Useita loukkaantui räjähdyksessä Rovaniemen mlk:ssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
Niin kauan kun tommosilla asioilla pelleillään sattuu vahinkoja. Ei siitä mihinkään pääse. vaihtoehtona on lopettaa ammunnat tai sitten ottaa vaan riski.

Totta, tekevälle sattuu ja tällaisissa tapauksissa saattaa tulla noita kuolemantapauksiakin. Ei sitä aina voi kaikkia onnettomuuksia estää. Ikävä tapaus, toivottavasti sitä syntipukkia ei etsitä väkisin jos puhtaasta vahingosta on kyse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perseestä kun äijä ois varmaan kotiutunut vuodenvaihteessa, niin nyt sitten kotiutuukin arkussa:( Pitäishän sitä tarkkana olla aseiden kanssa, noissa harjoituksissa saattaa olla porukalla sen verran nollat taulussa unettomien öiden jälkeen, että vahinkoja valitettavasti sattuu.

Juu ei muutaku vähemmän unta ja lisää sykkimistä...hyvä puolustusvoimat :rolleyes:

On kyllä kohtalaisen paska säkä käynyt tuolla, eipä taida olla herkkua noilla vakavasti loukkaantuneilla jatkossa.

training_day sanoi:
Nää on kyllä helvetin ikäviä juttuja. Se riittää kun joku on vähän huolimaton ja sitten käy jo todella pahasti. Pistää miettimään, että onko koulutuksessa vikaa...

Kaverin kanssa joskus tosta puhuttiin, kun hän oli minun jälkeeni armyssä spollina. Niin siinä vaiheilla oli inttiin kai tullut hieman sellaista käytäntöä, että alokkaille ei saa huutaa, ettei ne lähde kotio. Eikä pienintäkään simputusta saanut tehdä.

Millä ne muuten siellä oppii kunnioittaan auktoriteetteja, sotilasarvoiltaan korkeemmalla olevia. Ja sitten niiden pitäs vielä tajuta se, että ne on oikeesti vaarallisten asioiden kanssa tekemisissä. Jos siellä ei enää ole niin tiukkaa käskytystä niin eihän ne valopäät pysy siellä hereillä, kun voi olla joojoo-miehenä.

Mutta itseasiaan, tosi ikävää, että tollasia sattuu. Ei tollasta haluisi kellekkään sattuvan, armeijan pitäisi olla aikaa mitä on hauska muistella jälkeen päin.

Hemmetin ikävä tapaus. Pistää palan kurkkuun kun ajatteleekin :( .

Tuli tästä ikävästä olosta mieleen, että miten pahasti mahtoikaan riipaista ihmisten mieliä tasan 66 vuotta sitten, kun samanikäisiä nuoria miehiä silpoutui 30 kertainen määrä päivässä itärajalla.

Damned sanoi:
Tuli tästä ikävästä olosta mieleen, että miten pahasti mahtoikaan riipaista ihmisten mieliä tasan 66 vuotta sitten, kun samanikäisiä nuoria miehiä silpoutui 30 kertainen määrä päivässä itärajalla.

Kyllä siihenkin on turtunut ja tottunut. Niin pahalta kuin kuulostaakin.

Voihan paska, 20-vuotias jäbä päässyt hengestään :( . Ei näin.
Omaisille jaksamista. :(

arpa80 sanoi:
Kaverin kanssa joskus tosta puhuttiin, kun hän oli minun jälkeeni armyssä spollina. Niin siinä vaiheilla oli inttiin kai tullut hieman sellaista käytäntöä, että alokkaille ei saa huutaa, ettei ne lähde kotio. Eikä pienintäkään simputusta saanut tehdä.

Millä ne muuten siellä oppii kunnioittaan auktoriteetteja, sotilasarvoiltaan korkeemmalla olevia. Ja sitten niiden pitäs vielä tajuta se, että ne on oikeesti vaarallisten asioiden kanssa tekemisissä. Jos siellä ei enää ole niin tiukkaa käskytystä niin eihän ne valopäät pysy siellä hereillä, kun voi olla joojoo-miehenä.

Mutta itseasiaan, tosi ikävää, että tollasia sattuu. Ei tollasta haluisi kellekkään sattuvan, armeijan pitäisi olla aikaa mitä on hauska muistella jälkeen päin.

Kyllä mä ainakin ymmärrän koulutuksen kritisoinnin muutenkin kuin kurin löysäämisellä.

Pahalta tuntui tuo uutinen, kun itse oli tasan vuosi sitten samoissa heittimen kuopissa, samassa tehtävässä ammuskelemassa Rovajärvellä... Oliskohan tuo hyvä syy jättää kertaamatta, kun ei sitä turvallista toimintaa pysty takaamaan kuin omalta osaltaan? Meillä oli ainakin porukassa yksi sellainen, että aina sai pelätä mitä tapahtuu.

Sikäli liippaa läheltä että itse olin juurikin Säkylässä ja KrhK:ssa muutama vuosi sitten.
Lähinnä mieleen tulee että onko siellä ammuttu väsyneenä tai sitten lataajalla ja itse asiassa koko heitinryhmällä ollut ajatukset jossain muualla kuin siinä ampumisessa, kun noin vakava virhe on sattunut. Ei tuollaisia asioita välttämättä valvojat huomaa kun pitäisi koko heitinjoukkuetta seurailla. Muistaakseni joka heitinryhmällä ei kuitenkaan omaa kapiaista ole valvomassa?

Ikävää tuollainen. Omaisille ja palvelustovereille jaksamista.

Kostaja X sanoi:
Kyllä mä ainakin ymmärrän koulutuksen kritisoinnin muutenkin kuin kurin löysäämisellä.

Ja itse tarkoitin sillä muutakin. Mun mielestä armeijassa kuri on todella tärkeä asia, mutta vielä tärkeämpi on varmistaa se, että silloin kun kovat on käytössä niin jokainen mukana oleva tietää tasan tarkkaan mitä pitää tehdä ja mitkä ovat seuraukset jos virheitä sattuu.

Miestappiot ovat itsestään selvyys sotatilanteessa, mutta rauhanajan harjoituksessa sellaisia vaan ei saa tulla, oli vahinkoja tai ei.

w3e4r5t sanoi:
Lähinnä mieleen tulee että onko siellä ammuttu väsyneenä

Eiköhän Rovalla ammuta aina väsyneenä. En ainakaan itse siellä hirveästi nukkunut. Tosin olin patteriupseeri, enkä siis ollut tykillä. Muistaakseni tykkiryhmät nukkuivat vielä vähemmän kuin minä itse.

On kyllä aika paha onnettomuus, omaisille jaksamista!

Kuri on tärkeää, mutta minusta se pitäisi saavuttaa jollain muulla kuin naurettavilla rangaistuksilla ja huonoilla yöunilla yms yms. Esim. kunnioitus ja arvostus esimiehiä kohtaan saisi aikaan oikeasti hyviä suorituksia, eikä pakon alla vittuuntuneena sinne päin hutaistuja. Hyvien ja rehtien kouluttajien ohjeita kuunteli ihan eri lailla kuin niiden muiden.

Juu, onhan se aika tyly juttu. En tieda onko kovin hauskaa kotiutua kun tupakaveri on mullan alla. Se on kai niin etta jos heittimella sattuu jotain niin silloin koskee ja kovasti. Itse olin todistamassa tapausta jossa tyyppi meni kurkkimaan hiukka liian lahelle putkea just ennen laukaisua. rumaltahan tuo naama naytti sen jalkeen. se on niin pirullinen pyssy.

Kostaja X sanoi:

Mutta mä näkisin, että armeijassa kaikki lähtee kurista. Meillä ainakin koulutus ja kuri toimi. Oli tosi paljon harjotteita ennekuin päästiin ampumaan, oli se ase sitten rynkky taikka vaunu. Ja kuri piti hereillä, ei sattunut mitään.

Mutta vielä kerran olen pahoillani, että tollanen kuolema sattuu jonkun kohdalle.

Sen verran viela etta kylla, rovalla ollaan aina vasyneita. en ole kuullut ketaan joka siella nukkua olis saanut. ei ole ihmeellinen naky jos mies nukkuu seisaaltaan rovan leirin lopulla. on meinaa heitinmiehella puuhaa siella..

arpa80 sanoi:
Mutta mä näkisin, että armeijassa kaikki lähtee kurista. Meillä ainakin koulutus ja kuri toimi. Oli tosi paljon harjotteita ennekuin päästiin ampumaan, oli se ase sitten rynkky taikka vaunu. Ja kuri piti hereillä, ei sattunut mitään.

Mutta vielä kerran olen pahoillani, että tollanen kuolema sattuu jonkun kohdalle.

Ei tässä nyt kyse ollutkaan kurin löysäämisestä. Toimiiko armeija oikein jos tällästä tapahtuu? -Ehkä kuria ois pitänyt lisätä, ehkä vähentää. Tollasiin asioihin vaikuttaa moni asia ja kuri on vaan yks niistä. Kuri tekee sotilaista parempia, mutta ei se yksin riitä. Täytyy olla taitoakin. Joitain jamppoja ei ikinä pitäis päästää leikkiin kovilla, oli kuri kuinka kova tahansa.

arpa80 sanoi:

Kuri on todella tärkeää, turha paska taas on asia erikseen. Ja kyllä noita kuivaharjoituksia on edelleen tooodella pajon, ainakin meillä oli. Kuten eräs kapiainen totesi, että "oksennukseen asti". Ensin maattiin tunteja kassun takana poskilaukauksia päästellen ennen kuin edes radalle päästiin ja sielläkin useita harjoituksia, ennen kuin jaettiin kovat. Ja eiköhän kaikkien aselajien miehet ole harjoitelleet yhtälailla. Tällaista vaan saatta sattua. Ei saisi, mutta joka vuosi tulee näitä uutisia, että joku varusmies on loukkaantunut tai kuollut.

Pistää miettimään tällaiset tapaukset:(

Tosi harmittava homma kyllä. :(
Pitääkin oman joukkueen spade-au:lta kysellä tietääkö se tapauksesta jotain.

w3e4r5t sanoi:
Sikäli liippaa läheltä että itse olin juurikin Säkylässä ja KrhK:ssa muutama vuosi sitten.
Lähinnä mieleen tulee että onko siellä ammuttu väsyneenä tai sitten lataajalla ja itse asiassa koko heitinryhmällä ollut ajatukset jossain muualla kuin siinä ampumisessa, kun noin vakava virhe on sattunut. Ei tuollaisia asioita välttämättä valvojat huomaa kun pitäisi koko heitinjoukkuetta seurailla. Muistaakseni joka heitinryhmällä ei kuitenkaan omaa kapiaista ole valvomassa?

Ikävää tuollainen. Omaisille ja palvelustovereille jaksamista.
Ei valvoja voi millään nähdä mitä jokaisella heittimellä tapahtuu kun kun heittimien välit on kuitenkin n. 25 metriä ja valvoja on itse vähintään sen 30 metriä heitinlinjan takana. Vastuu on mielestäni tässä tilanteessa heittimenjohtajalla ja lataajalla.

Itse toimin vuosi sitten kyseisellä leirillä heittimenjohtajana. Loppuammunnoissa pääsimme ampumaan useampia kranaatteja ns. tulikomennon mukaan, eli ilman rukkaslaukauksia. Silloin meidän kouluttajamme painotti meille että varmistumme aina siitä, että edellinen kranaatti on lähtenyt putkesta ennen kuin käskemme ladata seuraavan. Hyvin se onnistui silloin erityisestä varovaisuudesta huolimatta ja tulinopeus oli silti oppikirjojen vaatimaa tasoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom