Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On sitten hinnat nousseet? 3500€ maksoi Turun Mehiläisessä 9 vuotta sitten oma leikkaus. 6 viikkoa sairaslomaa ja sen jälkeen varovaisesti liikunnan aloittaminen. Voihan sen mavettamisen aloittaa vaikka heti, mutta muista se selkärankaan asti auki olevan leikkaushaava. Harmittaahan sekin repäistä auki.
 
Alustava hinta (lopullista en tiedä) oli toi sun summa kaksinkertasena, mutta operoitiin pari pullistumaa samalla. Mä en taida enää mavetella, sillä väärällä tekniikalla osittain tän itelleni taisin aiheuttaa :D onneks tästä toipuu suht nopsaa!
 
Kehtaako joku valaista minulle miten leikattu (ja useimmissa tapauksissa luudutettu) välilevy palauttaa toimintakyvyn? Eikö se tee rangasta aivan helvetin joustamattoman siitä kohdasta ja täten kohdista suurempaa rasitusta viereisiin nikamiin -> terveetkin nikamat vanhenee sitten ennen aikojaan? En yhtään älyä noita leikkauksia, mutta en kyllä mikään lääkäri olekaan. :D
 
Siitä välilevystä otetaan pois vain pieni pullistunut osa. Ei se ainakaain itsellä ole vaikuttanut mitenkään mihinkään. Ei niitä käsittääkseni yleensä "luudutella" - vai tarkoitatko fuusioimista toisen nikaman kanssa?

Terveitähän ne kaikki nikamat selässä ovat. Se on vain se nikamien välissä ollut nestetäytteinen välilevy, mikä kuivahta, kurpsahtaa ja päästää nestettä pullistumaan ulos. Tämä osuu hermoon ja sitten sattuu niin prkleesti.
 
Itsellä pullistuma l4-l5 välissä ja iskiasoireet ollu jo 4kk. Helpottaako tää koskaan?

Täällä on n. 2 vuotta taisteltu ja vähitellen alkaa selkä kestämään. Pahoja kipujaksoja ei ole ollut nyt pariin kuukauteen.

Vuosi sitten otettiin tavoitteeksi saada selkä kuntoon ja panostin siihen lähestulkoon kaiken minkä vaan kykenin.
Tuli kokeiltua esim. 6kk tipatonta, avantouintia, pilatesta, joogaa, keppijumppaa, sauvakävelyä, hierontaa, jäsenkorjausta, mindfulnesia, meditaatiota ja erilaisia ruokavalioita, mm. raakaruokaa, lihatonta, ei sokeria jne..

Välillä tuli hieman takapakkia, kun toinen pullistuma oli vaan suurentunut:
levy.jpeg


Ongelma oli lopulta sisäisissä selkälihaksissa.
Alussa olleen pitkän kipuskolioosi jakson jälkeen selkälihat oli aikalailla poissa pelistä ja paketti ei pysynyt enää kasassa.

Sitten kun niitä alkoi aktivoida ja voimistaa oikein uudelleen, niin päästiin asiassa taas eteenpäin.
Ja kuntoutus vuoden alussa asettamani tavoitteet alkaa jo pikkuhiljaa lähestyä...
 
Mulla leikattiin pullistuma 16.9. Pari päivää oli kivutonta mutta sitten tuli tosi kovat kivut pitkin jalkoja. Fyssari aika tuli ja otti yhteyttä leikanneeseen ortopediin, uusiksi mangeetti kuviin ja pulllistuma löytyi samasta välistä. Uusinta leikkaus 18.12. Loppuisipa sitten iskias oireet ja alkaisi kuntoutus :)
 
Oisko vinkkejä miten noita sisäisiä lihaksia reenataan ?
En oo daboss, mutta mulla on itellä leikattu selkä kahesti, ekalla kuvauksella oli btw 7 pullistumaa yhtäaikaa.. :D

Jos salilta löytyy reverse hyper-laite niin se on ihan kuningas selänkuntoutukseen. Ja sillä nimenomaisella laitteella on hyvä hakea voimaakin sitte ku paikat kestää. Se on mun käsittääkseni kehitelty voimailijoille alunperin just kyykkyjen ja vetojen apuliikkeeksi vahvistaan selän/perseen voimaa. Liikkeen voi tehdä pallolla ja selkäpenkilläki ("väärinpäin") , mutta tolla laitteella saan ite ainaki parhaimman tuntuman. Supistusvaiheessa oikein jännittelee siellä ylhällä ja rauhallisesti alas. Aluks ilman painoja. Googlaa! :)
 
