Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisikö huolestua, jos viikko sitten kulmasoutua tehtäessä vihlasi alaselässä? Arasti testasin vielä tehdä kulmasoutua, mutta ei tuntunut missään. Nyt kuitenkin tuntuu alaselässä kipua, kun taivuttelee selkää, istuskelee tarpeeksi tai tekee jotain selkäliikettä salilla, mutta esim kyykyssä ei tunnu missään :)

PS. Joku määritelmä on näköjään jalassa kipua, mutta sellasta ei ole ollut.
 
ChildInTime tuo on kyllä niin perseestä että vituttaa vieläki. Varsinki tuo julkisen pelleily, ja en sitä sano etteikö sielä olis osaavia. Mutta minun kohalla epäiltiin lukkoa selässä ja ohjeeksi kylmä kuuma suihku ja kovat lääkkeet.

Mulla autto jonkin verran se että nosti kipeän käden ylös kuten ojentajaa venyttäisi ja makoili sen päällä istuvassa asennossa.
 
PS. Joku määritelmä on näköjään jalassa kipua, mutta sellasta ei ole ollut.

Mulla oli pelkästään alaselässä kipua, kun kävin magneettikuvassa ja pullistuma siellä oli. Myöhemmin se kipu tosin levis sit jalkaan. Mut kai selkäkipuihin voi olla moniakin syitä.

Toi on tosiaan todella ärsyttävää, että näitä selkäongelmia hoidetaan lähinnä antamalla särkylääkkeitä ja sairaslomaa. Ole siinä sit kovissa kivuissa, kun ei mistään tunnu saavan apua eikä ketään kiinnosta. Kai se nykylääketiede on sit vaan voimaton tällästen ongelmien edessä. Harmi sinänsä, kun selkäkivut on aika yleisiä ja varmaan yleistyy vaan..
 
Mulla oli pelkästään alaselässä kipua, kun kävin magneettikuvassa ja pullistuma siellä oli. Myöhemmin se kipu tosin levis sit jalkaan. Mut kai selkäkipuihin voi olla moniakin syitä.

Toi on tosiaan todella ärsyttävää, että näitä selkäongelmia hoidetaan lähinnä antamalla särkylääkkeitä ja sairaslomaa. Ole siinä sit kovissa kivuissa, kun ei mistään tunnu saavan apua eikä ketään kiinnosta. Kai se nykylääketiede on sit vaan voimaton tällästen ongelmien edessä. Harmi sinänsä, kun selkäkivut on aika yleisiä ja varmaan yleistyy vaan..

Ajattelin viikon pitää selkäliikkeistä lepoa. Luultavasti venähdys paranee viikossa ja pullistuma jatkuu saman kipuisena kuin nyt. Katotaan viikon jälkeen lähdetäänkö arvaileen lääkärin kanssa vai voidaanko jatkaa tyytyväisenä elämää.
 
Venähdys kyllä ainakin helpottaa viikossa, mutta ei välttämättä parane. Pullistuma taas pahenee rasituksessa. Noilla oireilla meet lääkäriin niin saat Burana reseptin.
 
Ei niitä magneetteja ihan huvin vuoksi kannata tehdä. Pitää olla selkeä syy, miksi kuvataan. Leikkausharkinta on sellainen ja joissain pitkittyneissä vaivoissa. Myös jos jotain vakavia sairausprosesseja epäillään. Tehdyt magneettikuvat kyllä usein muuttavat selkäkivun hoitolinjaa mutta se muuttaa nimenomaan leikkausharkinnassa olleet konservatiiviseksi hoidoksi.
 
Kuvista ei tosiaan voi päätellä, yleensä juuri mitään. Olen nyt itse oppinut miten pitää elää päivä kerrallaan. Selkä oli todella kipeä 3 viikkoa sitten ja särkylääkkeiden voimalla lautailin pari viikkoa. Nyt selkä on taas lähes oireeton vaikka rasitin sitä, mitä lääkärit ei suositelleet. Kuvissa se sama pullistuma on siellä varmasti edelleen, mutta ei ole kipuja. Kuvan perusteella oltiin hyvin innokkaasti taas leikkaamassa ja sitä harkitsin (taas kerran) itsekin. Näin ne päivät eroaa toisistaan.
 
Kyllä liikkeelle pitää lähteä heti kun vaan kipu yhtään antaa myöten. Ja sitten kun pystyy niin keskivartalon monipuolista vahvistamista ohjelmaan loppuiäksi. Pullistumien leikkaus määrät on vähentynyt murto-osaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Harvassa tilanteessa niistä on hyötyä. Lähinnä sentraalisissa pullistumissa, joissa tulee jo sitten paskat housuun ja virtsaumpi. Kaipa rajattomien resurssien maailmassa voisi kuvata kaikki ja todeta että pullistuma löytyy, mikä saattaa olla jopa oireiden syy. Sitten voisi vaikka puolen vuoden päästä kuvata ja todeta pullistuman sulaneen pois.
 
Kannattaa kylmä geeliä kokeilla. Ite sivelly alaselkään kylmägeeli-volttaren mixiä niin hyvin helpottaa, en tiiä sitten onko pullistumia..
 
olin noin 4kk sitten magneettikuvissa ja siellä oli rasitusvamma L4-L5 nikamien kohdalla ja jonkin näköinen pullistuma ja tyhmänä jatkoin kuntosalitreenausta, mutta nyt oon pitäny varmaa noin 1kk ajan taukoa selkäreeneistä ja muista selkää rasittavista liikkeistä ja pääsen ens keskiviikkona uusiin magneettikuviin. hierojalla kävin myös ja se helpotti hiukan kipuun, mut nyt on taas kipua tullu jonku verra. paljon on tullu nyt venyteltyä , mut viel pitäis varmaa enemmän panostaa keskivartalon lihasten vahvistamiseen :/
 
Kannattaa noissa venyttelyissä jättää väliin se perinteinen eteenpäin taivutus. Siinä kun se ranka köyristyy eteenpäin niin se oikein puristaa sitä pullistumaa ulos. Istuma-asennot yms. kannattaa miettiä myös silleen ettei selkä ole köyryllä. Ja sitten kun selkätreeneihin palaat, niin älä aloita heti niillä kulmasouduilla tai muillakaan missä kannatellaan painoa vartalon etupuolella. Ylätaljaa ja vaikka rintatuellinen T-kulmasoutu voisivat olla parempia.
 
Kannattaa noissa venyttelyissä jättää väliin se perinteinen eteenpäin taivutus. Siinä kun se ranka köyristyy eteenpäin niin se oikein puristaa sitä pullistumaa ulos. Istuma-asennot yms. kannattaa miettiä myös silleen ettei selkä ole köyryllä. Ja sitten kun selkätreeneihin palaat, niin älä aloita heti niillä kulmasouduilla tai muillakaan missä kannatellaan painoa vartalon etupuolella. Ylätaljaa ja vaikka rintatuellinen T-kulmasoutu voisivat olla parempia.

jees, kiitti neuvoist :))
 
Nyt salilla käydessäni kyykyssä sitten tuli semmoinen "kipupiikki" ja alkoi sattumaan alaselästä oikeaapuolta. Meni kyllä treenit aivan vihkoon sen jälkeen. Onko tämä nyt varma revähdyksen merkki? Siltä ainakin tuntuu.
 
Vois olla myös noidannuoli.

Omasta tilanteesta sen verran, että MRI kuvissa löytyi vasenvoittoinen kookas prolapsi L5 ja ristiluun välistä. S1-juuri oli todella pahasti puristuksissa. 10 viikkoahan tässä on nyt pian takana, ja 5 vk siitä kun olin 2 vk täysin sängyssä. Oon nyt kuitenkin saanut tilannettani paremmaksi. 2 tunnin välein mckenzie taivutuksia, ja nyt ollaan fyssarin kans siirrytty aika haastaviinki syvien selkä- ja vatsalihasten treenaukseen. Fyssari tuntuu nykyään sanovan melkein jokaisessa liikkeessä, että tää on aika yltiöpäistä, muttakun multa löytyy niin hyvä fysiikka pohjalta, niin se on laittanu tekeen mua sellasia liikkeitä mitä aattelin et kokeilisin varmaan aikaisintaan joskus puolen vuoden päästä.. Kahden kuukauden päästä mun ei kuulemma tarvi paljoakaan enää varoa selkää, jos parantuminen jatkuu samaa rataa. Fyssari anto tavotteeks saada varpaista kiinni kesällä, mikä mun mielestä kuulostaa tällä hetkellä aivan utopiselta.. Ja riskit takapakkiin on kuitenkin älyttömän suuret tällä hetkellä. Mutta hyvä fiilis vaikka pohkeen ja jalkapöytän ulkopuolella on vielä tuntopuutosta. Ortopedi halus kuitenki vielä seurailla tilannetta, vaikka luonto tämän luultavasti loppuun hoitaakin (ja minä itsehän tässä kaiken työn olen tehnyt!).
 
Hyvä että löytyi pätevä fyssari. Eiköhän se pullistuma sieltä pois sula. Varovasti kuntouttaen vaan nyt. Ja omasta kokemuksesta voin varoitttaa, että älä vaan mene liukastumaan. Ja jos liukastut, niin kaadu sitten reilusti nurin, äläkä yritä seivata tilannetta. Kaikissa tuollaisissa ja vastaavissa, missä tulee nopeasti paljon rasitusta hyvin paikallisesti, voi tulla takapakkia.
 
Tajusin että panacod ei ole relaksantti, ja mun niskavaiva on todennäköisesti lihaskireydestä kiinni. 2h/pv laulua 6pv/vk tahdilla puoli vuotta. Ei tekniikka ehkä aivan täysin saumaton ole, mutta sieltäpä se syy taitaa löytyä.

Fyssari oli onneksi sitä mieltä että oire passaa paljon enemmän pelkkään scalenusten ja sternon runttaamaan axillaan. Luojan kiitos. Nyt kun olen venytellyt kaulaa, rintaa ja etuolkapäitä, on oireet vähentyneet ihan sikana.
 
Jep. Panacod ei ole lihasrelaksantti.. Parasetamolilla vaikuttava vahva kipulääke tulehduskipulääkkeen rinnalle, vain tarvittaessa käytettävä.

On kyllä kieltämättä tullu kirottua näitä liukkaita kelejä lukemattomia kertoja tässä. Ja oon useampaan kertaan onnistunu pelastamaan itseni kaatumiselta, mikä ei tosiaan hirveen kivalta ole tuntunut. Nyt oon selvästi saanut keskivartalokannatukseni melkein jopa samaksi kuin ennen sairastumista, mitä tässä kaikki ollaan ihmetelty kun miettii 5 viikon takasia aikoja, jolloin en edes seissyt. Kaatumista pelkään silti kuin syöpää, vaikka kroppa onkin aika hyvin jo hallinnassa. Ja oon huomannu, että astuessa suojatielle keskikroppa menee automaattisesti 100% jännitykseen, koska suojatiet tuntuu olevan älyttömän liukkaita.

Täytyy kyllä kaikille korostaa sitä oikean fyssarin etsimistä. Ei kai kukaan niistä huono ole, mutta jokainen on perehtynyt eri sairauksiin. Ja tietysti, että kukaan fyssarihan ei sitä työtä kenenkään puolesta tee. Tsempit kaikille parantumiseen :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom