Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Apua, auttakaa!

Eli ei mitään aiempia selkävaivoja oikeastaan ikinä. Hartiat nyt jumissa olleet joskus järkyttävänkin pahasti, mutta ne ei enää ole saliharrastuksen myötä vaivanneet.

Nyt ajoittain vasen alaselkä/lantio menee ikään kuin kasaan, aiheuttaa sitten kipeytyessään lihasjumeja jne. joka sitten kuitenkin aika helposti ollut hoidettavissa roikkumisella ja venyttelyllä jne.

Mutta tänään. Aamulla salille ja normi alakroppatreeni. Vuorossa romanialainen mave ja teen sen vähän kuin bodausmielessä kevyellä painolla (oma paino) kympin sarjoja. ELi ei pitäisi olla mitään draaman aineksia, korsetti ja tekniikka pitäisi olla hallussa, mitään ongelmia ei koskaan aiemmin. Eka sarja meni kuin vettä vaan, ihmettelin oikein kuinka kevyttä olikaan. Sarjatauolla tein vatsoja kiertäen kahvakuulalla puolelta toiselle. Sitten toisen sarjan kimppuun ja olikohan eka toisto, niin NAPS! Ja siinä meni selkä.

Eli korsetti ihan yhtäkkiä ikään kuin petti. Ei ollut toivoakaan jatkaa. Lantionnostoa pystyin tekemään vielä tuon jälkeen, ihan ilman painoa kokeilin, samoin kuin bulgarialaista 1 jalan kyykkyä. Mutta sitten yritin mennä tekemään jotain istuen tehtävää liikettä kuten polven ojennus. Ei onnistu. Paine selälle liikaa. Lähdin kotiin.

Tilanne on nyt se, että ainut täysin kivuton asento on sängyssä selällään. Kaikki kiertävät liikkeet sattuvat. Jos alaselkään kohdistuu painetta hengittäessä, istuessa, miten vain, sattuu. Kipu ei varsinaisesti jalkaan säteile, mutta jos kipu vihlaisee syystä tai toisesta, jalka pettää alta.

Pystyn nostamaan esim. puolitoistavuotiaan poikani ylös jos olen suorassa asennossa ja teen sen keskivartalo paketissa ja jaloilla. Mutta esim. keinun keinuttaminen keinun sivusta ei onnistunut. Sormia en saa lattiaan kuten yleensä ja kengännauhojen solmiminen hankalaa. Kun makaan sängyssä selällään ja yritän vetää polvia koukkuun, sattuu.

Apua, mitä mä teen??? Luin jostain, että tee kaikkea mitä voit. Onko näin? Kivusta huolimatta yritän toimia kuten yleensä? Tunnen jo nyt kuinka lihakset kiristyy alaselässä koska jännitän sitä kivun vuoksi. Menenkö salille tekemään mitä voin vai pysynkö kaukana sieltä ja lepäolen mahdollisimman paljon? Venyttelenkö?

Auttakaa pliiiiis =(

Eipä tässä netin kautta muuta voi sanoa kuin, että lääkärille marsmars. Itselläni oli sattui viikko sitten JayRayn yllä kertoma tilanne mavessa. Terveyskeskuslääkäri ei yllättäen tehnyt yhtään mitään vaan määräsi buranaa ja pari päivää saikkua. Menin sitten yksityiselle ja siellä tehtiin erinäisiä liikkuvuustestejä tms. ja kuulosti ettei vika ole välilevyissä vaan lihasperäinen vamma on. Sain hanuriin 2 kipupiikkiä sekä panadol+burana+sirdalud kuurin sekä viikon sairaslomaa. Liikkumaan kehotettiin heti kunhan vaan kivuilta pystyy, mutta ei tietenkään mitään salihommia heti vaan kävelyä, uintia yms. kevyttä liikuntaa. Nyt viikko tapahtuneen jälkeen selkä alkaa olemaan hyvässä kunnossa, pari kertaa olen käynyt kävelyllä ja venytellyt kevyesti päälle. Loppuviikosta sitten rauhallinen paluu salille. Riseen näyttämä asento oli myös minulla alkuun ainut missä oli hyvä olla. Eli neuvoisin omasta kokemuksesta menemään lääkärillä heti ja mielellään urheiluun erikoistuneelle jos on mahdollista.
 
Kiitos vastauksista. Mä oon nyt ensinnäkin ajatellut yrittää selvitä ilman sen tuhdimpia lääkkeitä kuin burana ja panadol...saa nähä. Nyt iltaa kohti tuntuu, että alkaa alaselässä molemmin puolin jomotus. Se on seurausta todennäköisesti lihasten kireytymisestä. Tilanne mennyt muutenkin iltaa kohti hankalammaksi. Kävellä pystyy jotenkin kun vaan ylös eka pääsee eikä kääntyile mihinkään päin siinä. Ja sitten Riseen linkkaama asento on todella hyvä, mutta ylöspääsy hankalaa.

Joo, aivan turha kuvitella tästä salille hetkeen menevänsä. Jos päivällä niin vielä kuvittelinkin, en valitettavasti kuvittele enää. Kipupaikat sinänsä hahmottuneet. Se on toi lanneranka koko selän pituudelta ja sitten selkärangan oikealla puolella kymmenisen senttiä lannerangan yläpuolella. Siihen ei satu jos roikun tangossa, siihen ei oikeastaan satu jos siihen sormella painaa, mutta jos kämmenellä painaa, niin sattuu. Sen takia mä epäilisin ennemmin nikamaongelmaa kuin lihasongelmaa.

Mutta hei, mitkä noi liikkuvuustestit on joista parikin on puhunut? Kädet saan suoraksi ylös ja pää kääntyy molemmille puolille. Mutta sormet ei mene lattiaan, ei loppupäivää kohti enää lähellekään. Ja mitään sivuttaistaivutuksia tai kiertoja en voi kuvitellakaan edes kokeilevani.
 
Aikas ikävä tilanne sinulla.. "Hyvällä" tuurilla vain ns. noidannuoli, jonka pitäisi helpottaa päivissä-viikoissa. Huonommalla tuurilla välilevyperäistä. Liikkuvuustestit ovat juurikin rangan taivutukset sekä kierrot eri suuntiin. Lisäksi muita testejä ovat tämä https://www.youtube.com/watch?v=uo0vZZdN854 (jos on vakavampaa ja ns. aito iskiasoire kyseessä, jalan ei pitäisi nousta kuin n. 30° kulmaan kipujen jo ilmaantuessa) ja tämä https://www.youtube.com/watch?v=Y0gZg5bSJuQ . Muita testejä on kokeilla patella- ja akillesjänteiden refleksit sekä testataan pystyykö asiakas kävelemään varpaillaan, kantapäillään ja onko ukkovarpaiden koukistusvoima symmetrinen.

E: et kertonut säteileekö vaivasi? noidannuolen ei pitäisi säteillä alaraajaan. Lisäksi voit kokeilla löytyykö alaraajojen alueilta puutuneita tai huonosti tuntevia alueita.
E2: kantapäillä kävely tosiaan testaa viidennen hermojuuren ärsytystä ja varpailla kävely puolestaan ensimmäisen ristihermon ärsytystä
 
Jotkut sanonu että jos on välilevyissä ongelmaa, ei pysty kantapäillä kävelemään. Kokeile kävellä kantapäillä?

-Kantapäillä kävely
-Varpailla kävely
-Makasin selällään ja lääkäri nosteli jalkoja ylös/alas
-Makasin selällään ja lääkäri otti varpaiden päältä kiinni, siis kynsien puoleta, siinä piti sitten vetää varpaita itseäni kohti, ja sama sitten toisinpäin
-Normaali eteetaivutus seisaaltaan

Tuommosia liikkeitä oli testeissä.
 
Pselälläni niin en kyllä jalkaa saa alustasta irti ilman kipuja. Jos toisen jalan koukistaa, onnistuu edes vähän paremmin.

Mutta tosiaan kierrot ja ylösnousut ja kaikki missä kroppa menee vähänkin vinoon, sattuu. Kipu ei varsinaisesti säteile paitsi jos paino vasemmalla jalalla niin vihlova kipu saattaa säteillä jalkaan ja jalka pettää. Tänä on hieman sitä obgelmaa mitä ollut aiemminkin.
 
Voi olla, että ne säteilykivut ilmaantuu vasta tulevina päivinä. Seurantalinja tässä on hyvä ja kevyttä liikkumista kivun sallimissa rajoissa. Suurinosa selkäkivuista paranee itsestään parin kuukauden sisällä. Jos lihasperäistä niin voi nopeastikin rauhoittua. Se selällään jalannoston tulisi jonkun toisen nostaa. Ei silleen että itse nostat jalkaa. Kivun tulisi ilmaantua polven alapuolelle.
 
Joo kokeillaas nyt ihan koneella kun toi eilinen karkas kännyllä ja 2/3 tekstistä jäi pois =D

Joo siis kantapäillä ja varpailla kävely onnistuu, ainoastaan kantapäillä kävellessä tärähtely sattuu vähän alaselkään. Miehen kanssa kokeiltiin tota jalannosto hommelia. Ja niissä ei ongelmiapaitsi vähän oikean jalan osalta kun itseä päin yritti vetää, mutta silloinkin sattui sinne alaselkään eikä polven alapuolelle. Ja mitään puutumia ei ole.

Nukkuminen meni suht ok. Kääntymiset yhtä tuskaa, sillä oikealla kyljellä nukkuminen, jolla yleensä nukun, ei onnistu ollenkaan, kipu kova. Vasen kylki tai selällään onnistuu. Eihän tässä auta ku elellä ja seurailla. Se mikä vielä ei selvinnyt...suositteletteko venyttelyä?
 
Ei missään nimessä venyttelyitä. Mullapari pullistumaa alaselässä ja tyhmänä venyttelin, kerroin siitä lekurille joka sano että ei saa venyttää jos siellä hermo puristuksissa :) suosittelen et rauhotat tilanteen, et mene salille, kävelet jos se tekee hyvää mut älä jää makaamaan. Älä ärsytä selkää enempää jotta se voi parantua!
 
1. Käy lääkärillä. Saat saikkua jos tarvii, reseptin tulehduskipulääkkeelle ja tärkeimpänä lähetteen fyssarille. Lisäksi tutkii hieman.

2. Käy fysioterapeutilla. Tutkii kunnolla. Multa heti kysyi, että milloin tuli tuo ongelma ja oonko syönyt tulehduskipulääkkeitä, kun muuten ei oikein uskalla koskea. Täältä saat jonkinlaisen diagnoosin, neuvontaa ja hyvät ohjeet kuntoutumiseen.

Jos on välilevyongelmaa, niin se vie yllättävän paljon aikaa. Mulla eka kuukausi oli pahin, nyt 3kk jälkeen on jo melko hyvä, paitsi eteenpäin taivutuksissa ja ihan ei toinen pakara kestä rasitusta normaalisti. Joogaope sanoikin, että 25-vuotiaalta kestää 6kk palautua kunnolla normaalille tasolle (ja en siis ole ihan 25 enää).

Edit:
Tärkeintä tuossa on, että ei saa tehdä mitään, mikä sattuu. Alkuun tietty sattuu vähän kaikki, mutta makaaminenkaan ei auta... 20min kuulemma riittäisi kerrallaan selälle lepoasennossa ja sitten voisi taas koittaa liikkua hieman.

Multa fyssari kielsi pitkäkestoiset venytykset. Oli säteilykipua toiseen jalkaan ja sitä puolta piti ahkerasti vaan pumppailla auki ja liikutella siten hermoa.
(Pöydän tms reunalla istuen jalat ilmassa, siitä vuorotellen ensin polvi ja nilkka suoraksi ja sitten kumpikin koukkuun. Ja paljon toistoja.)
 
Mä tein aikanaan sen mokan, että yritin selkää venyttää etutaivutuksilla. Ja kun siellä oli pullistuma niin sehän vaan pullistuu enemmän ulos taivuttaessa ja ärsytttä sitä hermoa. Jatkossa sitten kun on kuntouduttu niin keskivartalon monipuolista jumppaa loppuelämän ajan.
 
Tänään hain lääkkeet, ei niistä kyllä apuja tunnu olevan. Mä on jotenki immuuni kaikille kolmiolääkkeille =D Mutta kiropraktikolla ajattelin piipahtaa asap, mitä mieltä siitä? Nikamathan tässä taitaa nyt olla niin ja näin.
 
Ite en menisi millekään manipuloijalle, ainakaan siis osteopaatille tms jos ei oo otettu magneettikuvia :) fysioterapeutit usein tietää aika paljon noista vaivoista ja niiltä saa ihan kelpo vinkkejä ja ohjeita. Oon ollu skeptinen fyssareiden suhteen mutta nyt siitä on olu korvaamaton apu selän kuntoutuksessa.
 
Kyllä lannerankaa saa venyttää, mutta ei ihan perinteisellä venytyksillä, vaan ns. traktiolla varovasti alkuun. En nyt parempaa kuvaa löytänyt pikaisella googletuksella, mutta vähän tähän tyyliin http://www.fysioterapiaturku.com/media/tiedostot/galleria/cache/traktio-800x700.jpg . Tuota vyötä ei välttämättä kotioloista löydy, mutta voit asettaa jalkasi vaikka miehesi olkapäille ja hän vetää sinua läheltä nivusia, jolloin lannerangan alueelle tulee venytystä kohtisuoraan nikamien väliin.
 
Mulla nyt leikattu valtava välilevytyrä. Suosittelen operaatiota kaikille joilla pitkäkestonen jatkuva ongelma ja aiheuttaa jalkaan hermotusongelmia. Itellä jalkahermovika jäi samantien leikkuupöydälle.


Ainoo mikä täs nyt jännittää on, että tässähän kuntoutumisvaiheessa on kaikkia sääntöjä mitä ei saa tehä ja esim varovasti kyljen kautta nousu sängystä ym. No mulla siis muutama pvä leikkuusta ja oon vahingossa pari kertaa jo täysillä rävässy sängystäki väärässä asennos ylös. Huh! Toivottavasti ei aiheuta tuhoa. Jäi siis kysymättä sairaalassa et mitä sit pahimmillaan voi tulla jos ei muista varovaisuutta.
 
^ei ole paha. Selkä on jäykkä ja vähän kipeä, mutta ainakin minulla liikkuvuus parani huomattavasti viikko viikolta. Kuntoutuminen oli paljon mukavampaa kuin sikiöasennossa sohvalla makaaminen ja itkeminen kivusta.
 
^kyllä. Tähän leikkaukseen ois pitäny päästä jo ajat sitten. Ois se kaamea kipuvaihe saanu jäädä kokematta. Se oli todella sietämätöntä.

Oon yllättyny miten vähän on kipuja leikkauksen jälkeen. Lähinnä haava kiristää ja selkä muutenki kiristää. Mutta muuten on yllättävän iso helpotus tää leikkuun jälkeinen olotila. Tuntuu että joka päivä pystyy yhä pidempiä matkoja kävellä ja yleisvointi ihan pirtee jo.

Kovin jännitys on siinä et miten selkä tulee tulevaisuudes kestää kun alan taas treenaa akrobatialajeja. Siinä se sitten nähään. Kun on tota rappeumaa ilmeisesti aikalailla tullu...
 
Kovin jännitys on siinä et miten selkä tulee tulevaisuudes kestää kun alan taas treenaa akrobatialajeja. Siinä se sitten nähään. Kun on tota rappeumaa ilmeisesti aikalailla tullu...

Miksi sitten jatkat?
 
Mulla leikkauksen jälkeen veti alaselkää jumiin todella helposti. Hierojalla juoksin reilun vuoden, alkuun kerta viikkoon sit joka toinen viikko ja lopulta kerran kuussa. Nykysin rullailen kotona ja noin kolmen kuukauden välein käyn pari hierontaa niin pysyny hyvänä.

Pitkät kivut jäi täälläkin sinne leikkauspöydälle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom