- Ikä
- 43
Yhdysvaltat, kapitalismin lippulaiva, on mitä parhain esimerkki ihmisten hyvinvoinnista. ;)
Sarkasmintunnistimeni on taas jäissä, mutta oletan että tuo on jonkinlaista sarkasmia.
Mitä on hyvinvointi? Itse ymmärrän sen sillä että on resursseja tehdä kaikkea kivaa, esim. käydä salilla ja ulkona syömässä, ostella kirjoja ja lehtiä, käydä leffassa, ostella ja kuluttaa, ja tehdä oma ja läheisten elämä mukavaksi ja jännittäväksi. Eihän siinä ole mitään pahaa, sillä koko länsimainen yhteiskunta perustuu sille että ihmiset tekevät työtä, tuottavat lisäarvoa ja kuluttavat sen luoden tarpeen yhä uudelle työlle ja lisäarvontuotannolle. Kapitalismi liittyy siihen että näiden tuotannontekijöiden yksityinen omistaminen tekee tästä systeemistä mahdollisimman tehokkaan. Hyvinvointia voi luoda myös ei-kapitalistisessa järjestelmässä, esim. siten että valtio itse järjestää työn ja jakaa lisäarvon, mutta on matemaattisesti todistettavissa että kapitalismi on tehokkaampi järjestelmä.
Joku voi taas ymmärtää hyvinvoinnin muulla tavalla, esim. sillä että on paljon ystäviä ja perhe. Siihen asiaan kapitalismilla taas ei ole mitään sanomista, sillä ihmiset luovat itse oman sosiaalisen elämänsä. Joku voisi ymmärtää hyvinvointina sen että saa itse päättää sosiaalisista suhteistaan. Nämä ovat enemmänkin yhteiskuntasosiologian tms. alueen asioita. Kapitalismi liittyy kuitenkin tähän asiaan siten, että kapitalistisen markkinatalouden edellytyksenä on demokraattinen yhteiskunta, joka sattuu myös tukemaan ihmisten vapautta ja tasa-arvoa.
Kapitalismin ja markkinatalouden ymmärtäminen ja hyväksyminen pitää lähteä siitä tosiasiasta, että raha tuo onnea. Se on myös ihan tilastollinen tosiasia. Sen voi myös johtaa evoluutiobiologiasta; miksi yhteiskunnat ovat kehittyneet ja vaurastuneet, jos ihminen ei tavoittelisi onnea?
Mun mielestäni USA on erinomainen esimerkki muulle maailmalle taloudellisesta menestyksestä ja ihmisten hyvinvoinnista. Eikä se hyvinvointi todellakaan rajoitu pelkästään USAn sisälle, vaan merkittävän kauppakumppanuuden ansiosta myös koko länsi-eurooppa on nostanut hyvinvointiaan, vaikka kärsi suuria tappioita maailmansotien aikana.