En oo daboss, mutta mulla on itellä leikattu selkä kahesti, ekalla kuvauksella oli btw 7 pullistumaa yhtäaikaa.. :D

Jos salilta löytyy reverse hyper-laite niin se on ihan kuningas selänkuntoutukseen. Ja sillä nimenomaisella laitteella on hyvä hakea voimaakin sitte ku paikat kestää. Se on mun käsittääkseni kehitelty voimailijoille alunperin just kyykkyjen ja vetojen apuliikkeeksi vahvistaan selän/perseen voimaa. Liikkeen voi tehdä pallolla ja selkäpenkilläki ("väärinpäin") , mutta tolla laitteella saan ite ainaki parhaimman tuntuman. Supistusvaiheessa oikein jännittelee siellä ylhällä ja rauhallisesti alas. Aluks ilman painoja. Googlaa! :)

Ihan kiitettävät pullistumat, miettiny itekki et montahan ois jos kuva otettais.. Paha sanoa :D Hyväs lykys ei yhtää mut voihan noita ollakkin, en tiedä. Ehkä en siis halua ees tietää loppupeleis... Tieto lisää tuskaa :D
Ei kyl tuu mielee et ois millää salil täällä tommosta, tosin tammikuussa aukee 1 uus iso sali ni jos siel vaikkapa ois? Jos ei ni pitää kehittää joku variaatio et ois ees sinnepäin jos tuo kerta auttaa.
Pitäis noi sisäiset lihat saada kantamaa itellä ni tulis aika jepa. Eivät oo missää parhaas jamas...
 
Laitetaas tänne hieman omiakin selkävaivoja.
Eli pahat selkä ongelmat on vaivanut noin viisi vuotta. Selkä on mulla aina ollut se heikoin lenkki, eikä sillä koskaan ole pystynyt suuria kuormia nostamaan.
Alunperin ongelmat on tullu esille kamppailulajiaikoina, mutta varsinainen ongelma alkoi prässissä, jossa satutin selkäni (tästä aikaa noin 4-5 vuotta).
Välillä selkä on parempi, eikä aiheuta juurikaan ongelmia kunhan vaa muistaa hyvän kontrollin.

Noin kaksi vuotta sitten selkä otti osumaa maven lämmittelysarjoissa. En siis kerenny laittaa painoa tankoon paljon mitään, kun vihlas vaan kovasti ja jalat meinas pettää alta.
Tämän jälkeen kävin lääkärissä, joka laitto fysikaaliseen. Täällä kävin jonkun aikaa ja selkä paranikin hetkeksi. Tietysti silloin tällöin muistutteli itsestään, mutta kohtalaisen hyvässä kunnossa oli.

Nyt noin puolivuotta sitten lämmittelin taas sjmv:ä niin tapahtu sama homma kun aikaisemmin mavessa. Eli vihlas kovasti, jonka jälkeen ei pystynyt yhtään kumartumaan (ei saanu edes painoija pois tangosta).
No selkä tästäkin pikkuhiljaa parani, mutta nyt viime aikoina on taas alkanut vaivaamaan.
Aivan viime viikkoina selkä on ollut kipeämpi kuin koskaan. Sukkien jalkaan laitto on yhtä tuskaa ja hiemankin pidempään istuminen aiheuttaa todella kovaa särkyä.
Kipu on aivan keskellä alaselkää perseen yläpuolella. Kipu säteilee lantioon ja välillä jopa vasempaan jalkaan.
Selästä otettiin röntgeni, jossa ei näkynyt mitään poikkavaa. Viimeiset kaksi viikkoa olen syönyt Mobic tulehduskipulääkettä ja Norflex lihasrelaksantteja. Näillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Kipeämmäksi on vain mennyt.
Lääkäri laittoi lähetteen reumakokeeseen, jonne menen heti joulun jälkeen. Tämän jälkeen ajattelin vaatia magneettia.

Tällä hetkellä tätä kirjoittaessa istuminen tekee todella kipeää. Varsinkin kun istunnasta nousee ylös. Seisominen ja makaaminen ovat ainoat, joissa kipua ei pahasti tunnu.
Onko muilla ollut vastaavia vaivoja ja minkälaisia diagnooseja olette saaneet.
 
Laitetaas tänne hieman omiakin selkävaivoja.
Eli pahat selkä ongelmat on vaivanut noin viisi vuotta. Selkä on mulla aina ollut se heikoin lenkki, eikä sillä koskaan ole pystynyt suuria kuormia nostamaan.
Alunperin ongelmat on tullu esille kamppailulajiaikoina, mutta varsinainen ongelma alkoi prässissä, jossa satutin selkäni (tästä aikaa noin 4-5 vuotta).
Välillä selkä on parempi, eikä aiheuta juurikaan ongelmia kunhan vaa muistaa hyvän kontrollin.

Noin kaksi vuotta sitten selkä otti osumaa maven lämmittelysarjoissa. En siis kerenny laittaa painoa tankoon paljon mitään, kun vihlas vaan kovasti ja jalat meinas pettää alta.
Tämän jälkeen kävin lääkärissä, joka laitto fysikaaliseen. Täällä kävin jonkun aikaa ja selkä paranikin hetkeksi. Tietysti silloin tällöin muistutteli itsestään, mutta kohtalaisen hyvässä...

Eihän ne pullistumat röntgenissä näykkään.. Ainakin mulla samoja oireita kun välilevyt pullisteli.
En tiedä minkälainen se reumakoe on, mutta aika outoa että sitä mangeettiä ole jo otettu. Sitähän ei yleensä oteta ku silloin jos se lääkäreiden mielestä leikataan, mutta jos se tyyliin vuoden verran kipeänä, eli pullistuma painaa hermoa nii se ei välttämättä palaudu. Siis se hermo..

Toivottavasti jothain selvää sait mitö hain takaa. Alkaa olla pitkästi toista vuorokautta hereilä.. :(
 
Eihän ne pullistumat röntgenissä näykkään.. Ainakin mulla samoja oireita kun välilevyt pullisteli.
En tiedä minkälainen se reumakoe on, mutta aika outoa että sitä mangeettiä ole jo otettu. Sitähän ei yleensä oteta ku silloin jos se lääkäreiden mielestä leikataan, mutta jos se tyyliin vuoden verran kipeänä, eli pullistuma painaa hermoa nii se ei välttämättä palaudu. Siis se hermo..

Toivottavasti jothain selvää sait mitö hain takaa. Alkaa olla pitkästi toista vuorokautta hereilä.. :(

Toi reumakoe on ihan vaan verikoe. Ite en kyllä usko yhtään ehtä reuma olisi.
Magneetin tosiaan aion seuraavaksi vaatia. Jos ei suostu niin sitten meen omakustanteisesti.
Tää on sikäli hankala tilanne, koska välillä selkä saattaa jonku jakson olla todella hyvä. Eli kumartumaan pääsee hyvin. Jopa sjmv:t/kyykyt onnistuu jopa suht hyvillä painoilla.
Nyt taas tällä hetkellä ei pysty kumartumaan yhtään ja autosta ylös nouseminen on yhtä tuskaa.
 
Olisikohan sillä reumakokeella selkärankareumaa haluttu poissulkea? Voihan magneetin omakustanteisestikin käydä, mutta mitä lisäarvoa se loppuviimein tuo, jos on selkeät oireet, niin voihan sen pullistuman olemassa oloa arvailla jo muutenkin. Ja kuntoutus kuitenkin samanlaista. Selän syvien lihasten vahvistamiseen olen kokenut potkimisen esim nyrkkelysäkin, hyväksi. Silloin käytetään paljon pieniä tukevia lihaksia kun pidetään tasapainoa potkun aikana.
 
Toi reumakoe on ihan vaan verikoe. Ite en kyllä usko yhtään ehtä reuma olisi.
Magneetin tosiaan aion seuraavaksi vaatia. Jos ei suostu niin sitten meen omakustanteisesti.
Tää on sikäli hankala tilanne, koska välillä selkä saattaa jonku jakson olla todella hyvä. Eli kumartumaan pääsee hyvin. Jopa sjmv:t/kyykyt onnistuu jopa suht hyvillä painoilla.
Nyt taas tällä hetkellä ei pysty kumartumaan yhtään ja autosta ylös nouseminen on yhtä tuskaa.

Juu, toi on totta että ei niillä magneettikuvilla mitään oikeestaan tee ellei sitä leikata, mitä tietysti kannattaa välttää. Mutta ymmärrän helevetin hyvin että se tuo kyllä jonkunäkösen mielenrauhan että siellä ne pullistumat nyt on.

Mutta ite kaks kertaa sen kuntoutushelvetin läpikäyneenä voin kyllä melko vilpittömästi suositella että nyt kyykyt ja sjmv:t pois puoleks vuodeks (mikä on se kuntoutusaika suurinpiirtein JOS tulee kuntoon veittellä). Kaikki venyttävä liike on pahasta, eli just sjmv jos siellä pullistuma painaa hermoa. Kipujakson ollessa pahimmillaan niin ek kannate edes venytellä.

Eli niinku tossa ylempänä dr. Sanoki, tee se kuntoutus ilman leikkausta niin siitä tulee parempi. Vaikka aika hyvin huollan omaani nykyään, niin just viime viikon joutu saikuttaan ku selkä vaan kipeyty niin saatanasti ettei mihinkään.kipu tuli yhtäkkiä ilman _mitään_ haveria salilla tms. Yhtäkkiä se lähti poiski, eli leikattuna se kyllä oireilee looun elämää. Lohutuksena on kyllä ollu tässä vuoden täysin kivutonki jakso.

Nyt se core ja perselihakset kuntoon niin kyllä se siitä, tsemppiä.

Ps. Osteopaatti on jeesannu itella aika hyvin
 
Pakaroita ja reisiä oon rullaillu aika ahkerasti. Venyttelyä ei tosiaan vielä voi tehdä kun sattuu niin vitukseen. Hieronnassa oon myös käynyt.
Joo, ja tosiaan ei tulis mieleenkään ihan hetkeen tehdä kyykky tai sjmv:ä. Onneks noita jalkoja pystyy aika hyvin rasittamaa muillakin liikkeillä.
Plaz tyylinen hakki on tosi hyvä, kun selän saa pidettyä hyvin kontrollissa. Sitä pystyy tekemää jopa näin pahimman kivun aikaan.
Istuminen tuntuu tällä hetkellä olevan se pahin juttu.

Meillä kuuluu työtervetyteen yksi fysikaalinen hoitojakso vuodessa. Myös yhden magneettikuvauksen voi ottaa vuodessa.
Tänä vuonna kuvattiin polvi magneetissa, joten periaatteessa tammikuussa voisin koittaa ton kuvauksen selkään vaatia.
Toi on aivan totta, että jonkulaisen mielenrauhan sillä saisi.
Ja puukkoa koitan vältellä niin kauan kuin mahdollista. Tässä on vaa se ongelma, että harvoin nää selkäkivut iän myötä paranee...
 
Heti vaan liikkeelle, kun kipu sallii. Kaikki liike hyvästä, mitä vaan pystyy tekemään. Ensin tasaisella kävelyä, sitten maastoon kävelemään, jossa tulee otettua vähän korkeampaa askelta ja siten enemmän liikettä lantioon. Sitten kun toivut kokonaan kivuttomaksi niin aloitat monipuolisen torsoa vahvistavan liikunnan loppuiäksi päivittäin. Ja näissä hyvä tehdä sekä staattista lihastyötä kuten esim lankutus ja muut vastaavat. Ja ehkä vielä tärkeämpänä liikkeen aikana tapahtuva torson hallinta. Tässä itselleni koin säkkiin potkimisen todella hyväksi keskivartalon voiman ja motoriikan parantajaksi. Itsellä nyt pitkästä aikaa selkä kipeä. Varmaan yli 5 vuotta meni hyvin tässä välissä. Ainoa mikä viime viikkoina oli muuttunut, oli se että päivittäinen liikunta jäi pois kiireiden takia. Mulla heti kun lihakset ei ole skarppina selässä, niin pienikin väärä liike voi tarkoittaa vuodelepoa. Kipulääkettä kannattaa myös käyttää kunnolla. Eli ei mitään kipua vastaan sinnittelyjä.
 
En nyt vitutukselta jaksa lukea koko ketjua. Mulla epäillään välilevytyrää, itse epäilen toisena vaihtoehtona piriformis syndroomaa.

Maanantaina on magneettikuvaus. Jos on välilevyongelma, niin lähden samointein yksityiselle leikkauspöydälle. Työnantaja kustantaa!!

Oireet: Vasemmassa jalassa iskiasoireita jo 2 kuukautta. Ei selkeää loukkaantumista. Ei pysty seistä välillä kuin minuutin, kun täytyy päästä istumaan. Istuma asennossa iskiassärky lakkaa välittömästi. Töissä oleminen välillä melkoista tuskaa, kun "seisoma"työ. Sairaslomalla tosin ollutkin jo aika paljon. Särkylääkkeet ei auta ja vain vahvat opioidit kokeilematta, mutta ei nekään tähän auta ja ei viitsi siihen koukkuun lähteä, eikä niitä edes annetakkaan.
Treenit olen kyllä hoitanut :) mutta jalkapuolella hiukan antanut periksi.

Ensivkolla tietää lisää, mutta kyllä nää vaivat vaan vituttaa!!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom