Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kysymys. Kun ne on mun harrastuksia. Kaikki muu liikunta tuntuu pakkopullalta ja harmaalta, mutta toki väkisin kunnon takia harrastan muutakin, mm uintia.

Ok. No toivottavasti selkä kestää. Varsinkin leikattu selkä.
 
Pääsin sitten säikähdyksellä. Mä olin niiden kipujeni kanssa ihan varma, et mul on vähintään murtuma jossain selässä. Kävin keskiviikkona kiropraktikolla ja kai siitä jotain hyötyä oli. Kerran ainakin runttas kainalosta ja lanteesta erilleen niin, et ei auttanu ku huutaa kivusta. Kerto myös venyttelyvinkkejä jne. ja käski tulemaan takas jos vielä ens viikonkin jälkeen olis kovin kipee.

Epäili siis, että selkä vain nyrjähti, ihan niinkuin esim. nilkkakin välillä. Ja se kuulema voi sitten olla niin hiton kipee. Lääkkeitä mä en kyllä enää torstaina syönyt, pahaolo niistä tuli eikä kipuihin auttanut. Nyt on selkä kuitenkin sen verran kondiksessa jo, että kaikki normihommat sujuu. Äkilliset kierrot tai ylösnousut tai alasistumiset sattuu välillä kovastikin, mut yleensä muistan varoa.

Huomenna ajattelin palata salille ja vetelen nyt viikon aluksi varovasti pikkupainoilla. Ja jatkossa muistan hitto kunnioittaa niitä isoja liikkeitä, ettei niitä tarvi superina alkaa tekemään jonkun täysin eri liikeradan kanssa, urpo minä =D
 
Ite en kyllä välilevyongelmien kanssa kävisi kiropraktikolla. Tai itse asiassa ensi alkuun kävin muutaman kerran, sitten se kiropraktikko itsekin sanoi että kannattaisi käydä ennemmin osteopaatilla, ja fyssari/osteopaatin kanssa sitten päästiinkin eteenpäin.
 
Mulla taas niskan välilevyn sai juurikin kiropraktikko kuntoon. Ekan kerran jälkeen pystyin nukkumaan jo makuuasennossa, seuraavan kerran jälkeen kyljellään ja kolmannen kerran jälkeen kivutkin hävis.
 
Kuulostaisi ennemminkin hyvältä tuurilta, ettei kroppa halvaantunut navasta alaspäin...Auttoiko tuo sitten mitään, jos kierrot ja istumiset edelleen sattuu?

No mä olin mielestäni mennessäni eliminoinut välilevyongelmat ja tehnyt kaikki löytyvät testit ettei vakavampaa pitäisi olla. Kyllä mä uskon jonkinlaisen avun ainakin saaneeni, salilla mä tänään jo kävin suht hyvällä menestyksellä. Hoitovirheitä sattuu ihan peruslääkäreille ja kiropraktikoillekin joskus. Kipu on miinus ääretön jos vertaa viime viikkoon. Jos kovaa lösähdän istumaan niin että tapahtuu tärähdys niin silloin sattuu. Vatsoista en tehnyt mitään kiertäviä liikkeitä enkä tee varmaan vähään aikaan, staattisia lähinnä. On mulla takareisi joskus revähtänyt ja sekin oli aika pitkään kipeä. Ja uskalsin mennä koska ko. tyypistä oli suosituksia. Ja etenkin kun etukäteen puhelimessa itse sanoi, että tuu nyt käymään ja katotaan voinko auttaa vai ohjaanko muualle.

Mun lääkekielteisyys kyllä kasvoi entisestään. Ikävää näin lähihoitajana, mun kun pitäis kai olla joku lääketeollisuuden puolestapuhuja :)

Ai ja lisäyksenä vielä, että mulla on muutenkin tota ongelmaa noiden nikamien kanssa, ne tuntuu aina menevän vähän vinksalleen. Roikkuminen on ollut melkoseksi avuksi tässä, siinä ne selän nikamat yleensä silleen rauhallisesti solahtelee paikoilleen tai jotain. Ja venyttää mukavasti tota lannerangan jumia mikä tuppaa änkeemään tolle vasemmalle puolelle ihan kroonisesti :)
 
Hyvä jos niksauttelu auttoi. Itse olen ollut aina vähän skeptinen tuon kiripraktiikan suhteen. Sehän käsittääkseni oli alunperin hoitomuoto kuurouteen, mutta kun se ei toiminut niin keksittiin uudet vaivat ;) Koulutuksen saa käsittääkseni vain ulkomailta, mutta tason/vaatiumuste vaihtelusta en tiedä.
 
Joo tää munkin kiropraktikko on koulutuksensa hommannut jenkeistä joskus mun syntymän aikoihin, eli melki sata vuotta sitten =D Eli myös pitkään kokemukseen luotin. Eiköhän sitä hommat lopu lyhkäseen jos ei hommia osaa :)
 
Mä olen käyny kerran osteopaatilla ja mua iha pelotti ku se naksautteli kaikki nikamat :O fyssari sano et jos olisin käyny nyt ku on kaksi pullistumaa niin olisin voinu halvaantuu ja herkästi. Se pelästytti toden teolla enkä enää sellasiin käsittelyihin aio mennä :) mitä testejä suffeli teit jotta pystyit päättelee ettei kyse ole pullistumasta?
 
Siis jos oikeasti on pullistuma just tullu niin ei missään nimessä siinä akuutis tilassa manipulaatiohoitoihin. Se on vaarallista ja ku eihän sitä pullistumaa voi mitenkään pullauttaa takas sisään :D Se häviää itsestään ajanmyötä. Ja pullistumaa ei todeta muuten kuin kuvantamalla.
 
Aijaa :) No sitten ei oo todettu =D Mut loppu hyvin kaikki hyvin...ainaki tällä kertaa :)

Mä kävin Minihiiri lääkärissä ensin ja se testas kaikki refleksit ja jalan taivutukset ja mitä lie ja lisää poimin netistä. Niiden perusteella mä lähinnä karsin vakavimmat mahdollisuudet pois. Ja mä oon vähän sellasta koulukuntaa, et mikä tahansa on parempi vaihtoehto ku lääke :)
 
Hoi hoi,

Täälä kanssa yksi välilevyoireista kärsivä.

Oireet alkoi tuossa viimevuoden loppupuolella, kestänyt nyt noin 1.5kk. Tätä edelsi "lihaskipu" lonkan/pakaran seutuvilla ja ajattelin että se on vain jatkuva ärtymystila jota koitin hoitaa venyttelyllä.

Ensiksi oireet olivat vaan pientä jomotusta joka ei tekemistä haitannut. Kokoajan se kuitenkin on pahentunut ja voimistunut, kun on yrittänyt liikkua vanhaan malliin, fyysisen työn lisäksi 4-5kertaa viikkoon BJJ:tä, lukkopainia sekä punttia sekotettuina. Venyttelyä olen tietoisesti lisännyt kokoajan ajatellen kaiken johtuvan kireistä lihaksista. Nyt kuitenkin tuntuu tulevan raja vastaan, pakara ja takareisi on kipeytynyt ja jumiutunut ettei eteenvenytystä juuri pysty tekemään. Istumisen jälkeen ylös nouseminen tuottaa kipua takareiteen ja erityisesti autossa istuminen on erittäin pahasta. Välillä myös seistessä tulee sen luontosta kipupiikkiä että huhhuh.

Kaveri suositteli paikallista kiroa, kun vähän vastaavia oireita oli käynyt onnistuneesti sillä hoidattamassa. Kävin itse kolmesti ja toisella hoitokerralla kivun sai kaikkoamaan 4-5 tunniksi kunnes se taas palasi, enää en kuitenkaan ole käynyt koska en tuntenut saavani sieltä apua, 50e hoitokerralta on melkokallis harrastus eikä hän epäillyt välilevyn olevan ongelma. Viime viikolla sitten kävin suositellulla osteopaatilla ja totesi lantion olevan n.1cm vinossa ja oikaisi sen, myös oireista tod näk kivun aiheuttajaksi 4-5 välin kuluman, hoito tuntui hyvältä muttei tuonut pysyvää apua.

Lähipiiri on koittanut patistaa lääkärille, ja nyt päätin että sen teen. Jos vakuutukseni vain on niin hyvä kuin sen luulen olevani, menen suoraan yksityiselle puolelle ja koitan päästä kuvauttamaan selän. Täytyy vielä soitella ennen hoitoonmenoa yhtiöön ja varmistella että tällaiselle menettelylle vakuutuksesta saan korvaukset.

En kyllä tiedä missä selkäni on mennyt, sehän on voinut olla mäsänä jo pidemmän aikaa ja ilmetä lihaskipuna pakarassa, kun esim. työn puolesta täytyy nostella lähes eläimellisiä tavaroita kattokorkeuteen.

Vituttaa melkosesti, keväällä olisi tulossa paljon kilpailuja, ukko oli kunnossa ja motivaatio huipussaan, myös tuntuu että lajitekniikka on alkanut vihdoin uppoamaan ja avautumaan aivan uudella tavalla.
 
Ajauduin vahingossa takasin tänne, missä vuos sitten tuli kirjoteltua omia ongelmia prolapsin kanssa. Olikohan jostain sivulta 12-13 mun tarinoita. Nyt kun prolapsin pahimmista kipuajoista on n. vuosi ja kuukaus niin kylläpä täytyy todeta, että se prolapsin paholainen on varmaan ikuinen riesa, mutta toimeen ollaan sen tyypin kanssa hyvin tultu. Käyn salilla 5 krt/vk + vähän lenkkeilyjä. Joskus kipeinä päivinä joutuu tekeen hiukan kevyemmin, ja mavea en voi tehdä ollenkaan. Mielellään en myöskään kyykkää muutakun hackissa. Oma vika on etten ole kauheesti jaksannut venytellä selkää ja takareisiä, ne voisi olla venyvämmät. Ja oma vika on myös jos vaikka viikonlopun otan levon kannalta, ja keskytyn sohvalla makoiluun. Selkä muistuttaa sunnuntai-maanantai akselilla heti. Hauska on huomata, että hoitoalalle opiskelu ei ole virhe. Harkassa ja alalla töissä selkä "paranee", jos on ollut kipeä. Töissä joutuu jatkuvasti liikkumaan, kyykkyyn - ylös. Suurin ongelma on jatkuvien kirjoitustehtävien teko ja tentteihin luku, pitkästä istumisesta kun tyyppi ei tykkää.

Näköjään olin se ortopedin mukainen 1/3 tapaus, jolla tunto ei palannut täysin vaurioalueelle. Jalkapöydän ulkoreunassa on vähän tuntoa, mutta hyvin heikko. Pohkeessa enemmän tuntoa, mutta selvä puutos sieläkin. Sainkin yksi päivä tässä tunnin lenkillä kyseisen jalkapöydän reunan niin kipeäksi että meinas kävely loppua kokonaan. Siitä onkin ajatus lähtenyt, että voisi olla hyvä idea käydä vielä fyssarilla jossain vaiheessa tsekkaamassa kävely, onko se pahasti vinksallaan tän tuntopuutoksen takia.

Mutta toivotan kaikille tsemppiä. Prolapsin kanssa voi elää lähes normaalia elämää. Itse uudessa työssä olen toiminut radiologin apuna ct ohjatussa hermoblokadissa. Sellaista meinaan ehdottaa itselleni, jos pahoja ongelmia vielä tulee. Siinä siis ct:n avulla radiologi laittaa puudutusainetta hermon viereen, jolloin suurimmalla osalla kivut helpottaa joksikin ajaksi.
 
Piti oikeen rekisteröityä tälle foorumille, kun vamma muistutti itsestään. Sain taklauksen päähän syksyllä 2012, taklauksen jälkeen koko oikea käsi tunnottomaksi, semmoinen samanlainen oire kun erehdyt makaamaan käden päällä siten, että se puutuu täysin. Tämä kesti noin 5 minuuttia ja peli jatkui.

Seuraavana päivänä salilla pystypunnerruksessa oikea käsi pahoin vasenta jäljessä, samoin kaikissa vetoliikkeissä. Lisäksi oireena koko käsivarren lievä tunnottomuus ulottuen peukalon ja etusormen alueelle.

Magneettikuvissa todettiin C5-C6 nikamien (kaularangan) välilevyn sentraalinen protruusio. Hermoratatutkimuksessa kohtalaisen vahva-asteinen tuore proksimaalinen hermovaurio C6 segmenttiin rajoittuneena juuritasolle ulottuneena.

Kaikki tämä linjassa oireiden kanssa, ennuste toipumiselle hyvä. Ei muita toimenpiteitä, annettiin lupa reenata ja pelailla normaalisti, kumminkin vastaavia tärähdyksiä vältellen.

Kaiken tämän jälkeen voimat palautuivat noin 2kk kuluessa, hermokipuilu ja tunnottomuus katosi nopeammin, ei lääkkeitä. Ainoana oireena jäi se, että kääntäessäni päätä voimakkaasti ääriasentoon oikealle leukaa kohottaen, tuntuu käsivarren kattava hermopaine/kipu. Oire ei sinänsä haittaa, kun eipä tavallinen elämä tuollaisia liikkeitä vaadi.

Nyt viikonloppuna pelissä väistin taklausta pää kääntyneenä juurikin oikealle, juuri tähän ongelmalliseen suuntaan. Pää tärähti kyseiseen suuntaan ja siitä vastaava hermokipu mikä aiemminkin käsivarteen, toki kesti vain noin 10 sekuntia. Seuraavana päivänä piti mennä heti salille kokeilemaan mitä voimapuoli sanoo. Pystypunnerruksessa ei ainakaan ollut poikkeamaa, vetoliikkeitä en sitten hoksannut kokeillakkaan.

Parin päivän päästä vamnmsta sain ajan lääkärille ja sieltä lähetteen neurologille parin viikon päähän, lähinnä alustavasti konsultaatiotarkoituksessa.

Käsivarsi oireilee nyt vaihtelevana lievänä herkipuna, lähinnä enimmäkseen pistelyä ja lähes huomaamatonta tunnottomuutta.

Nyt kysyisinkin vähän muilta, jos omakohtaisia kokemuksia tai muuten näkemyksiä, että johtuuko oireet vaan hermon saamasta iskusta ja se oireilee hetken aikaa? Vai onkohan sinne tullut prolapsi, eli varsinainen repeämä välilevyyn? Sehän oli vielä "lievemmässä" protruusio vaiheessa aiemmin.

Vahinkoilmoitus tehty Pohjolaan, saapa vaan nähdä kuinka käy, kun vanha vamma tässä oireilee ja sitä lääkäröitiin ifin piikkiin. Nyt lisenssin mukana tuoma kalliimpi vakuutus Pohjolasta...

Aikanaanhan nämä selviää ja oireet lieviä siihen nähden mitä ne ilmeisesti voisi olla... On vaan tässä aikaa märehtiä asiaa niin sillä kyselen :)
 
Minulla meni selkä jumiin töissä ja salilla vielä viimesenpäälle jumiin. Mavessa tulis se viimeine veto kun selkä ei enää jaksanu ja nous pyöreenä ylös, Hiton tyhmä juttu. Selkä jumiin, rupesi säteilemäään oikeaan jalkaan, heti kuvauksiin. Löyty pullistuma alaselästä. Tuntui kankeelta kysyin kaveria auttamaan venyttelyssä, menin selälleen makaamaan vedin jalkoja vuoronperään päättä kohti venyttäen takareitta (Sattu jumalattomasti) ja kaveri vielä työntämään kivun läpi jalkaa otsaan. Ihan okei fiilis jälkeenpäin. Sitten seuraus aika lääkäris, lääkäri piti päkijöistä kiinni sanoi työnnä MITÄ V++++ yritin työntää kaikin voimin mutta en saanu painettuu päkijöil käsiä vastaan. kokeiltiin nousta kantapäille ei onnistu, alko paniikki iskeä.

No 6kk saikun jälkeen enään hermokipua oikeaan jalkaan, nilkat toimii taas. Kävely oli parasta avaamaan alarankaa.
 
Olkaa nyt varovaisia tuon maven ja pyöreän selän kanssa.
Välilevytyrä saattaa myös vaikuttaa tuonne sukuelinten alueelle ja aiheuttaa jopa pysyvää tunnottomuutta. Jos huonosti käy.
 
Minulla meni selkä jumiin töissä ja salilla vielä viimesenpäälle jumiin. Mavessa tulis se viimeine veto kun selkä ei enää jaksanu ja nous pyöreenä ylös, Hiton tyhmä juttu. Selkä jumiin, rupesi säteilemäään oikeaan jalkaan, heti kuvauksiin. Löyty pullistuma alaselästä. Tuntui kankeelta kysyin kaveria auttamaan venyttelyssä, menin selälleen makaamaan vedin jalkoja vuoronperään päättä kohti venyttäen takareitta (Sattu jumalattomasti) ja kaveri vielä työntämään kivun läpi jalkaa otsaan. Ihan okei fiilis jälkeenpäin. Sitten seuraus aika lääkäris, lääkäri piti päkijöistä kiinni sanoi työnnä MITÄ V++++ yritin työntää kaikin voimin mutta en saanu painettuu päkijöil käsiä vastaan. kokeiltiin nousta kantapäille ei onnistu, alko paniikki iskeä.

No 6kk saikun jälkeen enään hermokipua oikeaan jalkaan, nilkat toimii taas. Kävely oli parasta avaamaan alarankaa.

Paha virhe tuo venyttäminen. Se juuri pullistaa sitä pullistumaa pahemmin ulos niitä hermojuuria päin. Itse aikanaan ekan selkäkivun/jumin yhteydessä tein saman virheen, kun aloin venytellä jumissa olevaa selkää. Parempi vaan tarjota kevyttä liikettä usein. Eli kävelyä pitkin päivää ja seisoskelun välttämistä. Nukkumis- ja istumisasennot kannattaa miettiä myös huolella.
 
Jees, meikäläiselläkin hoidon osalta hommat edenneet, toissaviikolla kävin vastaanotolla, mm. kävelytettiin kantapäillä sekä päkiöillä, jotka kyllä onnistuvat kivuitta.. ortopedi määräsi tulehduskipulääkettä sekä lähetteen magneettikuviin ja kuluvalla viikolla sain kuvatkin otettua.

Tulehduskipulääkkeet kyllä vievät hyvin kivun pois. Huomaa kyllä milloin vaikutus lakkaa ja alkaa taas juilimaan niin maan perkeleesti..
Töissä olen kulkenut mutta noudattanut varovaisuutta selän kanssa..

Sitten niihin kuviin.. sain itselleni myös kopion niistä ja jo omin silmin näin lievähkön pullistuman 5-6 välissä. Maanantaille sain soittoajan ortopedille, jolloin toivottavasti jonkinlaista analyysiä ja hoitosuunnitelmaa alkaisi tippumaan.
 
No eihän se ortopedi sovittuna ajankohtana soittanu.. jouduin varaamaan uuden ajan viikon päähän, onneksi sentään soitti.. taas on kolme viikkoa vierähtäny näiden kipujen kanssa, eikä asia juuri ole edennyt..

Tosiaan madaltumaa ja tyrää löytyi alimmasta lannenikamasta, painaa hermojuureen.
Kivut edenneet sille mallin, että istumasta kun nousee ei pärjää enää irvistelemällä, vaan joutuu kävelemään kyyryssä kuin paskat housussa kunnes selkä tottuu. Kipulääkkeidenkin teho tuntuu jäävän pieneksi, kun aamuyöllä vaikutus alkaa hiipumaan herää siihen julmettuun vihlontaan, eikä missään asennossa ole hyvä ja täysin kivuton olla

Ortopedi puhui leikkauksesta, kun kivut on kuitenkin kestäneet jo useamman kuukauden, mutta myös sanoi että voi saada selkäjumpalla hyväänkin kuntoon. Ihmetteli kylläkin, kun kipu ei ulotu varpaisiin asti, ajattelin että kipujen loppuminen säären alueelle voisi johtua sikseenkin vahvoista keskivartalon lihaksista
Kyllä leikkaus kuulostaa omaan korvaan aika pahalta ja ilman fysioterapiaa en sitä lähde kokeilemaan. Hommat jäi kuitenkin kesken, eikä ortopedi maininnutkaan fysion lähetettä.
Nyt aamulla soitin sitten päivystykseen lääkärille aikaa ja sainkin sen iltapäivälle, ei työnteosta tahdo tulla mitään kun oireet vain pahenevat kun siellä juoksee ja repii ja nostelee, sairaslomalle tässä on jäätävä.

Henkisellä puolella myös melko rankkaa selkää sairastaa, kun ei voi niitä mielekkäimpiä asioita tehdä, ruokahalukin melkein samalla tasolla kun aktiiviaikaan, tulee syötyä niin älyttömästi eikä juuri pysty millään kuluttamaan, tuntuu että ukkokin paisuu silmissä(+5kg).. Kipulääkkeiden ja fyysisen rasituksen laskemisen vuoksi tuntuu väsyttävänkin aivan kokoajan niin helvetisti.
Tatamille paluu alkaa tuntumaan aika kaukaiselta ajatukselta, alkaa oleen polulta aika hukassa :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom