Uudet automallit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olettaisin että hihna ainakin on yksinkertaisempi tehdä ja ylläpitää, ketju kai vaatii jotain voitelua kuitenkin?
Luulen että hihna on ollut suositumpi yksinkertaisesti sen takia, että se on halvempi valmistaa. Sillähän ei ole tehtaalle mitään väliä millon se pitää vaihtaa tai paljon sen vaihtelu maksaa, koska maksajana on omistaja.
 
Eikö hihnoja ole käytössä motareissakin? En ole autoinsinööri, joten en tiedä millä perusteella jompi kumpi valitaan.

On niitä remmejä pyörissäkin juu, mutta harvemmissa kuitenkaan. Ducateissa sun muissa jotka pelaa eksoottisella imagolla on näitä jeesuksen ajoista mukana kulkeneita perinteitä joita ei vaihdeta vaikka vuodet kuinka kuluu ja kehitys kehittyy.

Remmin plussat: hiljainen
Remmin miinukset: kuluu nopeammin, voi katketa tyystin

Ketjun plussat: venyy hitaammin, harvemmin napsahtaa ilman varoittelua poikki
Ketjun miinukset: rallattelee ja ääntää jonkin verran enempi vaikka on säädöissäänkin


ketju kai vaatii jotain voitelua kuitenkin?

Nykyautoista en tiedä. Prätkissä useimmissa ketju saa voitelunsa ihan vaan alakerran loiskeista ja venttiilikoneiston voitelun ylijäämistä. Eli ei oo mitään ihmeempiä erityisjärjestelyjä ketjun voitelemiseksi.

Mustana hevosena olis vielä rataskäyttöinen yläkerta. Mökää vielä enemmän kuin ketjussa, mutta melkolailla ikuinen laitos, jos vertaa ajoneuvon ikään.
 
moottoripyörissähän on ollut jo pidemmän aikaa melkein poikkeuksetta ketju
on se autoissakin vanha keksintö, esim mun eka autossa vm 79 c-kadett oli ketju
Ainakin pyörissä menee yleensä ennen ketjua se ketjunkiristin mutta meni kumpitahansa niin meteliähän se aluksi rupeaa pitämään eli sillai aika turvallinen katkeavaan hihnaan verrattuna.
esim noisa bemareisa menee kans kiristin, mutta kun sen vaihtaa on ilo ylensä lyhytaikanen kun vika taas toistuu eli sen takia moni vaihtaa kaikki hilppeet kerralla jolloin ajaa taas pitkät tovit. sama on motareissa. esim cbr hondassa kun jakopää alkaa "rallattamaan" on pelkkä kiristimen vaihto pelkkää "tekohengitystä" yleensä, toki jotkut tekeveät mekaanisia kiristimiä itse noihin cbr eli aina ku alkaa rallatteleen niin pulttia kiremmälle, ei kovin järkevää pidemmän päälle :).

tuolla jotain juttua ketju vs hihna>>> http://www.ajovalo.net/ketju.htm

tuo vollkarin hihna hinta vaihtelee aika paljon. joissaki tdi moottoreissa selviää rempasta töineen n300e ku toisiin se kustantaa lähemmäs 1000e. omaani olisi maksanut 2v sitten merkkihuollossa kaikkineen osinen ja töineen 620e/2vuoden takuulla.
 
on ja jos on ajettu 200tkm pintaan niin kannattaa jo kysellä onko ketju(t) vaihdettu..... se nimittäin tulee vr6 eteen jos ei ole vaihdettu. siis jos kyseistä autoa on ostelemassa. on nuita napsunut poikkikin jopa 150tkm tienoilla. tosin tuo on jo todella harvinaista uskoakseni.
 
Mustana hevosena olis vielä rataskäyttöinen yläkerta. Mökää vielä enemmän kuin ketjussa, mutta melkolailla ikuinen laitos, jos vertaa ajoneuvon ikään.

Sen verran tuli googlattua että ilmeisesti hammasrattaassa on suuria onglemia. Ensinnäkin se rajoittaa suuresti kampiakselin ja nokka-akselin/-eiden sijoittelua. Ja toisekseen se aiheuttaa jotain momenttiongelmia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_belt

Saman saitin mukaan ketju vaatii myös voitelua, joka saattaa olla ongelma.

No sama tuo minulle, minä haluaisin mahdollisimman halpaa ja kestävää :D Volvossa on onneksi (ymmärtääkseni) tehty huollot suht helpoksi - ainakin tuossa D5 koneessa. Monella merkillä, kuten just Fiatilla, moni simppelikin homma vaatii suurin piirtein koko auton purkamista. Golffissakin piti hihnan vaihdossa irroittaa koko moottori ja purkaa nokkamaskit. Pitäisikin olla joku EU direktiivi joka määräisi autojen huollettavuudesta. Ei jakohihnassakaan ole mitään syytä miksi se ei voisi olla nopsaan vaihdettavissa parilla klipsulla. Mutta sehän taas ei ole autosuunnittelijan ensimmäinen intressi. Eikä edes auton ekan ostajan. Ne on sitten ne seuraavat köyhät käytettyjen ostajat jotka hikoilevat erikoismuttereiden ja mahdottomien osasijoitteluiden kanssa.
 
Sen verran tuli googlattua että ilmeisesti hammasrattaassa on suuria onglemia. Ensinnäkin se rajoittaa suuresti kampiakselin ja nokka-akselin/-eiden sijoittelua. Ja toisekseen se aiheuttaa jotain momenttiongelmia:

Tolla momenttiongelmalla tarkoittivat sitä kun nokka-akselin nokka painaa kuppia niin nokkaratas pistää välityskoneistolle vastaan "väärään suuntaan". Äkkiseltään vaikuttaisi että ei ole sen kummempi asia kuin vaikka moottorijarrutus prätkällä, jossa kaikki rataskoneistot kampuralta takarillalle tavallaan pistää vastaan rattaiden pyörimiselle.

Mutta voipi olla perääkin. Joku syyhän noiden rataskäyttöjen vähenemiseen on ollut. Itse kuvittelin että pääsyy on vain ollut tuotantohinta.


Saman saitin mukaan ketju vaatii myös voitelua, joka saattaa olla ongelma.

Pistetään ketju kuiluun joka on lohkossa ja käväisee öljypohjan loiskeissa, niin siinähän se tulee voideltua. Ei kai tossa ongelmaa. Vai meinattiinkohan tuolla Wikissä että on kalliimpaa toteuttaa kuin remmi, joka voidaan pistää kuivaan koteloon myllyn ulkopuolelle?

Kalliimpaa voipi ketjukäyttöisyys massatuotannossa olla kyllä. Kuluuhan tuollaiseen isompaan lohkoon metalliakin enempi kun koteloa ei voida tehdä heppoisena muovi- tai peltivirityksenä.
 
Sirocco tuli tyypättyä, sillä miedommalla 1,4 koneella. Mopo kone tuon kalataiseen autoon. Ajettavuus oli kohdillaan, eikä paljoa taajamanopeuksissa tarviinnu kaasua hellätä risteyksissä kääntyessä. Ekana iski näppeihin peilien säätö, todella surkeessa paikassa. Jos kejelauta on golffista, niin miksei ovien kahvat säätönameskoineenkin??

Tietty alusta on kovahko kaupunkiliikenteeseen. Ei paha jos ruksaa säädettävät iskarit varustelistalta... niin ja sillä tehokkaammalla koneella.

Ainiin, ajattajakin mahtui takapenkille hyvin, tosin nouseminen ja takapenkille meno ei ole "jäykkäselkäisen" puuhaa.

Ite laitoin 90kw golfin tilaukseen. Pätevä perusauto ilman mitään glumeluuria. Hyvä ajaa jne. Jos tosiaan haluaa persoonallisemman pikkuauton, niin joku civikki tai muu.
 
moniin bemareihin ovat ainakin vaihtaneet n200tkm kieppeillä, eikä ne silloin ole hajonneet vaan ruvenneet ääntämään jolloin ovat vaihdelleet kaikki hilut (rattaat,kiristin,ketju). tosin n10v vanhoissa joten en tiedä miten ovat 10vuodessa kehittyneet. tuskin mitenkään? hienoa jos jakopään rempoista on todella päästy eroon, aika helvetinmoinen säästö olisi ainakin kyseessä kuluttajalle...sais jokainen valmistaja siirtyä ketjuun jos se on noin kovasti edistynyt tuo homma.
Taitaa olla näitä Saksasta löydettyjä halpoja vähän ajettuja helmiä. Ketjuissa on tapahtunut paljonkin. Nämä nykyiset "ikuiset" ketjut yleistyivät juurikin tuossa noin 10 vuotta sitten.
 
Taitaa olla näitä Saksasta löydettyjä halpoja vähän ajettuja helmiä. Ketjuissa on tapahtunut paljonkin. Nämä nykyiset "ikuiset" ketjut yleistyivät juurikin tuossa noin 10 vuotta sitten.
näitä ikuisia ketjuja on katkeillut mm primeroissa 100-200tkm. kai se on kuitenkin harvinaista?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
näitä ikuisia ketjuja on katkeillut mm primeroissa 100-200tkm. kai se on kuitenkin harvinaista?
Jokaista katkennutta ketjua kohden löytyy varmaan kymmenittäin katkenneita hihnoja. Siitä huolimatta hihnoillakin pärjää tuon puolesta mainiosti, eikä siitä kannata tehdä numeroa.
 
niin ainoastaan yhtä nissan sunny korimallia(se uusin sunny malli>>pappamalli joka sittemmin muuttui almeraksi) on tehty ketjulla ja voihan se noin ollakin, tosin liekkö montaa 600tkm ajettua sunnya ku ei nettiautossakaan ollu kovimmalla ajettu ku 350tkm(bensa), järkiään 200tkm pintaan ajettuja. ihmetyttää kyllä miksi kaikki valmistajat ei siirry ketjuun jos se niin hyvä ratkaisu nykyään on...
 
Tähän hihna/ketju keskusteluun liittyen niin paljonkohan maksaa remppa halvimmillaan kun hihnat/ketjut katkeilee liikenteessä? Kalleimmillaan taitaa mennä auto lunastukseen?
 
Tähän hihna/ketju keskusteluun liittyen niin paljonkohan maksaa remppa halvimmillaan kun hihnat/ketjut katkeilee liikenteessä? Kalleimmillaan taitaa mennä auto lunastukseen?
Pari tonnia se taitaa ainakin tuossa omassani maksaa, uudemmissa varmaan vielä enemmänkin. Sitten taas on näitä vanhempia "vapaasti pyöriviä" koneita joissa männät eivät ylety venttiileihin ja silloin riittää, että laittaa uuden hihnan. Tällaisia koneita ovat ainakin 8 venttiiliset Opelin (saabin) koneet. Pelkän hihnan vaihdon hintaa en tiedä, koska tuossa samalla vaivalla kannattaa vaihtaa myös kiristimet ja vesipumppu. Tuolle koko hommalle tuli hintaa muistaakseni 280 € varaosineen. Mulla ei kylläkään mennyt hihna ajossa poikki mutta sama työ kuitenkin tehtiin, siis mulla oli tuolloin se 8-v opeli.

Ja luulempa, että saa olla melko hintava vakuutus jos meinaat, että vakuutusyhtiö lunastaa teknisen vian takia rikkoituneen auton. Tuollaisia vakuutuksia ei taida edes ihan listoilta löytyä joten joutunee varmaan erikseen neuvottelemaan sen.
 
No just siksi että se hihnallinen kone on halvempi valmistaa.
Ketju myös pitää aina ikävän rallatuksen eikä se nykyään ole kovin toivottu ominaisuus, koska kaikki autot alkaa olemaan nykyään sellasia, että vaihteenvaihto pitää katsoa kiekkamittarista, kun sisälle ei kuulu yhtään mitään koneen ääniä.
 
No ei ne ketjut mitenkään äänekkäitä ole olleet pitkään aikaan. Mulla oli 90-luvun Primera ja siinä oli ketju. Eikä sitä äänestä kuullut, ei muutenkaan ollut mitenkään erityisen meluisa auto.

Mitä tulee hihnan katkeamiseen, niin luulisi takuun astuvan kuvioihin tässä vaiheessa. Siis olettaen että työ on tehty oikealla pajalla jne. Jos hihnalle luvataan kestoa vaikkapa 120tkm niin sen pitää kestää se, tai sitten vika on työssä. Kuski ei hihaa saa rikottua ilman fiskarsseja.
 
Tuosta Fiiatista sanottii et jos katkeaa "Se on 5000euron lasku".
Vähän parempaakin käyttöautoon tuolla hinnalla saa jo koko moottorin...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom