Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaha. No se siitä ilosta. Uudet hermo-oireet alkokin eilen ja kivusta poispäin taittaminen provosoi. Eli välilevyperäinen ongelma, turhan isokin vielä kun oikein sormissa asti tuntuu.

Tämän lisäksi, todennäköisesti henkisestä puolesta johtuen on toi alaselän välilevytyrä alkanut kipuilemaan. Ei ole onneksi mitään kauheita säteilyjä vielä, vasemmassa jalassa vaan tuntuu todella usein elohiirenkaltaisia nykimisiä pitkin jalkaa, milloin jalkapohjassa, milloin pohkeessa, milloin perseessä ja reidessä.

Olen heittänyt treenivihkon helvettiin jo ajat sitten, ja nyt ajattelin sitten että suunnittelen itselle täysin uusiksi pelkästään kuntouttavan/ylläpitävän ohjelman. Jotain joka perustuis yhteen suht isoon raskaaseen liikkeeseen turvallisilla painoilla ja loput treenistä olisi jonkinlaista mobilisoivaa ja keskivartaloa/syviä kuormittavaa ja vahvistavaa treeniä. Joku 50-vuotias oli eri foorumilla kirjoittanut että OMT-fysioterapeutti passitti salille tekemään maastavetoa todella maltillisella painolla, tämä kuulemma parantaa kokonaisvaltaisesti alaselän kuntoa. Kuulostaa aika hullulta äkkiä ajateltuna.

Onko kenelläkään heittää mitään hyviä liikkeitä joita voisi ottaa vaikka päivittäiseen ohjelmaan mukaan? Olen tehnyt aika säännöllisesti sellaista selkärangansuoristus-marssiliikettä, että mennään selälleen makaamaan, polvet ja lantio 90' kulmaan ja kosketellaan vuorotellen jalkoja maahan. Niitä ajattelin nyt alkaa tekemään joka aamu yhden sarjan, ja joka treenissä yhden sarjan. Tärkeintä on varmaan se konsistenssi.

Miten se reverse hyper? Fysio oli sitä mieltä aiemmin että se ois hyvää kuntoutusta selälle. Ite olen käsittänyt ettei välilevyn pullistuma tai repeämä kestä ulospäinvenytystä, eli jos repeämä on ulospäin ja venytät niin että "avaat" sitä nikamaväliä niin se ei ois hyväksi? Vai onko se just niin, että sitä avatessa se vetäytyy takaisin sisäänpäin?

Muistaakseni hierojakoulussa puhuttiin, että jos protruusio on ulospäin, sitä pitäisi "litistää" takaisin sisäänpäin, eli ulospäin pullistunut välilevy kaipaa ekstensiota joka muussaa sen takaisin, ja sisäänpäin pullistunut fleksiota rankaan...

En tiiä. Jotain pitäis alkaa tekemään.

Sellainen mielenkiintoinen juttu on tullut huomattua, että aamulla kun herää ei uskalla paljon kumarrella ennenkuin on käynyt aamupaskalla. Kipua ei nyt mitenkään hirveää tule jos erehtyy kumartumaan, mutta napsuu, ja pelkään napsumisia.
 
Kertokaapa tietävät kun en ymmärrä että onko tää oikein:

Välilevyruptuura = välilevytyrä = välilevy jossa on annulusvaurio = prolapsi

Välilevypullistuma = rikkoutumaton välilevy jonka kuori on muuttanut muotoaan ja tursuaa nikamien välistä enemmän tai vähemmän = protruusio?

Nää termit tuntuu menevän joka sivulla ihan ristiin. Mulla on kolmessa lannerangan levyissä siis annulusvauriot, ja niistä merkittävin, vaikka sekin todella pieni, on L5-S1 välissä. Eli ei ilmeisesti pahoja. Ja stenoosia ei, luojan kiitos, ole [vielä?].

Ensviikon lauantaina on niskan magneetti. C7-T1 välissä veikkaan että on vasemmalle puolelle pullisteleva levy. Ei välttämättä kauhean iso, mutta riittävän vittumainen vaikeuttaakseen nukkumista, autolla/pyörällä ajamista, salitreeniä, parran ajoa, työntekoa… Jooh. No, onpahan sitten jotain mitä näyttää OMTlle.
 
Onko kenelläkään heittää mitään hyviä liikkeitä joita voisi ottaa vaikka päivittäiseen ohjelmaan mukaan? Olen tehnyt aika säännöllisesti sellaista selkärangansuoristus-marssiliikettä, että mennään selälleen makaamaan, polvet ja lantio 90' kulmaan ja kosketellaan vuorotellen jalkoja maahan. Niitä ajattelin nyt alkaa tekemään joka aamu yhden sarjan, ja joka treenissä yhden sarjan.

Miten se reverse hyper? Fysio oli sitä mieltä aiemmin että se ois hyvää kuntoutusta selälle. Ite olen käsittänyt ettei välilevyn pullistuma tai repeämä kestä ulospäinvenytystä, eli jos repeämä on ulospäin ja venytät niin että "avaat" sitä nikamaväliä niin se ei ois hyväksi? Vai onko se just niin, että sitä avatessa se vetäytyy takaisin sisäänpäin?
.

Mun mielestä mikään eteenpäin nojailu ei ole hyväksi. Tai no taisin selänojennuksia itekin tehdä, ilman painoja. Tuo jalkojen nostelu voi olla ihan hyväksi, kokeilemalla tietää. Ite tein aikoinaan lankkua fyssarin ohjeesta. Vähän kun parantui niin alkasin tehdä myös voimapyörää ja valakyykkyä. Valakyykky on siitä hyvä että tulee väkisin tehtyä pienellä painolla, selkä on pakko pitää suorana ja se vaatii aika lailla stabilointia keskivartalon lihaksilta, eli ne aktivoituvat hyvin. Voimapyörän kanssa varovasti, opettele ensin oikea asento.
 
Voitko korjata virheet tohon? Auttais mun ymmärrystä asiaan.

Näin ne mulle on opetettu.

Annulusrepeämä on sitä mitä se sanoo, annuluksen repeämä, mitään ei pullista mihinkään, ei aiheuta mekaanista syytä kivulle.

Protruusio tarkottaa lähinnä että enemmän ja vähemmän koko levy pullistaa hieman välistä pihalle, annulus on kumminkin yleensä ehjä, ei yleensä aiheuta mekaanista syytä kivulle.

Prolapsi, levyn hyytelömäinen/pyyhekumimainen sisus pursuaa ulos (prolapoituu), yleensä roikkuu alaspäin, voi aiheuttaa mekaanisen syyn kivulle, tai sitten ei. Tämä on se mitä ainakin itse sanoisin välilevn pullistumaksi potilaalle.

Sekvesteristä puhutaan, kun se prolapsi "katkeaa" ja irronnut möykky vaeltaa siellä alaselässä.

305143-305720-113tn.jpg
A) Normaali
B) Protruusio
C) Prolapsi
D) Sekvesteri
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta samalla alueella liikutaan. Eli itellä on liikanivel alarangassa, lapsena ei oo häntäluu luutunu kokonaan ja siitä ylin osa on jääny irtaalleen. Siellä on nikama siis ilman välilevyjä.
Muutaman kerran oon ollu saikulla aika pitkään kun jalat lähtee alta ja kauheat iskias vaivat tulee.. Nyt pariin vuoteen ei oo pahemmin selkä viotellu, mitä nyt välilä pientä pakotusta selässä ja vasemmassa jalassa..
Nyt pari kuukautta salilla kulkeneena niin selkä on pysyny tosi hyvänä eikä kipuja oo ollu, mavea vähän pelänny että miten se siihen reagoi.. 3x8 sarjoja tehny noin 50-60 kilolla sumotyylillä, pientä painetta siellä tuntuu vedettäessä mutta kipuja ei mitään.
Niin kärsiiköhän tuota mavea jatkaa vai kannattaako se suosiolla jättää pois?
 
Enpäs nyt tiedä onko ihan oikea ketju, mutta kokeillaan. Eli mulla on ollu ny muutaman viikon vähän häikkää selässä. Ilmenee joko vasemalle tai oikealle puolelle alaselkää ( harvemmin oikealle ) eli jonkinlaista kipuilua, jäykkyyttä yms. Esimerkiksi, istun ruokapöytään, sohvalle tai vaikka lattialle vähänkin huonossa ryhdissä, niin alkaa semmonen ärsyttävä kipu tuntuun vasemalla puolella, ei mitään ihan shokeeraavan kovaa kipua. Maatessa ei kipua tunnu. Myös kuj menen istumaan ja koitan ottaa varpaista kiinni, niin vasemmalla tuntuu kipuilua, semmosta viiltävää ja hieman jäykältä. Töitä on ollut nyt joinain päivinä mahdoton tehdä, koska siellä kontataan ja paljon. Välillä myös tuntuu ja näyttää, että kroppa olis vähän " kallellaan " ja jos istuvalteen alan nostaan jotain oikealta puolelta ylös, tuntuu kipua heti. Varmaan vähän vitjan sekava viesti, mutta armoa, olen puoliks unessa. :D kellään ideoita mikä vaivaa? Kokemuksia samanlaisista oireista?
 
Mun mielestä mikään eteenpäin nojailu ei ole hyväksi. Tai no taisin selänojennuksia itekin tehdä, ilman painoja. Tuo jalkojen nostelu voi olla ihan hyväksi, kokeilemalla tietää. Ite tein aikoinaan lankkua fyssarin ohjeesta. Vähän kun parantui niin alkasin tehdä myös voimapyörää ja valakyykkyä. Valakyykky on siitä hyvä että tulee väkisin tehtyä pienellä painolla, selkä on pakko pitää suorana ja se vaatii aika lailla stabilointia keskivartalon lihaksilta, eli ne aktivoituvat hyvin. Voimapyörän kanssa varovasti, opettele ensin oikea asento.

Mikä on valakyykky?
 
Tuo oli aika ruma suoritus, mutta idea lie tuli selväksi. Kannattaa aloittaa aika pienillä painoilla.
 
Joo en katsonut videota ennen postausta, koska koulu. Enkä löytänyt parempaa koska puhelin. Mutta aika järkky tekniikka joo :D

Joo. Sopis ketjuun "välilevynpullistuma ja miten se saadaan."

Ot:
Onko aivan tosi että tuo perseen vimpsahdus (häntäluun koukkaus) ei liity alaselän suorana pitämiseen? Intin tästä kerran kaverinin ja hänen tukihaareminsa kanssa pari tuntia ja tuloksena oli että isompihauiksinen kaveri sano että selkä ei pyöristy eli se ei pyöristy. Näen sokealla persesilmällänikin että tuossa alaselkä karkaa jokaisella toistolla ja kaverini suoritus oli ihan samanlainen. Kait se on hyväksyttävä etten osaa tai ymmärrä anatomiasta mitään. Anna Everillä on 100% saumaton kyykky (vala- tempaus- taka- ja etu-) mun mielestä, ja helvetin iso osa punttipenttejä ja bodypettereitä jää valovuosien päähän Annan teknisistä suorituksista.
 
Kuvien tulkintaa ja treenineuvoja

Varsinaisesti pullistumaa ei ole mutta selkä on kipuillut pahasti viimeisen vuoden aikana. Välillä, kun taivutti kroppaa eteen niin ei meinannut päästä enää takaisin ylös, kun alaselkään vihloi niin pirusti. Kipuilee liikunnan jälkeen parin alimman nikaman kohdalta ja lantio vinossa niin, että oikea puoli hieman ylempänä. Lonkankoukistajat tuhannen jumissa ja jalan taakse ojennus rajoittunutta. Olen yrittänyt välillä venytellä lonkankoukistajia mutta, jos venytykset jää välillä tekemättä niin taas ollaan lähtötilanteessa.

Selkä on rauhoittunut talven aikana, kun jättänyt paini ja muut kamppailuhommat pois ja välttänyt istumista. Teen pääasiallisesti toimistotyötä ja reissaan autolla. Nyt onneksi tulee käyttöön pöytä, jossa voi työskennellä seisten. Myöskin kyykyt ja mavet olen jättännyt pois, kun ne tuntuivat kipeyttävän selkää. Kovavauhtinen juoksukaan ei ole hyvästä, repii selkää, ilmeisesti tiukkojen lonkankoukistajien takia.

Tässä MRI-kuvat. Lääkärit ja fyssarit totesi, että ei mitään vikaa. Varsinaisestihan mikään ei ole rikki. Pyysin kuitenkin urheiluhierojaani (ortopedisen ostepatian opiskelija) ja hänen opettajaansa vilkaisemaan kuvia ja totesi, että lantion tulokulma tai vastaava on liian tiukka. Eli alimmat pari nikamaa ottaa liikaa rasitusta. No, kuvat näyttää maallikonkin silmään melko härskiltä...

https://docs.google.com/document/d/142vaOfBz6z0ks_nY0clDZWs07Pu68JhTCGRPEgx7M9g/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1ZqOQa6qsDi-IkES0zqSIuin2QK-KB72Xam7A9MlqxeE/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1q9kt4B_SsyNWVB4jMtFAdhe_8NEgjCzpjFg7BTdgR7U/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1SJPIBcRRrEbLySbRLnp5Hfa-GZpTg5SznISpXfB-PAs/edit?usp=sharing

Jonkin aikaa on tullut keskityttyä pelkästään selän kuntouttamiseen ja olen jättänyt normitreenit täysin pois. Mennyt siis selän ehdoilla. Viikko sitten aloitin myös lonkankoukistajien venyttelemisen urakalla 2x1 min molemmille puolille 5 krt/vko. Vatsaohjelma on tällä hetkellä T-NATION Awesome abs:

T NATION | Awesome Abs: Stage 1

Antaisitteko palautetta ja jos on kokemusta miten tämän "selätän" niin kiitos!
 
Kannattaa selvittää että lukittuuko lonkat oikein. Itsellä "vuoti" oikea lonkka voimaa läpi, eli se ei lukittunut, joka taas kipeytti selkää. Pätevä fyssari osaa tämän katsoa. Jalkojen mitta kannattaa myös selvittää, että onko eroa. Poikittaisten vatsalihasten ja sisempien vinojen vatsalihasten vahvistus/aktivoinnin opettelu kanssa on tärkeää, mutta sen ohjeistus ei oikeen onnistu netin välityksellä, tämän myös osaa pätevä fyssari neuvoa. Kannattaa myös opetella istumaan oikein ja seistessäkin ryhdin pitäminen on tärkeätä. Selkävaivojen kanssa taistelu on helvetillinen määrä keskittymistä pieniin asioihin. Miten poimit kynän lattialta, missä asennossa aivastat jne. Itse jos aivastan huonossa asennossa niin ei tarvitse seuraavana yönä nukkua.

Toivottavasti pääset kivuista eroon, sillä kivun ehdoilla meno on aivan perseestä. Kannattaa muistaa että liikaa sitä kipua ei saa pelätä. Kannattaa pyrkiä oppimaan ero kipujen välillä. Esimerkiksi itse tiedän minkälainen kipu tulee viemään yöunet ja minkälainen vain muistuttaa selän olemassa olosta. Tämän jos/kun oppii, niin pystyy tekemään paljon enemmän kaikenlaista.
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta samalla alueella liikutaan. Eli itellä on liikanivel alarangassa, lapsena ei oo häntäluu luutunu kokonaan ja siitä ylin osa on jääny irtaalleen. Siellä on nikama siis ilman välilevyjä.
Muutaman kerran oon ollu saikulla aika pitkään kun jalat lähtee alta ja kauheat iskias vaivat tulee.. Nyt pariin vuoteen ei oo pahemmin selkä viotellu, mitä nyt välilä pientä pakotusta selässä ja vasemmassa jalassa..
Nyt pari kuukautta salilla kulkeneena niin selkä on pysyny tosi hyvänä eikä kipuja oo ollu, mavea vähän pelänny että miten se siihen reagoi.. 3x8 sarjoja tehny noin 50-60 kilolla sumotyylillä, pientä painetta siellä tuntuu vedettäessä mutta kipuja ei mitään.
Niin kärsiiköhän tuota mavea jatkaa vai kannattaako se suosiolla jättää pois?

Jännää, että eivät ole tarjoutuneet pulttaamaan luita kiinni. Kuiteskin selkänikamia, polvia yms. luudutetaan yhteen, niin luulis että etenkin tollanen, jossa ei ole edes niveltä, korjattais.

Joo. Sopis ketjuun "välilevynpullistuma ja miten se saadaan."

Ot:
Onko aivan tosi että tuo perseen vimpsahdus (häntäluun koukkaus) ei liity alaselän suorana pitämiseen? Intin tästä kerran kaverinin ja hänen tukihaareminsa kanssa pari tuntia ja tuloksena oli että isompihauiksinen kaveri sano että selkä ei pyöristy eli se ei pyöristy. Näen sokealla persesilmällänikin että tuossa alaselkä karkaa jokaisella toistolla ja kaverini suoritus oli ihan samanlainen. Kait se on hyväksyttävä etten osaa tai ymmärrä anatomiasta mitään. Anna Everillä on 100% saumaton kyykky (vala- tempaus- taka- ja etu-) mun mielestä, ja helvetin iso osa punttipenttejä ja bodypettereitä jää valovuosien päähän Annan teknisistä suorituksista.

Gray_111_-_Vertebral_column-coloured.png


Tollanen vähän s:n muotonen selkäranka ihmisellä tyypillisesti on. Kyykyssä noi lantion alueen (keltaset) nikamat voi huonolla tekniikalla kaartua selvästi, ja sillon voi tulla kovatkin paineet välilevyihin, kun luut pusertavat levyä vain toisesta päästä. Ei häntäluu tossa paketissa juuru mihinkäån taivu. Jos taipuu, tulee siinä alaselänkin nikamat leikkiin mukaan.

Youtubesta löytyy kasa butt wink -videoita, jos haluaa nähdä erilaisia tekniikoita ja mielipiteitä :)
 
Kannattaa selvittää että lukittuuko lonkat oikein. Itsellä "vuoti" oikea lonkka voimaa läpi, eli se ei lukittunut, joka taas kipeytti selkää. Pätevä fyssari osaa tämän katsoa. Jalkojen mitta kannattaa myös selvittää, että onko eroa. Poikittaisten vatsalihasten ja sisempien vinojen vatsalihasten vahvistus/aktivoinnin opettelu kanssa on tärkeää, mutta sen ohjeistus ei oikeen onnistu netin välityksellä, tämän myös osaa pätevä fyssari neuvoa. Kannattaa myös opetella istumaan oikein ja seistessäkin ryhdin pitäminen on tärkeätä. Selkävaivojen kanssa taistelu on helvetillinen määrä keskittymistä pieniin asioihin. Miten poimit kynän lattialta, missä asennossa aivastat jne. Itse jos aivastan huonossa asennossa niin ei tarvitse seuraavana yönä nukkua.

Toivottavasti pääset kivuista eroon, sillä kivun ehdoilla meno on aivan perseestä. Kannattaa muistaa että liikaa sitä kipua ei saa pelätä. Kannattaa pyrkiä oppimaan ero kipujen välillä. Esimerkiksi itse tiedän minkälainen kipu tulee viemään yöunet ja minkälainen vain muistuttaa selän olemassa olosta. Tämän jos/kun oppii, niin pystyy tekemään paljon enemmän kaikenlaista.

Lonkkien lukittumisesta ei ole kukaan maininnut ainakaan ääneen. Pitääpä ottaa puheeksi fyssarin kanssa. Jalkojen pituusero on hieman erikoinen juttu, sillä minulla jalat tuppaavat olemaan erimittaiset mutta lantionalueen hieronnalla ne palaavat taas joksikin aikaa samaan mittaan. Eli lihasjumeista ja lantion kääntymisestä johtuu ainakin tällä hetkellä.

Minulla tilanne on tällä hetkellä onneksi se että leposärkyjä ei ole ja saan nukuttua yöni. Istumista on opeteltu jo jonkin aikaa mutta ei ole juuri väliä miten istuu tai tukee selkää, yhtä myrkkyä kaikki. Alaselän tukemisesta ehkä jonkin verran apua.
 
Jos istuminen tuottaa tuskaa, niin keskivartalon heikkous voi olla iso syy siihen. Toinen mikä voi vaikuttaa on se, että jos sulla on lantion alueella lihasjumia niin istumisasennossa jännitys alkaa painamaan hermoihin ja sitä kauttaa iskee kipu.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom