Uskontogallup

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mihin uskontokuntaan/kirkkoon kuulut?

• ev.lut. kirkko

Votes: 0 0,0%
  • ortodoksinen kirkko

• muu kristillinen kirkko

• islam

• juutalaisuus

• muu ei-kristillinen uskonto

• en kuulu mihinkään kirkkoon/uskontokuntaan

• Total voters
    0
Nykyään väestörekisteri.

P.S. Suomessahan muuten varsinaisia uskonnollisia yhdyskuntia on melko vähän. Esim. monet pienet kristilliset seurakunnat ovat rekisteröityjä yhdistyksiä.

Tällä hetkellä olen papereissa ev.lut., mutta tuohon asiaan tulee piakkoin korjaus. Nyt palkansaajana en aio tukea kyseistä instituutiota näin ateistina enää.

heti täysi-ikäisyyden saavutettuani ateismi kutsuu, nyt ev-lut

Jos kirkosta eroaa, niin voiko siihen liityä myöhemmällä iällä takaisin ilman että tarvitsee riparia käydä uusiksi?

Mitä helvettiä se rippikoulu siihen liittyy? Jos liityt kirkkoon ensimmäistä kertaa, sinut kastetaan, olit minkä ikäinen hyvänsä. Rippikoulu on lapsena saadun pakkokasteen omaehtoinen vahvistus; jos aikuisena liityt teet sen varmaankin omasta vapaasta tahdostasi.

Minkä ihmeen takia haluaisit joskus liittyä takaisin? Tai miksi erota, jos haluat kuitenkin kuulua kirkkoon? En tajua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kyseinen kaveri vaikka joskus tapaa unelmien naisen joka haluaa välttämättä kirkkohäät?

Niin no joo. Itselleni on tuo elämänkatsomus sen verran voimakas asia, että en koskaan ottaisi kumppania joka poikkeaa siitä niin radikaalisti, että joutuisin liittymään kirkkoon hänet saadakseen.

Siis en usko, että pystyisin rakastumaan ihmiseen, jolle kirkkohäät ovat sydämen ja hengen asia, koskapa tuo vakaumus on niin suuri osa ihmisen persoonallisuutta eivätkä sellaiset minuun vetoa. No, oli tossa vastauksessa se oikea vastauskin.

Onnekseni kotona ei tungettu mitään uskonnollisia asioita kurkusta alas vaikka vanhemmat ev.lut kirkkoon kuuluvatkin. Itse erosin kirkosta vähän ennen täysi-ikäisyyttä ja oli mielestäni hyvä valinta.

Yllättävän iso osa gallupiin vastanneista on uskontokuntiin kuulumattomia. Koko Suomen väestössähän tuo osuus taitaa olla 10-15% välillä.

Ev.lut. olen, mutta vain teoriassa. En allekirjoita kirkkoa Jumalan edustajaksi maan päällä, enkä usko että Jumala on 1:1 se mitä raamatussa kirjoitetaan. Käytännössä uskon johonkin suurempaan voimaan jonka olen nimennyt "Jumalaksi". Toisaalta voisin kutsua tuota voimaa/kokemusta yhtähyvin Budhaksi, Allahiksi, Gaiaksi, Molokiksi, Ukko Ylijumalaksi tai vaikka Jormaksi. Uskon että tuosta voimasta ovat kaikki uskonnot ponnistaneet.

Tiede vs. uskonnot (monikossa) eivät myöskään ole _minun_ maailmassani toistensa vastakohtia, vaan olen sitämieltä, että kaikki on mahdollista kunnes toisin osoitetaan: Ihminen joka kieltää jumalan on yhtä oikeassa kuin se joka Jumalaa palvoo, koska kumpikaan tuskin koskaan pystyy osoittamaan toisen olevan väärässä = siksi kummatkin ovat yhtä tosia.

Viimeksi muokattu:
Enpä kuulu mihinkään minäkään. Lähinnä kai olen helkkarin huono buddhalainen, kun tuo liha maistuu niin hyvin - vaikka syöhän sitä Dalai lamakin... :kippis1:

Paljon tärkeämpää kuin johonkin laumaan kuuluminen on se, että edes yrittää elää sovussa muun maailman kanssa.

En kuulu mihinkään uskontokuntaan enää, ennen olin Jehovan todistaja

Ei ne ole yhtä tosia.

Tieteen pystyy todistamaan, jumalaa ei.

"Ihminen joka kieltää jumalan on yhtä oikeassa kuin se joka Jumalaa palvoo, koska kumpikaan tuskin koskaan pystyy osoittamaan toisen olevan väärässä = siksi kummatkin ovat yhtä tosia."

Missä tossa mainittiin sanallakaan tiedettä?

Back
Ylös Bottom