Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Missä sä oikeen asut jos pääset alle viidelläkybällä fyssarille? Toihan on ihan törkeen halpa hinta vielä. Mulla menee joka kerta se ~90e kun käyn fysioterapiassa..
Ja se vaiva voi jatkua vuosia. Itse taistelin tosiaan sen 2v kipujen kanssa (jotka oli sitä luokkaa että isä sai kantaa mut ensiapuun) ja sitten vasta pääsin leikkaukseen.
Mä tosiaan yritin sen 2v ite "parannella" tota pullistumaa, mut pahentui vaan. Joillakin se ajan kanssa kuivahtaa, siihenkin voi mennä vuosi tai kaksi aikaa.
Lekurit ei nykyään kauheen herkästi leikkaa noita pullistumia just sen takia koska ne tosiaan voi hellittää ajan kanssa. Se on henkisesti ihan helvetin rankkaa, mut ei ne lekurit sitä mieti.

Pienessä kaupungissa Pohjois-Savossa. Kyllä se 50 eur on aika helvetin korkea hinta jos se raha menee täysin hukkaan, ja kerro se vielä viidellä.

Vinkki muuten kaikille selkäongelmista kärsiville, tästä ei tainnutkaan olla tässä threadissa vielä juurikaan puhetta kun lukaisin pikaiseen läpi, mutta oikeanlaisella sängyllä/patjalla on todella suuri merkitys ja sen oikeanlaisen patjan löytäminen saattaa olla hyvin pienestä kiinni. Tästäkään fysioterapeutti ei maininnut sanallakaan mitään, vaan piti itse oppia kantapään kautta.
Muuton jälkeen mulla vaihtui sänky kovaksi vaahtomuovipatjaksi, itse tykkäsin siinä nukkua, mutta pikkuhiljaa alkoi nuo jalkakivut voimistumaan, lopulta niin kovaksi, että nukkuminenkin oli yhtä helvettiä. Kokeilin välillä nukkua pehmeämmällä joustinpatjalla, mutta se tuntui vaan pahentavan asiaa.

Jossain vaiheessa vaihdoin petauspatjan uudempaan ihan muuten vaan, ja sillä oli ihan uskomattoman suuri merkitys. Uusi petari oli ehkä 2-3cm vanhaa paksumpi, ja sen jälkeen kivut helpottuivat erittäin paljon. Vaikka yleensä sanotaan, että liian pehmeä patja aiheuttaa selkäkipuja, niin liian kovakin patja voi aiheuttaa. Muutaman sentin ero petarin paksuudessa saattaa vaikuttaa todella paljon. Suosittelen kaikkia kokeilemaan hieman pehmeämpiä/kovempia sänkyjä/petareita, sillä on erittäin suuri merkitys, ainakin omalla kohdallani.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo toi on totta! pahimpien kipujen aikaan itselle paras oli kova patja (tai lattia) mutta nyttemmin liian kova saa kyljistä lähtien rangan jotenki jumiin niin että se sit heijastuu selkään. sopivan löytäminen on aikamoista kokeilua :) yks minkä kans oon todennu toimivaks itsellä on se, et kun käy kyljelleen nukkuu ni laittaa tyynyn polven alle tai jos nukkuu polvet yhdes ni jalkojen väliin.näin rankaan ei tuu nii isoa kiertoa. auttanu paljon :)
 
Mä käyn nimenomaan osaavalla ammattilaisella yksityisellä, ja ~90e kuuluu sit akupunktioterapiat ja muut. Tein taustatöitä jonkun aikaa ennenkun menin, eli en menny heti ekalle fyssarille mitä mulle tarjottiin.
Ja vastaanotolla saattaa mennä tunti aika kevyesti. Ja toi patjahomma tosiaan on tärkeä. Pehmeet patjat on saatanasta.
 
hienoa,nyt vaan malttia toipumiseen! :) eikö oo mahtava tunne ku hermosärky on poissa? kannattaa kävellä mahdollisimman paljon,vaikka puolen tunnin kävelyitä useasti päivässä niin verenkierto elpyy siellä selässä, totesin sillon itse että se oli ihan huippujuttu :D

Neljän viikon sairasloma on nyt ohi ja tänään oli paluu työelämään. Työtervetslääkäri sanoi, että jos töihin haluat mennä (jo) töihin, niin ei vielä kuukauteen saa nostella mitään 5kg painavampaa jne..

"Aamukankeus" lähti leikkauksen myötä kokonaan pois samantien, jalka vielä välillä puutuilee, eikä nouse edelleenkään kuin ehkä 30 asteen kulmaan suorana nostaessa. Josko nämä ajan kanssa paranisi vielä enemmän :)

Onko muilla häntäluu kipeytynyt leikkauksen myötä? Tuntuu jos pieniäkin aikoja istuu niin häntäluuhun jomottaa seuraavat kaksi päivää..
 
Noin 3 viikkoa sitten pullahti välilevy salilla. Heti kun vain pystyin, aloin venyttelemään joka päivä 1-3 kertaa monipuolisesti ja erityisesti lonkankoukistajia. Noh, kuntoutuminen oli nopeaa ja kaikki näytti hyvältä ja salillakin on tullut käytyä selkää varoen. Mutta sitten tänään alkoi yllättäen selkä kipeytymään töissä ja kotiin kun pääsin, niin en pystynyt enää kävelemäänkään. Jatkuva jomotus ja hirveitä vihlaisuja tulee liikkuessa, vaikka kuinka varoen liikkuu. En oikein ymmärrä mistä se voisi johtua. Mitään erityisen rasittavaa ei ole nyt selälle tullut, mikä tuon selittäisi. Ainoa poikkeus normaaliin on se, että unohdin eilen ensimmäistä kertaa loukkaantumisen jälkeen venytellä. Voiko tällainen oireilu johtua siitä, että kerran jää venyttelyt tekemättä?
 
Noin 3 viikkoa sitten pullahti välilevy salilla. Heti kun vain pystyin, aloin venyttelemään joka päivä 1-3 kertaa monipuolisesti ja erityisesti lonkankoukistajia. Noh, kuntoutuminen oli nopeaa ja kaikki näytti hyvältä ja salillakin on tullut käytyä selkää varoen. Mutta sitten tänään alkoi yllättäen selkä kipeytymään töissä ja kotiin kun pääsin, niin en pystynyt enää kävelemäänkään. Jatkuva jomotus ja hirveitä vihlaisuja tulee liikkuessa, vaikka kuinka varoen liikkuu. En oikein ymmärrä mistä se voisi johtua. Mitään erityisen rasittavaa ei ole nyt selälle tullut, mikä tuon selittäisi. Ainoa poikkeus normaaliin on se, että unohdin eilen ensimmäistä kertaa loukkaantumisen jälkeen venytellä. Voiko tällainen oireilu johtua siitä, että kerran jää venyttelyt tekemättä?
Oliko ihan lääkärin diagnoosi toi pullistuma? Vai olisiko noidannuoli kun paraneminen oli nopeaa. Tuskin venyttelyt asiaan liiittyy. Tullut varmaan vaan jokin pieni väärä liike tehtyä josta selkä uudestaan kipeytynyt. Ja jos siellä pullistuma on niin on se voinut pullistua lisää. Väärillä venyttelyillä voi myös pahentaa pullistumaa.
 
Oliko ihan lääkärin diagnoosi toi pullistuma? Vai olisiko noidannuoli kun paraneminen oli nopeaa. Tuskin venyttelyt asiaan liiittyy. Tullut varmaan vaan jokin pieni väärä liike tehtyä josta selkä uudestaan kipeytynyt. Ja jos siellä pullistuma on niin on se voinut pullistua lisää. Väärillä venyttelyillä voi myös pahentaa pullistumaa.
Ei ollut lääkärin diagnoosi, mutta oireet täsmäsi niin hyvin pullistumaan, että uskon että se siellä on. Ei siis ollut vielä kokonaan parantunut, vaan sen verran ettei arkielämää haitannut. Soutuja tai muita alaselkää rasittavia en ole salilla voinut tehdä.

Venyttelyillä pyrin saamaan selän notkoa pois, kun se tuon vamman alunperin aiheuttikin. Vamma tuli mavessa isoilla raudoilla kun selkä taisi mennä notkolle. Ei siis pyöristynyt. Olen ollut erittäin varovainen, etten tee vääriä venytyksiä ja tuntuu että venyttelystä on ollut valtava apu.

Tuntui että selkä lähti vähitellen päivän aikana kipeytymään. Ikäänkuin olisi alaselkään tullut normaalia enemmän painetta seistessä.
 
Ei ollut lääkärin diagnoosi, mutta oireet täsmäsi niin hyvin pullistumaan, että uskon että se siellä on. Ei siis ollut vielä kokonaan parantunut, vaan sen verran ettei arkielämää haitannut. Soutuja tai muita alaselkää rasittavia en ole salilla voinut tehdä.

Venyttelyillä pyrin saamaan selän notkoa pois, kun se tuon vamman alunperin aiheuttikin. Vamma tuli mavessa isoilla raudoilla kun selkä taisi mennä notkolle. Ei siis pyöristynyt. Olen ollut erittäin varovainen, etten tee vääriä venytyksiä ja tuntuu että venyttelystä on ollut valtava apu.

Tuntui että selkä lähti vähitellen päivän aikana kipeytymään. Ikäänkuin olisi alaselkään tullut normaalia enemmän painetta seistessä.

Välilevyä ei oikeen voi itse diagnosoida ellei sulla ole röntgenkatsetta tai magneettikuvauslaitteistoa himassa, mitä epäilen suuresti. Issias aiheuttaa usein täysin samat oireet ja jengi diagnosoi sitten itellensä pullistuman. Venyttelyt usein kiusaa vaan pullistumaa enemmän kun taas issiasta se saattaa helpottaa.
 
Välilevyä ei oikeen voi itse diagnosoida ellei sulla ole röntgenkatsetta tai magneettikuvauslaitteistoa himassa, mitä epäilen suuresti. Issias aiheuttaa usein täysin samat oireet ja jengi diagnosoi sitten itellensä pullistuman. Venyttelyt usein kiusaa vaan pullistumaa enemmän kun taas issiasta se saattaa helpottaa.
Ensi viikolla on lääkäriaika niin jospa siellä selviäisi. Nyt pitäisi päästä sängystä ylös, mutta saapa nähdä :).
 
No hyvä että oot varannu lekuriin ajan :) Vinkki jos haluaa helpottaa selkäkipuja; lattialle makaamaan ja jalat 90 asteen kulmaan jonkun penkin päälle (psoas-asento). Sillon ranka on semmosessa lepoasennossa ja itellä ainakin aikoinaan helpotti just sitä paineen tunnetta. Kannattaa kokeilla.
 
No hyvä että oot varannu lekuriin ajan :) Vinkki jos haluaa helpottaa selkäkipuja; lattialle makaamaan ja jalat 90 asteen kulmaan jonkun penkin päälle (psoas-asento). Sillon ranka on semmosessa lepoasennossa ja itellä ainakin aikoinaan helpotti just sitä paineen tunnetta. Kannattaa kokeilla.
Tuossa asennossa on tullut jo jonkun verran maattua :).
 
Ei ollut lääkärin diagnoosi, mutta oireet täsmäsi niin hyvin pullistumaan, että uskon että se siellä on. Ei siis ollut vielä kokonaan parantunut, vaan sen verran ettei arkielämää haitannut. Soutuja tai muita alaselkää rasittavia en ole salilla voinut tehdä.

Venyttelyillä pyrin saamaan selän notkoa pois, kun se tuon vamman alunperin aiheuttikin. Vamma tuli mavessa isoilla raudoilla kun selkä taisi mennä notkolle. Ei siis pyöristynyt. Olen ollut erittäin varovainen, etten tee vääriä venytyksiä ja tuntuu että venyttelystä on ollut valtava apu.

Tuntui että selkä lähti vähitellen päivän aikana kipeytymään. Ikäänkuin olisi alaselkään tullut normaalia enemmän painetta seistessä.
Tuota nopeutta vaan mietin. Ihan hetkessä se pullistuma ei sieltä pois sula. Tietty rangan asentoa korjaavalla venyttelyllä olet voinut saada sen sellaiseen asentoon ettei ole painanut hermojuurta. Varmasti hyvä jatkaa venyttelyjä ja keskivartalon ryhdin kehittämistä. Eteenpäin taivutuksia kannattaa välttää. Metsässä kävely on hyvää jumppaa kipeälle alaselälle. Sen päälle vaikka sitä venyttelyä. Jos se kipu polven alapuolelle säteilee, niin varmaan siellä pullistuma on. Onnistuuko kantapäillä ja päkiöillä kävelyt? Jos ne ei onnistu niin varmaan kannattaa lekurissa käydä
 
Onnistuuko kantapäillä ja päkiöillä kävelyt? Jos ne ei onnistu niin varmaan kannattaa lekurissa käydä
Vaikka mulla oli aika iso ja paha pullistuma niin ei vaikuttanut kantapäillä tai päkiöillä kävelyyn mitenkään, paitsi huonoina päivinä kun ei päässyt kävelemään ollenkaan :D. Ja sit taas puolisolla säteilee välillä pohkeeseen saakka, mut sillä tosiaan vaan issias välillä kiukuttelee.
 
Vaikka mulla oli aika iso ja paha pullistuma niin ei vaikuttanut kantapäillä tai päkiöillä kävelyyn mitenkään, paitsi huonoina päivinä kun ei päässyt kävelemään ollenkaan :D. Ja sit taas puolisolla säteilee välillä pohkeeseen saakka, mut sillä tosiaan vaan issias välillä kiukuttelee.
Jos ei ollut voimat lähtenyt pohkeista, niin sitten se pullistumasi olisi voinut vielä pahemmin painaa hermoa. Se on eri asia jos et kivulta pysty kävelmään kuin se että ne lihakset ei oikeasti edes tuota riittävää voimaa.
 
Jos ei ollut voimat lähtenyt pohkeista, niin sitten se pullistumasi olisi voinut vielä pahemmin painaa hermoa. Se on eri asia jos et kivulta pysty kävelmään kuin se että ne lihakset ei oikeasti edes tuota riittävää voimaa.

Joo siis oishan se voinu pahemminkin painaa hermoa. Tarkotin vaan lähinnä sitä että kaikilla ihmisillä oireet ei ole samanlaiset. Sen takia mua ei uskottu lekurissa että mulla on pullistuma (oli siis kyllä 1-2v sitten kuvattu ja todettu) kun ei oireillut tossa päkiäkävelyssä. Tuputettiin tosiaan masennuslääkkeitä kun mulla oli kuulemma vaan päässä vikaa.
 
Joo siis oishan se voinu pahemminkin painaa hermoa. Tarkotin vaan lähinnä sitä että kaikilla ihmisillä oireet ei ole samanlaiset. Sen takia mua ei uskottu lekurissa että mulla on pullistuma (oli siis kyllä 1-2v sitten kuvattu ja todettu) kun ei oireillut tossa päkiäkävelyssä. Tuputettiin tosiaan masennuslääkkeitä kun mulla oli kuulemma vaan päässä vikaa.

toi on muuten melko yleistä et luullaan päässä viiraavan.. kaverilla sama eikä uskottu ei sitten millään, kunnes sitkeesti vaati magneetit ja ohhoh, samantien leikkauspöydälle :rolleyes: tosin pitkään jatkuneessa kivussa melkein välil toivo saavansa masennuslääkkeitä, ku kyl se mielen veti maahan ku tuli edistystä kivuissa ja sit mentiinki ryminällä takapakkia jatkuvasti.. kamalaa aikaa.
 
toi on muuten melko yleistä et luullaan päässä viiraavan.. kaverilla sama eikä uskottu ei sitten millään, kunnes sitkeesti vaati magneetit ja ohhoh, samantien leikkauspöydälle :rolleyes: tosin pitkään jatkuneessa kivussa melkein välil toivo saavansa masennuslääkkeitä, ku kyl se mielen veti maahan ku tuli edistystä kivuissa ja sit mentiinki ryminällä takapakkia jatkuvasti.. kamalaa aikaa.

Ja siis kun mulla oli jo näyttöä siitä (magneettikuvat) että mulla on pullistuma selässä, niin silti väittivät että "se on jo kuivahtanu, ei se sua enää vaivaa"... Jep jep, sit kun 2v tappeli asiasta niin sit pääs uudestaan magneettiin ja ohhoh, oli pullistunu kahta kauheemmin ja hermot niin puristuksissa että lekurit ihmetteli et "miks et oo aikasemmin tullu magneettiin?!" -niin....miksiköhän...
 
Itellä on myös pullistumaa ja rappeumaa/kulumaa selässä. Tuossa viime kesänä/syksynä selkä oli todella huonona. Esim. sukkia en saanut jalkaan.
Tällä hetkellä tilanne on parempi. Pystyn jopa kyykkäämään ja mavettamaan salilla. Kuitenkin pieni epävarmuus noissa liikkeissä on koko ajan mukana, ja vatsan kotrolliin on keskityttävä äärimmäisen paljon.
Aika hyvin huomaa jo lämppäreissä, millä tuulella selkä tänään on. Jos tuntuu heti huonolle, niin jättää sitten tekemättä kyseisen liikkeen.

Tosiaan tällä hetkellä selkä kestää melko hyvin eteenpäin taivutuksen. Nyt ongelmaksi onkin tullut sivukierrot, joiden kanssa ei aiemmin ole ollut ongelmia.
Esimerkiksi nukkuessa kylkeä kääntäessä tulee jonkin verran kipua. Myös kaikenlaiset muutkin liikkeet, joissa tulee sivuttaissuuntaista kiertoa, kuten yläkropan kierto aiheuttaa kipua.
Näissä liikkeissä tuntuu myös jonkinlaista jäykkyyttä selässä.
Onko muilla välilevyongelmista kärsivillä ollut tällaista?
 
Terve,

Kevyessä nostotilanteessa vapaalla selkä "nitkahti" ja meni ~10-15min ennekuin pääsin tuettuna ylös. Lääkäristä kipulääkkeitä ja ohjeena kävele ja kävele. Mitään alaraajoihin säteilyä/muita vakavan välilevypullistuman oireita ei tullut.
Nyt vaiva on kuitenkin jatkunut jo ~3vko ja selkä kipuilee edelleen. Varsinkin autossa istuminen(muukin istuminen ikävää hieman penkistä riippuen, mutta mitään ok asentoa ei tunnu millään löytyvän) tuntuu olevan myrkkyä.
Tällä hetkellä kipuilua on eniten selässä oikealla alhaalla ja pahin on sellaista vihlomistyyppistä, josta saan nauttia :hyper::mad:. Selkä oireilee/kipuilee kyllä hieman muutenkin, mutta tuo vihlominen on nyt päällimmäisenä läsnä ja haittaamassa.

Nyt pohdinassa pitääkö lähteä oikeasti jo jatkotutkimuksiin vai kannattaako maltillisesti odottaa vielä parantumista? Kipulääkkeitä ei oikein viitsisi enää kauheasti popsia, kun ne eivät kuitenkaan kipuja kokonaan poista ja aihettavat sitten kuitenkin muita ongelmia.

Kyllä taas syö miestä kun treenit maistuis ja oli päässyt todella hyvään vauhtiin niiden osalta ja nyt ei tiedä mitä uskaltaisi koittaa treenata vai uskaltaako ollenkaan (Käsitreeniä/muuta jotenkin mahdollisimman vähän selkää rasittaen,venyttely hyvä vai huono, hieronta?):(
 
Kuulostaa siltä, että siellä on painetta hermostolle. Kannattaa mennä lääkäriin ja keskustella, mitä sen kanssa voi tehdä. Noi ottaa oman aikansa. Rautaa en itse ainakaan suosittelisi tuossa tilassa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom