Mä vihasin yli kaiken matematiikkaa, mutta mulle ei olisi tullut mieleenikään vaatia vapautusta matikasta. Sanomattakin selvää oli, että se kuuluu opetussuunnitelmaan ja opettajan tehtävä on yrittää saada taottua ne yhtälöt mun päähäni. Eli se oli mun henkilökohtainen helvetti, jota vaan piti kestää 12 vuotta.
Vaikka kristinuskon opetus sitten vaihdettaisiinkin islamin opetukseen tai vaikka rastafarismiin, niin tilanne on yhä sama: jos lapsi on kotonaan saanut hyvät eväät elämään, niin vaikka se opettaja siellä koulussa paasaisi minkä vaan uskonnon puolesta ja paukuttaisi millä tahansa pyhällä kirjalla päähän, niin se lapsi ei siitä vielä uskoon tule. Joku jo sanoi, että yksikin todellisuudessa tapahtunut esimerkki riittää kumoamaan tämän, mutta niissä tapauksissa vikaa on sitten muuallakin kuin koulussa. Järkevä lapsi antaa opettajan tai papin paasata ja muodostaa sitten itse uskonsa tai uskonnottomuutensa. Välttämättä eka-kolmasluokkalainen ei vielä siihen pysty, mutta ihan varmasti jo kuudesluokkalainen osaa sanoa pitääkö Jumalaa totena vai taruna, kunhan saa vaan luvan ja aikaa pohtia asiaa ilman painostusta.
Oikein kasvatettu ja henkisesti terve lapsi osaa päätellä, että jutut punaisen meren jakamisesta tai kuolleen ylösnousemisesta ovat satua, kunniamurhat, ympärileikkaukset ja pakkoavioliitot ovat väärin, ja huolimatta siitä mikä uskonto ympärillä olevassa yhteiskunnassa vallitsee, niin muita kohtaan ei saa tehdä henkistä ja fyysistä väkivaltaa, eikä saa olla itsekeskeinen.
Minkä takia kouluissa pidetään yhä aamunavauksia: ne on ajan saatossa todettu hiton hyväksi keinoksi rauhoittaa pienet (ala-asteikäiset) muksut. Kun lapsilauma aamulla kiirehtii kouluun ja sitä energiaa riittää vielä touhuta koulun pihallakin ennen ensimmäisen tunnin alkua. Yläasteella ja lukiossahan tämä ei enää päde. Mä ainakin muitsan, miten yläasteella sen aamunavauksen aikana meinasi rauhoittua liikaakin ja nukahtaa siihen pulpettiin :D Alunperin aamunavauksia on varmasti pidetty pelkästään kristillisen kasvatuksen takia, mutta niitä ei ole poistettukaan, koska se on hyvä tapa rauhoittaa mukelot ja tehdä niille selväksi, että nyt alkaa koulu ja teidän pitäisi jaksaa pysyä paikoillanne. Tai näin mä ainakin luulen, vai löytyykö täältä joku totuuden tietävä opettaja? :D