Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös noissa sun kuvissa ole jo kolmessa alimmassa nikamavälissä jotain kulumaa pullistuman lisäksi? Aika tummilta näyttävät. Tsemiä.

Vaikeaa tuo on varsinkin jos alkaa vielä käsi temppuilemaan. Itse samojen asioiden ja hieman hankalempienkin kanssa paininut melkein koko treeniuran.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös noissa sun kuvissa ole jo kolmessa alimmassa nikamavälissä jotain kulumaa pullistuman lisäksi? Aika tummilta näyttävät. Tsemiä.

Vaikeaa tuo on varsinkin jos alkaa vielä käsi temppuilemaan. Itse samojen asioiden ja hieman hankalempienkin kanssa paininut melkein koko treeniuran.

Juu, kolmessa alimmassa nikamavälissä on radiologin lausunnon mukaan madaltumaa ja kuivumista. Olen varmaan siis menettänyt jonkun sentin pituudestani. On kyllä jännä miten itsestänikin on tullut tälläinen pitkäselkäinen (mutta lyhytjalkainen), kun isovanhemmat ja omat vanhammat olivat lyhyitä. Sisko on itseänikin pidempi ja myös yllättäen on ollut samoja vaivoja. Jos tässä nyt vielä tämän päivän pärjäisi näillä eväillä. Olisi tosin ollut mukavampi ottaa maailmaloppu vastaan selkä suorana.
 
Tsemppii täältäki. :thumbs:
Itse pääsin vittumaisesta vaivasta eroon (toivottavasti) leikkauksella, 5 kivutonta kuukautta takana :) Oli samat oireet ja pitkittyny niin päädyttiin leikkaukseen. Mulla ei ollu noita kulumia nikamissa sentään. Särkylääkkeitä en syöny kans kun ei ne auttanut. Tai sit oli semmosii mömmöjä et nuppisekasin makas vaan sohvalla.
Fysiossa kävin ennen leikkausta ja siitä oliki hetkellinen apu kun sai selästä jumit pois. Mut nopeesti taas veti juntturaan kun loppu käsittelyt. Leikattiin vielä kunnallisella, 3kk saikulla ennen leikkausta jonossa ja ei muuttunut miksikään noin "lyhyellä" levolla ja fyssarin/lääkärin jumppaohjeilla. Omalla kohdalla oli puukotus oikea valinta. Mutta kannattaa sitä miettii kuiteski tarkkaan ja orttopedin kans käydä vaihtoehtoja läpi. Ehottoman paskapuhetta kuitenkin et kaikki noista vaivoista paranis lepäämällä ja syömällä ituja. Toisilla toimii, toisilla ei. :) Operaatio ei kuitenkaan järin iso jos pelkkä pullistuma leikataan. Ite olin yhen yön saaraalassa ja viikonpäästä jo pitempää kävelylenkkiä tepastelemassa. Ja se fiilis heräämössä kun ei ole kipuja. :rock:

Mut tsemppiä tosiaan mihin ratkasuun sit päädytkin! :thumbs:
 
Tsemppii täältäki. :thumbs:
Itse pääsin vittumaisesta vaivasta eroon (toivottavasti) leikkauksella, 5 kivutonta kuukautta takana :) Oli samat oireet ja pitkittyny niin päädyttiin leikkaukseen. Mulla ei ollu noita kulumia nikamissa sentään.:rock:

Kulumilla tarkoitetaan myös noita välilevyn madaltumia joita sinulla varmasti on tai tulee olemaan jos pullistuma on leikattu. Välilevy kun kuivuu (rustoutuu) alkaa se myös kulumaan.
 
Kulumilla tarkoitetaan myös noita välilevyn madaltumia joita sinulla varmasti on tai tulee olemaan jos pullistuma on leikattu. Välilevy kun kuivuu (rustoutuu) alkaa se myös kulumaan.
Joo, madaltunut nikamaväli todettiin jo röntgenissä. Magneettikuvauksen jälkkeen lausunnossa ei ollu mainittu kuivumista. Piti ihan kuvat kaivella ja ei ne ihan noin tummat ole kun Inskalla.
 
Keskiviikkona kirurgin puheille. Toivottavasti näyttää vihreää valoa ja pääsisi tästä tuskasta eroon. Samalla voisi keventää sairaskuluvakuutusta sillä neljällätontulla, kun on liian terve saanut tässä 10 vuotta ollakkin vakuutuksen voimassaoloaikana.

Ei muuten itsellä auta särkylääkkeet sitten yhtään tuohon kipuun. Kokeilin yhtenä päivänä ottaa ja ei mitään oikeastaan mitään vaikutusta. Parempi olla ilman. Buranaa 800:sta maksimimäärä ja panacodeja lisäksi. Prolapsin puolella on lihakset alaselästä koko ajan jännittyneessä tilassa.
 
Keskiviikkona kirurgin puheille. Toivottavasti näyttää vihreää valoa ja pääsisi tästä tuskasta eroon. Samalla voisi keventää sairaskuluvakuutusta sillä neljällätontulla, kun on liian terve saanut tässä 10 vuotta ollakkin vakuutuksen voimassaoloaikana.

Ei muuten itsellä auta särkylääkkeet sitten yhtään tuohon kipuun. Kokeilin yhtenä päivänä ottaa ja ei mitään oikeastaan mitään vaikutusta. Parempi olla ilman. Buranaa 800:sta maksimimäärä ja panacodeja lisäksi. Prolapsin puolella on lihakset alaselästä koko ajan jännittyneessä tilassa.

Ymmärsinkö oikein, että toi leikkaus olis siis yksityisellä?

Ymmärrän fiilikset aika hyvin. Reilun vuoden ollut selkä kipeä joka vitun päivä. Vähän alkaa hermoja kiristämään. Välilevyn pullistuma löytyi alimmasta nikamavälistä. Mulla on panacod ehkä pahimpaan kipuun vähän auttanut. Niitä oon vedelly jo useamman kuukauden säännöllisesti. Noi työterveyslääkäritkin vaan tuputtaa noita lääkkeitä eikä osaa muuta sanoa. Nyt on kokeilussa sellainen nappi kuin Lyrica. Alunperin epilepsialääke, mutta käytetään myös hermokipuun. Vähän päässä heittää, mutta muuten ei ole suurta vaikutusta ollut. Joulukuun alussa aloin käymään uudella fyssarilla. Sen ohjeilla alkoi ensimmäisen kerran selkä menemään vähän parempaan suuntaan, nyt pystyy seisomaan selkä suorana ensimmäisen kerran sitten kesän. Kipu vaan viiltelee jalkaan niin ettei paljon viitsi kävellä. Toivottavasti alkais menemään parempaan suuntaan ton fyssarin kanssa. Jos ei, niin voi olla tekemätön paikka päästä leikkaukseen jonkun työterveyden kautta..
 
Ymmärsinkö oikein, että toi leikkaus olis siis yksityisellä?

Ymmärrän fiilikset aika hyvin. Reilun vuoden ollut selkä kipeä joka vitun päivä. Vähän alkaa hermoja kiristämään. Välilevyn pullistuma löytyi alimmasta nikamavälistä. Mulla on panacod ehkä pahimpaan kipuun vähän auttanut. Niitä oon vedelly jo useamman kuukauden säännöllisesti. Noi työterveyslääkäritkin vaan tuputtaa noita lääkkeitä eikä osaa muuta sanoa. Nyt on kokeilussa sellainen nappi kuin Lyrica. Alunperin epilepsialääke, mutta käytetään myös hermokipuun. Vähän päässä heittää, mutta muuten ei ole suurta vaikutusta ollut. Joulukuun alussa aloin käymään uudella fyssarilla. Sen ohjeilla alkoi ensimmäisen kerran selkä menemään vähän parempaan suuntaan, nyt pystyy seisomaan selkä suorana ensimmäisen kerran sitten kesän. Kipu vaan viiltelee jalkaan niin ettei paljon viitsi kävellä. Toivottavasti alkais menemään parempaan suuntaan ton fyssarin kanssa. Jos ei, niin voi olla tekemätön paikka päästä leikkaukseen jonkun työterveyden kautta..

Yksityiselle juu. Työterveyshuollossa en saanut edes saikkua tai lähetettä magneettikuviin. Tiesin jo itsekkin oireista mikä on kyseessä, mutta eihän lääkäri voi olla samaa mieltä. Tai siis ainakaan työterveyslääkäri. Menin sitten omatoimisesti magneettikuviin yksityiselle ja aika selvä tapaushan tuo oli.
 
Yksityiselle juu. Työterveyshuollossa en saanut edes saikkua tai lähetettä magneettikuviin. Tiesin jo itsekkin oireista mikä on kyseessä, mutta eihän lääkäri voi olla samaa mieltä. Tai siis ainakaan työterveyslääkäri. Menin sitten omatoimisesti magneettikuviin yksityiselle ja aika selvä tapaushan tuo oli.

Mä sentään olen saanut työterveydestä viikon saikkua kerralla, jos on ollut pahempi jakso menossa, ja reseptin buranaan tai vastaavaan. Aluksi otti päähän kun työterveyslääkäri ei halunnut teettää kuvauksia, mutta ei myöskään oikein sanonut mitään, että mikä voisi olla vikana. Nappia vaan naamaan. Lääkäritkin vissiin välttelee sanomasta oikein mitään ettei vahingossakaan sano mitään väärää. Vaikka se kuvaus ei ongelmaa poista, niin kyllä mua ainakin helpotti, kun selvisi mikä siellä on vikana. Ahdistaa kun ei oikein tiedä minkä tahon puoleen tämän kanssa pitäisi kääntyä, kun mistään ei oikein saa mitään vastausta. Mulla on seuraavaksi aika fysiatrille, että saa nähdä mitä se sanoo. Vähän oon skeptinen tuonkin kanssa, mutta katsotaan.
 
Ymmärsinkö oikein, että toi leikkaus olis siis yksityisellä?

Ymmärrän fiilikset aika hyvin. Reilun vuoden ollut selkä kipeä joka vitun päivä. Vähän alkaa hermoja kiristämään. Välilevyn pullistuma löytyi alimmasta nikamavälistä. Mulla on panacod ehkä pahimpaan kipuun vähän auttanut. Niitä oon vedelly jo useamman kuukauden säännöllisesti. Noi työterveyslääkäritkin vaan tuputtaa noita lääkkeitä eikä osaa muuta sanoa. Nyt on kokeilussa sellainen nappi kuin Lyrica. Alunperin epilepsialääke, mutta käytetään myös hermokipuun. Vähän päässä heittää, mutta muuten ei ole suurta vaikutusta ollut. Joulukuun alussa aloin käymään uudella fyssarilla. Sen ohjeilla alkoi ensimmäisen kerran selkä menemään vähän parempaan suuntaan, nyt pystyy seisomaan selkä suorana ensimmäisen kerran sitten kesän. Kipu vaan viiltelee jalkaan niin ettei paljon viitsi kävellä. Toivottavasti alkais menemään parempaan suuntaan ton fyssarin kanssa. Jos ei, niin voi olla tekemätön paikka päästä leikkaukseen jonkun työterveyden kautta..

Itellä ollut vasta kesästä asti noi oireet ja lokakuusta meni pahaksi. Itselläni siis toi pullistuma tuolla kaularangassa, 7 nivelen kohdalla joten säteilyt yms muut oireet on keskittyny lähinnä vasempaan käteen, sormenpäistä olkapäähän.. Lyricaa tässä on itsekin syöty marraskuusta asti. Olihan se eka kaks viikkoa sellaista huppelissa oloa kun aina kun pääsi annokseen tottumaan niin sitä nostettiin. Nykyisellään ei mitään muita merkittäviä sivuoireita ole. Toisaalta tässä viimeisen viikon aikana on alkanut hieman noi oireet paistaa lääkityksen läpi. Liekö pullistuma menny sit pahemmaksi taas vai eikö annostus muuten vain pelitä..? Annosta tosin ei ole kun kerran varaa enää nostaa.. Millään muilla lääkkeillä, Panacodeilla/Buranilla yms ei mitään helpotusta.. Eikä ole mielenkiintoa syödä niitä kuin karkkia jos niin ei auta..
Tänään olis fyssari aika jonka kans olis tarkoitus alkaa katsomaan kuntouttavia juttuja, tähän asti kun ollaan vain pyritty stabiloimaan tilanne jotta ns. normaalielämä mahdollistuisi. Lomat sotki noita aikatauluja kivasti.. Lääkkeen ansiosta mun ei tarvi kuitenkaan enää kävellä kuin Kirvesmiehen Harri hiihti, pää kenossa :D Nyt pystyy pitään päätä pystyssä, ainakin lyhyemmillä kävelylenkeillä. Pidemmillä alkaa hieman hermo-oireet tuntumaan ja mulla menee luonnostaan pää kenoon kun se auttaa. Pään kallistus antaa tilaa hermolle jolloin oireet vähenee/poistuu. OMT:hän tuon pään kallistuksen mulle alunperin keksi sillon kun oireita hoidettiin hermopinteenä.. Niin no onhan siellä "hermopinne" kun välilevyn pullistuma sitä hermoa painaa..
Fysiatri sanoi marraskuussa jo että jos tää menee pahemmaksi niin sillon neurokirurgin juttusille. Jota kyllä henk koht yritän välttää. Isällä nimittäin leikattiin 6 vuotta sitten yksi nikama ylempää, eikä ole toipunut vieläkään normaaliksi.. Se on noiden hermojen kanssa niin pienestä kiinni.
 
Pernod, sullako on Lyrica auttanut? Oon nyt syönyt n. 2 viikkoa 300mg 2 kertaa päivässä. En ole mitenkään merkittävää vaikutusta huomannut. Tosin samoihin aikoihin kun aloitin ton niin aloin käymään fyssarilla, joka tuntui auttavan. Mut en voi olla täysin varma kumpi se on joka on auttanut. Oma fiilis on, että se olis noi jumpat tai venytyksiä ne oikeastaan on. Lyrican aloittamisen jälkeen olen huomannut sellaisenkin sivuoireen, että tietokoneella kirjoittaessa ei meinaa välillä mennä millään kirjaimet oikeaan järjestykseen :D

Noi kaularangan pullistumat taitaa olla melkein ikävämpiä kuin alaselän. Mahtaako olla sitten vaikeampia leikata myös? Mul on sen verran pitkään jatkunut noi kivut, että alkaisin olemaan valmis jo vaikka leikkaukseen. Tuntuu, että mikä tahansa on parempi kuin tämä. Tilanne alkoi tuossa olemaan jo sellainen, että vapaa-ajalla ei voinut oikein muuta tehdä kuin maata sohvalla. Mihinkään ei viitsinyt lähteä, kuin kävely ja seisominenkin on niin hankalaa. Pitää nyt toivoa, että tää kuntoitus lähtisi kunnolla parantamaan tilannetta.
 
8 vuotta sitten minulla leikattiin alaselästä pullistuma. Säteilykipu jalkaan loppui sillä sekunnilla, kun leikkaus oli tehty. Mutta aina on selkä jumissa johonkin suuntaan. Eli ei se selkä koskaan siitä "kuntoon" tule - tosin en tiedä onko kenelläkään mikään paikka koskaan varsinaisesti "kunnossa". Selkään ei vaikuta kyykyt eikä mavet. Kaikista suurin myrkki on joku 2h leffa pehmeällä sohvalla selällään rötköttäen. Samoin vatsallaan nukkuessa tuntuu ensin kipua alaselässä, ennen kuin selkä rentoutuu.

Minulle Panacod oli aikanaan paras lääke. Sitä ennen pystyi olemaan kippurassa selällään sohvalla toinen jalka selkänojan päällä. Pystyssä voi olla vain 3min maksimissaan. Sen jälkeen tuntui kun joku työntäisi puukon kantapäästä persukseen asti. Kerran taisin oikeasti itkeäkin kivusta. Mutta tosiaan montaa eri pilleriä kokeilin, ja Panacod oli paras. Toisille se ei toimi. Eli kannattaa rohkeasti vain vaihdella kipulääkettä, kunnes se oikea löytyy. Relaksanteista minulle ei ole toiminut vielä mikään.

Tälläkin hetkellä on taas selkäepisodi käynnissä. Sivuille kumartelu pettää selän kokonaan. Mutta salilla voi edelleen vetää ja kyykätä ilman ongelmia :confused: Ehkä sitä on salilla sen verran lihakset lämpimämmät ja keskittyy oikeasti nostamiseen, ettei kipuja tule. Siviilissä taas heiluu sponttaanisti ja silloin menee jalat alta. Ostin jo jumppapallon, kuminauhat, foamrollerit ym. :D
 
Kyllä mä rupean jotain pilatesta tästä harrastamaan. Hampaiden pesu aamuisin on ehkä se v-mäisin hetki. 3-5 sekuntia voi putkeen harjata sitten pitää huutaa kipua ääneen. Tuntuu kuin joku venyttäisi lihasta yli se äärirajan. Todella v-mäistä kipua. Tuo pesu kun ravistaa mukavasti selkää ja selkä ei ole saanut mitään liikettä. Nyt kun on flussa, ei ole pystynyt kuntofillariakaan vetämään aamun ekana operaationa.

Mulla auttaa iltaisin otettuna yksi 4 mg sirdalud sen verran, että en yleensä herää kuin kerran yössä. Muuten herää yleensä aina kun vaihtaa asentoa toiselta kyljeltä toiselle. Muita lääkkeitä en ole nyt sitten "jatkuvammin" syönyt. Kipu ei ole mitään äärimmäistä, mutta aivan jatkuvaa joka asennossa. Mitään lihasheikkoutta tai puutuneisuutta ei ole. Pakaralihas ja alaselän lihakset tosiaan ovatkin sitten jännityksessä ja pahasti turvoksissa, lmeisesti suojellakseen.
 
Mulla paras lääke ehdottomasti oli Norflex akuuttiin kipuun, vaikka lääkärimääräsikin mulle Panacodia. Sen ainut hyöty oli saada pääsekaisin, mutta kipua se ei poistanut ollenkaan. Sen sijaan relaksantilla pärjäsi jopa.

Fysioterapia kerran viikossa poisti lihasjumin, ja sillä pääsi taas 2-3 päivää eteenpäin. Lääkäri muistaakseni ihmettelikin, että miten suurin ongelma voi olla selkäjumi tässä tilanteessa. Sen jälkeen kun oli satavarma että fysioterapia ei auta :D
 
Varmasti lihasjumi aiheuttaa välilevyongelmia. Jos esim. takareidet ja pakarat ovat kireänä koko ajan, niin kyllähän ne vetävät koko selkää kasaan jatkuvasti. Siitähän tulee oikeastaan noidankehä. Ensin jumittaa persus jolloin joku lonkankoukistaja joutuu laittamaan koko ajan vastaan. Ja sitten osat vaihtuvat jne. jne. Keho pyrkii koko ajan kompensoimaan jotain kramppia ja jumia. Paras hoito varmaan olisi mennä sairaalaan ja olla siellä täyspuudutuksessa ihan letkuna pari viikkoa. Jossain hierovassa sängyssä.
 
Joo mun kaverilla on tuota jumiongelmaa liian lyhyiden takareisilihasten (!) takia. Se on yrittänyt korjata selkää vaikka millä, mutta keinoa ei tunnu olevan. Mun selkä meni salilla Mavea lämmitellessä :D Tästä kuulee vieläkin, kun kaverit näkee mun tehden mavea. Joku 40% oli painoa silloin maksimisarjapainoista.
 
Pernod, sullako on Lyrica auttanut? Oon nyt syönyt n. 2 viikkoa 300mg 2 kertaa päivässä. En ole mitenkään merkittävää vaikutusta huomannut. Tosin samoihin aikoihin kun aloitin ton niin aloin käymään fyssarilla, joka tuntui auttavan. Mut en voi olla täysin varma kumpi se on joka on auttanut. Oma fiilis on, että se olis noi jumpat tai venytyksiä ne oikeastaan on. Lyrican aloittamisen jälkeen olen huomannut sellaisenkin sivuoireen, että tietokoneella kirjoittaessa ei meinaa välillä mennä millään kirjaimet oikeaan järjestykseen :D

Noi kaularangan pullistumat taitaa olla melkein ikävämpiä kuin alaselän. Mahtaako olla sitten vaikeampia leikata myös? Mul on sen verran pitkään jatkunut noi kivut, että alkaisin olemaan valmis jo vaikka leikkaukseen. Tuntuu, että mikä tahansa on parempi kuin tämä. Tilanne alkoi tuossa olemaan jo sellainen, että vapaa-ajalla ei voinut oikein muuta tehdä kuin maata sohvalla. Mihinkään ei viitsinyt lähteä, kuin kävely ja seisominenkin on niin hankalaa. Pitää nyt toivoa, että tää kuntoitus lähtisi kunnolla parantamaan tilannetta.

No Lyrica ja totaalilepo yhdessä on auttanut tilannetta, veikkaan että lääke yksinään ei sitä tehny täysin. Ilman lääkettä en taas pysty pitään edes päätä pystyssä kävellessä jne joten kyllä se auttaa ns. normaaliin elämään.. Mulla oli kans ihan tolkuttoman vaikeaa nostaa tuo lyrica näin suureen annokseen, ekat kaks viikkoa varsinkin. Nyt on kroppa jo tottunu. Ehkä hieman tuollaisia tarkkaavaisuus asioita oon itekin huomannu, siis että joutuu korjaileen tekstiään vähän useammin ja sellanen pieni asioiden hetkittäinen unohtelukin on lisääntyny.

Ja heti tuossa kun tuli telmittyä 7 vuotiaan sisarpuolen kanssa joulun aikana niin kyllä kostautu ja oireet kädessä tuntui lääkityksestä huolimatta. Ei niin pahoina, mutta oireita osaan jo muutenkin lievittää OMT:n neuvojen mukaan tietyillä asennoilla. Nyt taas ehkä rauhottumaan päin tää tilanne. Mutta huomasi taas ettei kyllä pysty mitään vähänkään fyysistä tekemään yläkropalla ilman seuraamuksia.

Tänään kävin työpaikan fyssarilla jolta sain samoja ohjeita kuin pitkin matkaa tässä saanu, liikettä sinne nikamaan olis saatava. Riittäis että sais edes toiselle puolelle liikettä niin aineenvaihdunta pysyis välilevyssä yllä ja paraneminen edistyis. Venytykset minulta ollaan kielletty joka vaiheessa, pumppaavat liikkeet ok kunhan ei mennä sinne venytyksen puolelle. Lisäksi työoloihin (näyttöpäätetyö..) tullaan kiinnittään enemmän huomiota ja todennäköisesti työpöytään tulen saamaan kyynärnojan lisälaitteena niin pystyn töissä rentouttaan käsivarren vielä paremmin. Käsien voimatasoissa on suuri ero, varsinkin ojentaja puolella jossa vasen käsi pystyy ehkä neljännekseen siitä mitä oikea. Onhan se normaalistikin ollu mulla heikompi mutta ei se ero ihan noin suuri ole ollu :D

En tiiä onko vaikeampi leikata kaularangasta, mutta ainahan siinä on jokatapauksessa riski kun hermot menee just sen välilevyn pullistuman alla. Kyllä minä ainakin aion katsella sen kuntoutuksen loppuun asti jos vaan pystyn. Oma isä niin hyvä esimerkki siitä jos leikkaus ei onnistu täysin.. Sitten jos tää pitkittyy kesän yli (oireita yli vuoden) tai pahenee niin sit alan harkitsemaan leikkausta. Sain työfyssarilta pari ehdotusta uudeksi fysioterapeutiksi eri lafkasta jossa oon syksystä kulkenu kun tuntuu että tuolta OMT fyssarilta alkoi loppumaan keinot vaikka hänkin arvostettu kaveri oli..
 
Mites kun ite olin lääkärillä (yksityisellä) teki jotain testejä (mm. jalka ylös ja taivutti päkiää säärtä kohti) viilsi selästä ihan helvetisti ja kuvia ei otettu, diagnoosina mahdollinen vasemman puoleinen pieni välilevyn pullistuma tai lihasjumi. Nyt käyny fysioterapiassa kerran viikossa 5 viikkoa ja kipu hieman hellittänyt. Treeniä salilla jatkanut normaalisti, mutta mavea ja normi kyykkyä en ole pystynyt tekemään. Fysioterapiassa annettu vartti sähköä?? ja sen jälkeen hierontaa 30min. Pitäisikö siellä tehdä jotain venytyksiä, joista on puhetta aiemmissa viesteissä, vai mitä? Alkaa vain pelottaa että tulee intistä lykkäystä, heinäkuussa alkaa palvelus... Ja kova hinku olisi hakea kansainvälisiin valmiusjoukkoihin, mutta testit ovat maaliskuussa ja epätoivo on vallannut selän parantumisen suhteen....
 
Tänään kävin työpaikan fyssarilla jolta sain samoja ohjeita kuin pitkin matkaa tässä saanu, liikettä sinne nikamaan olis saatava. Riittäis että sais edes toiselle puolelle liikettä niin aineenvaihdunta pysyis välilevyssä yllä ja paraneminen edistyis. Venytykset minulta ollaan kielletty joka vaiheessa, pumppaavat liikkeet ok kunhan ei mennä sinne venytyksen puolelle. Lisäksi työoloihin (näyttöpäätetyö..) tullaan kiinnittään enemmän huomiota ja todennäköisesti työpöytään tulen saamaan kyynärnojan lisälaitteena niin pystyn töissä rentouttaan käsivarren vielä paremmin. Käsien voimatasoissa on suuri ero, varsinkin ojentaja puolella jossa vasen käsi pystyy ehkä neljännekseen siitä mitä oikea. Onhan se normaalistikin ollu mulla heikompi mutta ei se ero ihan noin suuri ole ollu :D

Mä sain töihin satulatuolin ja sähköisellä korkeussäädöllä olevan pöydän. Noi on vähän helpottanut, kun töissä joutuu sen koko päivän kuitenkin istumaan. Vaikka mulla on ollut se, että en pystynyt suoristamaan selkää, niin ei pysty istumaan satulatuolissa ihan niin kuin pitäisi. Silti kun vaihtelee tuolia päivän aikana, niin parempi kuin tavallisella tuolilla istua koko päivä.

Toisethan sanoo, että leikkauksen jälkeen on palautunut täysin eikä ole ollut mitään ongelmia. Toisille on sit jäänyt jotain vaivoja. Et onhan noissa leikkauksissa aina riskinsä. Eipä tässä taida mitään hyvää vaihtoehtoa olla olemassa..

Mites kun ite olin lääkärillä (yksityisellä) teki jotain testejä (mm. jalka ylös ja taivutti päkiää säärtä kohti) viilsi selästä ihan helvetisti ja kuvia ei otettu, diagnoosina mahdollinen vasemman puoleinen pieni välilevyn pullistuma tai lihasjumi. Nyt käyny fysioterapiassa kerran viikossa 5 viikkoa ja kipu hieman hellittänyt. Treeniä salilla jatkanut normaalisti, mutta mavea ja normi kyykkyä en ole pystynyt tekemään. Fysioterapiassa annettu vartti sähköä?? ja sen jälkeen hierontaa 30min. Pitäisikö siellä tehdä jotain venytyksiä, joista on puhetta aiemmissa viesteissä, vai mitä? Alkaa vain pelottaa että tulee intistä lykkäystä, heinäkuussa alkaa palvelus... Ja kova hinku olisi hakea kansainvälisiin valmiusjoukkoihin, mutta testit ovat maaliskuussa ja epätoivo on vallannut selän parantumisen suhteen....

Mul oli tos kuukausi sitten niin, että kun makasin selällään ja fyssari nosti oikeaa jalkaa suorana ylöspäin, niin ehkä jonkun 30 asteen kulmaan pystyi nostamaan. Siinä vaiheessa tuli sellaiset kivut että riitti. Ei kai ne ihan helposti lähde edes kuvaamaan, jos pystyy diagnoosin tekemään jotenkin muuten. Mulla toi uusi fyssari laittoi kanssa selän päälle jonkun laitteen mikä tuntui tärinänä. Olisko sama juttu?

Noista venytyksistä kannatta kysyä ensin siltä fyssarilta ennen kuin lähtee omin päin mitään tekemään. Mulle fyssari antoi ekalla kerralla yhden venytysliikkeen (tai taivutus-) ja sanoi ettei salille tarvi toistaiseksi mennä. Tolla venytyksellä ilmeisesti pyritään pistämään painetta sille pullistuman puolella ja saamaan sen vetäytymään sisäänpäin tai jotain semmoista. Mulla on ainakin tullut vähän apua. Tota pitääkin sit tehdä kahden tunnin välein ja fyssari sanoi, että kevääseen asti ainakin :D
 
Nyt olisi sitten leikkausaika saatu. Arveluttaa vieläkin kyllä tuo leikkaus, vaikka se todennäköisesti auttaa. Arveluttaa, koska kipu ei ole äärimmäistä mutta toisaalta se on 24/7. Lisäksi omantunnon päälle ottaa leikkauksen takia tuleva 4-6 viikon saikku. Toisaalta jos kenkää tulisi myöhemmin duunista, niin kukaan ei palkkaa kipeänä olevaa töihin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom