Meinasin tätä threadia lukiessani päätyä kunnon kompromissiin ja spekuloida kaikkien (niin puolesta kuin vastaanajattelijoiden) mielipiteitä ja lainailla heidän lauseitaan, mutta totesin että vittuako mä vaivaa näen kun ei se aiheuta muuta kuin konfliktia siispä päädyin näin listaamaan OMIA mielipiteitäni aihepiireittäin.
Suvivirsi:
"Jo joutui armas aika ja suvi suloinen..." Suvi=Kesä=Loma=Vapaus
Melko yksinkertainen kaava. Kuuluu asiaan vaikka virsi onkin. Ei omasta mielestäni kovin uskonnollinen varsinkaan kun ei sitä ainakaan meidän koulussa loppuun asti "veisattu."
Mutta jos totta puhutaan en koskaan nauttinut kyseisen kappaleen laulamisesta vaan huulisynkkasin niin paljon kuin vaan kehtasi joten en ainakaan itse näe sitä perusteeksi että lasten musiikillinen ilo viedään, voin toki olla väärässäkin meitä kun on monenlaisia ja hyvä niin.
Uskonnon ja ruotsinkielen opettaminen peruskoulussa/ammattikoulussa/lukiossa/ammattikorkeassa/yliopistossa jne.:
Kuten myös uskonto myös naapurimme Ruotsi kuuluu osaan historiaamme, eritoten ruotsinkieli. Tiivistettynä, pakkoruotsi ja uskonto kaikilta koululuokilta pois, kaikki pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen. (koska Suomi on niin pirun hyvä maa.) Mielestäni lapsilla ja heidän vanhemmillaan on oikeus päättää mitä lapsi opiskelee. Toki lapsi näkee asian niin että "Jippii! ei tartte enää Eino-Petterin osallistua ruotsin tunnille eikä ärsyttävään kirkko showhun! lälläslää!" mutta tässä pistämme pienen ehdon ja tarjoammekin Eino-Petterille vaihtoehtoja jolla täytetään nämä "aukot". Muutenhan kaikki kieltäytyisi ja vetoasi vanhempiinsa itkulla että saa ylimääräistä vapaata. No ratkaisuna voisi olla esim. ruotsinkielen tilalle muita kieliä (englanti, afrikaans, viro, liettua yms. yhtä käytännöllistä ja vaikeaa kuin ruotsi.) ja jos tälläistä ei ole saatavilla Eino-Petterin ei tarvitse puhua ruotsia ellei hänen sosiaalinen statuksensa (ns. Hurrilaisuus, suomenruotsalaisuus.) pakota siihen.
Uskonnon kohdalla lähden heti ajatuksesta että tähän ei sosiaalisen statuksen pitäisi vaikuttaa, voi kastettu mukulakin kieltäytyä paskan (oma näkemykseni.) jauhamisesta vedoten kypsään näkemykseensä että oppitunnin voisi käyttää vaikka Pupu Tupuna -kirjateoksen (on muuten loistava!) lukemiseen eikä lapsi kostuisi siltikään siitä sen enempää. Muutenkin opus ei paljoa eroasi Jesse ja Mosse -setien retkistä näin niinkuin faktapohjaiselta sisällöltään, toki puhuva jänis on aina uskottavampi. Mutta siis ihan aikuistenoikeesti näille allahi miehille ja naisille on jo vuosia ollut uskonnon sijasta sellainen loistava oppiaine kuin ELÄMÄNKATSOMUSTIETO. Sehän se mielenkiintoista on, voi tutustua ERI uskontokulttuureihin ja näiden suuntausten oppeihin perusteellisesti. Lisäksi siellä puhutaan myös yleisesti elämästä, ihmisistä, etiikasta yms. Sitä en oo ymmärtänyt että vaikka Suomi on tasa-arvoinen ja suvaitsevainen maa silti kastamatonta eli ns. "uskonnotonta" lasta tai kastettua mutta ateistisen ajatusmaailman omaavaa syrjitään varsinkin ala-aste iässä ja pakotetaan tälläistä paskaa opiskelemaan ja siihen liittyviin tilaisuuksiin menemistä? Vastaavasti sitten taasen eri kulttuurillinen henkilö, vaikka nyt nimeltään Ahmed Muhammed saa olla vapaasti oma itsensä ja valita ihan oikeutetusti uskonnon tialle elämänkatsomustiedon jollei se jopa automaattisesti tule ohjelmistoon. Ja huom! Tässä ei oo rahoituksesta kiinni. Ei tarvita kuin yksi mamu ja sille järjestetään yksityisopetusta siksi aikaa kuin muilla on tarinasessio meneillään, joten kysyn, eikö samalla uskonnonopetukseen käytettävällä summalla mahdollisteta myös Eino-Petterin pääseminen sen mamu oppilaan kanssa opiskelemaan ihan oikeeta elämää tai jotain joka tapauksessa järkevämpää muuta oppiainetta? Mikäli tässäkin joku ylempi taho kieltää ettei uskonnontunneilta saa olla pois tai rahoitusta ei synny en oikeuttaisi antamaan huonoa arvosanaa sellaiselle oppilaalle joka oman näkemyksensä mukaisesti kieltäytyy "oppimasta" uskontoa.
En rupea erikseen uskonnollisista tilaisuuksista paasaamaan, sillä ihan oikeesti niillekkin löytyy arkisempia vastikkeita. Ei nykypäivän skidit muutenkaan ymmärrä esim. joulun sanomaa, se on nykyään joulupukin ja krääsän palvontapäivä. Materian palvonta voisi olla uusi oppiaine noin ihan korkeakoulu -tasolla? Kun pienestä pitäen jo opetetaan vaatimaan ja saamaan muttei antamaan. Pääsiäinen on loistava esimerkki myös, on trullitusta ja mieletöntä risujen polton katsomista euromakkaran kera. Ennen näistä ei myöskään valitettu, kun ihmisiä ei totutettu siihen että heillä on oikeuksia ja nyt kun niitä on niitä ei tunnu meille kantaväestölle siunaantuvan kun heti ollaan inisijöitä, rasisteja, ateistiluusereita tsp. Ei ole oikein ei!