Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa hakeutua magneettikuvaan jos noin pahoja tunnottomuuskohtauksia iskee.

Niin, voisi olla fiksua. Julkisella puolella sinne pääseminen kestää kyllä ikuisuuden. Eikä noita tunnottomuuskohtauksia ole tullut, kuin ainoastaan noiden härskillä tekniikalla/liian isoilla painolla revittyjen suoritusten jälkeen. Eli just noi 2 kertaa. Eipä siinä, selän kanssa ei tietenkään kannata pelleillä, sitä kun ei niin vain operoida, kuten jotain polvea tai olkapäätä. Tässä tulee muuten jännästi esiin se, miten jotkut pystyvät esim. mavessa repimään vaikka mitä 600 kilon rautoja selkä mutkalla, ilman että tuntuu missään. Toisilla taas homma on melkein kerrasta poikki (heheh), jos jotain vastaavaa lähtee yrittämään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kandee ehkä ensin käydä diagnostisoimassa tuo lääkärin luona. Tuo vaiva voi olla muutakin. Mitkään liikkeet ei varsinaisesti välilevytyrää paranna (jos joku tietää paremmin niin kertokaa mullekin !!), voivat lievittää oireita jossain määrin. Itsellä ollut 1,5 vuotta, välillä helvetilliset hermokivut kun tyrä painaa hermoa, välillä ollut melkein oireet poissa. Pahentui jossain vaiheessa. Nyt pitäis mennä leikkaukseen, joka pelottaa jossain määrin vaikka tuo nyt on suhtkoht tavallinen leikkaus mitä on kerrottu ja mitä olen lukenut.

Päivittelyä.. En sitten mnnyt leikkaukseen kun luulin että tyrä oli kuivumassa pois, koska kivut oli vähenemään päin ja liikeradat meni parempaan päin alkukesästä. Eipä ne kivut sitten hävinneetkään kokonaan (kovasti ovat aaltoilleet) ja nyt nappailen kipulääkkeitä kohta 2v putkeen..ja vatsaongelmia tuli tässä samalla. Oliskohan kannattanu leikata kuitenkin.. Suurin osa ortopedeistä kyllä suositteli, toisaalta fyssari, fysiatri ja muutama muu olivat (eri määrin) odottamisen kannalla..

Täytyy tässä nyt katsoa jos vielä jotain voisi tehdä.
 
Päivittelyä.. En sitten mnnyt leikkaukseen kun luulin että tyrä oli kuivumassa pois, koska kivut oli vähenemään päin ja liikeradat meni parempaan päin alkukesästä. Eipä ne kivut sitten hävinneetkään kokonaan (kovasti ovat aaltoilleet) ja nyt nappailen kipulääkkeitä kohta 2v putkeen..ja vatsaongelmia tuli tässä samalla. Oliskohan kannattanu leikata kuitenkin.. Suurin osa ortopedeistä kyllä suositteli, toisaalta fyssari, fysiatri ja muutama muu olivat (eri määrin) odottamisen kannalla..

Vai? Voisiko sittenkin olla niin, että kipu syntyy jostain muusta kuin välilevyn pullistumasta?

Välilevyn rakenteet ja hermotus ovat VAIN yksi mahdollinen osatekijä selkäkivussa, itseasiassa 90-95% selkäkivuista on ns. epäspesifistä selkäkipua, joista ei kuvaamalla saada mitään järkevää löydöstä (esimerkiksi kulumamuutos oikealla puolella rankaa, kivut ja kaikki muut oireet ovat vasemmalla). Välilevy ja sen muutokset näkyvät esim. MRI-kuvissa. Ja nämä rakenteen muutokset taas tosiaan eivät korreloi kivun ja/tai haitan kanssa. MRI-kuva ei siis näytä miten selkä (rankoineen ja lihaksineen) toimii, eikä se myöskään kerro MIKSI selkä on kipeä. On mahdollista että isokin pullistuma on täysin oireeton ja kivuton!

Selkäkivussa, selän rakenteen kuvaaminen ja siihen takertuminen on usein jopa haitallista ja ennakoi kroonisen kivun syntymistä. Tärkeämpää olisi selän toiminnan tutkiminen ja sen palauttaminen mahdollisimman normaaliksi. Lihakset ovat ne jotka kontrolloivat selkää(kin). Kipu taas aiheuttaa muutoksia lihasten toiminnassa ja sitä kautta erilaisia toiminnalisa muutoksia myös rangassa.

BTW. Jos sinulla on ollut aito pullistuma (prolapsi), se todellakin on kuivunut 2 vuodessa. Eikä itsessään voi enää aiheuttaa mitään oireilua. Protuusio onkin kokonaan toinen juttu?!?!

Niin tai näin. Tsemppiä! Kivun kanssa ei ole aina helppo elää, eikä niitä aina ole myöskään helppo hoitaa! Tärkeintä on etsiä vastauksia ja toimintamalleja, joilla selkäsi saadaan liikkumaan ja toimimaan paremmin. En ole vielä toistaiseksi löytänyt yhtään 100% toimivaa konseptia, jolla kaikki selkäkivut saadaan hallintaan.

Aina uudelleen ja uudelleen joudun palaamaan starttiruutuun ja ihmettelemään miksi tällä ihmisellä on kipua, ja miksi kipu hänellä ei lievity, vaikka toisella ihmisellä lievittyi?!?!
 
Mä oon nyt tässä noin 4 kuukautta kärsinyt koko ajan pahenevista olkapääongelmista. Olkapää on kuvattu ja siellä ei mitään häikkää ole mikä selittäis nää kivut. Nyt eilisestä lähtien kipu on tullut hurjan paljon kovemmaksi olkapäässä, oikein käden lihakset nykii (niinku elohiiri) ja käsi on kipee niska-ranne alueelta. En tiä onko pikkusormi ja nimetön vähän puuduksissa vai kuvittelenko vaan. Viikko sitten olkapäähän täräytettiin kortisonia, koska lääkäri ajatteli kipujen johtuvan ihan olkapään ongelmasta. Kipulääkkeitä oon nyt eilisestä illasta ottanut aika rankalla kädellä ja lisäksi otin vielä lihasrelaksantteja ku aattelin että jos onkin joku niskajumi. Nää ei kuitenkaan auta yhtään mitään ja olo on aika kurja, varsinkin kun mulla olis viikon päästä luvassa mun ensimmäinen vaparimatsi. Onko siis ihmisillä kokemuksia kaularangan välilevynpullistumasta, jota itse epäilen melko vahvasti tän vaivan aiheuttajaksi?
 
Millos sitä uskaltais taas alkaa treenailemaan ku tuli välilevyn sisäinen repeymä kyykkäilystä.. Kipu ei säteillyt mihinkään eli ei tainnut olla niin vakava. Siitä on nyt 4 viikkoa ku tää tapahtu eikä selkä ole enään lähes ollenkaan kipeä, mutta pelottaa että jos nyt lähtis salille niin heti ekassa kyykky treenissä tää tapahtuis uudestaan. Kiitos vastauksista
 
Itellä ollut n 2 vuoden ajan pahenevaa jalkapohjien ja terien kipuja molemmissa jaloissa jonka seurauksena ei oikein pysty olemaan jaloillaan kauemmin ilma kipuja. Lääkäri laittoi sit magneetti kuviin kun arveli että vois johtua selästä kun alin välilevy oli muutenkin kasassa että painais hermoa ja toisiks alimmaisessakin rappeumaa tää siis kuvattu joskus vähä yli vuos sit röntgenissä. Tänää lääkäri sit soitti magneetin tulokset ja paljastu et selässä oli 9pientä välilevyn pullistumaa eikä hermopuristuksia ollut ei siis tullut vieläkään selvyyttä jalkavaivaan, kuuntelin lääkäriä ja ajatteli et mitä :wtf:. Lääkäri ihmetteli että miten selkä voi olla kivuton vaikka siellä noin monta pullistumaa. Onko selän "vahvuudella" jotai vaikutusta asiaan että ei oireile oikein mitenkään kun itellä on suht vahva tuo selkä, joskus tietysti pienempää jumin tapaista ja lihaskipua saattaa olla jos treenannut kovempaa ja jotain tämmöstä pientä mut voi treenata kummiskin mitä vaan eikä kipuile? Kannattaako jättää kovat treenit kokonaan suosiolla pois, tietysti pitää muistaa treenata tosi ahkerasti keskivartaloa? Pystyykö tulevaisuudessa treenaamaan kovaa ja pitämään selän hyvässä kunnossa vaikka selkä oliskin täynnä pullistumisia?
Lääkäri sanoi että selälle ei tehdä mitään jos ei tule mitää oireita.
 
Tänää lääkäri sit soitti magneetin tulokset ja paljastu et selässä oli 9pientä välilevyn pullistumaa eikä hermopuristuksia ollut ei siis tullut vieläkään selvyyttä jalkavaivaan, kuuntelin lääkäriä ja ajatteli et mitä :wtf:. Lääkäri ihmetteli että miten selkä voi olla kivuton vaikka siellä noin monta pullistumaa.
Vaihda lääkäriä! Hän ei selvästikkään ymmärrä selkäkivusta mitään!

Onko selän "vahvuudella" jotai vaikutusta asiaan että ei oireile oikein mitenkään kun itellä on suht vahva tuo selkä, joskus tietysti pienempää jumin tapaista ja lihaskipua saattaa olla jos treenannut kovempaa ja jotain tämmöstä pientä mut voi treenata kummiskin mitä vaan eikä kipuile?
ON, paljonkin! Jatka samaa rataa, etsi hyvä terapeutti tarvittaessa.

Pystyykö tulevaisuudessa treenaamaan kovaa ja pitämään selän hyvässä kunnossa vaikka selkä oliskin täynnä pullistumisia?
Pystyy. Kaikki on kiinni selkäsi "toimivuudesta", eli niistä lihaksista!

Lääkäri sanoi että selälle ei tehdä mitään jos ei tule mitää oireita.
Oli sillä sittenkin pieni ymmärrys tallella.. ;)
 
Ei toi lääkäri katsonu muutakun nuo kuvat ei oma lääkäri ja kun jalkojen kivut ei johtunu selästä nii ei muuta.. maanantaina olis meno neuropolille jos siellä lääkäri nyt laittais sellasiin kokeisiin et vika rupeis löytyy.. joku hermo vaurio noissa jaloissa on.. Pystyykö se pullistuma jotenkin herkemmin hajoomaan tai pahentumaan vaikka treenais kunnolla keskivartaloa ym. sillein että tulee kipuja tai vastaavaa vaikka halvaantuminen ym.? tai esim hermopuristuksia?
Kiitokset vastauksista.
 
Mua myös kiinnostaisi vähän voiko noi pullistumat pahentua treenatessa. Mulla kanssa oli lannerankakuvissa näkyvissä kaksi pullistumaa, toinen revennytkin. Mutta ovat kivuttomia, eikä siis toimenpiteitä. Käski treenata ihan vanhaan malliin ja muistaa venyttelyt.
Hermopinne mulla on myös, siksi alunperin alettiin tutkia. Aivastaessa toinen jalka puutuu varpaisiin saakka. Sekään ei ollut kuulemma mitenkään vaarallinen.
 
Mua myös kiinnostaisi vähän voiko noi pullistumat pahentua treenatessa. Mulla kanssa oli lannerankakuvissa näkyvissä kaksi pullistumaa, toinen revennytkin. Mutta ovat kivuttomia, eikä siis toimenpiteitä. Käski treenata ihan vanhaan malliin ja muistaa venyttelyt.

Kaikki tilat voivat pahentua! Oleellista näissä pullistumissa, kulumissa ja muissa rakenteellisissa muutoksissa on, että ne selittävät ainoastaan noin 5% selkäkivuista!! Loput 95% johtuu selän toiminnallisista häiriöistä, eli lähinnä lihasten toiminnasta ja vielä enemmän niiden toimimattomuudesta!

Pahin vaihtoehto noissa tilanteissa on lopettaa treenaaminen ja alkaa varomaan selkää. Siten sen saa varmimmin ongelmaiseksi...

Toisaalta on hyvä tiedostaa, että selässä on jo rakenteellisia muutoksia, ne viestivät että kaikki ei ole ollut kohdallaan, ja jotain pitäisi tehdä niiden hyväksi! Eli jos tiedät, että jotain jo on "rikki", niin turha kaivaa verta nenästä = HUOMIO HALLINTAA PARANTAVIIN HARJOITTEISIIN JA NIISSÄKIN KIINNITÄ HUOMIO HALLINTAAN!!! :)

Kun hallinta on kunnossa ja lihakset pystyvät toimimaan normaalisti, ne pystyvät kompensoimaan pahatkin rakenteelliset muutokset. Esim. pois paikaltaan olevat olkanivelet ja jopa 3cm nikamasiirtymät.
 
Se on varmaan sanomattakin selvää et kerjää verta nenästä jos tekee vaikka raskaita vetoja hajonneella selällä.. tietty ei se kaikkia estä niitä tekemästä mut voi olla varma et ennemmin tai myöhemmin tulee kipeetä. Joku jooga ja kevyt kehonpainojumppa on sellasia mitä yleensä suositellaan jos on selkä rikki.
Toki kyykkyjä ja vetoja voi tehdä mut ne treenipainot kannattaa tarkistaa uudestaan.. niin surullista kun se onkin niin ne maksiminostot saa melkein unohtaa kokonaan.
 
Pystyykö tulevaisuudessa treenaamaan kovaa ja pitämään selän hyvässä kunnossa vaikka selkä oliskin täynnä pullistumisia?

Pystyy. Kaikki on kiinni selkäsi "toimivuudesta", eli niistä lihaksista!

Joskus oon pohtinut että mitenhän sitten vanhana käy kun lopettaa aktiiviset treenit ja lihaksisto ja tukilihaksisto alkavat surkastumaan ja eivät enää anna tukea yhtä hyvin? Odotettavissa ihan vitusti nivelvaivoja ja muita kolotuksia?
 
Joskus oon pohtinut että mitenhän sitten vanhana käy kun lopettaa aktiiviset treenit ja lihaksisto ja tukilihaksisto alkavat surkastumaan ja eivät enää anna tukea yhtä hyvin? Odotettavissa ihan vitusti nivelvaivoja ja muita kolotuksia?

Joo näin se valitettavasti on.. kynikset konttorirotat pääsee yleensä vähemmillä vaivoilla kun niille ei tuu kulumaa niveliin. Samoin näillä terveysliikkujilla menee aika hyvin vanhoilla päivillä.
 
Joskus oon pohtinut että mitenhän sitten vanhana käy kun lopettaa aktiiviset treenit ja lihaksisto ja tukilihaksisto alkavat surkastumaan ja eivät enää anna tukea yhtä hyvin? Odotettavissa ihan vitusti nivelvaivoja ja muita kolotuksia?
Varmasti kolotuksiakin joo, mutta tukilihaksistoa pystyy treenaamaan aika paljon ilman että ne liikkeet vaatisi mitään maksimaalista liikkuvuutta tai voimaa, eli kyllä silloin vanhanakin pystyy tukilihaksiston pitämään kunnossa jos vaan haluaa. Toki se treeni on silloin ihan erilaista. Jos tukilihaksistosta on pitänyt huolta jo pidemmän aikaa, eli ei ole vain nostellut niitä isoja rautoja niin sellainen lihaskunto on aika helppo pitää yllä, mikä suojaa niveliä. Tärkeässä asemassa on myös oikeat asennot ja liikeradat.

Ja jos nämäkään ei sitten vie mummona kolotuksia pois, niin ainakin minä siinä vaiheessa laitan surutta nappia naamaan, kun ei tarvi maksaa enää säästellä tulevia vuosia varten :D
 
Joskus oon pohtinut että mitenhän sitten vanhana käy kun lopettaa aktiiviset treenit ja lihaksisto ja tukilihaksisto alkavat surkastumaan ja eivät enää anna tukea yhtä hyvin? Odotettavissa ihan vitusti nivelvaivoja ja muita kolotuksia?

Kolotuksia riittää lopuksi ikää valilevyongelmista. Tukilihaksia pitää treenata jatkuvasti, enkä näe mitään syytä miksi tuki lihaksien treenaaminen pitäisi lopettaa. Aika pienelläkin treenillä pystyy ylläpitämään syvempiä lihaksia sillä tasolla ettei oireet pahene liiaksi. Tärkeää on oppia treenaamaan kivun rajoilla ja ymmärtämään että on rajat, silloin voit päästä aika hyväänkin kuntoon. Kivusta et pääse eroon, mutta voit säädellä kivun tasoa treenamalla oikein.
 
Mulla on todettu lievä pullistuma kerran selässä ja ainoat hoitokeinot sen kanssa elämiseen on syvien tukihasten treenaaminen lähes joka vko. Suosittelen sen lisäksi selkäkippiä jossa voi roikkua aina silloin tällöin, venyttää hyvin selkärankaa ja vähentää painetta nikamissa.

Parhaat kyykky ja mavetulokset jää varmasti tekemättä koska vie parhaat voimat pois ko liikkeistä, silti minä ainakin uskallan tehdä välillä isommillakin romuilla.
 
No mitä pahimmillaan saa aikaan jos tekee maksimeita kuitenkin?
Pahimmillaan selkä menee siihen kuntoon, ettet pääse sängystä ylös / et pääse liikkumaan oma-aloitteisesti edes vessaan / hengittäminen sattuu / et voi pukea tai ylipäätään tehdä mitään missä selkään kohdistuu pienintäkin liikettä yms. Saikkulia parista viikosta muutamiin kuukausiin. Taikka sitten tarjotaan puukkoa ja jälleen x aikaa saikkua & treenikieltoa ja välttämättä sekään ei poista kipuja. Elämä on valintoja.

Itselläni kaikenlaiset mavet ovat kiellettyjä, mutta kyykätä pystyy, mutta kuten karstakeuhkis mainitsi, maksimit voi unohtaa. Ja tukilihaksia pitää treenata ns. "kokoajan".
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom