Uskontogallup

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mihin uskontokuntaan/kirkkoon kuulut?

• ev.lut. kirkko

Votes: 0 0,0%
  • ortodoksinen kirkko

• muu kristillinen kirkko

• islam

• juutalaisuus

• muu ei-kristillinen uskonto

• en kuulu mihinkään kirkkoon/uskontokuntaan

• Total voters
    0
Tomppa85 sanoi:
Tuohon voisi laittaa lisägallupin, eli "uskotko yliluonnollisiin olentoihin/ilmiöihin?: kyllä/ei." Se voisi täydentää hienosti tuota ja antaa mielenkiintoista lisäinformaatiota tällaisille tilastointoilijoille kuin minä. :)

Tilastoinnin suuri vaara on väärinkäsitys, joka minua uhkaisi tuollaisessa lisägallupissa. Jokin määritelmä mitä pidetään yliluonnollisena ja mitä luonnollisena sillä joidenkin mielestä jumalat ja alienit ovat luonnollisia ja päinvastoin olisi tarpeen. Se olisi sinänsä kuvaavampi kuin tuo kirkkoerottelu, sillä moni uskomaton kuuluu kirkkoon laiskuutensa vuoksi www.eroakirkosta.fi ja taas toiseen suuntaan sillä on olemassa Jumalaan uskovia jotka ovat eronneet kirkosta sen teesien vuoksi.

Kuulun kirkkoon, ja vaikken siellä ahkeraan vierailekaan, en kuitenkaan voisi kuvitella joulua ilman yömessua. Siellä on käyty pienestä pitäen. Parasta oli aina, kun äiti pienessä viinissä kertoi kirkonisien kommelluksista samalla kun kirkkoherra saarnasi Jumalan sanaa. Soonparasta... :D Ja kynttilät pitää tottakai viedä haudoille samalla kertaa, saa taas vuodeksi eteenpäin hyvän mielen... :nolo:

:joulu3: Jouluyö, juhlayö, päättynyt kaikk´on työ... :joulu2:

Jep jep... Joulumania... :nolo: :nolo: :nolo:

Itseäni kutsuisin lähinnä "uskonnollisesti välinpitämättömäksi".

Eli mua ei vähääkään kiinnosta, onko joku uskonto totuus ja jos on niin mikä.
Kirkosta erosin kun täytin 18 ja ko. toimenpide tuli siis mahdolliseksi ilman mutsin (evättyä) hyväksyntää. Se oli aikanaan iso juttu, nokka pystyssä marssin seurakuntakeskukseen mutta silloin vastustinkin kristinuskoa huippukypsillä, black metal -lyriikoista ja -haastatteluista napatuilla argumenteilla. Tällä hetkellä jos yhä kuuluisin kirkkoon, niin tuskin uhraisin uskonnollisille kysymyksille aikaa edes eroakirkosta.com (vai oliko se .net) -lomakkeen täyttämisen verran.

Metri sanoi:
Tai että oletko uudestisyntynyt uskova vai tapakristitty. Tosin kumpiakin löytyy myös kirkon ulkopuolelta.

Mie olen ensiksimainittu. Ymmärrän silti niitä, joilla sana uskovainen nostattaa karvat pystyyn. Kerran katsoin TV:stä erään nimeltämainitsemattoman saarnaajan haastattelun, ja myönnän, että miullekin tuli etova olo häntä kuunnellessa. Kait hän oli niitä "hihhuleita", joita ei hevin siedetä.

Mie olen valmis keskustelemaan asiallisesti opeista, kirkon väärinkäytöksistä, evoluutiosta tai vaikkapa siitä, miksi itse uskon, jos kaverikin on halukas, vaikka hän haluaisikin arvostella uskoani. Tuputtajaksi en tunnustaudu, joskin tämän osaavat paremmin arvostella muut henkilöt. Kerran joku sanoi minua "rennoksi uskovaksi", minkä otin kehuna. Piponi ei yleensä ole tiukalla (käytän alkoholia, tanssin, meikkaaminen OK), mutta on tiettyjä asioita, joissa en jousta. Ne asiat määritellään siellä Isossa Kirjassa.

Mikä siinä on kun uskonnollinen henkilö erittäin usein mainitessaan uskostaan, heittäytyy puolustuskannalle? Tyyliin "ei se pipo kiristä", "mä oon sieltä rennoimmasta päästä". Onko ihmisillä kenties jotain alkuoletuksia, että kaikilla uskovaiseksi itseään kutsuvilla pipo kiristää ja he jatkuvasti närkästyvät muiden toiminnasta? Ihmettelen vain tätä outoa selittelevää reaktiota johon törmää jatkuvasti. :piis:

En kuulu kirkkoon. Enkä tajua sitä et siitä pitää maksaa jos "virallisesti" uskoo jeesukseen... humpuukia koko raamattu!

Mäkään en enää kuulu kirkkoon,mutta enmä ihan ateistiksi itteäni sanois.En vaan halua maksaa muutenkin korkeiden verojen lisäks mitään "ylimääräistä".En mä silti dumaa mitään kirkkohäitä,hautajaisia,ristiäisiä yms...

Itse kuulun ja olen kuulunut vauvasta asti vähemmistöön joka ei kuulu kirkkoon, mutta haluaisi kai silti uskoa, mutta skeptikko minussa ei anna periksi.

Corbus: Ihan mielenkiinnosta, mitä pakana uskontoa ryhdyit harjoittamaan?

Juuri lauantaina kävin aikuiskasteella ja liityin helluntaiseurakuntaan.

En silti ole eroamassa luterilaisesta kirkosta, aion pysyä "tuplaseurakuntalaisena".

Helluntaiseurakunta on minulle se varsinainen "hengellinen koti" ja enemmän "raamatun mukainen" mutta kyllä se luterilainenkin kirkko "oikealla asialla" on vaikka onkin liian byrokratisoitunut ja instituutioitunut, mutta samasta Jeesuksesta sielläkin puhutaan, ja "oleelliset asiat" on yhteisiä.

En kuulu kirkkoon..erosin aikoja sitten.
En tarvitse muiden tekaisemia ohjeita jne. ohjenuoraksi elämälle. Voi tehdä toiselle sitä mitä haluaisi itselle tehtävän, ilman mitään jeesusteluita.

Kun on vapaa tällaisista, se avartaa katsomusta. Ihmisen & luonnon suhde on mulle SE.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuulun kirkkoon,en ole uskovainen.Maksan kirkollisveron lähinnä velvollisuuden tunnosta,arvostan sitä työtä mitä he tekevät esimerkiksi sairaaloissa ja vanhainkodeissa.Monesti ainoa lähimmäinen ihmiselle on seurakunnan jäsen riippumatta siiitä onko hän itse uskovainen.
Tällä palstalla usein kehutaan kuinka arvostetaan sotaveteraaneja ja sankarihautoja,sitten erotaan kirkosta 1%vuoksi.Seurakunnat omistaa hautausmaat ja ylläpitää niitä kuuluisia sankarihautoja,setäni lepää siellä ja minä maksan sen 1%.

Kuli sanoi:
Tällä palstalla usein kehutaan kuinka arvostetaan sotaveteraaneja ja sankarihautoja,sitten erotaan kirkosta 1%vuoksi.Seurakunnat omistaa hautausmaat ja ylläpitää niitä kuuluisia sankarihautoja,setäni lepää siellä ja minä maksan sen 1%.

Minä en kuulu kirkkoon ja setäni ei lepää sankarihaudassa, silti joudun maksamaan hautausmaiden ylläpidosta ja pappien kahvittelusta T:YHTEISÖVERO.

toistaseks ev.lut, koska en usko mihinkään tollaseen ni eroon heti ensimmäisen kerran ku aletaa jotain kirkkoveroja perimään

Olen eronnut kirkosta, mutta olen ihan Raamattufriikki mitä opiskeluihin tulee ja vapaaehtoisesti teen nytkin tutkielmaa aiheeseen liittyen (Raamatun kuvakielen hyödyntämisessä muusta puhuttaessa).

Minusta on sääli, että uskominen ja vakaumus nähdään yksi yhteen sen kanssa, mihin uskontokuntaan kuuluu. En tunnusta mitään uskontoa mutta vituttaa välillä ylimielinen suhtautuminen toisin ajatteleviin puolin ja toisin - hedelmällinen keskustelu on mielestäni enemmän kuin kiinnostavaa, siis ei väittely. Yksi kiintoisimmista hetkistä aikoihin on ollut keskustelu algerialaisen muslimin kanssa Jeesuksen asemasta islamissa ja kristinuskossa.

Valitettavan harvoin näissä keskusteluissa vaan pysytään ASIASSA, vaan mennään henkilökohtaisuuksiin tai aletaan väitellä paskoista ikuisuuskysymyksistä tyyliin "miksi sitten on sotaa?" tai "mä oon niin vahva että pärjään yksinkin, kaikki muut on pellejä" :kärjistys:

En kuulu kirkkoon. Toi yliluonnollinen puoli ei puhuttele juurikaan. Oon aivan liian rationaalisesti suuntautunut sekä lisäksi osittain nihilistis-eksistentialistinen kyynikko.

Uskon asiat ja uskontokunnat eivät ole kuitenkaan minulle missään nimessä yhdentekeviä vaan jokseenkin päinvastoin. Eniten kiinnostaa juuri kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin historia ja kytkökset laajemmin yhteiskunnallisiin asioihin. Sekulaarinen puoli on paljon kiehtovampi.

E: muu ei-kristillinen uskontokunta - 5 osumaa. Skientologia?

Jossain keskustelussa sanottiin, että kristinuskosta on tullut tämän hetken tabu; jokainen uskaltaa nykyään puhua avoimesti seksuaalielämästään ja pervessioistaan, mutta kukaan ei uskalla sanoa olevansa kristitty tai rukoilevansa. Tunnustan iloisesti olevani kristitty ja omaavani kristillisen vakaumuksen.

Ja hei, te tarvitsette meitä: ilman kristinuskoa tälläkään palstalla ei olisi keskustelua black metal- bändeistä, mustien meikkien sekä keinoveren myynti tyrehtyisi ja norskibändit laulaisivat vain turskankalastuksen tuskasta :)

Edit: Suomeen tasavero ja kirkollisveroon korotus - se on sentään vapaaehtoista ja ainot vero jonka maksan ilomielin.

Back
Ylös Bottom