Uudet automallit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun 530dA Bemmi vie 11-12 litraa satasella. :jahas:

Mitä ihmettä, ei voi olla! Bemarihan lupaa esim. 520dA:lle 4,5 kulutuksia maantiellä. Ajatella, vähemmän mitä meidän muijan 307 1.6HDI Pösö myötätuulessa kahdeksaakymppiä ilman valoja ajettaessa. 530dA menee 5,2 litraan maantiellä. :jahas:

Minkähän prkleen takia nuo kulutukset ei voi olla oikeita kulutuksia? Nehän ajetaan testipenkissä tietyillä sykleillä ja käytetään jotain ilmanvastuskertoimia. Ottaisivat sen auto ja ajaisivat vaikka 10 kertaa Berlinin halki. Siitä keskiarvo ja avot! meillä on kaupunkikulutus. Tai vaikka Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin. Luulisi tulevan hyvää vertailupohjaa. Nykyisellään noihin ilmoitettuihin kulutuksiin ei pääse millään. Paitsi yksi työkaveri. Mutta se pyöristää aina tankatut litrat alas ja ajetut ylös. Ja lopputuloksesta vielä unohdetaan parit luvut. Ilmankos jaksaakin hymyillä.

Viikon linkki, Saksan tankkaus.com: http://www.spritmonitor.de/en/
 
eiköhän sen auton ulkonäkö pidä ensin miellyttää silmää ennenkun alkaa puhumaan tekniikasta :rolleyes: ;)

Kyllä mulla menee asiat tasan päinvastaisesti. Auton kaltaiselle arkiselle käyttöesineelle on olennaisinta se, että laite hoitaa tehtävänsä mahdollisimman hyvin. Poseeraaminen ei kuulu mun auton tehtäviin, joten ulkonäölle ei niin suurta väliä ole. Monissa ulkonäöltään erikoisemmissa autoissa on sekin huono puoli, että katkerat häviäjät tuppaavat kateuksissaa potkimaan niistä peilejä ja vetelemään naarmuja kylkiin. Bemari voi olla hyvinkin tavanomainen harmaa farkku ja silti se sytyttää nämä valopäät yllä mainittuihin tekoihin.
 
Mitä ihmettä, ei voi olla! Bemarihan lupaa esim. 520dA:lle 4,5 kulutuksia maantiellä. Ajatella, vähemmän mitä meidän muijan 307 1.6HDI Pösö myötätuulessa kahdeksaakymppiä ilman valoja ajettaessa. 530dA menee 5,2 litraan maantiellä. :jahas:

Minkähän prkleen takia nuo kulutukset ei voi olla oikeita kulutuksia? Nehän ajetaan testipenkissä tietyillä sykleillä ja käytetään jotain ilmanvastuskertoimia. Ottaisivat sen auto ja ajaisivat vaikka 10 kertaa Berlinin halki. Siitä keskiarvo ja avot! meillä on kaupunkikulutus. Tai vaikka Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin. Luulisi tulevan hyvää vertailupohjaa. Nykyisellään noihin ilmoitettuihin kulutuksiin ei pääse millään. Paitsi yksi työkaveri. Mutta se pyöristää aina tankatut litrat alas ja ajetut ylös. Ja lopputuloksesta vielä unohdetaan parit luvut. Ilmankos jaksaakin hymyillä.[/url]
Liikenteessä ajellen on todella vaikea saada hyvää toistettavuutta tuloksille. Laboratoriokoe on oikeastaan ainoa mahdollisuus kun halutaan kaikille samat olosuhteet. Eikö tuo todellisessa liikenteessä ajeleminenkään paljoa pelastaisi. Edelleenkin kulutukset voisivat heitellä huomattavasti esimerkiksi sinun ajamista kulutuksista. Olosuhteet ja ajotyyli vaikuttaa todella paljon.

Kulutusmittaukset ovat aina enemmän ja vähemmän ongelmallisia. Ehkä olennaisin tieto saadaan autolehtien vertailuissa, niissäkin kannattaa katsella enemmän eroja verrokkeihin, eikä niinkään absoluuttista lukemaa.

Mitä tuohon Hupen kulutukseen tulee, niin olisiko kone vanhempaa sukupolvea. Olisko vielä käyttökin kaupunkiajoa ja nopeatempoista baana-ajoa.
 
Mitä ihmettä, ei voi olla! Bemarihan lupaa esim. 520dA:lle 4,5 kulutuksia maantiellä. Ajatella, vähemmän mitä meidän muijan 307 1.6HDI Pösö myötätuulessa kahdeksaakymppiä ilman valoja ajettaessa. 530dA menee 5,2 litraan maantiellä. :jahas:
Ajan tismalleen samoja ajoja/teitä kuin Bemarin testikuskit. Bemarin Munchenin tehdas on itse asiassa tuossa muutaman kilsan päässä :D

Mitä tuohon Hupen kulutukseen tulee, niin olisiko kone vanhempaa sukupolvea. Olisko vielä käyttökin kaupunkiajoa ja nopeatempoista baana-ajoa.
Kone on vanhempi kone. Käyttökin on aika nopeatempoista. Saahan ton menemään sinne 7 litran pintaan kun ryssän tahdissa piti kestaa kun jollain Opelilla ajeli perässä :D

Eiköhän toi EU-paskadirektiivin mukaisella cruise-päällä-ajolla mene 80km/h kevyesti alle 7 litran.
 
Ongelmahan on siinä, että auto voidaan optimoida pelkästään kulutusmittauksia varten. Ja epäilemättä näin tehdään. Näinolleen eri merkkin testit eivät ole enää vertailukelpoisia todellisessa ajossa. Merkki A voi olla parempi mitä B paperilla, mutta oikeassa elämässä tilanne saattaa olla päinvastainen.

Toki EU kulutus on parempi mittari mitä jotkut aikaisemmat autovalmistajien omat "puolueettomat mittaukset".

Itse asiassa tuo spritmonitor kertoo aika hyvin kulutukset eri autoille. Katsoin äkkiseltään että esim. 530dA:ta löytyy 44kpl ja matalin keskikulutus on 7,4. Siitä on jonkun verran matkaa luvattuun 6,6 EU yhdistettyyn. Varsinkin kun huomioi että matalimman kulutuksen kuski ajelee luultavasti suurimmalta osalta maantietä.

edit: siis katsoin >2005 530dA:t.
 
Itse taas en usko että Saksassa ajellaan sen kummemmin kuin muuallakaan. Tai siis tietenkin siellä osa painaa 500km/h baanalla, mutta ei kai niitä motareita kaikkialla ole. Pienimmän kulutuksen kaverin on pakko olla perusnysvä, eli se jamppa joka täälläkin hinaa kahdeksaakymppiä maantiellä kun ei lujempaa uskalla ajella. Eli ei kai kaikki siellä aja neula kaakossa? Paas tsekaten mitä se Bemu listojen mukaan enimmillään kuluttaa. Siellä komeilee ne autobahnojen kuninkaat ja kortteliprinssit :D

No ei nyt herjata Bemaria. Otin sen vain esimerkiksi. Mulla on itsellä D5 V70 ja ajo on pelkkää maantietä. Nyt 80 nopeuksilla kulutus on alimmillaan 6 litraa satasella, kesällä mennään 6,4 jos ajetaan ihan rajoituksien mukaan. Valmistaja lupailee jotain ihan muuta, ja ajotietokonekin kertoo kulutuksen olevan 5 litraa :D Alkaa nämä autojen kulutuksen olemaan samaa luokkaa hiihomaajoukkueiden kanssa. Se mitä oikeasti tapahtuu on jotain ihan muuta mitä sanotaan...
 
No ei nyt herjata Bemaria. Otin sen vain esimerkiksi. Mulla on itsellä D5 V70 ja ajo on pelkkää maantietä. Nyt 80 nopeuksilla kulutus on alimmillaan 6 litraa satasella, kesällä mennään 6,4 jos ajetaan ihan rajoituksien mukaan. Valmistaja lupailee jotain ihan muuta, ja ajotietokonekin kertoo kulutuksen olevan 5 litraa :D Alkaa nämä autojen kulutuksen olemaan samaa luokkaa hiihomaajoukkueiden kanssa. Se mitä oikeasti tapahtuu on jotain ihan muuta mitä sanotaan...

Poikkeuksiakin on. Itsellä Skoda Octavia 2.0 TDI DSG ja EU-syklin keskikulutukseksi luvataan 6.0. Kesäkeleillä meni sekalaisessa ajossa keskimäärin 5.8 ja nyt kun kelit on kylmenneet, tankillisen keskikulutukseksi on muodostunut 6.0. Varmaan oikeilla pakkasilla mennään sitten vähän päälle kuuden. Ajotietokone näyttää kesäkeleillä 2dl/100km liian isoa kulutusta ja nyt kylmemmällä suunnilleen oikein. Vuoden keskiarvoksi tuosta muodostunee aika tasan 6l/100km.
 
Itse taas en usko että Saksassa ajellaan sen kummemmin kuin muuallakaan. Tai siis tietenkin siellä osa painaa 500km/h baanalla, mutta ei kai niitä motareita kaikkialla ole. Pienimmän kulutuksen kaverin on pakko olla perusnysvä, eli se jamppa joka täälläkin hinaa kahdeksaakymppiä maantiellä kun ei lujempaa uskalla ajella. Eli ei kai kaikki siellä aja neula kaakossa?

Ei kai tuo mikään uskonasia ole. Itsellä oli kyllä isoja vaikeuksia sopeutua pohjoismaiseen liikenteen rytmiin sen jälkeen kun olin asunut Saksassa. Ei Saksassa kukaan osta tehokasti isoa dieselbemaria köröttelyyn. Kyllä nuo 530d:t ihan hyvää vauhtia baanalla pääsääntöisesti kulkevat. Saksassahan on maailman kattavain moottoritieverkko, sitä riittää yli 1200 kilometrin edestä.
 
Ongelmahan on siinä, että auto voidaan optimoida pelkästään kulutusmittauksia varten. Ja epäilemättä näin tehdään. Näinolleen eri merkkin testit eivät ole enää vertailukelpoisia todellisessa ajossa. Merkki A voi olla parempi mitä B paperilla, mutta oikeassa elämässä tilanne saattaa olla päinvastainen.
Silti lehtien testeissä järjestys kulutuksen mukaan noudattaa ihan hyvin EU-syklin tuloksia. Testeissä erot ovat monesti pienempiä kuin lukujen perusteella pitäísi olla. Tehokkaammissa autoissa käyttö vaikuttaa enemmän. Jos omaa tehoa tuhlailevan ajotyylin, niin polttoainetta saa palamaan paljon enemmän kuin kuluksen suhteen optímaalisella tyylilla.

Mitattiinpa miten tahansa, niin aina tulee isoja heittoja suuntaan ja toiseen. Tärkeintä että on joku luku, jolla pystytään ohjaamaan autoja taloudellisempaan suuntaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Saksassahan on maailman kattavain moottoritieverkko, sitä riittää yli 1200 kilometrin edestä.

Nooh. Oikea luku taitaa olla lähempänä 12,200km. Sillä pääsee kolmanneksi USA:n ja - ylläri!!!- Kiinan jälkeen (eipä olisi tullut itsellä mieleen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn

Jotta pysytään aiheessa, niin heittäkään joku linkkiä Octavia TDI RS DSG koeajoon. Tekisi mieli lukea arvosteluita, mutta vielä en ole löytänyt. TM:äkään ei ole vielä testannut. Octavia kiinnostaisi seuraavaksi pirssiksi Volvon jälkeen. Tosin ei RS kuitenkaan, ehkä.
 
Jotta pysytään aiheessa, niin heittäkään joku linkkiä Octavia TDI RS DSG koeajoon. Tekisi mieli lukea arvosteluita, mutta vielä en ole löytänyt. TM:äkään ei ole vielä testannut. Octavia kiinnostaisi seuraavaksi pirssiksi Volvon jälkeen. Tosin ei RS kuitenkaan, ehkä.

Saako RS mallin myös DSG automaatilla? Itse en löytänyt tietoa mistään.

No aika samaa asiahan nuo ovat. Toki valmistusprosesseissa on ero, mutta suurin osa jäljestä tulee kuitenkin polttoaineista.

Niin tottakai, mutta helpompi katsoa yhtä lukemaa kuin kolmea muuta. Voisikohan co arvoon luottaa enemmän kuin bensan kulutuslukemiin?
 
Niinhän se on. Kun märää X polttoainetta kun palaa, niin syntyy Y määrä co2:ta. Kemiallinen reaktio. Kaavankin voisi joku heittää tähän.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että auton perään jäävä kumijälki on suoraan verrannollinen hiilijälkeen :D

edit: juu Octaviasta tuli justiinsa common rail RS TDI ja siihen saa DSG:n. Mistään vaan ei löydy mitään kommenttia autosta. Sen verran voisi odotella tässä että nuo common railit tulisivat myös muihin octavioihin. Ja sitten harkita vaihtoa. Volvo on vähän janoinen ja muutenkin alkaa kaikenlaista remppaa olemaan.
 
Niin tottakai, mutta helpompi katsoa yhtä lukemaa kuin kolmea muuta. Voisikohan co arvoon luottaa enemmän kuin bensan kulutuslukemiin?
CO2-lukema lasketaan siis yhdistetyn kulutuksen lukemasta. Luotettavuus on tasan sama noilla.
 
Saako RS mallin myös DSG automaatilla? Itse en löytänyt tietoa mistään.

Tuollahan se on viimeisenä. Hinta 35 340 euroa
http://www.skoda.fi/files/Hinnasto_NEW_Octavia_HB.pdf

Lokakuun Autobildissä oli nimihirviö Octavia RS 2.0 TDI CR DPF DSG:n koeajo. Tässä oli tosin vielä vanha keula.
AB:n yhteenveto:
+ taloudellisen ja tehokkaan moottorin ja automaattivaihteiston yhteistoiminta
+tilat

-rengasmelu
-pieni perävaunumassa jarruin
Toi DSG on kyllä toiminnaltaan aika loistava. Skodassa tosiaan mallista riippumatta riittää tuota rengasmelua ihan riittävästi. Itselläkin on vanha Octavia, ja suurin, ja lähes ainoa vitutuksen aihe siinä on rengasmelu. Ei näissä uusissa tietenkään yhtä paljon melua ole mutta kuitenkin. Vähän kumma että vieläkään asialle ei tehdä mitään, vaikka joka testissä haukutaan rengasmelua. No, hinnat kyllä on niin alhaisia, että eihän sitä kummoisia juttuja varmaan ole varaa tehdä.
 
Mä luulen että se Skodan melu on ihan tietoinen valinta konsernin taholta. Jos tehdään Ocusta liian hyvä, niin Volkkarin ja Audin myyni kärsii. Siksi varmaan esim. bi-xenoneita ei saa Ocuun millään. Mutta silti, ei ole ihme että Octavia kiinnostaa. 23te saa Elegancea diisselinä, ja siinä on jo vähän kaikkea varusteena. Muilla on tuossa luokassa 1.6 bensamalli ja manuaali-ilmastointi plyyssipenkeillä. Itselle järkiostos olisi 1.9TDI Ambientte. Joku sitä möi 20900e hintaan justiinsa. Ja prkl kun katsoo käyttynä niitä niin 2005 mallien pyynnit on melkein enemmän mitä uudessa. Toisin kävi meikän Vulvalle. 3v ja 12te lähti hinnasta. Kyllä kirvelee.
 
RS Skoda olis ollu vaihtoehto jos sitä ois saanu DSG:llä kun tuota olin ostamassa. Ei saanut tuolloin. Skodat on muutenkin hullun hintasia Saksassa.
Toi uus Superb vaikutti aika pätevältä peliltä, susirumahan se on, mutta tilaa on kivasti, ihan ok jakkarat ja takana roppakaupalla tilaa sekä penkeillä että kontissa.
Uskomattoman kätevä se takakontin 2-osainen aukeamismekanismi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom