. Kuinka monella täällä on ollut välilevyn pullistuma ja kauan sillä kesti parantua? Mitä vinkkejä/kuntouttavia liikkeitä suosittelisitte? Onko välilevyn pullistuma helposti uusiva vaiva ja rajoittaako se reeniä jatkossa? Ei kai välilevyn pullistuma ole pätevä syy pakottaa alokasta pakkolomalle intistä (lähden 12.7 santikseen)?

Parantuu - jos annat parantua. Aina istuessa selkä suorana. Myös autolla ajaessa. Tyyny ristiselän kohdalla auttaa pitämään asennon. Tee näit harjoitteita ja kuuntele itämaista ukkelia ->
View: https://www.youtube.com/watch?v=1b1sz3QXeVQ


Parantuu n. 12-36 kk päästä eli pitkä prosessi koska välilevy saa niin heikosti ravinteita (ei verenkiertoa vaan mekaaninen pumppaus vie ravinteita välilevyyn)
 
Kävin uudestaan samalla ortopedillä kun puutuminen jalassa on voimistunut x10 kuukauden takaisesta ja aikasemmin sitä oli vain varpaissa ja jalkapöydällä, nyt on tuosta pohkeen puolvälistä alaspäin puutunut.
Leikkauksen mennään ens vuoden puolella Töölön sairaalaan. Jännittävää!

Se ois tasan viikon päästä nyt leikaus edessä. "L IV-V välin mikrodekompressio, prolapsin poisto harkinnan mukaan."
Tuossa L4-5 välissä vissiin hermo aikas pahasti jumissa ja tekevät sille hermolle nyt tilaa.
Oireina itsella ollut siis vasemman puolen alaselän kipu ja saman puolen jalan puutuminen. Sanoivat, että leikkaus ei välttämättä auta kuin tuohon jalan puutumiseen ja selkäkipu voi jäädä ennalleen.

Onko muille tehty tuota mikrodekompressiota ja millaisia kokemuksia?
 
Se ois tasan viikon päästä nyt leikaus edessä. "L IV-V välin mikrodekompressio, prolapsin poisto harkinnan mukaan."
Tuossa L4-5 välissä vissiin hermo aikas pahasti jumissa ja tekevät sille hermolle nyt tilaa.
Oireina itsella ollut siis vasemman puolen alaselän kipu ja saman puolen jalan puutuminen. Sanoivat, että leikkaus ei välttämättä auta kuin tuohon jalan puutumiseen ja selkäkipu voi jäädä ennalleen.

Onko muille tehty tuota mikrodekompressiota ja millaisia kokemuksia?

mulla painoi pullistuma hermojuuria ja pullistuma leikattiin, en tiedä oliko operaatio toi sama :) mut selässä vaan pieni jälki ja hermosärky jäi pöydälle. selän kivut edelleen päivittäisiä ja leikkauksesta menny jo yli 1.5v, edelleen olen sairaslomalla. tsemppiä :)
 
mulla painoi pullistuma hermojuuria ja pullistuma leikattiin, en tiedä oliko operaatio toi sama :) mut selässä vaan pieni jälki ja hermosärky jäi pöydälle. selän kivut edelleen päivittäisiä ja leikkauksesta menny jo yli 1.5v, edelleen olen sairaslomalla. tsemppiä :)

On se kyllä perkele jos ei selkäkipuihin auta sitten yhtään. No lähteepähän ainakin toivottavasti edes se jalan puutuminen pois..
 
On se kyllä perkele jos ei selkäkipuihin auta sitten yhtään. No lähteepähän ainakin toivottavasti edes se jalan puutuminen pois..

kivut kyllä hellitti, mut veikkaan et just se hermojen painuminen oli se pahin kivun aiheuttaja ja se vittumaisin ku siihe ei auttanu mikään! nyt tän kivun kanssa pärjää, ku ei rasita selkää liiaksi mut kuitenki sen verta paljon et vahvistuu ja ei tee kipeää tekeviä asioita (esim imurointi on edelleen paha,astiakoneen tyhjennys miettimättä mis asennos ranka on, aivastaminen yms). lekurin mukaan kipu voi kestää viikkoja,vuosia ja sit parantua,jos parantuu. lohduttavaa :D
 
Meitsille tehtiin sama leikkaus vuos sitten. Tai no 16.pvä tulee tasan vuosi. Edelleen mullakin selkä kipeä, muttei samalla tavalla kun ennen leikkausta. Se saatanallinen hermosärky jäi mullakin sinne pöydälle ja samoin tunnottomuus ja sen sellaset. Ei oo esim tarvinnu kenenkään lähteä kantamaan mua ensiapuun hakemaan kipupiikkiä perseeseen kun ei oo semmosia kipukohtauksia enää tullut! Jee! Rutisee inhottavasti toi ranka välillä ja kaikki missä selkä pyöristyy on aika anaalista. Mulla oli yli 2v noi hermot puristuksissa joten mulla tää parantuminen voi kans viedä vuosia, koska hermothan uusiutuu ihan saatanan hitaasti... Minihiirtä lainaten, lohduttavaa :D
 
juu, jos itsellä pääsee lantio kippaa eteen tai taakse niin sen kyllä tuntee! kamalasti vie voimia kävellessäkin keskittyä hyvään asentoon ennenku se alkaa tulee luonnostaan :) mutta fysiatrikin sano että liikaa ei saa varoo selkää täs vaihees enää, helpommin sanottu kun tehty ku sitä on varonu ärsyttämästä enempää jo pari vuotta. huumorilla onneks kuittaa vähän tätä ketutusta ja kipua :D
 
Meitsille tehtiin sama leikkaus vuos sitten. Tai no 16.pvä tulee tasan vuosi. Edelleen mullakin selkä kipeä, muttei samalla tavalla kun ennen leikkausta. Se saatanallinen hermosärky jäi mullakin sinne pöydälle ja samoin tunnottomuus ja sen sellaset. Ei oo esim tarvinnu kenenkään lähteä kantamaan mua ensiapuun hakemaan kipupiikkiä perseeseen kun ei oo semmosia kipukohtauksia enää tullut! Jee! Rutisee inhottavasti toi ranka välillä ja kaikki missä selkä pyöristyy on aika anaalista. Mulla oli yli 2v noi hermot puristuksissa joten mulla tää parantuminen voi kans viedä vuosia, koska hermothan uusiutuu ihan saatanan hitaasti... Minihiirtä lainaten, lohduttavaa :D

Oliko pitkä saikku?
 
Uskon.. itsellä alustava suunitelma 4vk ja töihin :D veikkaan et sen jälkeen alkais käymään kans rankaks...

Mulla oli vähän pidempi saigoni kun oon ajohommissa töissä, niin se rynkytys ja istuminen ei välttämättä ois heti 4vko jälkeen tehny hyvää parantumisen kannalta :D
Mut onneks oli pleikkari mitä pysty hakkaa ja kävelin paljon ja kävin uimassa. Koitti pysyä vaan liikkeessä mahdollisimman paljon.
 
Mulla oli vähän pidempi saigoni kun oon ajohommissa töissä, niin se rynkytys ja istuminen ei välttämättä ois heti 4vko jälkeen tehny hyvää parantumisen kannalta :D
Mut onneks oli pleikkari mitä pysty hakkaa ja kävelin paljon ja kävin uimassa. Koitti pysyä vaan liikkeessä mahdollisimman paljon.

Kuinka kipeä olit tuon leikkauksen jälkeen ja milloin pysty kävellä "normaalisti"?

Sori kun kyselen, pakko olla utelias niin tietää ehkä vähän mihin varautua :D
 
Kuinka kipeä olit tuon leikkauksen jälkeen ja milloin pysty kävellä "normaalisti"?

Sori kun kyselen, pakko olla utelias niin tietää ehkä vähän mihin varautua :D

Saa kysellä, ei haittaa :) Olinhan mä aika kipeä useemman viikon. Särkylääkkeet jätin kyllä siinä ekan viikon jälkeen, koska panacod aiheuttaa (mulle) ihan törkeen opiaattiummetuksen :E Ehkä tokalla viikolla pysty käymään yksikseen kävelemässä semmosen tunnin tosi varovaisen kävelylenkin pihalla. Kolmas viikko menikin sit jo kohtuu helposti. Mut siis nääkin on tosiaan aika yksilöllisiä juttuja. Mut makaamaan ei todellakaan kannata jäädä vaikka kipeetä tekeekin!
 
mulla painoi pullistuma hermojuuria ja pullistuma leikattiin, en tiedä oliko operaatio toi sama :) mut selässä vaan pieni jälki ja hermosärky jäi pöydälle. selän kivut edelleen päivittäisiä ja leikkauksesta menny jo yli 1.5v, edelleen olen sairaslomalla. tsemppiä :)

Itellä 7 vuotta pullistumasta, jota *en* antanut leikata siinä ~1,5 vuoden (noin +-) kohdalla. Edelleenkin jokapäivästä kipuilua sekä jalan hermoissa (aina jalkaterään asti) että selässä. Eli ei tuo oikein parantunut itsekseenkään (minun kohdalla).. Jos pitäisi uudestaan valita nykyisillä tiedoilla, menisin khyl leikkaukseen.
 
Itellä oli eilen leikkaus puolen päivän aikaan, poisti L4-5 välistä pullistuman ja teki tilaa hermoille. Leikkaus kesti 2 tuntia. Herättyä heti pikku pöhnässä huusin hoitajalle "mun jaloissa ei tunnu mitään!" Säikähti hirveesti ja jouduin korjaamaan että ei siis tunnu puutumista :D
Tuntuu myös että selkäkipuihin ois myös auttanut, saa nyt nähdä kun tämä tästä paranee mikä on se oikea kondis sitten.
Varmaan tunti heräämisen jälkeen kävelin jo itsekseni vessaan vähän hoiperrellen. Yhdeksällä rautaniitillä on tuo haava kiinni. Helvetin hyvä fiilis nyt kaikin puolin!

Edit: ja tänään aamulla sano kahdeksalta että lähde kotiin kun haluat :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom