Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan se riski altista kyllä tehdä isoilla romuilla mutta onhan se terveelläkin selällä suurilla painoilla, tietysti onhan se ehkä herkempi sit hajoomaan jos joku menee vituiks tai muuta . Mutta jos muuten on "hyvässä" kunnossa lihaksisto ja tekniikat niin ei kai siinä mitään ole jos ei kipuja tunnu missään. Oli puhetta yks päivä yhden voimamiehen kanssa noista pullistumista niin se sanoi että melkein kaikilla niitä on jotka käyvät salilla ja treenaavat kovaa mutta itse ei välttämättä sitä tiedä kun ei oireile mitenkään ja jos ei ole selkääkään kuvattu. Hänelläkin niitä on, pahimmat korjattu ja pieniä ei.. Onhan se vähän riskipeliä kummiskin.
 
Pahimmillaan selkä menee siihen kuntoon, ettet pääse sängystä ylös / et pääse liikkumaan oma-aloitteisesti edes vessaan / hengittäminen sattuu / et voi pukea tai ylipäätään tehdä mitään missä selkään kohdistuu pienintäkin liikettä yms. Saikkulia parista viikosta muutamiin kuukausiin. Taikka sitten tarjotaan puukkoa ja jälleen x aikaa saikkua & treenikieltoa ja välttämättä sekään ei poista kipuja. Elämä on valintoja.

Nuo on siis seurauksia. Vaan tahtoisin tietää mitä voi tapahtua selälle, en sitä miltä tuntuu?

Satulatuoli on muuten hyvä, toimistolla mulla moinen onkin. Harmi vain että autossa joutuu olemaan myös paljon ja istumaan siis siellä.
Mullakin muusta syystä kuvattiin selkää ja nuo pullistumat ja repeämä huomattiin. Eivät ne oireile, joten luultavasti jotain sellaista kuin firestarter kirjoittelikin. Eiköhän niitä ole yhdellä sun toisella? Jonkun asteisia.
 
No mitä pahimmillaan saa aikaan jos tekee maksimeita kuitenkin?

Jos välilevynpullistuma on tuore sieltä voi kovissa kyykyissä, vedoissa, riveissä, tempasuissa, räjähtävissä liikkeissä, etc purskahtaa lisää välilevynestettä ulos ja aiheuttaa vielä pahempia pinnetiloja. Kun pinnetilat menee riittävän pahaksi niistä tulee pysyviä hermovaurioita(=lihaksen hallinan heikkenemistä, jatkuvaa hermosäkyä, tunnon menetystä, etc) ja lopulta hermon katkeamisia (=lihas ei toimi enään oleenkaan).
 
Jos itellä pysyy selkä tässä kunnossa vaikka siellä onkin noin paljon noita pullistumisia niin rupean kyllä jossakin vaiheessa tekemään kyykkyä ja vetoja ja koventamaan niitä pikku hiljaa. Nyt en ole tehnyt vetoja ja kyykkyjä vähään aikaan mutta en selän vaan yhden toisen vaivan takia. Viimeksi sillon kun treenasin noita liikkeitä niin vetoja pystyin tekemään ilman minkäänlaisia kipuja ja korokkeelta vedossa otin vielä ennätykset tästä n.2kk (itse korokkeella ja normaalia korkeampi että joutuu melkein kyykystä lähtee). Kyykyssä tuntui välillä vähän alaselässä jos otti kovempaa, sillon tein kyl etukyykkyä et olisko sit ollu pahempi selälle kun takakyykky. Nyt kun tietää mitä selässä on niin jättää kyykyn vähän kevyemmälle ja jos vedossa ei tunnu mitää niin etenee siinä pikku hiljaa ylös päin ja katsoo sit tuleeko kipuja.
Mitkä ovat teidän mielestä parhaita liikkeitä selkävikaiselle syvien lihasten harjoittamiseen?
 
Mulle ainakin fyssari joskus teki ohjelman jossa kaikki liikkeet oli suunnilleen sellaisia, että piti jännittää keskivartaloa. Nytkin ohjelmassa paljon seisten tehtäviä liikkeitä. Joutuu pitämään keskivartalon tiukkana kokoajan. Syviä lihaksiahan pitäisi myös vahvistaa, sekä vatsaa että selkää. Joku core training ohjelma vois kanssa olla hyvä juttu.
 
Mulla välilevy pullisteli ensimmäisen kerran 5kk sitten. Kuntoutuksessa meni pari kuukautta, jonka jälkeen selkä tuntui taas ihan hyvältä. Pullistuma uusiutui noin 2kk sitten kun tein ihan vain vähän lumitöitä. ;)

Selkä on taas kunnossa, mutta jostain syystä mun vasen pakara jumiutui totaalisesti samalla kun välilevy pullisteli. Makaaminen selällään on ihan ok, mutta kyljellään olo puuduttaa pakaran niin että en saa nukutuksi. Myös hetken istumisen jälkeen pakaraan alkaa koskemaan ja on pakko nousta seisomaan. Minulle ilmaantui välilevyn ensimmäisen pullistumisen yhteydessä myös iskias, joka vaivaa edelleen ja pahenee hetkellisesti varsinkin seisomaan noustessa. Fysioterapeutti ehdotti tennispallon päällä rullailua, joka helpottaakin vaivaa hetkellisesti. Olen myös koittanut venytellä ahkerasti, mutta mikään ei tunnu auttavan. Minulla on todettu selkärangan alimman nikaman "liikakasvu" eli se menee jotenkin lonkkaan sisälle tms. Tämä saattaa osaltaan vaikuttaa näihin vaivoihin.

Onko kohtalotovereita? Ja jos on, niin kauanko tälläinen perselukko on teillä kestänyt?
 
Mitkä ovat teidän mielestä parhaita liikkeitä selkävikaiselle syvien lihasten harjoittamiseen?
Lankku.

Ite aloittelin jalkatreenit välilevyfailin jälkeen tempausvalalla, jokseenkin turvallisempi selälle verrattuna kyykkyyn kun asento on pakostakin pysty eikä siinä kykene isoja romuja kurittamaan.
 
Mulle ainakin fyssari joskus teki ohjelman jossa kaikki liikkeet oli suunnilleen sellaisia, että piti jännittää keskivartaloa. Nytkin ohjelmassa paljon seisten tehtäviä liikkeitä. Joutuu pitämään keskivartalon tiukkana kokoajan. Syviä lihaksiahan pitäisi myös vahvistaa, sekä vatsaa että selkää. Joku core training ohjelma vois kanssa olla hyvä juttu.

Juuri näin !! Mul oli kans välilevynpullistuma 4-5 nikamien välissä n. 2 vuotta sitten. Magneettikuvien jälkeen oli lääkäri laittamassa suoraan leikattavaks. Pari hierontakertaa fysioterapeutilla, tosi paljon omalla painolla tehtäviä syviä keskivartalolihaksia harjoittavia liikkeitä, lähes jokaisena viikon päivänä. Parin viikon jumppailun jälkeen aloitin käymään uimassa myös joka toinen päivä. Silloin paino oli 73kg ja nyt 86kg :D Että hyvin on selkä parantunut. Ja pituuteni ollut koko ajan sama 181cm. Myös alaraajojen, etenkin pakaroiden ja takareisien venyttely on elintärkeää kuntoutuksessa!!! Jokapäiväiset pitkät venyttelyt saattaavat tuntua paljolta, mutta kyllä sitä osaa arvostaa sitten kun selkä on parantunut täysin ja rauta nousee päivä päivältä kevyemmin :)
 
Meikällä yli puoli vuotta 2 pullistumaa seläs ollu ja nyt on päässyt lääkkeistä eroon. Ei tuu enää otettua mitää lääkkeitä vaikka parhaina aikoina meni lääkkeitä nii paljo et ulosteen mukana rupes tulemaan vertaki kunnon satseina. Nyt vasta oon heränny siihen että pitää unohtaa liiallinen keskittyminen lihaksien ja voimien kasvattamiseen ja keskittyä vaan sellaseen kuntouttavaan treeniin eli kävelyä, vatsalihaksia ja muita liikkeitä kevyesti mitkä ei rasita selkää. Pariin kuukauteen ei oo tullu tehtyä mitään jalkalihasliikkeitä. Onkohan tää muuten parantumisen merkki että kipu ei enää säteile pohkeeseen asti vaan nykyään oikeestaan pakaraan vaan ja välillä vähä alemmas mut harvoin?
 
Kohta tulee 3 vuotta kuluneeksi, kun välilevy pullistu niskasta. Jenkkifutispelit oli mun osalta lopullisesti pelattu ja 5 viikon saikun jälkeen aloin rauhallisesti palailemaan punttitreenien pariin. Nyt vasta 3 vuoden jälkeen alkaa penkki kulkea sinne päin, mitä ennen loukkaantumista. Selkätreeni on myös kärsiny ja kehitys ollu todella hidasta ja ontuvaa (lukuunottamatta alaselkää, joka on pelannut koko ajan ok).

Miten muilla niskasta löytyneen pullistuman jälkeen; onko nimenomaan penkki ja selkätreenit olleet vaikeita? Sellaisessa käsityksessä oon eläny, että moinen vamma voi vaikuttaa pitkään kyseisiin osa-alueisiin.

Oli miten oli, niin fiilikset on katossa, kun tuntuu, että penkki kulkee sentään joten kuten taas. Loukkaantumisen jälkee tuntui hämmentävältä, ku pinteessä pullistuman aikana olleet hermot ei kestäny edes 40 kg:n 3 pitkää sarjaa vinopenkissä...:face:
 
Nyt kyllä jo vituttaa tämän selän kanssa. Jonkin aikaa meni hienosti, mutta taas on jumissa alaselkä. Alin nikamaväli on vasemmalta ihan tukossa. Tämän erottaa jo itse silmälläkin ja selkäranka on seistessä selvästi vino. Oireethan on oikein klassiset: aamulla pahinta ja säteilee pakarasta pohkeeseen aaltoillen. Tämän kerran erikoisuus on se, että istuminen tai makaaminen ei erityisemmin satu, mutta kävely ja seisominen aiheuttaa kipua. Istumisesta tämä on kuitenkin todennäköisesti taas aiheutunut.

Tänä aamuna kipu oli jo sen verran sietämätön, että oli lähellä että jään kotiin. Istuminen töissä ei varmasti tee tällä hyvää, mutta vittumaisintahan tässä on se, että pystyn olemaan melko normaalisti työpäivän mutta en seisten tekemään töitä. Mikä puolestaan varmasti olisi istumista parempi vaihtoehto. Salilla olen edelleen käynyt ja ajanut kuntoypyörällä, kun ei oikein kävellekkään pysty. Tuntuu että koko ajan huonommaksi mene selkä pikkuhiljaa. En muista kauan tätä on kestänyt, mutta varmaan jotain 2-3 kk. En edes muista enää tai tiedä auttaisiko saikku. Ainakin välttyisi istumiselta hetken. Mutta kun on niin tunnollinen, niin eihän sitä voi ottaa ennen kuin ollaan taas siinä moodissa, että ei pysty liikkumaan mitenkään. En vittuillaksenikaan mene fysioterapiaan koska työnantaja tai sairaskuluvakuutus ei siitä maksa mitään. Yksi päivä saikulla ja olisi käyty aika monta kertaa fyssarilla sillä rahalla. Magnettiikuvaan sain lähetteen ja pitäähän siellä käydä vaikka huvikseen, koska vakuutus maksaa sen. On taas niin järkeä tässä touhussa...
 
Nyt kyllä jo vituttaa tämän selän kanssa. Jonkin aikaa meni hienosti, mutta taas on jumissa alaselkä. Alin nikamaväli on vasemmalta ihan tukossa. Tämän erottaa jo itse silmälläkin ja selkäranka on seistessä selvästi vino. Oireethan on oikein klassiset: aamulla pahinta ja säteilee pakarasta pohkeeseen aaltoillen. Tämän kerran erikoisuus on se, että istuminen tai makaaminen ei erityisemmin satu, mutta kävely ja seisominen aiheuttaa kipua. Istumisesta tämä on kuitenkin todennäköisesti taas aiheutunut.

Tänä aamuna kipu oli jo sen verran sietämätön, että oli lähellä että jään kotiin. Istuminen töissä ei varmasti tee tällä hyvää, mutta vittumaisintahan tässä on se, että pystyn olemaan melko normaalisti työpäivän mutta en seisten tekemään töitä. Mikä puolestaan varmasti olisi istumista parempi vaihtoehto. Salilla olen edelleen käynyt ja ajanut kuntoypyörällä, kun ei oikein kävellekkään pysty. Tuntuu että koko ajan huonommaksi mene selkä pikkuhiljaa. En muista kauan tätä on kestänyt, mutta varmaan jotain 2-3 kk. En edes muista enää tai tiedä auttaisiko saikku. Ainakin välttyisi istumiselta hetken. Mutta kun on niin tunnollinen, niin eihän sitä voi ottaa ennen kuin ollaan taas siinä moodissa, että ei pysty liikkumaan mitenkään. En vittuillaksenikaan mene fysioterapiaan koska työnantaja tai sairaskuluvakuutus ei siitä maksa mitään. Yksi päivä saikulla ja olisi käyty aika monta kertaa fyssarilla sillä rahalla. Magnettiikuvaan sain lähetteen ja pitäähän siellä käydä vaikka huvikseen, koska vakuutus maksaa sen. On taas niin järkeä tässä touhussa...

Ymmärrän fiiliksesi. Mulla vaivat olivat aivan prikuulleen samat kuin sinulla. Se ero tilanteessa oli, että olin työtön, vaiva ei siis ollut työperäistä. Kipu alkoi häiritä kyllä niin paljon, että lääkäriltä hain lähetteen fysioterapiaan. Lekurin lähetteessä luki toki pelkkä iskias syynä, mutta fyssari tuon pullistuman lopulta paikansi. Sähköllä hoitivat 10 kertaa ja lopulta antoivat ohjeet miten voin liikkua ja harjoittaa tuota vaivaa kotona. Sain onneksi sentään Kelalta hieman korvausta noista fysioista, mutta ainakin selkä tuntui paremmalta. Kärsivällisyys näytti olevan kova sana, koska siinä meni melko monta kertaa ennen kuin nuo fyssareiden hoidot oikeasti auttoivat. Osaavia jätkiä kyllä olivat.

Lopulta tein muutaman kuukauden jälkeen paluun, koska eräs vaiva oli jäänyt kaikilta huomioimatta, kaikkeen liittyi myös lantion virheasento -> raajoissa sentti pituuseroa. Tämän huomasin, kun alaselkää kolotti tietystä kohdasta parin reippaan lenkin jälkeen. No onneksi samat miehet sain asiaa tarkastelemaan ja hoitivat sitäkin kuntoon kiitettävästi. Sain ohjeeksi hakea kenkääni korotusta pituuseron mukaan. Nyt oli koko alaselkä kunnossa. Fyssari toimi sitten hieman trainerinakin ja teki saliohjelman, jolla sai ylläpidettyä ryhtiä ja pidettyä alaselkävaivat kurissa. Itse tein toki huomion, että erityisesti takareisien ja pakaroiden jumiutuminen voi pahentaa tilannetta :) Onneksi fyssarit hierovatkin mainiosti, joten pari kertaa olen nuo paikat heillä käynyt aukomassa.
 
Vuosia jo 5 nikaman leikkauksesta. Pullisteli paskat pihalle, ei vissiin kaikkea. Ei jäykistetty millään. Treenattu on sen jälkeen hippimenolla, ja paljon erillaista kokeillen.
On kyllä ihan sontaa jonkun väittää, että kyykyt ja mavet pois reseptistä. Selkä ollut sitten kaikista parhaimmaissa kunnossa, kun on ottanut "raskaat" maven, sjmaven, yhden jalan sjmaven, kyykyt mukaan treeniin. Näihin toki kannattaa siirtyä varovoisesti pikkuhiljaa, että keskivartalon lihaksisto paranee. Myös lepopäivät auttavat palautumisessa, kuten venyttelykin.
Aikaisemmin kun ei näitä voimaliikkeitä tehnyt peläten selkää, niin selkä piruili jatkuvasti erilaisista typeristäkin liikkeistä ja oltiin useita päiviä lääkkeiden varassa. Uskon, että mave ja sjmave on ollut se ratkaisevin tekijä. Kyykkyjä en ole ottanut kuin max 90-asteen kulmaan raskailla painoilla. Hyppykyykyt yms onnistuu tänäpäivänä ok, mavean en ole uskaltanut tokikaan ottaa yli 160kg sarjaa tai kyykkyä yli 150kg sarjaa. Pikkuhiljaa uskon, että voimaliikkeillä saan niihin enemmän poweria keskivartalosta ja pystyn tekemään pidempää sarjaa hiukan isommillakkin painoilla. Toki mietityttää miten välilevyjen kulumat tulevat noilla painoilla, mutta kyllä ne hinkkaumat ovat kivulla aiemmin muistutaneet minua.
Kävellä ja uida pitäisi varmaan myös enemmän, mutta kaikkeen ei aika riitä. Hiihto ja sauvaluistelu yms tekee kans hyvää syville ranganlihaksille. Lopeta tupakointi ja sohvalla rötvääminen, ja istumatyössä älä jämähdä paikalle liianpitkäksi aikaa, ja pidä selkä notkolla hiukan istuessa, mutta jännitä vatsalihaksia aina (napaa selkärankaan päin). Tähän lievään vatsan jännittämiseen tottuu kyllä ajanmyötä,kuten ryhdin parantamiseen.
 
Hei,

mulla on tosi outoa "kutiamista" ollu selässä, ei oo kipu ollu koskaan tällästä. Liittyiskö yhtään tällaiseen? Siis että kipinöi oudosti selässä, juuri salin jälkeen?
 
Eilinen lääkäri soitto magneettikuvausten jälkeen kertoi tylyä totuutta. Välilevyn pullistumahan sieltä sit löytyi 7 nivelen alta joka painaa hermoa. Löytyipähän syy vasemman käden sormien/käsivarren kihelmöinteihin/puutumisiin/särkyihin joita ollut kesästä asti. Fysiatrille pitäisi ensin päästä keskusteleen asiasta lisää että päästäänkö kuntoutuksella parempaan suuntaan vai mennäänkö sit kyseleen neurokirurgilta..

Jospa tässä jotain hoitoa nyt sit sais että pystyis nukkumaankin öisin eikä herätä joka yö kipuun kun käännyt väärään asentoon.
 
Itsekkin kävin maanantaina magneetissa ja täysin amatöörinäkin näkee kuvista että pientä pullistumaahan siellä on. Aika cool muuten nämä nykykuvantamisvehkeet. Hiensti näkyy selkäfileetkin ja voi surffata niiden läpi siivu siivulta kuin lihakaupassa konsanaan. Lekuri ehdotti jo kirurgin puheille menoa (kun tämä on jatkuva riesa), mutta taidan kyllä toistaiseksi skipata kun ilman lääkkeitä tässä vielä mennään. Ei se silti sitä tarkoita etteikö kipua olisi. Aamut on todella vittumaisia ja joku hampaiden pesu ja suihkussa käynti tekee todella kipeää. Olen yrittänytkin nyt aamuisin viideltä herätä polkemaan kuntopyörää, että selkä saisi heti herättyäni liikettä ja kivut helpottaisi. Töissä on edelleenkin käyty, mutta pieni lepojakso istumisesta tekisi enemmän kuin hyvää. Tuntuu että tämä menee vain pikkuhiljaa pahemmaksi koko ajan. Tällä viikolla on alkanut särkeä vasenta kyynärpäätäkin satunnaisesti. Sanoinko jo että vituttaa.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Itsekkin kävin maanantaina magneetissa ja täysin amatöörinäkin näkee kuvista että pientä pullistumaahan siellä on. Aika cool muuten nämä nykykuvantamisvehkeet. Hiensti näkyy selkäfileetkin ja voi surffata niiden läpi siivu siivulta kuin lihakaupassa konsanaan. Lekuri ehdotti jo kirurgin puheille menoa (kun tämä on jatkuva riesa), mutta taidan kyllä toistaiseksi skipata kun ilman lääkkeitä tässä vielä mennään. Ei se silti sitä tarkoita etteikö kipua olisi. Aamut on todella vittumaisia ja joku hampaiden pesu ja suihkussa käynti tekee todella kipeää. Olen yrittänytkin nyt aamuisin viideltä herätä polkemaan kuntopyörää, että selkä saisi heti herättyäni liikettä ja kivut helpottaisi. Töissä on edelleenkin käyty, mutta pieni lepojakso istumisesta tekisi enemmän kuin hyvää. Tuntuu että tämä menee vain pikkuhiljaa pahemmaksi koko ajan. Tällä viikolla on alkanut särkeä vasenta kyynärpäätäkin satunnaisesti. Sanoinko jo että vituttaa.

Kirurgi sanoi aikoinaan minulle, että jonkin sortin pullistumia on jokaisella johonkin ikään mennessä, mutta ei ole mitään haittaa (ei paina hermoihin).

Kyllä mä jättäisin kuntofillarin ja fillarin nurkkaan! Todistetusti ei sovi selkävammaisille. Kävele, tai tee vaikka vatsoja. Roiku leuanvetoreessä, tai ovessa jos et omista tankoa. Jokapäiväinen hikiliikunta on myös paras lääke! Lenkit, hypyt ja muut selkärankaa kuormittavat kannattaa heti unohtaa. Sohvalla istuminen myös! Makaa vaikka mahallasi, kyynärvarsien varassa tai selällään, jos on pakko tuijottaa tv:tä. Tsemppiä!
 
On tämä vain perseestä. Päivästä toiseen samaa rataa. Töiden jälkeen voi vain maata sohvalla psoas-asennossa tyyny ristiselän alla. Onneksi on Netflix. Päivä kohokohta on kuntopyöräsessio aamuviideltä heräämisen jälkeen ja toinen iltakahdeksalta ennen nukkumaanmenoa. Pyöräilyä sen takia, että pääsen aamulla liikkeelle ja pääsen töihin. Kävely ja seisominen tekee pahaa, pyöräily ei. Salilla olen yrittänyt käydä kuitenkin kolme kertaa viikossa, mutta reisille ja alaselälle on käytännössä vain lämmittelyä ilman painoja. Syviä vatsoja kolme kertaa viikossa.

Reilu kuukausi sitten meni vielä vasen olkapää ja diagnoosi oli ahdas olkanivel. Siinä vaiheessa kun koko vasen puoli kropasta säteili kipua ja toisen puolen raajojen liikuttaminen kävi vaikeaksi, päätin ottaa kortisonia olkapäähän. Tällä kertaa se onneksi auttoi. Oli aika vittumainen fiilis kun pystyt nukkumaan ainostaan yhdessä asennossa, eli oikealla kyljellä. Alkoi oikeakin olkapää olemaan aika kipeä aamuisin.

Tämä taitaa olla itselleni nyt neljäs välilevnpullistuma, mutta tämänkertainen on ehdottomasti v-mäisin kaikista. Ei pahin kivultaan, mutta sitkein. Leikkaus olisi 4000€ ja hyvän sairaskuluvakuutuksen takia omavastuu olisi 0€. Alkaa kohta jo houkuttelemaan tuo vaihtoehto. Jos tästä vielä toivun, niin olen mielelläni sellainen dissattu salillakävijä, joka ei treenaa jalkoja (pohkeita lukuunottamatta) sekä tee mavea.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom