Uskontogallup

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mihin uskontokuntaan/kirkkoon kuulut?

• ev.lut. kirkko

Votes: 0 0,0%
  • ortodoksinen kirkko

• muu kristillinen kirkko

• islam

• juutalaisuus

• muu ei-kristillinen uskonto

• en kuulu mihinkään kirkkoon/uskontokuntaan

• Total voters
    0
tostuus on kuitenkin se että se paha tapahtuu jos on tapahtuakseen, kuuluit sitten kirkkoon tai et.

Mistä sä tiedät että tää on totuus? ;)

Eikö sun vanhemmat kuulu kirkkoon ollenkaan? onko sut kastettu?
...eihän ne opetukset usein vanhemmilta tulekkaan, vaan esim. koulussa, päivälkodissa yms.

muistan aina kun jätin riparin käymättä miten mun mummo katsoi mua jotenkin pahasti...ja on siitä lähtien katsonut :jahas: olen kai sen silmissä nyt jotenkin huonompi ihminen kun en enää kuulukkaan kirkkoon...
kannattaa kuunella omaa sydäntään, ei se usko ole mistään rituaaleista kiinni ja jos rahan takia haluat erota kirkosta, niin mun mielestä sekin on hyvä syy. katsos kun ei taivaaseen voi ostaa paikka.

Kyllä mut on kastettu ja vanhemmat kuuluu kirkkoon. Ei ne silti koskaan käy kirkossa tms. Riparinkin oon tosiaan käyny, mutta mulle se oli vaan sellanen kiva kesäleiri :D

Mistä sä tiedät että tää on totuus? ;)

No höh, et voi olla niin taikauskonen :D.
sen ymmärrän että käytät heijastinta, koska ajattelet, että jos et käytä jäät auton alle...toisaalta voi olla että jäät, vaikka käytätkin ja et jää vaikket käytäkkään :D käytätkö muuten heijastinta?

Kyllä mut on kastettu ja vanhemmat kuuluu kirkkoon. Ei ne silti koskaan käy kirkossa tms. Riparinkin oon tosiaan käyny, mutta mulle se oli vaan sellanen kiva kesäleiri :D

eli sun vanhemmat on tapauskovaisia...no ei siinä mitään niin on munkin.

Voihan tuon eroamisen ajatella myös niin, että jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon eikä voi enää vaikuttaa heidän ajatuksiinsa. Samanaikaisesti hän ei jättänyt mitään todisteita omasta olemassaolostaan.

Eihän nyt kaikkivaltias ja -tietävä taivaan ja maan luoja voi olla niin lapsellinen että suuttuu jos joku käyttää omia aivojaan.

Tämän ainakin itse totean jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä pääsenkin käymään taivaan porteilla kuolemani jälkeen. Tietysti juuri ennen sitä, kun hissi tulee hakemaan mut alakertaan :D

Voihan tuon eroamisen ajatella myös niin, että jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon eikä voi enää vaikuttaa heidän ajatuksiinsa. Samanaikaisesti hän ei jättänyt mitään todisteita omasta olemassaolostaan.

Eihän nyt kaikkivaltias ja -tietävä taivaan ja maan luoja voi olla niin lapsellinen että suuttuu jos joku käyttää omia aivojaan.

Tämän ainakin itse totean jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä pääsenkin käymään taivaan porteilla kuolemani jälkeen. Tietysti juuri ennen sitä, kun hissi tulee hakemaan mut alakertaan :D

:lol2: nähdään alakerrassa ;)

Mä en uskaltais erota kirkosta. Pelottais, että jotain pahaa tapahtuu nyt kuitenkin. Jumala kostaa mulle tai jtn. :rolleyes:
Ite oon monta vuotta sitten eronnut kirkosta, eikä vielä tähän päivään mennessä ole tullut taivas niskaan tai muuta jumalan vihaa mua kohtaan vastaan.

Saattaapihan se olla että joku kaunis päivä minäkin siellä pätsissä saunakaljaa vedän vihta kädessä...

Mä en uskaltais erota kirkosta. Pelottais, että jotain pahaa tapahtuu nyt kuitenkin. Jumala kostaa mulle tai jtn. :rolleyes:

Jumalia on keksitty historian saatossa tuhansia, ja sinä satut uskomaan (tai nähtävästi pikemminkin pelkäämään) näistä jumalista Jahveen ainoastaan sen takia, että olet syntynyt 1900-luvulla ja Suomeen. Jos olisit syntynyt jossain muualla tai johonkin muuhun aikaan, niin uskoisit johonkin muuhun jumalaan.

Mistä tiedät, ettei pilvistä katsele vaikkapa kaikkivaltias Allah, tai Zeus tai Thor, tai Anubis ja ajettele että onpas tuo ladybird tuhma kun ei palvo minua. :rolleyes:

Mä oon kanssa monta vuotta sitten eronnut, ja aika skeptisesti uskon, että kukaan alkaa siitä kostamaan :D
Sijoituspaikkaa kuoleman jälkeenkin on turha pelätä, kun en usko helvettiin enkä taivaaseen.

No höh, et voi olla niin taikauskonen :D.

Mä itseasiassa olen aika taikauskoinen,siis enkä nyt tarkoita vaan tätä kristinuskoa. Esim. peilin särkeminen alkaa ahdistaa, koska pelkään 7 tulevaa epäonnen vuotta jne :D Mutta joo,käytän mä heijastinta ;)

No voihan se suuttua siitä, kun ihmiset käyttävät aivojaan ja täten kääntävät selkänsä hänelle ja menettävät uskonsa?

Jumalia on keksitty historian saatossa tuhansia, ja sinä satut uskomaan (tai nähtävästi pikemminkin pelkäämään) näistä jumalista Jahveen ainoastaan sen takia, että olet syntynyt 1900-luvulla ja Suomeen. Jos olisit syntynyt jossain muualla tai johonkin muuhun aikaan, niin uskoisit johonkin muuhun jumalaan.

Mistä tiedät, ettei pilvistä katsele vaikkapa kaikkivaltias Allah, tai Zeus tai Thor, tai Anubis ja ajettele että onpas tuo ladybird tuhma kun ei palvo minua. :rolleyes:

Joo tästä mä tossa aikaisemmassa postauksessani mainitsinkin. Ahdistaa epävarmuus, kun ei tiedä mikä on se oikea Jumala. Onko se meidän kristittyjen Jumala vai joku muu? Niinhän se menee, että kun kumartaa toista niin pyllistää toiselle. Ei oikein uskalla tässä kumartua mihinkään suuntaan, kun pelkää sitten pyllistävänsä sille oikealle Jumalalle :D

Mulle Jumala on kyllä aina ollut sellanen erittäin abstrakti, ei ollenkaan henkilöity, asia. En oo koskaan sen tarkemmin miettinyt, että millainen se on. Joku korkea voima vaan.

En kuulunut kirkkoon kunnes 20-vuotiaana kävin aikuisriparin ja liityin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taidat olla harvinainen poikkeus tähän ketjuun vastanneista.
Ukkini joka oli minulle suurin isähahmo kuoli 2001 joulukuussa ja se oli itselle sen verran kova shokki että jotenkin hetkeks aikaa tuli sellanen olo että nyt jos koskaan tartten jumalaa.

No voihan se suuttua siitä, kun ihmiset käyttävät aivojaan ja täten kääntävät selkänsä hänelle ja menettävät uskonsa?

Mun heitossa oli mukana sitä kuuluisaa huumoria.

Mutta oli siinä asiaakin. Minusta on tyhmää ajatella että jumala "suuttuu" kun ihmiset käyttävät aivojaan. Ajattelepa jos sinulla olisi lemmikkieläin häkissä. Sitten avaat oven, häippäiset paikalta ja oletat sen pysyvän kiltisti häkissään.

Jos se jumala on niin kaikkivaltias ja mahtava niin vois vähä aktivoitua! "Usko" muuttuis selvästi tiedoksi jumalan olemassaolosta eikä tämmöisillä ateistipakanoilla olisi mitään ihmettelemisen aihetta. Toista se oli mooseksen aikoina kun pensaat kärys, meret aukes ja egyptiläisiä rankaistiin oikein isolla kädellä :D

Ellei ne tarinat sitten ollu paskapuhetta.. :rolleyes:

Mun heitossa oli mukana sitä kuuluisaa huumoria.

Mun tulkinta oli, että sun viesti oli huumorilla höystetty kannanotto tähän asiaan ;)

Mutta oli siinä asiaakin. Minusta on tyhmää ajatella että jumala "suuttuu" kun ihmiset käyttävät aivojaan. Ajattelepa jos sinulla olisi lemmikkieläin häkissä. Sitten avaat oven, häippäiset paikalta ja oletat sen pysyvän kiltisti häkissään.

Jos se jumala on niin kaikkivaltias ja mahtava niin vois vähä aktivoitua! "Usko" muuttuis selvästi tiedoksi jumalan olemassaolosta eikä tämmöisillä ateistipakanoilla olisi mitään ihmettelemisen aihetta. Toista se oli mooseksen aikoina kun pensaat kärys, meret aukes ja egyptiläisiä rankaistiin oikein isolla kädellä :D

Ellei ne tarinat sitten ollu paskapuhetta.. :rolleyes:

Ilmaisin itseäni ehkä vähän kehnosti. En tarkoittanu, että Jumala suuttuis aivojen käyttämisestä, vaan siitä kun niitä aivoja käytetään mahdollisesti väärin, eli häntä vastaan. En tiedä onko kirkon hylkääminen sitten väärin. Onko sittenkin parempi vaihtoehto erota kirkosta ja olla näin lähempänä sitä todellista Jumalaa?

Tuo ois liian helppoa, jos Jumala aktivoituis ja näyttäs itsensä ja voimansa ihan konkreettisesti. Sillonhan tosiaan ei ois kenelläkään enää mitään miettimistä, mutta oon kyllä samaa mieltä asiasta. Vois todellinen Jumala tehdä itsensä näkyväksi.

Toisaalta, onhan esim. luonto näyttänyt mahtinsa aika montakin kertaa. Ehkä luonto on meidän Jumala? Niinkuin jotkut uskonnon lahkot taitaa uskoakin :rolleyes:

Tuo ois liian helppoa, jos Jumala aktivoituis ja näyttäs itsensä ja voimansa ihan konkreettisesti. Sillonhan tosiaan ei ois kenelläkään enää mitään miettimistä, mutta oon kyllä samaa mieltä asiasta

Paitsi että se, että jumala on olemassa ei vielä tarkoita sitä, että sinun pitää totella, olla samaa mieltä tai "palvoa". Nämä asiat eivät kyllä usein selviä kuin ankaralla miettimisellä, ellet sitten saa jotain totaalista herätyskokemusta (toivottavasti et saa).

Sitten pitää miettiä, että palvooko uuden testamentin mukaan vai jättääkö Jeesus-asiat kakkossijalle, kuinka kirjaimellisesti tulkitsee Raamattua ja kuinka paljon antaa arvoa mystiikalle vs. käytännölle, ja niin edelleen. Ei uskonto ole vain sitä, että onko jumalaa olemassa vai ei, siinä on miljoona muutakin juttua tämän jälkeen selvitettävänä (ainakin itselleen, jos ei muille). Tuota valintaa kai ainakin jotkut kristityt perustelevat niin, että jumala haluaa että ihmiset tulevat vapaaehtoisesti hänen luokseen, ei niin, että pakotetaan palvomaan. Helvetillä uhkailukaan ei liene main stream -luterilaisten keskuudessa enää muotia (katolilaiset ja krisityt alahaarat erikseen sitten).

Nämä asiat eivät kyllä usein selviä kuin ankaralla miettimisellä, ellet sitten saa jotain totaalista herätyskokemusta (toivottavasti et saa).

Mun mielestä nää asiat just nimenomaan ei selviä miettimisellä. Siis miten muka voisikaan? Voinhan toki miettiä ja tutustua eri uskotoihin ja sitten valita sieltä omanalaiseni,mutta onko se totuus? Mistä tiedän, että uskonko oikein ja kumarranko oikeaan suuntaan?

Ei uskonto ole vain sitä, että onko jumalaa olemassa vai ei, siinä on miljoona muutakin juttua tämän jälkeen selvitettävänä (ainakin itselleen, jos ei muille).

Mulle ainakin riittäis se, että tietäisin missä ja millainen se korkeampi voima on. Mutta niin, uskonnothan on alusta loppuun ihmisten keksimiä. Samoin kaikki niihin kuuluvat rituaalit. Itelleni ainakin tuntuu aika oudoilta nää kertomukset Jeesuksen ylösnousemuksesta, Jeesus Jumalan poikana jne. Oikeastaan sekin tuntuu vähän vieraalta, että Jumalasta on tehty joku hahmo. Jotkut uskonnot ovat jopa piirtäneet jumalistaan kuvia ja tehneet patsaita jne. Näihin tällaisiin asioihin on ainakin vaikea uskoa, kun ihan ilmiselvästi ovat ihmisten keksimiä tarinoita ja taruja.

Ilmaisin itseäni ehkä vähän kehnosti. En tarkoittanu, että Jumala suuttuis aivojen käyttämisestä, vaan siitä kun niitä aivoja käytetään mahdollisesti väärin, eli häntä vastaan. En tiedä onko kirkon hylkääminen sitten väärin. Onko sittenkin parempi vaihtoehto erota kirkosta ja olla näin lähempänä sitä todellista Jumalaa?

Mutta eikös aivojen tarkoitus ole mahdollistaa ajattelu? :) Ihmisillä on luontainen taipumus suhtautua skeptisesti kaikkeen, mitä ei voi konkreettisesti varmentaa. Eihän se ole aivojen väärinkäyttämistä jos vaatii vähän todisteita. Karkea vertaus:

- Tiesitkö, että sun miehellä on suhde toiseen naiseen?
- Eikai!? Mistä tiiät? Ootko nähny? Kuka kerto?

vs.

- Tässäpä sulle kirja. Se on kokoelma pronssikautisen nomadikulttuurin tarinoita. Lue se ja usko niihin tarinoihin tai muuten joudut kuolemasi jälkeen ikuiseen kärsimykseen ja kadotukseen.
- OK, kuulostaa fiksulta.

Tuo ois liian helppoa, jos Jumala aktivoituis ja näyttäs itsensä ja voimansa ihan konkreettisesti. Sillonhan tosiaan ei ois kenelläkään enää mitään miettimistä, mutta oon kyllä samaa mieltä asiasta. Vois todellinen Jumala tehdä itsensä näkyväksi.

Toisaalta, onhan esim. luonto näyttänyt mahtinsa aika montakin kertaa. Ehkä luonto on meidän Jumala? Niinkuin jotkut uskonnon lahkot taitaa uskoakin :rolleyes:

Niin tuossahan on enää kyse semantiikasta, eli mitä sillä jumalalla tarkoitetaan. Tuskin kukaan voi enää vakavissaan uskoa vanhaan parrakkaaseen äijään, joka istuu pilven reunalla, kuuntelee ihmisten rukouksia ja kauhistelee maailman menoa.

"Jumala ei luonut ihmistä omaksi kuvakseen, tilanne on päinvastoin" -Christopher Hitchens

Itse suhtaudun elämään niin, että näitä on tasan yksi kappale. Otan elämästä ilon irti, pyrin kehittämään itseäni jatkuvasti ja eri tavoilla. Tavoitteenani on myös nähdä ja kierrellä mahdollisimman paljon maailmaa. Elämäni tarkoitukseen kuuluu myös jossain vaiheessa suvun jatkaminen ja aloilleen asettuminen :) Sitten kun aika jättää niin sitten jättää, onpahan tullut elettyä.

Tämän takia näen järkevänä elää ilman sitoumuksia minkäänlaisiin kuvitteellisiin uskomusjärjestelmiin tai instituutioihin, jotka niitä tukevat.

Mun mielestä nää asiat just nimenomaan ei selviä miettimisellä. Siis miten muka voisikaan? Voinhan toki miettiä ja tutustua eri uskotoihin ja sitten valita sieltä omanalaiseni,mutta onko se totuus? Mistä tiedän, että uskonko oikein ja kumarranko oikeaan suuntaan?

Tietystihän voi aina sanoa, että jos oikeutta pitää miettiä niin et varmaankaan usko, vaan yrität etsiä sen oikean jota palvoa ns. varmuuden vuoksi. Itselleni vähän outo ajatus. Entä miten määritellään totuus? Tästä todistusaineisoasiasta on Pakkiksella montakin keskustelua, mutta jos ajatellaan, että jumalan olemassaolon todistaminen sinänsä ei ole tässä olennainen kysymys, et voi tehdä muuta kuin etsiä. Ja vaikka luottaa siihen, että jumala näkee että etsit ja tyytyy siihen. Lisäksi tuo "mikä uskonto on oikeassa" -pohtiminen johtaa aika nopeasti sen ihmettelemiseen, että mitä käy ihmisille, jotka eivät koskaan saa tietoa siitä oikeasta kirkosta tai ovat syntyneet sen perustamisen jälkeen ja onko tälläinen elitismi moraalisesti oikea teko (tai että voidaanko uskoa, että "yksi ja ainoa oikea jumala" tekisi sen teon). Jotkut kai ajattelevat, että on vain yksi jumala, ja kaikki uskonnot palvovat sitä parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta tämä on toki melkoisen sorsiva näkemys polyteistisiä uskontoja ajatellen.

Mulle ainakin riittäis se, että tietäisin missä ja millainen se korkeampi voima on. Mutta niin, uskonnothan on alusta loppuun ihmisten keksimiä. Samoin kaikki niihin kuuluvat rituaalit. Itelleni ainakin tuntuu aika oudoilta nää kertomukset Jeesuksen ylösnousemuksesta, Jeesus Jumalan poikana jne. Oikeastaan sekin tuntuu vähän vieraalta, että Jumalasta on tehty joku hahmo. Jotkut uskonnot ovat jopa piirtäneet jumalistaan kuvia ja tehneet patsaita jne. Näihin tällaisiin asioihin on ainakin vaikea uskoa, kun ihan ilmiselvästi ovat ihmisten keksimiä tarinoita ja taruja.

Kysymys onkin myös siinä, että haluatko löytää "oikein" uskovan yhteisön ja kuulua siihen vai haluatko ottaa henkilökohtaisesti selvää, onko jumaluuksia olemassa. Ei instituutioita tarvitse sotkea siihen henkilökohtaiseen uskoon. Ja aina on se mahdollisuus, että kaikki ovat väärässä. On myös mahdollista, että kaikki tulkinnat ovat vääriä. Mitä taas tulee noihin ylösnousemuksiin ja muihin tarinoihin, on ihan sinusta kiinni tulkitsetko ne kirjaimellisina, metaforisina vai jotenkin muuten. Vaihtoehdot eivät kuitenkaan ole kovin vähissä mitä tähän asiaan tulee; se pohtiminen, opiskelu ja selvittäminen ovat mielestäni ainoa tie jonkinlaiseen mielenrauhaan (ellet sitten kuole ennen sen saavuttamista tai päätä, että asia ei kiinnosta enää etkä halua miettiä sitä).

Kysymys onkin myös siinä, että haluatko löytää "oikein" uskovan yhteisön ja kuulua siihen vai haluatko ottaa henkilökohtaisesti selvää, onko jumaluuksia olemassa. Ei instituutioita tarvitse sotkea siihen henkilökohtaiseen uskoon.

Mä haluasin löytää sen oikein uskovan yhteisön (jos sellaista edes on). Jos sellaista ei ole, niin mä haluaisin ainakin itse henk. koht ottaa selvää/tulla tietoiseksi siitä, mikä tai kuka on se oikea voima/Jumala, joka on olemassa. Instituution voi sotkea henk. kohtaiseen uskoonsa, jos saa varman tiedon, että instituutio on oikeassa. No eihän mulla mitään varmaa tietoa ole siitä, että onko kristittyjen kirkko oikeassa tai väärässä. Kirkosta eroaminen kuitenkin on mun mielestä osoitus siitä, että on hylännyt kirkon tulkinnan Jumalasta, mitä mä en ainakaan uskalla tehdä ennen kuin olen ihan varma siitä, että se on väärä.

Ja aina on se mahdollisuus, että kaikki ovat väärässä. On myös mahdollista, että kaikki tulkinnat ovat vääriä.

Tämä onkin erittäin todennäköinen vaihtoehto. Eipä kukaan välttämättä koskaan saakaan tietää totuutta meidän yläpuolella olevasta voimasta. Eihän mun akvaariossa olevat kalatkaan tiedä musta mitään muuta kuin sen, että ruokin ja rakastan niitä. Ei ne musta tuu varmaan koskaan mitään muuta tietämäänkään. :rolleyes:

IMO siihen asti, kun totuus on vielä pimennossa, on kuljettava silmät auki joka suuntaan, eikä pidä sokaistua yhteen näkemykseen.

Back
Ylös Bottom