Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Moro, itellä todettiin tuossa helmi-maaliskuussa magneettikuvauksissa alaselän välilevynkulumaa joka sitten aiheutti tosi kovaa kipua alaselkään monen kuukauden ajan, jonka aikana piti todella varoa mitä teki jne. 6 krt fyssarilla kävin ja kivut häipyi kokonaan, mutta nyt tullut taas uudestaan hieman kipeäksi alaselkä, ja semmonen uusi vaiva tullut, että punnerrusliikkeissä tangolla, kapea/normi penkki alkaa vasen ns. Hauiksen ja ojentajan väliä sattumaan aivan perhanasti ja tuntuu että hermo siellä on kipeä.

Koko hauiksen matkalla sattuu ja ei hellitä kun vähäna jan päästä vasta =15min, joslepuuttaa kättä. Penkissä kun ottaa tangon käteen tuntuu, että voimia ei ole ollenkaanmutta sieltä se vaannousee kun pääsee ns kivusta yli, mutta aivan järkyttävä kipu. Tänään tuli sama hermokipu oikeaan käteen samalle kohalle ja alkoi vtuttaa että mikä siellä oikeen on. Onko kelläön kokemusta tai tietoa mikä on?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaisiko joku jeesata vähän?

Eli 5 päivää sitten olin kaverin kanssa kävelyllä, ja kengät olivat sen verran kuluneet, että vasemmasta puuttui osa pohjasta. Eli tavallaan jalat olivat eri korkeudella suhteessa maahan. Huomasin jo kävelyn aikana, että vasemmalta puolelta kroppaa alkoi säteilä kipua alaselän kautta pakaraan, takareiteen ja pohkeeseen. Ajattelin, että mitä väliä, mulla on vuosien aikana noita selkäjumeja ollut, ja aina niistä on selvitty.

Paitsi että seuraavana aamuna havahduin siihen, että selkää vihlaisi, kun käänsin kylkeä noustessani sängystä. Kun nousin seisomaan, koko kropan vasen puoli alselästä alaspäin alkoi vihloa järjettömästi. Kuin olisi saanut puukoniskuja sinne. Päätin mennä takaisin makuulle, ja se onkin ainoa asento, mitä selkä kestää ilman kipua. Istuminen, seisominen ja kävely sattuvat ihan saatanasti. Sen verran oli pakko kävellä, että hain resepti lääkkeet terveysasemalta, mutta kipu oli ihan järjetön koko kävelyn ajan.

Nyt tosta on kulunut 3 päivää, ja edelleenkin ainoa asento mikä ei satu, on makaaminen. Olen vetänyt tulehduskipullääkkeitä, kylmävoidetta ja venytellyt, sekä hieronut selkää tennispallolla. Mikään noista ei auta, kuin erittäin lyhyen ajan. Mulla on kuukauden päästä aika magneettiin julkisen kautta, mutta on alkanut vähän pelottamaan, että kestänkö mä kuukautta. Syominenkin pitää hoitaa lattialla maaten, kun ei pysty istumaan. Täti oli sitä mieltä, että samantien yksityiselle, turha leikkiä terveytensä kustannuksella. Vähän vaan hirvittää se hinta yksityisellä puolella, jos selkä joudutaan leikkaamaan.

Toisaalta nää selkäjumit ovat aina menneet ohitse aikaisemmin, mutta eipä ne ole koskaan ennen näin pahoja olleet.

Kokemuksia? Meneekö tän tyyppiset vaivat ohi itsekseen,vai onko nyt oikesti kiire, ennenkuin jotain pahempaa vauriota sattuu? Mulla on todellakin ollut tän tyyppisiä oireita ennekin, mutta ei näin pahoja.
 
Itse menin niskan kanssa viikon nukkumattomuuden jälkeen kiropraktikolle. Helpotti ekan kerran jälkeen jo jonkinverran.
 
Suosittelen kaikille tätä liikettä joka aikaisemmin tässä threadissä ollut mun selkävaivat loppui tämän liikkeen avulla. Välilevytyrä todettu alaselässä. Lisäksi toinen liike mitä olen tahkonnut on niskan treenaaminen eli selällään maaten jalat koukussa nostat keskivartaloa niskalihasten avulla. Loppui niskavaivat tuon kanssa. Nyt molemmat kahtena päivänä viikossa 3 sarjaa per liike.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla todetiin muutama viikko sitten magneettikuvissa seuraava: "presakraalivälissä pieni, sentraalinen, laakea prolapsipullistuma." Eli pieni välilevyn pullistuma ilmeisesti löytyi. Paperissa lukee myös "LV nikaman oikeanpuoleisessa pedikkelissä on läiskäinen rasvoittuma-alue sopien jo vanhemmalle spondyloottiselle prosessille reaktiiviseksi muutokseksi, mutta pedikkelissä ei ole tuoreeseen rasitusosteopatiian viittaamia ödeemimuutoksia." Pullistuma ei myöskään kuvausanessossa kuulema ole yhteydessä neuraalisiin rakenteisiin.

Kipuilu alkoi siis viime joulukuussa, kun avasin kiertoliikkeellä oven. Aluksi kipu kesti ehkä viikon, jonka jälkeen se helpotti lähes täysin ja tuntui lopulta lähinnä painiessa ja muussa urheilussa. Kipu säteily myös lievästi jalkaan aina kun selkää oli urheilemalla rasittanut. Muuten se siis ei ollut kipeä, eikä ole vieläkään lukuunottamatta pitkiä yhtenäisiä istumisia. Painia en ole vielä kokeillut, mutta oman kehonpainolla olen jumppaillut kaikkea mahdollista, eikä selkä ainakaan tässä kipeydy.

Onkohan tässä nyt odotettavissa selän kunnollinen paraneminen itsestään vaikka tuo on tosiaan jo reilu puolivuotta tuolla ollut? Entä tarviiko tuosta rasvoittuma-alueesta murehtia vai mitä se kertoo? Täytynee myös varmaan varata aika ortopedille tai fysioteraputille, joka osaisi kertoa tilanteen tarkemmin.
 
Tämä kannattaa lukea. Varsinkin tuo selkäkohta. :D
 
Miten ihmisillä on pullistumat parantuneet? Tarvittiinko leikkausta, vai menikö kuntoutuksella vaiva ohi? Kysyn, koska itsellä tuli selkään pullistuma 2kk sitten, ja on vieläkin kipeä. Nyt pystyn jo istumaan jotenkin, mutta pitkäaikainen istuminen, seisominen, kävely ja kaikki nostaminen ovat silti selälle myrkkyä. Ortopedi tarjosi leikausta kunnalisen kautta, en ollut vielä valmis siihen menemään. Nyt olen viimeiset 2 viikkoa jumpannut selkää joka päivä, ja muutos parempaan on ollut huomattava.

Silti, kun vähän aikaa on jaloillaan, niin kivut ovat todella v********t. Sitten pitää ottaa buranaa, (joita olen vetänyt jo sen 2kk), mennä sängylle hetkeksi makaamaan ja jumpata vähän, niin kivut lähtevät vähäksi aikaa. Ja toi jatkuva jumppaaminen myös risoo, okei, ymmärrän, että selkäkipu johtuu lantion virheasennosta ( josta kukaan lääkäri tai fyssari ei ole maininnut, mutta jonka näkee katsomalla peiliin samalla, kun mavettaa tai kyykkää. Koko kroppa on ihan vinossa liikkeen alusta loppuun ).

Nämä virheasennot istuvat niin tiukassa, että jotain kengännauhoja solmiessa joutuu keskittymään, että ei ala lantio tiltata. Eli se mitä tällä avautumisella haen, on, että olisiko leikkaus nopeampi apu? Netistä luin että suurin osa pullistumista paranee 3 kuukaudessa, 2 on jo mennyt, ja parempaan suuntaan koko ajan. Silti, tämä alkaa jo vähän väsyttää. Jatkuva kipu on henkisesti myös aika ärsyttävää, sitä ikäänkuin on koko ajan keskittynyt kuuntelemaan kroppaa, että josko se alkaa taas sattumaan. Tosin nyt pystyn jo öisin nukkumaan hyvin, joten selvästi on kipu helpottunut. Hevosbalsam ja burana auttavat, ei ainakaan tarvi napsia Lyricaa enää, sen verran on olo parempi.

Ja se myös, että kun kipu oikeasti johtuu lantiosta, eikä selästä, niin joutuisihan sitä fysioterapiaa kuitenkin harrastamaan, leikattiin tai ei. Tädillä myös leikattiin selkä pullistuman takia, kivut olivat vuoden poissa, sitten tulivat takaisin. Täti tosin sanoi tämän johtuneen siitä, että leikkaus tehtiin liian myöhään, joten pysyviä hermovaurioita oli jo syntynyt. Tämä skenaario vähn pelottaa itseäni, että vaikka selkä on mennyt parempaan suuntaan, niin mistä sen tietää, mitä siellä kropassa oikeasti tapahtuu. Täti kyllä omien sanojensa mukaan tappeli kivun kanssa vuoden, mille pakko nostaa hattua, itse olisin vuoden verran tällaisen kivun jälkeen niin hermoraunio, että joutuisin sairaseläkkeelle joka tapauksessa.

Itsellä on pitkä historia selkäkipujen kanssa, ekan kerran oireili joku 8v sitten. Onko tämä joku juttu, että kun ikää on 31v, niin selkärangan nikamat "kuivuvat", mikä aiheuttaa sen rappeutumisen rangan ala-osassa? Eli siis pullistuman lisäksi on rappeumaa, jos sillä on jotain väliä. Netistä kun lukee leikkauksista, niin aika vaihtelevia ovat tulokset, osalla paranee heti, osalla ei parane, ja osalla vaiva uusiutuu. Mystistä..
 
No se kivun palaaminenhan voi johtua uudesta pullistumasta. Kyseessä on kuitenkin rappeuma joka vain etenee koko ajan. Leikkauksella poistetaan ainoastaan sillä hetkellä hermoa painavat kohdat.

En oikein tiedä mikä tuo lantion virheasento on, yleensä siitä puhuvat kiropraktikot. Itse väitän sen vinon asennon johtuvan pullisumasta eikä toisinpäin. Kipu kun vääntää asentoa ja siten vaikuttaa lihastasapainoon.
 
No se kivun palaaminenhan voi johtua uudesta pullistumasta. Kyseessä on kuitenkin rappeuma joka vain etenee koko ajan. Leikkauksella poistetaan ainoastaan sillä hetkellä hermoa painavat kohdat.

En oikein tiedä mikä tuo lantion virheasento on, yleensä siitä puhuvat kiropraktikot. Itse väitän sen vinon asennon johtuvan pullisumasta eikä toisinpäin. Kipu kun vääntää asentoa ja siten vaikuttaa lihastasapainoon.

No siinä virheasennossa ei ole pelkästään kyse siitä, että kipu vääntää asentoa. Vaikka kyllähän se kipu vaikuttaa, sitä asentoa yrittää puolivahingossakin "väistää", mikä tuottaa kipua. Ja mä luulen, että olin "vino" jo kauan ennen saliharjoittelun aloittamista, eikä tuolloin vielä mitään kipujakaan ollut.

Mutta selväähän se on, että kun jo valmiiksi vähän väärässä asennossa olevia nikamia ja tukikudoksia aletaan kuormittaa raskailla kyykyillä ja vedoilla, niin jossain vaiheessa sattuu. Ja sitten vielä typerästi tein maven ristiotteella, enkä "muistanut" vaihdella kättä.

Itse en ole koskaan käynyt kiropraktikolla, mutta tämä kropan epätaspaino on jo niin silmiinpistävää, että sitä ei voi maallikkokaan olla huomaamatta. Myös oikea olkapää "roikkuu" huomattavasti enemmän edessä, kuin vasen. Ja sitten polvet, joista leikattu kierukat, koska kyykyt kippailivat ensin liikaa oikealle = polvi meni, jonka jälkeen yritin pakottaa liikkeen pysymään tasapainossa, jonka jälkeen meni taas vasen polvi.

Oliko sulla muuten se efekti, että välilevyn pullistuma pakotti kropan "kieroon"? Ja jos oli, niin auttoiko kuntoutus, vai jouduttiinko leikkaamaan?

Kiitos vastauksesta!
 
Oliko sulla muuten se efekti, että välilevyn pullistuma pakotti kropan "kieroon"? Ja jos oli, niin auttoiko kuntoutus, vai jouduttiinko leikkaamaan?

On ja on vieläkin itse asiassa. Se pullisumahan tekee yleensä hermopinteen ja tällöin esim. toinen jalka on hitusen toista heikompi. Ja kroppa komensoi sitä. Itse olen kierossa vasemmalle ja sen näkee peilistäkin kun tekee vaikkapa pystysoutua. Toinen olkapää nousee aina korkeammalle.

Mutta toisaalta suurin osa ihmisistä lienee kierossa ja epäsymmetrisiä. Jos katsoo vaikkapa penkkaajia, niin monella on jalat eri etäisyydellä telineistä tai tanko tekee mutkaa matkalla ylös. Kipupotilailla tilanne vain häiritsee enemmän, koska omaa kroppaa tulee tuijotettua peilistä enemmän sekä googletettua kaikenlaisten nivelnaksauttajien mielipiteitä ;)

Oma selkä on leikattu kerran 10v sitten. Vasemmasta jalasta puuttuu hitusen tunto, sillä ehkä viivyttelin liian kauan. Toisaalta leikkaus piti tehdä omalla rahalla yksityisellä, koska meillä ei julkisella puolella leikata tai hoideta ellei ole kuolemanvaara. Ja silloinkin koitetaan siirtää...Mutta leikkausta ennen oli pullistuma ja sen jälkeenkin on ollut pari. Mutta ne menivät jumpalla ohi.
 
On ja on vieläkin itse asiassa. Se pullisumahan tekee yleensä hermopinteen ja tällöin esim. toinen jalka on hitusen toista heikompi. Ja kroppa komensoi sitä. Itse olen kierossa vasemmalle ja sen näkee peilistäkin kun tekee vaikkapa pystysoutua. Toinen olkapää nousee aina korkeammalle.

Mutta toisaalta suurin osa ihmisistä lienee kierossa ja epäsymmetrisiä. Jos katsoo vaikkapa penkkaajia, niin monella on jalat eri etäisyydellä telineistä tai tanko tekee mutkaa matkalla ylös. Kipupotilailla tilanne vain häiritsee enemmän, koska omaa kroppaa tulee tuijotettua peilistä enemmän sekä googletettua kaikenlaisten nivelnaksauttajien mielipiteitä ;)

Oma selkä on leikattu kerran 10v sitten. Vasemmasta jalasta puuttuu hitusen tunto, sillä ehkä viivyttelin liian kauan. Toisaalta leikkaus piti tehdä omalla rahalla yksityisellä, koska meillä ei julkisella puolella leikata tai hoideta ellei ole kuolemanvaara. Ja silloinkin koitetaan siirtää...Mutta leikkausta ennen oli pullistuma ja sen jälkeenkin on ollut pari. Mutta ne menivät jumpalla ohi.

No joo, mitään en ole googlettanut, mutta em. polviongelmat ovat tehneet sen, että kyykätessä pelkällä kehonpainolla joudun tietoisesti pakottamaan lantion suoraksi, muuten sattuu polviin. Eli kireät lantion lihakset aiheuttavat epätasaisen kuormituksen vasemman ja oikean reiden välille, kun oikea reisi "vaeltaa" jatkuvasti enemmän ulos- ja eteenpäin, kuin vasen. Mikä taas johtuu tosta lantio-tiltistä, mikä taas johtuu ehkä kipeästä selästä, tai sitten kipeä selkä on oire lantiosta.. huhuh pää tulee kipeäksi.

Senkin takia olen skeptinen leikkauksen suhteen, kun salilla jutellut muutaman ihmisen kanssa, joilla ollut selkäongelmia, ja kuntoutuksella ovat saaneet ne hallintaan. Tosin tossa pitää ottaa huomioon, että kun selkävaivoja on ollut näin pitkään kuin itsellä, niin miten kuntoutus enää tässä vaiheessa tepsii.

Lähtivätkö muuten kivut leikkauksella? Ja miten pitkään odotit, ennenkuin menit leikattavaksi?

Kiitti!
 
Kipu loppui leikkauksen siltä istumalta. Sitä ennen ei pystynyt kävelemään ilman kourallista kolmiolääkkeitä. Lähinnä makasin sikiöasennossa sohvalla selällään ja keskityin hengittämiseen. Seisomaan pystyi pari minuuttia ennen kuin teki mieli hakata jalka irti. Panacodeilla pääsin sitten lääkäriin, jossa sanoin että nyt vittu leikataan. Jamppa sanoi että selvä ja 3pv myöhemmin olin Mehiläisen sairaalassa. 3500€ maksoi se lysti. Ortopedi sanoi julkisella puolella jonon olevan silloin 0,5-1 vuotta. Onneksi oli ollut selkävaivaa ennenkin, joten vakuutuksessa kaikki ao. vaivat on suljettu ehdoissa pois...

Mutta jos salille pääset, niin sitten ei tarvitse välttämättä leikata. Keho kertoo koska on sen aika. Se on se hetki kun tekisi mieli leikata selkä itse autotallissa. Kiireellisenä pääsee leikkaukseen myös jos rakon ja perauksen kontrolli menee ja ollaan vaippalinjalla.

Fysioterapiakin auttaa paljon.
 
Kipu loppui leikkauksen siltä istumalta. Sitä ennen ei pystynyt kävelemään ilman kourallista kolmiolääkkeitä. Lähinnä makasin sikiöasennossa sohvalla selällään ja keskityin hengittämiseen. Seisomaan pystyi pari minuuttia ennen kuin teki mieli hakata jalka irti. Panacodeilla pääsin sitten lääkäriin, jossa sanoin että nyt vittu leikataan. Jamppa sanoi että selvä ja 3pv myöhemmin olin Mehiläisen sairaalassa. 3500€ maksoi se lysti. Ortopedi sanoi julkisella puolella jonon olevan silloin 0,5-1 vuotta. Onneksi oli ollut selkävaivaa ennenkin, joten vakuutuksessa kaikki ao. vaivat on suljettu ehdoissa pois...

Mutta jos salille pääset, niin sitten ei tarvitse välttämättä leikata. Keho kertoo koska on sen aika. Se on se hetki kun tekisi mieli leikata selkä itse autotallissa. Kiireellisenä pääsee leikkaukseen myös jos rakon ja perauksen kontrolli menee ja ollaan vaippalinjalla.

Fysioterapiakin auttaa paljon.

Itse asiassa mulla oli toi " tekee mieli amputoida jalat, jos kivut sillä loppuvat" -vaihe ne ekat pari viikkoa, kun pullistuma ilmeni. Sinä aikana tosiaankin makasin sängyllä, söin lääkkeitä, ja onneksi faija kävi mun puolesta kaupassa ostamassa ruokaa, itse en olisi sinne saakka selvinnyt. Mutta paremmaksi on mennyt koko ajan, nytkin istun tuolilla kirjoittamassa tätä, mikä ei olisi ollut mahdollista edes pari viikkoa sitten.

Salilla aloin myös käymään jo 1kk sitten, vaikka siitä luultavasti oli enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta sain päähäni, että kivut lähtevät mavettamalla, kun sillä ovat tulleetkin. Tosin jouduin bussimatkan jälkeen aina menemään ensiksi salin sohvalle makaamaan, että kivut helpottivat sen verran, että sai tehtyä mavea 100kg:lla 5 toistoa. Eipä se paljon auttanut, mutta eipä haitannutkaan. Lähinnä saliharrastuksen kannalta masentaa, kun voimatasot ovat laskeneet, mutta onpa se oma painokin tippunut lähes 10kg, joten mitä voi odottaa.

Lähinnä pohdin leikkausta siltä kantilta, että kun toi jatkuva kipulääkkeiden syöntikään taida ihan tervettä olla, ja 2 viikon jälkeen alan olla aika kyllästynyt noihin jumppakuureihin. Se mitä voisi kokeilla, on aloittaa kyykyn ja vedon treenaaminen pelkällä tangolla, mutta minua epäilyttää se, mitä tapahtuu, kun noihin liikkeisiin alkaa lisäämään rautaa.

Miten pitkään jouduit odottamaan kipujen alkamisesta leikkaukseen? Entä noi myöhemmät pullistumat, niistä selvisit kuitenkin ilman leikkausta? Entä palautuivatko voimatasot?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksat vastailla, sen verran kujalla olen tän asian kanssa!

Tack!
 
itselläni meni selkä melkein vuosi sitten mavessa, oikealla puolella alaselässä on tuollainen hassu "juttu" joka liikkuu sormien kanssa liikuttamalla ja se kipeytyy ihan vitusti jos teen mavea tai kyykkyä, kipu on polttava, kirvelevä, pistävä ja kuumottava eli kaikki nuo yhdessä.

sitä nyt tässä olen ihmetellyt että mikä vittu tuo plötti tuolla selässä on, lääkäri ei ensin meinannut edes minua uskoa sen olemassa olosta kun urpo etsi kokoajan väärästä kohdasta vaikka kuinka selitin että siirrä nyt vittu niitä sormiasi tuonne päin ja sitten kun hän sen löysi ja painoi sitä niin voi vittu mikä kipu, hän arvioi sen kooksi 6x2cm ja laittoi minut ultraääneen jossa ei ilmeisesti näkynyt mitään tai ainakaan minulle ei mitään kerrottu...
tuo pötkylä on aika tarkkaan siinä kohdassa mihin se läjä lihaksia kiinnittyy mitkä tulee jostain alhaalta lantio/takareisi? jutun juju on siinä että nyt viikkoja kuormittamatta selkää ja kokeilin kyykkyä perjantaina 60kg:lla ja tuo pötkylä tuli heti kipeäksi, ideoita mikä vittu tuo tuolla selässä on?? ja mitä kuvaa rupean lekurissa vaatimaan otettavaksi kun sinne heilahdan, meinaan nyt tämä valohoito tie on käyty loppuun ja haluan selvyyden asiaan?
 
Miten pitkään jouduit odottamaan kipujen alkamisesta leikkaukseen? Entä noi myöhemmät pullistumat, niistä selvisit kuitenkin ilman leikkausta? Entä palautuivatko voimatasot?

En tarkkaan enää muista. Kunnon kipujen alettua taisin mennä seuraavana päivänä lääkäriin ja viikkoa myöhemmin oli leikattu. Ei oikein viitsinyt jäädä odottelemaan pidempään, sillä olin just aloittanut hoitovapaan 1v ikäisen muksun kanssa :jahas: Mutta sain 6vk sairaslomaa, mikä tarkoittikin rahallisesti siirtymistä hoitovapaan 200€ kuussa (tai jotain) yli 1000€ korvaukseen :D Jälkimmäinen korvaus kun määräytyykin koko vuoden tulojen mukaan...

Muita ei ole leikattu, koska kivut ovat olleet 10% pahimmasta vaiheesta. Lähinnä sellaista juilimista ja kipua istuessa jne. Voimista on paha sanoa, koska niitä ei koskaan paljoa ollutkaan. Mutta selkä on aina vähän mutkalla, joten se vaikuttaa treeneihin. Eli selkä krampaa välillä ja sain sen kerran jopa revähtämään kun vetäisin 230 pukeilta. Rutina vaan kuului ja vasen puoli selästä meni siniseksi.

Mutta mavet ja kyykyt ei pullistumaan auta. Painoja pitää olla vähän ja liikkeiden ultrapuhtaita. Perslihasta pitää oppia treenaamaan keskitetystä ja "syvät lihakset" saada kuntoon. Siinä auttoi vain terapeutti, koska ei niitä itse mistään youtubesta osaa tehdä. Sitä luulee tekevänsä oikein vaikka todellisuudessa menee päin persettä.
 

Lyhyesti sanottunan makasin sängyssä, ja käännyin vasemmalta kyljeltä oikealla vähän liian nopeasti. Poks. Mutta oikeasti, toi tuskin on edes eka pullistuma, mikä mulla on ollut. Vuosien aikana alaselkä on ollut yhteensä ehkä 5 kertaa niin kipeä, että kengännauhoja ei ole pystynyt solmimaan. Mutta noi on aina menneet ohi parissa päivässä, pienellä venyttelyllä ja jumppaamisella. Ilmeisesti mitä useamman kerran selän "tyrii", niin sitä huonommin se kestää rasitusta jatkossa.

Myöskin sellainen pieni, jatkuva ja ärsyttävä tykyttävä kipu on ollut alaselän vasemmalla puolella lähestulkoon 5 vuotta putkeen. Välillä hävinnyt, sitten tullut takaisin. Siihen jotenkin tottuu, eikä sitten osaa varoa, kun kroppa yrittää viestittää, että kohta sattuu pahasti.

Raskaat kyykyt ja mavet jätin treeneistä pois jo vuosi aikaisemmin, mutta ilmeisesti damage oli jo tapahtunut. Lisäksi kaikki heijari-hauiskäännöt ja käsipainosoudut "vapaalla" tekniikalla, joiden tekemistä jatkoin, eivät varmaan auttaneet asiaa.
 
Viime perjantaina mavetellessa selkä meni aivan vitulliseen kramppiin ja siinä hiukan aloin pelkäämään, että onnistuinko saamaan ne kuuluisat välilevyt pullistumaan. Selkä kunnolla jumiin ja pientä kipuilua. Päätin sitte varata ajan tohtorilta saadakseni varmistuksen, että mikäs selässä on vikana. Lääkäri teki mulle ne liikkuvuustestit ja totesi, että suurella todennäköisyydellä ei ole pullistumia välilevyissä vaan noidannuoli ja määräsi lihasrelaksantteja ja antoi ohjeita noiden keskivartalon syvien lihasten vahvistamiseen.
 
kuinkahan monta välilevyn jonkinlaista pullistumaa on hoidettu noidannuolena.. ;)

Aikojen kulussa selkä mennyt monissa erilaisissa tilanteissa: nostanut väärin jotain/huono liikerata, äkillinen liike tms, mave, kyykky, hampaiden pesu, hanurin pyyhkiminen..

keskivartalon lihaksien pitäminen kondiksessa jeesaa ettei se välttämättä ihan niin helposti mee paskaks, ja tosissaan kyykky/mave pienet painot ja täysin puhtaat liikeradat, niin voi jotenkin tehdä kyseisiä liikkeitä.
Muina huomioina, kylmä ja aamut varsinkin niin selkä ottaa itseesnä huomattavasti helpommin (esimerkkeinä olleet hampaiden pesu ja hanurin pyyhkiminen on tapahtuneet mm. aamulla)

Nämä omia huomioita ainoastaan, ei tiukkaa faktaa, paskan selän kanssa elelty jo niin monta vuotta (20 vuotta ollut selkävaivoja 1-3 krtaa/v eripituisina vaivoina, että jotain oppinut varomaan ja alaselkää/syviävatsalihaksia jumppaamaan.
 
Apua, auttakaa!

Eli ei mitään aiempia selkävaivoja oikeastaan ikinä. Hartiat nyt jumissa olleet joskus järkyttävänkin pahasti, mutta ne ei enää ole saliharrastuksen myötä vaivanneet.

Nyt ajoittain vasen alaselkä/lantio menee ikään kuin kasaan, aiheuttaa sitten kipeytyessään lihasjumeja jne. joka sitten kuitenkin aika helposti ollut hoidettavissa roikkumisella ja venyttelyllä jne.

Mutta tänään. Aamulla salille ja normi alakroppatreeni. Vuorossa romanialainen mave ja teen sen vähän kuin bodausmielessä kevyellä painolla (oma paino) kympin sarjoja. ELi ei pitäisi olla mitään draaman aineksia, korsetti ja tekniikka pitäisi olla hallussa, mitään ongelmia ei koskaan aiemmin. Eka sarja meni kuin vettä vaan, ihmettelin oikein kuinka kevyttä olikaan. Sarjatauolla tein vatsoja kiertäen kahvakuulalla puolelta toiselle. Sitten toisen sarjan kimppuun ja olikohan eka toisto, niin NAPS! Ja siinä meni selkä.

Eli korsetti ihan yhtäkkiä ikään kuin petti. Ei ollut toivoakaan jatkaa. Lantionnostoa pystyin tekemään vielä tuon jälkeen, ihan ilman painoa kokeilin, samoin kuin bulgarialaista 1 jalan kyykkyä. Mutta sitten yritin mennä tekemään jotain istuen tehtävää liikettä kuten polven ojennus. Ei onnistu. Paine selälle liikaa. Lähdin kotiin.

Tilanne on nyt se, että ainut täysin kivuton asento on sängyssä selällään. Kaikki kiertävät liikkeet sattuvat. Jos alaselkään kohdistuu painetta hengittäessä, istuessa, miten vain, sattuu. Kipu ei varsinaisesti jalkaan säteile, mutta jos kipu vihlaisee syystä tai toisesta, jalka pettää alta.

Pystyn nostamaan esim. puolitoistavuotiaan poikani ylös jos olen suorassa asennossa ja teen sen keskivartalo paketissa ja jaloilla. Mutta esim. keinun keinuttaminen keinun sivusta ei onnistunut. Sormia en saa lattiaan kuten yleensä ja kengännauhojen solmiminen hankalaa. Kun makaan sängyssä selällään ja yritän vetää polvia koukkuun, sattuu.

Apua, mitä mä teen??? Luin jostain, että tee kaikkea mitä voit. Onko näin? Kivusta huolimatta yritän toimia kuten yleensä? Tunnen jo nyt kuinka lihakset kiristyy alaselässä koska jännitän sitä kivun vuoksi. Menenkö salille tekemään mitä voin vai pysynkö kaukana sieltä ja lepäolen mahdollisimman paljon? Venyttelenkö?

Auttakaa pliiiiis =(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom