Useita loukkaantui räjähdyksessä Rovaniemen mlk:ssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu
Korjataan sen verran edellistä postiani että kyllä sielä kaikilla kolmella oli ammuttu joten ei sittenkään mikään niin tavaton tapaus. Oli eräässä lehdessä vähän huonosti ilmaistu tuo asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
Tuli tässä mieleen keskustelu, jonka kävin viime viikonloppun Ranskalaisen kaverin kanssa. Hän kävi armeijan silloin kun Ranskassa oli vielä yleinen asevelvollisuus ja siellä kuulemma kuoli porukkaa reilusti palveluksessa (useita prosentteja). Säännöksissä oli kuulemma määritelty kuolleiden lukumäärän sallittavaksi ylärajaksi 8 prosenttia palveluserästä. Yhtenä vuonna oli sitten tullut 10 prosenttia ruumiita ja yleisestä asevelvollisuudesta myöhemmin luovuttiin. Hänenkin joukkueestaan oli kuollut kaveri, joka oli jäänyt panssarivaunussa tykin kelkan eteen laukaistaessa...

Pakko olla paskapuhetta. Ei voi mitenkään pitää paikkaansa.

urkki sanoi:
Tuli tässä mieleen keskustelu, jonka kävin viime viikonloppun Ranskalaisen kaverin kanssa. Hän kävi armeijan silloin kun Ranskassa oli vielä yleinen asevelvollisuus ja siellä kuulemma kuoli porukkaa reilusti palveluksessa (useita prosentteja). Säännöksissä oli kuulemma määritelty kuolleiden lukumäärän sallittavaksi ylärajaksi 8 prosenttia palveluserästä. Yhtenä vuonna oli sitten tullut 10 prosenttia ruumiita ja yleisestä asevelvollisuudesta myöhemmin luovuttiin. Hänenkin joukkueestaan oli kuollut kaveri, joka oli jäänyt panssarivaunussa tykin kelkan eteen laukaistaessa...

Ranskan asevoimissa oli esim. 1980-luvun puolivälissä yleisen asevelvollisuuden aikaan n. 250000 asevelvollista suorittamassa 12 kk asepalvelusta. 8% siitä tekisi 20000 kuollutta vuosittain rauhan aikana. Vertailun vuoksi Yhdysvaltojen paljon suurempi armeija menetti koko Vietnamin sodassa vajaat 60000 sotilasta. Kuulostaa todellakin paskapuheelta. Kaiken lisäksi tuosta olisi varmaan ollut alan ammattilehdissä ja kirjallisuudessa juttua ja olen sentään seurannut alan julkaisuja vuosikymmenien ajan.

Sovitaanko nyt heti että tämä keskustelu pidetään tän onnettumuuden ympärillä, ei siis vatkota intin tärkeyttä ja sitä pystyykö Suomi torjumaan suuravaltahyökkäyksen vai ei, sen on ennenkin nähty ettei kyseiset keskustelut johda mihinkään. Eli pysytään asiassa. Tämä niille joiden viestejä poistin tuolta ison kasan.

urkki sanoi:

Just. Aivan varmasti. Terveisiä vaan !

Täähän tarkoittaa sitä, että Ranskan armeija saa rauhan aikana tapettua enemmän omia harjoituksissa kuin mitä vihollisia rähinän aikana.

Itse onnettomuudesta sen verran, että ilmeisen paljon jengiä on tossa heittimen luona ollut, kun kuitenkin noin monta loukkaantunu. Omalla Rovareissulla hoidettiin raskasta heitintä kolmeen pekkaan.

Txt-tv:ssä sivulla 105 sanotaan, että "Poliisin vahvistaman tiedon mukaan ... blaa blaa ... molemmat kranaatit räjähtivät heittimen putkessa."

En ota mitään kantaa, että miten uskon asian olevan. Ikävä juttu.

..Ja kaikki kyllä varmaan ymmärtää, että 8-10% kuolleita vuodessa Ranskan armeijasta oli :anssi: (ehkä se oli 8-10 kuollutta..?)

:piis:

Peveliuksen toteamaa

toivottavasti jotain muutettiin kyseisen tuotteen seuraaviin versioihin

No tuotetta ei kai muutettu, mutta meiltä oli kielletty heitteiden kanto tetsarissa.
Tuntu vaan niin hassulta taisteluammunnoissa, kun tultiin kohtaan X. Siinä seisoi herr L. edessään heite. 1+1 oli 90% tod näk, että tässä kohtaa tuli savuttaa. :rolleyes:

Syyksi kerrottiin juuri se, että tetsatessa saattoi sokka luistaa ja sillon kuulemma tulee kuuma :D

ja surua minäkin tunnen menehtyneen vanhempien puolesta.. jaksamista ja parantumista loukkaantuneille..

pevelius sanoi:
tuloksena puhki palanut maastotakki, kärynnyt villapaita, sulanut rynkyn kumiperä ja kovat kuulustelut, joissa mulle aiottiin antaa sanktiot tapahtuneesta. sen jälkeen prikaatin komentaja tuli väliin ja sanoi, että miehen sanaan pitää voida luottaa.

Niin mistä sinua meinattiin syyttää? :O Meinasivatko että olit tahallasi vetänyt sokan irti savun ollessa vielä tetsarissa kiinni?
Omalle kohdalle vaaratilanteita sattui kaksi. Ensimmäinen oli itse aiheuttamani ja kohdistui kaverin kuuloon. Ammuin väsyneenä harjoituksissa räkäpään ilman kuulonsuojausta. Kyseessä ei ollut vahingonlaukaus, vaan tilanneharjoitus. Laukaus oli mitä ilmeisemmin tarkoitus huutaa, ei painaa liipaisinta... Ilman kuulonsuojausta varmistinta ei tosin pitäisi olla luvallista laskea ollenkaan, jos aseen tiedetään olevan ladattu.
Toinen tapaus sattui ampumaleirillä taisteluparin suorittamalla kissapolulla. Itse toimin oikein kääntyessäni ja ampuessani omalta puoleltani nousseen jantterin, mutta taisteluparini ei ottanutkaan ylimääräistä sivuaskelta, vaan ampui pääni vierestä. Kuulin vain hyvin läheltä lähtevän laukauksen äänen, minkä jälkeen ammunnanvalvojat kaatoivatkin minut takaa käsin maahan. En edes halua tietää kuinka läheltä luoti meni.
Osaanottoni tässä turmassa kuolleen omaisille ja pikaista toipumista loukkaantuneille.

Itse olin tuolla kyseisellä leirillä, eilen saavuin takaisin kotiin. Juttelin tulomatkalla erään varusmieslääkärin kanssa, joka saapui tälle onnettomuuspaikalle ensimmäisenä. Hän kertoi, että näky oli suhteellisen järkyttävä. Valitettavasti täytyy sanoa, että nämä muut hengissä selvinneet eivät kuulemma taida ihan heti selvitä saamistaan vammoista, tuskin koskaan. En nyt lähde yksityiskohtaisesti kertomaan mitä kuulin, pysykööt se salassa.

Otan osaa uhrien omaisille. :(

Ai saatana sentään tuollaista. Rapatessa roiskuu, kun touhutaan aseiden ja räjähteiden kanssa. Aina noita onnettomuuksia sattuu, ei sille oikein voi mitään. Surunvalittelut kuolleen omaisille ja toivottavasti vammautuneet toipuvat.

Jep, kummalliselta ne Ranskan luvut minustakin kuulosti, vaikka vakavalla naamalla se kaveri sitä juttua kertoi. En nyt pikaisella googletuksella löytänyt kuitenkaan virallisia lukuja. Palveluksessa kuolleita voi kuitenkin olla reilummin, jos esim. muukalaislegioona on laskettu niihin lukuihin mukaan
(sehän on ollut osana armeijaa jo pitkään).

urkki sanoi:
Jep, kummalliselta ne Ranskan luvut minustakin kuulosti, vaikka vakavalla naamalla se kaveri sitä juttua kertoi. En nyt pikaisella googletuksella löytänyt kuitenkaan virallisia lukuja. Palveluksessa kuolleita voi kuitenkin olla reilummin, jos esim. muukalaislegioona on laskettu niihin lukuihin mukaan
(sehän on ollut osana armeijaa jo pitkään).
Väität ihan tosissasi, että Ranskassa kuoli yleisen asevelvollisuuden aikana parikymmentä tuhatta varusmiestä vuosittain?! :hyper:

Miten paljon siellä muukalaislegioonassa on sakkia? Ettei vain olisi 8% muukalaislegioonalaisista (siltikin olisi helvetin paljon)..

Arsi sanoi:
Väität ihan tosissasi, että Ranskassa kuoli yleisen asevelvollisuuden aikana parikymmentä tuhatta varusmiestä vuosittain?! :hyper:

Miten paljon siellä muukalaislegioonassa on sakkia? Ettei vain olisi 8% muukalaislegioonalaisista (siltikin olisi helvetin paljon)..

En väitä, koska määrä kuulostaa mahdottoman suurelta. Olin vain kiinnostunut, jos joku tietäisi viralliset luvut. Tämä siis yleisen asevelvollisuuden ajalta.

Mitä tulee Suomen tilanteeseen. Ihme ettei satu enemmän onnettomuuksia, koska ainakin omalta palvelusajalta tulee mieleen monia läheltä piti tilanteita.

Ikävä onnettomuus tällainen tosiaan on.. Ihme ettei itselle tuollaisia sattunu vaikka tuli nollat taulussa vedettyä suht vaarallisia juttuja tehtyä..

Ite olin erikoisraivaajaryhmän johtaja intissä ja raivattiin tosi paljon erilaisia ammuksia.. Yleisin raivattava kohde taisi olla juuri 120mm krh. Helvetinmoista jälkeä tuo tekee räjähtäessään.

Kun noita humautettiin panoksen avulla (eli murkulan sisällä ollut r-aine ei varsinaisesti räjähtänyt, vaan paloi "hitaammin" ja ammus humahti muutamaan isohkoon palaan) huomasi kuinka paksua tuo kuori krh:ssa on. Minä sanon, että jos yksi tai kaksi krh:ta olisi räjähtänyt putkessa ei monikaan noista jätkistä olisi hengissä, koska kuolema olisi tullut todennäköisesti raivaajanpuvunkin kanssa.

Sytyttimiä vaarattomaksi tehdessä taas huomasi kuinka vittumaisia tarvikkeita ne on, vaikka niissä onkin varmistinkuulat jne..

Ihmeen vähän kyllä intissä sattuu vakavampia onnettomuuksia, kun miettii miten paljon ja mitä siellä touhutaan.

Todella ikävä tapaus, jaksamista omaisille ja tutuille.

Noi onnettomuudet intissä on vähän sama kun liikenteessä. Ei tartte itte tehdä yhtään mitään väärin, riittää että on huono tuuri ja joku muu sattuu ryssimään.

Toivottavasti itse pääsee ehjin nahoin palveluksesta läpi. Nimim. 37 aamua palvelukseen astumiseen.

Erittäin ikävä tapaus :(

Koimme hiljaisen hetken armeija-aikana, kun 130mm sirpalekranaatti tipahti kaverin käsistä puolen metrin päähän naamastani metallilattialle. Vaikka tiesi ettei se räjähdä helposti, niin kyllä siinä tuli pari valittua sanaa sanottua.

Tuplalataus on tiedossa oleva riski joka on koulutuksessa kyllä aina esillä mutta silti niitä vaan pääsee sattumaan.

Heittimen kovapanosammunnat ovat yleensä ihan helvetin pitkäveteisiä tapahtumia joissa tulikomentojen väli on välillä kymmeniä minuutteja. Ja leiriolosuhteissa kun yöunet ovat usein keskiarvolla noin 2 tuntia kunnon unta, niin tarkkaavaisuus ei aina ole ihan kympissä ammuntojen aikana. Itse olen toiminut heittimen suuntaajana ja yksissä ammunnoissa joissa ammuimme useita kymmeniä kranaatteja per heitin ja tulikomentojen välit venyivät tuskallisen pitkiksi muistan nukahdelleeni jatkuvasti heittimen äärellä tulikomentoja odotellessa.

Työtapaturmathan usein tapahtuvat kun hommia hoidellaan rutiinilla ja kovapanosammunnoissa joissa ammutaan kymmeniä kranaatteja tulee ampumisesta rutiinia kun heitin asettuu tukevasti monttuunsa jolloin sitä ei laukausten välillä juurikaan enää tarvitse ruuvailla.

Dragon sanoi:
Ai saatana sentään tuollaista. Rapatessa roiskuu, kun touhutaan aseiden ja räjähteiden kanssa. Aina noita onnettomuuksia sattuu, ei sille oikein voi mitään. Surunvalittelut kuolleen omaisille ja toivottavasti vammautuneet toipuvat.

Vammautuneet eivät toivu vaan heille jää elinikäiset haitat kertoo tuorein Ilta-Sanomat:

Ilta-Sanomat sanoi:
Kolme Rovajärven onnettomuudessa viime perjantaina loukkaantuneesta kuudesta varusmiehestä ei toivu koskaan ennalleen onnettomuudesta.

- Käsissä ja jaloissa on pahoja murtumia ja pehmytkudosvammoja. Kolmen varusmiehen vammoista jää heille elinikäinen haitta, arvioi Lapin keskussairaalan kirurgi-ylilääkäri Hannu Halme eilisiltana IS:lle.

- Esimerkiksi voi käydä niin, etteivät kädet toimi enää kunnolla, Halme kuvaa.

Herää kysymys että tehdäänkö hommia liian kiireellä ja huolimattomasti jos kyseessä on ollut kranaatinheittimen kaksoislataus kuten uutisissa kirjoitettiin eilispäivänä. Hinta tunaroinnista on lievästi sanottuna liian kova.

Itse olin myös vuosi sitten Rovalla, järkyttävää että tällaista voi tapahtua :( Helvetin kova paikka ainakin itselle olisi ollut. Jaksamista palvelustovereille ja omaisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom