Mulla nyt mennyt selkä. Töissä joutuu seisoskelemaan ja kävelemään iltavuorossa aikalailla. Selkä kipuillut jo kumartuessa ennenkin, mutta aina asettunut itsestään. Tuntuu pistävää, repivää kipua kumartuessa oikealla puolella selkärankaa alaselässä. Oli vuosi sitten oikeassa pohkeessa aina ihmeellistä kipuilua autolla ajettaessa ja oli pakko pysähtyä pyörittelemään jalkaa. Tää kipu mulla lähinnä säteilee pakaraan ja mun mielestä helpottuu hieman, kun venyttää pakaraa ja pohjetta. Istuminen ei nyt tällä hetkellä tuota itsellä oikein mitään ongelmia. :O Makoilukaan ei tuota ongelmia. Itsellä lähinnä ärtyy töissä tämä aina, kun pitää nostellakkin. Ja sitten tuo, että selkä pyöreänä, pistävä repivä ym. säteilevä kipu alaselässä. Selkä on aina ollut juminen ja tähän tulokseen meni syväkyykkyjen domseista tai jotain. Ei ole asettunut. Hierojalla kerran jo kävin ja se kyllä sanoi, että mun selkä on ihan vitun jumissa. Lääkäri Keskiviikkona, mutta yritän vaihtaa sitä jo huomiselle, että saisin elämäni ensimmäistä sairaslomaa töistä.
Minkälaista teillä se kipu on ollut? Kuumottelee vain.
No mulla on vähän samantyyppistä:
- asentokipuja ei ole, voin istua, seisoa, maata kivuitta
- kun taivutan selkää alas ja vasemmalle (poispäin kivusta) niin oikealla puolella l3-s1 maastoon tulee kipu kuin jonkin pitäisi naksahtaa auki mutta ei naksahda, aivan kuin fasetti tms
- voin treenata ihan hyvin, kyykyn ja maven olen jättänyt pois
- muita hermo-oireita ei ole ollut kuin vasemman quadratuksen vastus medialiksen spasmointi jota oli joku pari kuukautta ja sit ne loppu. En huomaa voimatasoissa hirveästi eroa, mutta vasen reisi väsyy nopeampaa kuin oikea joten hermokuolemaa on varmasti joltain osin tapahtunut
- nyt on tullut ihan parin viikon sisällä uutena tää taivutuskipu minkä kuvailin, ja satunnaiset vihlaisut pitkin jalkoja molemmille puolille (issiäs)
Sit pohjatiedot:
- vitummoista reeniä 15-vuotiaasta asti kovemmalla asenteella ku tekniikalla
- vitummoista Counter-Strike mudausta 13-vuotiaasta asti, peruskoulut, lukiot, ammatikorkeat ja hierojan tutkinnot päälle (istumista huonolla ryhdillä)
- kamppailulajeja turhan kovalla itsevarmuudella, kylkeen jooga/voimistelutyyppiset överivenyttelyt
- rangassa rappeumaa merkittävästi ainoastaan yhdessä lannerangan välissä mutta tuhansittain väärin tehtyjä toistoja = kolme repeämää lannerangan välilevyissä, osteofyyttikielekkeitä jotka ahtauttaa kaularankaa (painista erittäin suurella todennäköisyydellä) ja taipumusta yliliikkuvuuteen joka sitten näitä muutoksia helpommin aiheuttaa.
... all in all: liikaa vääriä toistoja ja huonoja tapoja.
Millaiset kivut? Eipä ne fyysisesti kovin pahat ole, henkisesti tervetuloa helvettiin.
kannattaa opetella hyville tavoille, eli virheettömät nostotekniikat, hyvä ryhti ja päivittäinen monipuolinen lihashuolto ja ryhtijumppa.