protsku sanoi:Herää kysymys että tehdäänkö hommia liian kiireellä ja huolimattomasti jos kyseessä on ollut kranaatinheittimen kaksoislataus kuten uutisissa kirjoitettiin eilispäivänä. Hinta tunaroinnista on lievästi sanottuna liian kova.
Itse palvelin tuossa samaisessa Säkylän krhk:ssa palveluserässä I/04 ja silloin aukin aikana ainakin mainittiin useasti tuosta raskaiden heittimien kaksoislatausvaarasta. Itse ammunnat olivat aukissa melko hidastempoisia ja raskaiden kanssa ei vaaratilanteita tullut. Olin itse santsarina aukissa eli en tiedä tarkalleen millaista meininki oli komppaniassa, mutta uskoisin, että Rovalla oli valtava kiire päällä ja yritettiin tehdä huipputulosta tulitoimintakilpailussa. Kaksoislataushan on vain ja ainoastaan heittimen johtajan vastuulla, mutta luulisi muidenkin ryhmän jäsenten asiaa tarkkailevan ja huomaavan jos kuti ei lähtenytkään. Joku ryhmästä on saattanutkin asian huomata, mutta ei ole ehtinyt tai uskaltanut avata suutaan. Tässä tapauksessa koulutus on mennyt pahasti perseelleen ja kaksoislatauksen vaaroja tulisi painottaa enemmän. Ehkei niitä krh-touhujen vaaroja omanakaan inttiaikana aivan tarpeeksi painotettu.
Ainoa todellinen vaaratilanne, joka sattui aukissa oli kevyen heittimen kanssa. Lataaja oli turhan innokas ja nosti uutta murkulaa jo putken suulle kun edellinen oli vasta lähdössä. Tästä tuloksena putkesta lähtenyt murkula osui lataajan kädessä olevan murkulan pyrstöön. Onneksi kyseessä oli vain harjoitus ja käytimme latausharjoituskranaatteja, jotka siis lentävät vain n. 5-20m riippuen ruudin kuivuudesta. En tiedä olisiko oikea kranaatti tuossa räjähtänyt. Latareillakin vaarana oli, että lataajan kädessä olevan kranaatin peruspanos olisi räjähtänyt (tai siis leimahtanut) ja polttanut lataajalta sormet.