Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Tollanen vähän s:n muotonen selkäranka ihmisellä tyypillisesti on. Kyykyssä noi lantion alueen (keltaset) nikamat voi huonolla tekniikalla kaartua selvästi, ja sillon voi tulla kovatkin paineet välilevyihin, kun luut pusertavat levyä vain toisesta päästä. Ei häntäluu tossa paketissa juuru mihinkäån taivu. Jos taipuu, tulee siinä alaselänkin nikamat leikkiin mukaan.

Youtubesta löytyy kasa butt wink -videoita, jos haluaa nähdä erilaisia tekniikoita ja mielipiteitä :)

Ehhh siis mikä sulla oli tässä niinku pointti? Mun pointti oli että jos häntäluu koukkaa syystä tai toisesta kauheasti eteenpäin niin lanneranka ei silloin voi olla suorassa = selkä ei ole suora ja kyykky ei ole oikein tehty. On tullut katseltua yksi jos toinenkin video aiheesta, mutta yleensä mitä isompi kaveri liikuttaa mitä isompia rautoja on kyykky "oikein tehty" ja kateelliset kynäniskat ad hominem & co. Helvetti on jäätynyt jos ikinä selaan youtubekommenteista mitään suuntaa yhtään millekään. Täällä on sentään suht päteviä kirjoittajia ja parempi vertaisarviointi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyysin kuitenkin urheiluhierojaani (ortopedisen ostepatian opiskelija) ja hänen opettajaansa vilkaisemaan kuvia ja totesi, että lantion tulokulma tai vastaava on liian tiukka. Eli alimmat pari nikamaa ottaa liikaa rasitusta. No, kuvat näyttää maallikonkin silmään melko härskiltä...

Antaisitteko palautetta

Palautetta. Ryhtiä (lantion asentoa, lannerangan ym mutkia) ei voi arvioida MRI kuvasta. Rangan ja lantion asento on nääs melkolailla erilainen maaten otetussa mri kuvassa kuin seisten ollessa..
 
Onko kenelläkään heittää mitään hyviä liikkeitä joita voisi ottaa vaikka päivittäiseen ohjelmaan mukaan? Olen tehnyt aika säännöllisesti sellaista selkärangansuoristus-marssiliikettä, että mennään selälleen makaamaan, polvet ja lantio 90' kulmaan ja kosketellaan vuorotellen jalkoja maahan. Niitä ajattelin nyt alkaa tekemään joka aamu yhden sarjan, ja joka treenissä yhden sarjan. Tärkeintä on varmaan se konsistenssi.

Tuo "selkärangansuoristus-marssiliike" on tosi hyvä ja sen ideahan on vahvistaa syviä vatsalihaksia. Muutkin syvien lihasten jumppaliikkeet ovat hyviä esim. vatsapidot. Niitä kannattaa tehdä joka päivä ja mieluiten ihan sarjoina eli esim. 3 kertaa tuo selkärangansuoristus-marssiliike ja jokaisella sarjalla niin kauan kun pystyy pitämään syvät lihakset jännitettynä + rasitus ei siirry esim. etureisille. Tällaisen ohjeen sain omt-fysioterapeutilta. Jos/kun tuo marssiliike tuntuu liian helpolta niin sitä voi vaikeuttaa suoristamalla jalkaa ala-asennossa (eli jalka koukussa alas, kantapää hipaisee lattiaa ja sitten jalkaa suoristetaan hitaasti mutta pysyy ilmassa, takaisin koukkuun, ylös ja sama toisella jalalla). Liike rankentuu radikaalisti tällä systeemillä. Syvät lihakset kannattaa jumpata eli "aktivoida" ennen treeniä niin ovat messissä treenin ajan (eli suojaavat selkää). Treenin jälkeen lihasten jumppaus voi olla hankalaa esim. jalat saattavat väsyä (ja reisia alkaa polttelemaan) ennenkuin syvät lihakset ovat edes päässeet alkuun. Fyssarin mukaan kaikkien ihmisten pitäisi jumpata syviä lihaksia näillä liikkeillä ihan sen vuoksi, että ne eivät pääse aktivoitumaan normaalissa elämässä (istumatyö). Kun syvät lihakset saa jumpattua kuntoon niin ne aktivoituvat automaattisesti eli niitä ei tarvitse enää miettiä.

Minulla todettiin n. vuosi sitten iskias-tyyppisten kipuilujen vuoksi selkärangan rappeuma (välilevy lähtenyt häviämään 4-5 nikamien välistä), jolle suurimpana syynä on ollut syvien lihasten huono kunto ja siihen yhdistetty kyykkäily + mavetus isoilla painoilla. Jos syvät lihakset ovat huonossa kunnossa niin päällepäin "ok" tekniikallakin sinne selkään ja tiettyihin välilevyihin voi kohdistua suurta painetta, jota ei välttämättä huomaa lainkaan tehdessä - oireilee sitten vasta vuosien päästä. Suosittelen jumppaamaan lihakset kuntoon vielä kun ehtii. Ennaltaehkäisee vaivoja + parantaa monet selkäkivut.
 

Kiitoksia paljon. :) Kieltämättä, mun joka-aamuinen setti tuntuu toimivan erittäin hyvin. Aikalailla viikon sisällä siitä kun aloin tekemään alko selkäkivut ja jäykkyys hellittämään.

- Pelkkää syvien aktivointia (eli selällään polvet n. 90' kulmassa jalat maassa alaselän painamista lattiaa vasten) 10x4s
- Ym. asennosta jalkojen vuoronperästä liu'utusta suoraksi ja takasin pitäen alaselkää kiinni lattiassa 10x per jalka
- Ym. asennosta tota marssiliikettä 10x per jalka
- Supine hip extension march 10x per jalka (tämä on ehkäpä paras liike ikinä, alussa oli ihan sikavaikeaa tehdä niin että lantio pysyi paikoillaan, nykyään ei tunnu missään)

Lopuksi parikytä punnerrusta ja leukaa. :)
 
Palautetta. Ryhtiä (lantion asentoa, lannerangan ym mutkia) ei voi arvioida MRI kuvasta. Rangan ja lantion asento on nääs melkolailla erilainen maaten otetussa mri kuvassa kuin seisten ollessa..

Seisoma-asennossa selkä on hyvin suora ja lannerangan 4-ja 5 nikamat ovat taas mutkalla niin että välilevyt ottaa painetta toiselta reunalta ja lordoosi lähes oiennut. Onko tässä oikein muuta vaihtoehtoa, kuin venytellä lonkankoukistajia ja etureisiä sekä vahvistaa takareisiä sekä treenata vatsa rautaiseen kuntoon. Hierontakaan ei varmasti pahitteeksi. Tällä keittiöfilosofin päätelmällä olen itseäni tällä hetkellä kuntouttanut. Kommentteja?
 
lannerangan 4-ja 5 nikamat ovat taas mutkalla niin että välilevyt ottaa painetta toiselta reunalta ja lordoosi lähes oiennut.

Eli toiselta reunalta, tarkoitat ventraaliselta puolelta (eli etupuolelta) kun lordoosi on suoristunut?

Ei ainakaan mene kovin metsään jos alat tekemään jotain aktiivista liikettä lonkankoukistajille (mobilisoivaa liikettä, ei siis mitään vahvistavia).

Tässäpä on minun mielestä yks parhaimmista liikkeistä ikinä korjaamaan molempia ongelmia.



Mimmi tekee vähän vauhdikkaasti mun mielestä, mutta tolleen. Pointtina tossa on pitää lantion asento täysin liikkumattomana. Eli se ei saa valahtaa yhtään toispuoleisesti kun toinen jalka irtoaa. Ite teen tätä niin että rentoutan joka toiston välissä vähäsen, kun muistan lukeneeni että stop-and-go-liike ois parempi kuin staattinen pito syvien lihasten harjoittelussa, niin kauan kuin jokainen toisto on samanlainen. Niin, ja kandee myös samalla tehdä kegeliä. :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mites inskalla menee selän kanssa?
No news is good news? :)
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta samalla alueella liikutaan. Eli itellä on liikanivel alarangassa, lapsena ei oo häntäluu luutunu kokonaan ja siitä ylin osa on jääny irtaalleen. Siellä on nikama siis ilman välilevyjä.

Kyseessä lienee n.s. lumbalisaatio, mikä on rtg-löydöksenä melko yleinen ja jokseenkin merkityksetön. Siis sacrumin eli ristiluun (ei häntäluun) yleensä yhteen sulautuneista viidestä nikamasta ylin onkin itsenäinen ja lannerangan nikamia on normaalin viiden sijasta kuusi. Päinvastaisesta ilmiöstä eli sacralisaatiosta puhutaan, kun alin lannenikama on sulautunut ristiluuhun. Kumpikaan poikkeama ei sinänsä aiheuta kipua, mutta niiden johdosta rankaan saattaa joissain tapauksissa tulla helpommin liikehäiriöitä.
 
Seisoma-asennossa selkä on hyvin suora ja lannerangan 4-ja 5 nikamat ovat taas mutkalla niin että välilevyt ottaa painetta toiselta reunalta ja lordoosi lähes oiennut. Onko tässä oikein muuta vaihtoehtoa, kuin venytellä lonkankoukistajia ja etureisiä sekä vahvistaa takareisiä sekä treenata vatsa rautaiseen kuntoon. Hierontakaan ei varmasti pahitteeksi. Tällä keittiöfilosofin päätelmällä olen itseäni tällä hetkellä kuntouttanut. Kommentteja?

Kuvissa näyttäisi olevan alimpien välilevyjen madaltumaa eli protruusiota, ehkä hiukan pullistumaakin. Tuon alueen hyperlordoosi eli kansankielellä notkoselkä on yleinen ongelma, mitä voi vatsalihasjumpalla yrittää lieventää, kun vahvat vatsalihakset vetävät lantiokorin etureunaa ylös. Mainitsemasi venyttelyt toki hyviä. Yksi tehokkaimpia alaselkää kuntouttavia liikkeitä on seisoa pienellä korokkeella, ripustaa kevyt kahvakuula tms varpaisiin ja pitää toista kaksin käsin edessä ja viedä kuulat yhteen jalkaa nostaen ja samalla alas kurkottaen. Liikkeen juju on siinä, että se pakottaa lonkan koukistajat toimimaan yhdessä alaselän ojentajien kanssa.

Kiropraktikolla tms käyminen saattaa helpottaa, koska notkoselkä saattaa johtua myös alimman nikaman lukkiutumisesta ääriasentoon. Jos rtg-lausunto on olemassa, siitä osaisi sanoa enemmän (en tiedä, oliko se jo jossain aiemmassa viestissä.)
 
Kuvissa näyttäisi olevan alimpien välilevyjen madaltumaa eli protruusiota, ehkä hiukan pullistumaakin. Tuon alueen hyperlordoosi eli kansankielellä notkoselkä on yleinen ongelma, mitä voi vatsalihasjumpalla yrittää lieventää, kun vahvat vatsalihakset vetävät lantiokorin etureunaa ylös. Mainitsemasi venyttelyt toki hyviä. Yksi tehokkaimpia alaselkää kuntouttavia liikkeitä on seisoa pienellä korokkeella, ripustaa kevyt kahvakuula tms varpaisiin ja pitää toista kaksin käsin edessä ja viedä kuulat yhteen jalkaa nostaen ja samalla alas kurkottaen. Liikkeen juju on siinä, että se pakottaa lonkan koukistajat toimimaan yhdessä alaselän ojentajien kanssa.

Kiropraktikolla tms käyminen saattaa helpottaa, koska notkoselkä saattaa johtua myös alimman nikaman lukkiutumisesta ääriasentoon. Jos rtg-lausunto on olemassa, siitä osaisi sanoa enemmän (en tiedä, oliko se jo jossain aiemmassa viestissä.)

Tuo liike kuulostaa hauskalta. Jalat suorana vai? Pitäskö rangan koukistusta välttää?
 
Tuo liike kuulostaa hauskalta. Jalat suorana vai? Pitäskö rangan koukistusta välttää?

Tukijalka pysyy jokseenkin suorana ja kuulaa nostava toki koukistuu kun polvea tuodaan ylös. Selän pitää taipua eteen että saadaan mahdollisimman paljon lantion seudun lihaksia aktivoitua yhtä aikaa. Varsinkin SI-nivelen vaivoihin hyvä liike.
 
Mulla kipeytyy alaselkä hieman vasemmalta puolelta aina selkää rasittavan liikunnan jälkeen pariksi päiväksi. Kipu on sellaista vihlovaa ja pahenee kun selkää jännittää. Kipu myös säteilee vasempaan sisäreiteen ja nivusiin jonkun verran. Kun liikunnan lopettaa niin selkä kipuja ei ole.

Fysioterapeutilla oon käynyt, joka on sen hieronut auki muutaman kerran. Alaselästä löytyy kuulema pienen pieni mutka, joka saatiin suoristumaan selän naksauttamisella ja hieronnalla, mutta lienee tullut taas takaisin kun kivut ovat jatkuneet. Hän ainakin epäili, että kivut johtuvat juurikin tuosta mutkasta ja mutkan kuulema aiheuttaa selän toispuoleinen kireys, joka saa sen vääntymään. Onkohan kellään heittää mitään ideointi ja neuvoja mistä tätä lähtis nyt purkamaan ja kannattaisiko tilata aika vaikka fysiatrille?
 
Mulla on reverse hyperextension toiminut parhaiten kiropraktikon toteaman välilevynpullistuman ja siitä aiheutuneiden iskiastyyppisten kipujen hoitamiseen. Mulla on notkoselkä ja saan siihen liikettä ja alaselän lihaksia parhaiten aktivoitua juuri tuolla liikkeellä. Normaalissa selän ojennuksessa mun alaselkä pysyy vaan staattisessa asennossa, lihakset lyhyinä ja työ tuntuu tapahtuvan pakaroilla.
 
Mites inskalla menee selän kanssa?
No news is good news? :)

Selkä on tosiaan nyt paremmassa kunnossa kuin kertaakaan pariin vuoteen. Parempi tarkoittaa täysin kivuton, kaikissa asennoissa, mikä tarkoittaa myös sohvalla istumista. Syksyllä selkä paheni "ilman mitään syytä" ja alkutalvesta oli niin kipeä ettei meinannut löytyä asentoa missä nukkua. Tammikussa olin pari viikkoa lautailemassa ja söin tulehduskipulääkkeitä viikon. Laskiessa jatkuvaa kipua joka säteili nilkkaan ja jalkapöytään. Tuon reissun jälkeen jostain syystä kivut vähenivät nopeasti ja lopulta katosivat kokonaan muutaman viikon aikana. Samoihin aikoihin lopetin autossa pitkien matkojen istumisen ja aloin treenaamaan kolme kertaa viikkoon syviä vatsoja tuntumalla. Venyttelyn olen laittanut tauolle. Selällään syviä vatsoja tehdessä kys. nikamaväli selässä lonksuu/napsuu/muljahtelee mutta ei aiheuta kipua. Lienee jotain osuutta pullistumallla tuohon. Salilla en tee ole tehnyt kyykkyä enkä mavea ja käsipainotkin nostan selkää varoen hyvin rauhallisesti lattialta tai telineestä. Välillä jos istun töissä pidempään tavallisella tuolilla, alaselkä/pakaraosasto menee jumiin/kipeäksi. Silloin venyttely yleensä auttaa. Pullistuma tuskin on kadonnut mihinkään, mutta hermot ovat todennäköisesti mukautuneet pullistumaan ja kivut ovat täysin poissa. Se on hieno fiilis kun aamulla herää ja ei ole mitään kipuja :)
 
Ei välilevynpullistumaa, mutta helvetinmoisia selkävaivoja kuitenkin.. Ongelmana on Rintarangan nivelten yliliikkuvuus ja nyt on sen verta tulehtunu, että herranlettas..

Kävin hakee reseptilääkket 800 burana, panacod ja sirdalud, mutta ei tunnu auttavan. Välillä tulee sellassia kramppeja, että oksat pois tänään 3 tuntia en pystynyt tekemään muuta kun makaamaan 1 asennossa paikoillaan ja jos vähänkin liikkui selkään pisti ja rintaa veti, kipu myöskin säteili ojentajaa pitkin kyynervarteen. Kokoajan oikean lavan välissä ja rinnassa on jännitys ja painetta, mietin vaan ettei ois jotain muutakin kun rintaranka ongelmia, tulehdus ei ole lähtenyt viellä minnekkään ja kuuri on ollut tiistaista asti nyt lauantaihin.
 
Mulla nyt mennyt selkä. Töissä joutuu seisoskelemaan ja kävelemään iltavuorossa aikalailla. Selkä kipuillut jo kumartuessa ennenkin, mutta aina asettunut itsestään. Tuntuu pistävää, repivää kipua kumartuessa oikealla puolella selkärankaa alaselässä. Oli vuosi sitten oikeassa pohkeessa aina ihmeellistä kipuilua autolla ajettaessa ja oli pakko pysähtyä pyörittelemään jalkaa. Tää kipu mulla lähinnä säteilee pakaraan ja mun mielestä helpottuu hieman, kun venyttää pakaraa ja pohjetta. Istuminen ei nyt tällä hetkellä tuota itsellä oikein mitään ongelmia. :O Makoilukaan ei tuota ongelmia. Itsellä lähinnä ärtyy töissä tämä aina, kun pitää nostellakkin. Ja sitten tuo, että selkä pyöreänä, pistävä repivä ym. säteilevä kipu alaselässä. Selkä on aina ollut juminen ja tähän tulokseen meni syväkyykkyjen domseista tai jotain. Ei ole asettunut. Hierojalla kerran jo kävin ja se kyllä sanoi, että mun selkä on ihan vitun jumissa. Lääkäri Keskiviikkona, mutta yritän vaihtaa sitä jo huomiselle, että saisin elämäni ensimmäistä sairaslomaa töistä.

Minkälaista teillä se kipu on ollut? Kuumottelee vain.
 
Mulla nyt mennyt selkä. Töissä joutuu seisoskelemaan ja kävelemään iltavuorossa aikalailla. Selkä kipuillut jo kumartuessa ennenkin, mutta aina asettunut itsestään. Tuntuu pistävää, repivää kipua kumartuessa oikealla puolella selkärankaa alaselässä. Oli vuosi sitten oikeassa pohkeessa aina ihmeellistä kipuilua autolla ajettaessa ja oli pakko pysähtyä pyörittelemään jalkaa. Tää kipu mulla lähinnä säteilee pakaraan ja mun mielestä helpottuu hieman, kun venyttää pakaraa ja pohjetta. Istuminen ei nyt tällä hetkellä tuota itsellä oikein mitään ongelmia. :O Makoilukaan ei tuota ongelmia. Itsellä lähinnä ärtyy töissä tämä aina, kun pitää nostellakkin. Ja sitten tuo, että selkä pyöreänä, pistävä repivä ym. säteilevä kipu alaselässä. Selkä on aina ollut juminen ja tähän tulokseen meni syväkyykkyjen domseista tai jotain. Ei ole asettunut. Hierojalla kerran jo kävin ja se kyllä sanoi, että mun selkä on ihan vitun jumissa. Lääkäri Keskiviikkona, mutta yritän vaihtaa sitä jo huomiselle, että saisin elämäni ensimmäistä sairaslomaa töistä.

Minkälaista teillä se kipu on ollut? Kuumottelee vain.

No mulla on vähän samantyyppistä:
- asentokipuja ei ole, voin istua, seisoa, maata kivuitta
- kun taivutan selkää alas ja vasemmalle (poispäin kivusta) niin oikealla puolella l3-s1 maastoon tulee kipu kuin jonkin pitäisi naksahtaa auki mutta ei naksahda, aivan kuin fasetti tms
- voin treenata ihan hyvin, kyykyn ja maven olen jättänyt pois
- muita hermo-oireita ei ole ollut kuin vasemman quadratuksen vastus medialiksen spasmointi jota oli joku pari kuukautta ja sit ne loppu. En huomaa voimatasoissa hirveästi eroa, mutta vasen reisi väsyy nopeampaa kuin oikea joten hermokuolemaa on varmasti joltain osin tapahtunut
- nyt on tullut ihan parin viikon sisällä uutena tää taivutuskipu minkä kuvailin, ja satunnaiset vihlaisut pitkin jalkoja molemmille puolille (issiäs)

Sit pohjatiedot:
- vitummoista reeniä 15-vuotiaasta asti kovemmalla asenteella ku tekniikalla
- vitummoista Counter-Strike mudausta 13-vuotiaasta asti, peruskoulut, lukiot, ammatikorkeat ja hierojan tutkinnot päälle (istumista huonolla ryhdillä)
- kamppailulajeja turhan kovalla itsevarmuudella, kylkeen jooga/voimistelutyyppiset överivenyttelyt
- rangassa rappeumaa merkittävästi ainoastaan yhdessä lannerangan välissä mutta tuhansittain väärin tehtyjä toistoja = kolme repeämää lannerangan välilevyissä, osteofyyttikielekkeitä jotka ahtauttaa kaularankaa (painista erittäin suurella todennäköisyydellä) ja taipumusta yliliikkuvuuteen joka sitten näitä muutoksia helpommin aiheuttaa.

... all in all: liikaa vääriä toistoja ja huonoja tapoja.

Millaiset kivut? Eipä ne fyysisesti kovin pahat ole, henkisesti tervetuloa helvettiin. :) kannattaa opetella hyville tavoille, eli virheettömät nostotekniikat, hyvä ryhti ja päivittäinen monipuolinen lihashuolto ja ryhtijumppa.
 
Onko kenelläkään kokemusta niskanikamien välilevynpullistumasta? Kävin viime joulukuussa kaularangan magneettikuvauksissa, joista löytyi C3/C4-tasolla protruusiota, eli hieman välilevynpullistumaa lievempi tila. Lisäksi kaularangassa lordoori hieman oiennut. Lääkärin mukaan nämä vaivat ei vaikuta mitenkään jo jokusen vuoden kestäviin niska/hartia/lapaluunseudun kipuihin (pää ei käänny ilman kipua joka suuntaan, painavan repun kantaminen ottaa selkään lapaluiden väliin, välillä hartioita ja käsiä särkee), mutta pakkohan noiden kipujen ja pahimmillaan yläraajojen puutumisen on noista johduttava, kun kuvista ei mitään muuta löytynyt.

Fysioterapiassa ravasin vuoden aika aktiivisesti ja pysyvää apua ei löytynyt ja nyt en olekaan viimeiseen kahteen kuukauteen siellä käynyt. Nyt kun en punttia ole nostellut kuukauteen, on selkä ja niskat olleet paremmassa kunnossa, kuin pitkään aikaan. Netistä lueskelin, että tuon protruusion pitäisi mennä ohi ihan levolla muutamassa kuukaudessa. Itsellä vaivat vaan on jatkunut jo kolme vuotta ja on siinä välissä enemmänkin lepoa ollut, mutta mitään muutosta mihinkään ei ole tapahtunu. Tuohon oienneeseen selkärankaan en fysioterapialta saanut mitään ohjeita, se vaiva vissiin on ja pysyy? Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä ja kokemusta ko. vaivoista, otan mielleläni apuja vastaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom